TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2018 Ford Focus 1,0 EcoBoost 125hk ST-Line Kombikupé Bensin

Vurdert av S. Bakke

Score 7/10

Bilen ser helt rå ut i St-line trim med mye ekstra detalj på utsiden, spesielt i litt sterke farger. En motor med god nok punch til det meste hverdagslige, god nok plass i kupeen og endelig når den opp til konkurrentene når det kommer til bakseter og bagasjerom. Mye utstyr til å være en bil i denne klassen (spesielt til å ikke være en premium bil). Det som ødelegger totalinntrykket mitt er at lydisoleringen er litt under forventet og mange ulyder fra billig plast her og der. Det virker også som at problemene med døra på førersiden er et gjennomgående problem på 2018 St-line Focuser (har sett flere her som klager på det) - anbefaler alle som opplever dette å klage til både sitt lokale verksted og Ford Norge!

Kjøreglede

8 / 10
Veldig fin bil å kjøre. Var ute etter noe morsomt og enkelt uten å blakke meg helt - der er denne bilen helt perfekt. God manuell 6 trinns girkasse. Kan bli en del støy ved motorveihastigheter, spesielt med 18" (ekstrautstyr), men bilen skinner virkelig på mindre og svingete veier takket være en responsiv styring, bra vektfordeling og et stivere understell enn de andre modellvariantene. Jeg kjører med Fords ekstremt vellykede 1 liters 125 HK EcoBoost, men vil egentlig anbefale denne bilen med 1,5 literen da 1 literen kan bli noe i det minste laget ved full bil, og det merkes at denne bilen ville håndtert en mye sterke motor uten problemer.

Kvalitet/driftssikkerhet

6 / 10
Bilen oppleves dessverre som noe dårlig bygd da det er mye skrangling fra plastdeksler og dør foran på sjåførsiden. Jeg har hatt bilen inne på verksted fire ganger (!) i løpet av et halvt år pga. ulyd fra skjøtet mellom tak og panoramataket (dette ble fikset i høst men kom tilbake etter et par måneder). Dør ved sjåførside skrangler ved medium lyd/bass, noe som er synd da jeg ikke får brukt B&O anlegget (ekstrautstyr) til sitt fulle potensiale. Ford påstår at dette er pga dårlig isolering i dør, og har hatt store problemer med å få inn riktige deler for å fikse denne relativt enkle feilen.

Når det kommer flere ulyder/skrangling fra denne enn det gjorde fra min 2006 Mondeo så er dette ALT FOR DÅRLIG!

Motoren i seg selv er velutprøvd og har vunnet årets motor 8 år (!) på rad. Har ikke hørt om mange problemer her de siste årene og forventer derfor ikke mye rusk.

Plass/praktiske løsninger

7 / 10
Bilen har vokst en god del innvendig siden forrige generasjon, både for de i baksetet og i bagasjerommet. Det er noen festepunkter i bagasjerommet og mulighet for å legge ned baksetene med en 60/40 fordeling. Gulvet blir langt i fra flatt, men det fungerer for frakting av større gjenstander. Ellers er alt i kupeen slik man forventer. To koppholdere i midtkonsollen og oppbevaring i dører o.l. Alt av knapper er også der man forventer at de skal være og det er etter min mening veldig behagelig med fysiske knapper. Dashbordet har fått en ordentlig opprydning i forhold til modellen den tar over for (takk og lov) og infotainmentsystemet med sin 8" skjerm og navigasjon (ekstrautstyr) fungerer som forventet. Støtter også Apple Car Play og Android Auto for de som foretrekker dette. Bilen kommer også med mye sikkerhetsutstyr som standard og du kan legge til blant annet adaptiv cruise control som fungerer helt strålende, oppvarmet frontrute/ratt og en velfungerende head up display.

Økonomi/kostnader

7 / 10
Bilen kostet rundt 350.000,- som ny, da med den største 1 liters motoren på 125 HK og manuelt gir. Ellers har den alt av utstyr som er tilgjengelig for denne bilen (utenom det lille ekstra som kommer med automatgir). I utgangspunktet ikke en skremmende pris og Ford tilbyr stort sett god pris og vilkår ved privat leasing.

Foreløpig ingen store kostnader her, da alle problemer vedrørende kvalitet dekkes av garanti. Drivstofforbruket er gjennomsnittlig og derav helt ok, så forvent heller ingen store overraskelser ved pumpa.

Drivstoff/forbruk

7 / 10
Den firesylindrede 1 literen er i seg selv veldig fornuftig og kutter til og med en sylinder når mulig for å spare ytterligere, men drivstofforbruk oppleves uansett som gjennomsnittlig da det blir mye giring og høyere turtall ved stopp/start. Ligger på ca. 0,64 etter noen måneder med blandet kjøring, men har sett helt nede i 0,45 ved langkjøring.

Flere vurderinger fra samme generasjon

Ford Focus (2020)

Vært vår bil i over to år uten problemer. Fruen er fornøyd

Score 8.6

Vurdert av Gisli

Ford Focus (2020)

Aldri blitt så glad i en bil noen gang. Fantastisk gode kjøreegenskaper og mye snasent utstyr. Har virkelig skjedd mye med nye mk4 kontra forrige generasjon mk3. Anbefales på det sterkeste

Score 8.0

Vurdert av Jensen

Ford Focus (2019)

God bil men,redd for registerreim i oljebad.

Score 8.0

Vurdert av Jarlebertin

Ford Focus (2019)

Mye bil for penga, bedre enn Skoda men ingen Audi for å si det slik.

Score 9.2

Vurdert av John

Ford Focus (2019)

Bra bil med fine løsninger

Score 8.2

Vurdert av Wenche

Ford Focus (2019)

God bil til en rimelig penge. Bruker litt vel mye drivstoff. Mange finesser.

Score 8.6

Vurdert av Wenche

Ford Focus (2018)

Godt fornøyd med bilen :-) Total kjørelengde pr.03.03.21. Ca 17000km.

Score 8.4

Vurdert av Focus

Ford Focus (2018)

Bra bil med fine løsninger

Score 8.2

Vurdert av Wenche

Ford Focus (2018)

Svært fornøyd med bilen. Bruker den privat og på jobb som trafikklærer. Drivstoff gjerrig på både landevei og bymiljø. Veldig god oversikt ut av frontruta. Sitter behagelig og oversiktlig. Mye

Score 9.4

Vurdert av SDEkeberg

Ford Focus (2018)

Fantastisk morsom bil med god plass i kupeen, 182hk og sportsunderstell er herlig på fin sommervei.

Score 8.2

Vurdert av Raymond

Ford Focus (2018)

Bilen er en Active, ikke Titanium. Har ellers alt utstyr. Alt i alt er jeg meget fornøyd med bilen, veldig deilig å få en bil med rubbel og bit av komfortutstyr og teknologi uten å blakke seg full

Score 8.6

Vurdert av Anders

Ford Focus (2018)

I utgangspunktet en bil med mye moderne utstyr som er nydelig å kjøre. Men byggekvaliteten virker å være noe dårlig. Har opplevd skramling fra dører når man bruker stereoanlegget, og min bil me

Score 3.6

Vurdert av BM74

Ford Focus (2018)

Har hatt bilen i nesten 1 mnd. nå, og den er en fryd å kjøre. Jeg kan ikke si så mye mer akkurat nå, men vil oppdatere etter hvert som km blir mange....

Score 8.4

Vurdert av Elteco1

Flere vurderinger

Mercedes-Benz B-klasse (2014)

Behagelig å kjøre.

Score 7.2

Vurdert av Britten

Hyundai IONIQ 5 (2023)

Litt kluss med radar/cruise. Inn for andre gang nå. Irriterende oppdateringer.

Score 9.0

Vurdert av Geir

Peugeot 3008 (2021)

Svært fornøyd med en rask hybridbil 300hk og godt utstyrt. Inn og utkobling av bensinmotoren merkes knapt. Setter stor pris på varmeren som styres fra app. Lading styres også fra app om ønskelig.

Score 8.6

Vurdert av Helge

Lexus RZ (2025)

Vil påstå det ikke finnes mange biler på markedet med like god komfort og driftskvalitet. Hvis en derimot er opptatt av spesifikasjoner og at bilen har det siste i tech, ultralang rekkevidde og sup

Score 8.8

Vurdert av Knut

Nissan Ariya (2024)

Fornøyd med bilen. Feile pakninger i bakdøren gjør at det spruter litt sand og vann på siden av baksete

Score 8.2

Vurdert av jotto

Citroën E-C3 (2025)

En helt ok bil basert på Stellanis- oppsett, og søskenbarn til mange andre småbiler fra Opel, Renault, Fiat mm. Mye bil for pengene, med infotainment må de få orden på.

Score 8.2

Vurdert av Hauba

Polestar 2 (2022)

Veldig godt fornøyd med bilen. Bortsett fra noe trøbbel med startbatteriet har bilen gått som en kule. Lettkjørt trygg bil med premium kjøreegenskaper. Super service hos Kverneland i Stavanger. K

Score 9.0

Vurdert av Hauba

Subaru Outback (2020)

Min 7 Subaru siden 1999. Den absolutt beste av topp biler. 2,5 liter bensin har mer en nok krefter. Langkjøring sommer med godt under 0,7 pr mil

Score 10

Vurdert av Jippi

Mercedes-Benz E-klasse (2008)

Vi har hatt bilen i 14år,kjørt 350000 km,servise og bytte av slitedeler er historikken,tester nye elbiler som er gode å kjøre,men gamle mb er bedre

Score 10

Vurdert av Gixxerfrank

Opel Insignia (2018)

Av alle bilene jeg har hatt (maaaange), er dette den beste. Kvier meg for å bytte den, tviler på at jeg kan få noe som er like bra.

Score 9.8

Vurdert av Kjetil

Citroën Xsara (2002)

Underlig bil som kan være utrolig slapp å kjøre når motoren er kald - da skjer det noe med motorstyringa som gjør at man ikke har all kraften tilgjengelig. Ubrukelig når du bor ved en bratt oppo

Score 6.2

Vurdert av Sjalabais

Honda Stream (2003)

Muligens den beste bilen jeg har hatt. Robust, pålitelig, morsom å kjøre, hinsides praktisk. Det er en skam at Honda aldri hentet etterfølgeren Jade til Norge, eller tilbyr en tilsvarende elektris

Score 9.8

Vurdert av Sjalabais

Nissan Primera (1996)

Primera solgte godt fordi dette var en bil som lytta til sjåføren. Morsom å kjøre, mens den også var romslig og praktisk.

Score 7.4

Vurdert av Sjalabais

Hyundai i20 (2015)

Denne bilen var ment som en mellomløsning og overrasket meg stort. Veldig kjekk å kjøre, enkel å eie, pen å se på i det rette lyset. Rett og slett et blinkskudd for en rimelig penge.

Score 9.2

Vurdert av Sjalabais

Toyota Camry (2002)

Dette var en overraskende god familiebil. Romslig, stille, føltes trygg. Godt utstyrt og manet til forsiktig kjøring. Ufattelig lett å selge, første kjøper ringte umiddelbart etter at jeg trykket

Score 7.6

Vurdert av Sjalabais