Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2018 Ford Focus 1,5 EcoBoost 182hk Titanium X aut Stasjonsvogn Bensin

Score 8.6/10

Bilen er en Active, ikke Titanium. Har ellers alt utstyr. Alt i alt er jeg meget fornøyd med bilen, veldig deilig å få en bil med rubbel og bit av komfortutstyr og teknologi uten å blakke seg fullstendig. Kombinasjonen av mobil-app med fjernstart av motor som automatisk skrur på varme i seter, bakrute, forntrute, speil og ratt er helt uslåelig, kan ikke skjønne hvordan jeg noen gang skal klare meg uten.. Adaptiv cruisekontroll er uunværlig på lange turer, og selvstyringen fungerer feilfritt på motorvei (med unntak av flette-felt der linjene forsvinner). Adaptive LED-frontlys er fantastisk på mørke høstveier, og Matrix (blendefri)-teknologien er fascinerende å bruke. Også en stor sikkerhet å ha, da du kan ha fulltlys i alle retninger uten å blende møtende trafikk eller forankjørende. Fungerer imponerende bra i praksis, ikke fått noen sinte motblink som indikerer at de ikke blender ned riktig.

Imponerende sportslig å kjøre uten at det går på bekostning av kjørekomfort. Styringen er skarp og direkte uten å være nervøs. Kunne vært litt mer stillegående i høye hastigheter, men det er ikke et veldig stort problem. Setene er komfortable nok men kunne hatt noe bedre sidestøtte ettersom bilen er såpass kapabel til aktiv kjøring. Hvis den hadde kommet i en firehjulsdreven plug-in versjon hadde det blitt den ultimate Norgesbilen.

Irritasjonsmomenter:
- Den adaptive cruisekontrollen er alt for treg til å reagere under kø-kjøring. Den bremser fint ned og er aldri i fare for å skape en kollisjon, men når bilen foran akselererer så bruker den alt for lang tid til å følge etter. Selv på nærmeste innstilling. Resultatet er at du selv bidrar til å gjøre køen lenger enn den trenger å være, og du etterlater en luke foran deg som alle og enhver smetter inn i. Må altså hele tiden sitte på gassen for å få bilen til å følge på bilen foran. Utenom det fungerer systemet bra.
- Girkassen er frustrerende treg til å bytte fra D til R og tilbake. Gjør at du blir stående stille i flere sekunder hver gang du må skifte retning, feks. under parkering eller en 3-punkts sving. Har aldri opplevd dette på eldre biler med konvensjonelle automatkasser, så dette er et punkt der moderne teknologi ikke nødvendigvis er en forbedring.
- Dersom du setter deg i bilen uten å ha bluetooth aktivert på telefonen men stereoen i bilen er satt til bluetooth, så vil den da automatisk hoppe til AM-radio (altså statisk støy). Ganske meningsløst å ha AM som valgmulighet i det hele tatt, langt mer meningsløst at den hopper til AM som default innstilling. Masse plunder og heft for så å få koblet til bluetooth igjen.
-Isofix-deksler som nevnt under praktiske løsninger
- Vibrasjon i dørpaneler som nevnt under kvalitet

Kjøreglede

9 / 10
Fremragende kjøreegenskaper. Særdeles komfortabel i Active utgave med økt bakkeklaring men likevel fast og presis og kompetent på svingete veier. Får ikke toppscore pga. at girkassen ikke er den skarpeste av de nye 8-trinns kassene, og den er frustrerende treg til å skifte mellom P, R og D.

Kvalitet/driftssikkerhet

8 / 10
Absolutt ingenting har gått galt på 5 måneder og 10.000km, men et par raptuser med digitale systemer har det vært. Mobil-appen man kan bruke til å starte bilen med og låse opp/igjen dører er utrolig deilig å ha, men den kan ofte henge seg opp og ikke fungere. Den er også grusomt treg dersom den fungerer i det hele tatt. Eneste kvalitetsproblem fysisk med bilen er at dørpanelene vibrerer og lager en ubehagelig lyd dersom man skrur opp Bang & Olufsen anlegget og vil nyte musikk.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
608 liter bagasjerom, større enn forrige generasjon Volvo V70.. Håndtak i bagasjerom til å felle ned baksetene er også veldig praktisk. Mange fine løsninger som det. Om jeg skal plukke på noe må det være dekslene til isofix-festene i setene. De kom i en plastpose i hanskerommet da jeg fikk bilen, og de passer ikke i hullene. Sitter skjevt og faller stadig ut. Hadde jeg måttet bruke dem regelmessig hadde jeg sikkert også mista dem (eller kasta dem i frustrasjon).

Økonomi/kostnader

10 / 10
Uslåelig leasingavtale, rimelig service, prisen på utstyr var sjokkerende rimelig. 5.500kr for adaptive cruisekontroll med selvstyring, trafikkskilt-lesing og gud vet hva mer er rett og slett hysterisk rimelig. Audi tar minst 4 ganger mer for samme utstyr. Samme med alt det andre.

Drivstoff/forbruk

7 / 10
Helt OK, men hadde forventet bedre fra en 1.5l 3-sylinder.. Snitter rett under 0.8l/mil på blandet kjøring med en del kø og hurtig motorvei-cruising. På landevei ligger den rundt 0.6. Taper på at den ikke er plug-in hybrid.

Flere vurderinger

Mitsubishi Pajero (2017)

Dette er min andre Pajero så det sier vel litt om at jeg liker dem og er fornøyd. Ikke kjøp om du vil ha en som ikke drikker drivstoff.

Score 7.2

Vurdert av Morten

Volvo S90 (2018)

Med Polstaoppgradering og 423 hk blir denne gubbebilen som en rakett. Kjører mest lokalt og da på strøm . På langkjøring blr det fort 0,75- 0,8 l pr mil. Utrolig behagelig bil på langkjøring me

Score 8.4

Vurdert av HAAKULL

Ford Fiesta (2014)

Kjøpte bilen i desember 2019 med 70 000km på telleren, bilen er nå kjørt 74000km og står på verksted en gang i mnd, bilen går varm og i nødmodus. Til tross for at Ford har byttet varmepumpe,

Score 4.0

Vurdert av sveini96

Tesla Model 3 (2019)

Fin og driftsikker Bil

Score 9.2

Vurdert av Supermodell

Mercedes-Benz GLK (2011)

Har vert en fantastisk bil med masse kjøreglede. Kommer seg fram over alt på vinter. Like bra i byen som på langkjøring. Den er solid bygget. Blir ikke enkelt å finne noe bedre når den skal skif

Score 9.4

Vurdert av Merc

BMW X2 (2019)

Kjøreglede for alle penga - og det er det som teller!

Score 9.0

Vurdert av Konrad

Volvo V70 (2009)

Meget trygg behagelig bil med få feil.

Score 9.6

Vurdert av Svenna

BMW 5-Serie (2004)

Alt i alt veldig fornøyd med den! Går billig på langkjøring, heilt fantastisk å kjøre, og ser veldig bra ut. 17 år, 250.000 km og ikke en flekk med rust er heilt utrolig! E60 anbefales på det

Score 8.6

Vurdert av BMW520iE34

Mercedes-Benz C-klasse (2020)

Løp og kjøp.

Score 9.2

Vurdert av Bromle

BMW X1 (2016)

Veldig fornøyd hittil både med hensyn til forbruk og utstyr i bil. Eneste minus må være adaptiv cruisekontroll som kobler seg ut ved lav kveldssol. Tåler ikke kraftig lysstyrke. :)

Score 8.6

Vurdert av Agekar

Volvo XC70 (2016)

Veldig positivt overrasket over hvor komplett denne bilen er.Kjøre egenskaper er fabelaktig plass er det mer en nok av den bruker drivstoff etter hvor hard du er på venstere foten.

Score 9.0

Vurdert av Graff

BMW i3 (2019)

Beste bilen jeg har hatt, meget god å kjøre.Veldig praktisk i byen. Utrolig svingradius, her kan du snu akkurat hvor du vil. Lite støy selv i høyere fart høres kun vindsus. Adaptive cruise funker

Score 10

Vurdert av Hjørdis

Mitsubishi Outlander PHEV (2019)

Svært godt fornøyd med bil og forhandler. Ikke å forglemme; hele 7 års nybilgaranti!

Score 9.4

Vurdert av Håkon

Volvo XC70 (2011)

For oss er dette meget nært å være den perfekte bilen. Komfortabel, praktisk og driftssikker. Får alltid plass til det vi vil ha med oss. Fremkommeligheten med awd er upåklagelig både i skogen p

Score 7.8

Vurdert av Frode

Opel Vectra (2005)

En romslig og praktisk stasjonsvogn for småbarnsfamilier. Kostbare deler og vanskelig bil å skru på selv.

Score 7.0

Vurdert av Frode