Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2018 Ford Focus 1,5 EcoBoost 182hk Titanium X aut Stasjonsvogn Bensin

Score 8.6/10

Bilen er en Active, ikke Titanium. Har ellers alt utstyr. Alt i alt er jeg meget fornøyd med bilen, veldig deilig å få en bil med rubbel og bit av komfortutstyr og teknologi uten å blakke seg fullstendig. Kombinasjonen av mobil-app med fjernstart av motor som automatisk skrur på varme i seter, bakrute, forntrute, speil og ratt er helt uslåelig, kan ikke skjønne hvordan jeg noen gang skal klare meg uten.. Adaptiv cruisekontroll er uunværlig på lange turer, og selvstyringen fungerer feilfritt på motorvei (med unntak av flette-felt der linjene forsvinner). Adaptive LED-frontlys er fantastisk på mørke høstveier, og Matrix (blendefri)-teknologien er fascinerende å bruke. Også en stor sikkerhet å ha, da du kan ha fulltlys i alle retninger uten å blende møtende trafikk eller forankjørende. Fungerer imponerende bra i praksis, ikke fått noen sinte motblink som indikerer at de ikke blender ned riktig.

Imponerende sportslig å kjøre uten at det går på bekostning av kjørekomfort. Styringen er skarp og direkte uten å være nervøs. Kunne vært litt mer stillegående i høye hastigheter, men det er ikke et veldig stort problem. Setene er komfortable nok men kunne hatt noe bedre sidestøtte ettersom bilen er såpass kapabel til aktiv kjøring. Hvis den hadde kommet i en firehjulsdreven plug-in versjon hadde det blitt den ultimate Norgesbilen.

Irritasjonsmomenter:
- Den adaptive cruisekontrollen er alt for treg til å reagere under kø-kjøring. Den bremser fint ned og er aldri i fare for å skape en kollisjon, men når bilen foran akselererer så bruker den alt for lang tid til å følge etter. Selv på nærmeste innstilling. Resultatet er at du selv bidrar til å gjøre køen lenger enn den trenger å være, og du etterlater en luke foran deg som alle og enhver smetter inn i. Må altså hele tiden sitte på gassen for å få bilen til å følge på bilen foran. Utenom det fungerer systemet bra.
- Girkassen er frustrerende treg til å bytte fra D til R og tilbake. Gjør at du blir stående stille i flere sekunder hver gang du må skifte retning, feks. under parkering eller en 3-punkts sving. Har aldri opplevd dette på eldre biler med konvensjonelle automatkasser, så dette er et punkt der moderne teknologi ikke nødvendigvis er en forbedring.
- Dersom du setter deg i bilen uten å ha bluetooth aktivert på telefonen men stereoen i bilen er satt til bluetooth, så vil den da automatisk hoppe til AM-radio (altså statisk støy). Ganske meningsløst å ha AM som valgmulighet i det hele tatt, langt mer meningsløst at den hopper til AM som default innstilling. Masse plunder og heft for så å få koblet til bluetooth igjen.
-Isofix-deksler som nevnt under praktiske løsninger
- Vibrasjon i dørpaneler som nevnt under kvalitet

Kjøreglede

9 / 10
Fremragende kjøreegenskaper. Særdeles komfortabel i Active utgave med økt bakkeklaring men likevel fast og presis og kompetent på svingete veier. Får ikke toppscore pga. at girkassen ikke er den skarpeste av de nye 8-trinns kassene, og den er frustrerende treg til å skifte mellom P, R og D.

Kvalitet/driftssikkerhet

8 / 10
Absolutt ingenting har gått galt på 5 måneder og 10.000km, men et par raptuser med digitale systemer har det vært. Mobil-appen man kan bruke til å starte bilen med og låse opp/igjen dører er utrolig deilig å ha, men den kan ofte henge seg opp og ikke fungere. Den er også grusomt treg dersom den fungerer i det hele tatt. Eneste kvalitetsproblem fysisk med bilen er at dørpanelene vibrerer og lager en ubehagelig lyd dersom man skrur opp Bang & Olufsen anlegget og vil nyte musikk.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
608 liter bagasjerom, større enn forrige generasjon Volvo V70.. Håndtak i bagasjerom til å felle ned baksetene er også veldig praktisk. Mange fine løsninger som det. Om jeg skal plukke på noe må det være dekslene til isofix-festene i setene. De kom i en plastpose i hanskerommet da jeg fikk bilen, og de passer ikke i hullene. Sitter skjevt og faller stadig ut. Hadde jeg måttet bruke dem regelmessig hadde jeg sikkert også mista dem (eller kasta dem i frustrasjon).

Økonomi/kostnader

10 / 10
Uslåelig leasingavtale, rimelig service, prisen på utstyr var sjokkerende rimelig. 5.500kr for adaptive cruisekontroll med selvstyring, trafikkskilt-lesing og gud vet hva mer er rett og slett hysterisk rimelig. Audi tar minst 4 ganger mer for samme utstyr. Samme med alt det andre.

Drivstoff/forbruk

7 / 10
Helt OK, men hadde forventet bedre fra en 1.5l 3-sylinder.. Snitter rett under 0.8l/mil på blandet kjøring med en del kø og hurtig motorvei-cruising. På landevei ligger den rundt 0.6. Taper på at den ikke er plug-in hybrid.

Flere vurderinger fra samme generasjon

Ford Focus (2018)

I utgangspunktet en bil med mye moderne utstyr som er nydelig å kjøre. Men byggekvaliteten virker å være noe dårlig. Har opplevd skramling fra dører når man bruker stereoanlegget, og min bil me

Score 3.6

Vurdert av BM74

Ford Focus (2018)

Har hatt bilen i nesten 1 mnd. nå, og den er en fryd å kjøre. Jeg kan ikke si så mye mer akkurat nå, men vil oppdatere etter hvert som km blir mange....

Score 8.4

Vurdert av Elteco1

Ford Focus (2016)

Meget godt fornøyd med bilen gode kjøreegenskaper

Score 8.4

Vurdert av Eimo

Ford Focus (2015)

Totalt er jeg fornøyd med bilen, det er en bil som gjør det du vil gjøre den til, enten du vil ha det gøy eller ser etter noe økonomisk som samtidig kan være praktisk. Med maks tilhengervekt på

Score 9.2

Vurdert av Mathias

Ford Focus (2015)

Har hatt den i to år, er kjempefornøyd med bilen, en sprek 150 hk diesel motor gjør at den er perfekt til å dra campingvogn med, en sprek og morsom bil

Score 8.2

Vurdert av Geir

Ford Focus (2015)

Veldig fornøyd med min Focus. Kjørt ca 4000 km siden kjøp av bilen. Kjøpte bilen brukt i slutten av Januar 2017. Bilen har nå gått ca 16700 km pr. 6 Mai 2017 siden den var ny.

Score 8.6

Vurdert av Focus

Ford Focus (2015)

Kjøpte bilen uten å prøvekjøre den, og har stort sett hatt gode opplevelser med den. Om det hadde vært noe jeg ville gjort annerledes er det å foliere bilen med gjennomsiktig folie. Lakken h

Score 9.0

Vurdert av Breyschweier

Ford Focus (2015)

Lettkjørt, sprek bil med mye utstyr . Fin familiebil.

Score 9.6

Vurdert av Knut

Ford Focus (2015)

En bil jeg er meget godt fornøyd med.

Score 7.4

Vurdert av Broom-fan

Ford Focus (2015)

:D

Score 10

Vurdert av Driver

Ford Focus (2015)

Vil man ha kjøreegenskaper kombinert med litt spenstig design og grei pris kommer man ikke utenom ford. Dessuten kan man få utstyr som oppvarmet frontrute og ratt uten at det koster en mnd lønn.

Score 8.6

Vurdert av Hjørdis

Ford Focus (2014)

Alt i alt en helt grei bil som gjør det den skal, den kan til og med være ganske velkjørende. NB: skal du bruke bakovervendt barnesete så sjekk om det er plass nok.

Score 6.2

Vurdert av Breiskjegg

Ford Focus (2014)

Fin bil, 182 hk går greit når man kommer over 3500 RTM. Bilen har 235/40 18 så den sitter virkelig godt på veien. Service er dyrt og åpenbare feil finner de ikke. Daglig så skjer det at gassen

Score 8.2

Vurdert av KRIS

Ford Focus (2014)

Bedre enn sitt rykte, har hatt tre forskjellige typer barnevogner med i den.

Score 9.4

Vurdert av Elfocus2014

Ford Focus (2014)

Eneste minus er kjørelengde. Skal kjøpe neste Focus med økt batteripakke.

Score 9.6

Vurdert av Rmstra

Flere vurderinger

Volkswagen Golf GTE (2015)

Bilen er ok men utrolig dyre Servicer og passe du ikke på og bruke bremsene mye så ruster de fort sund og må skiftes og det er mega dyrt. Jeg ble dritt lei av at pengene føk ut av vinduet og solgt

Score 7.0

Vurdert av Joey

Hyundai IONIQ EV (2018)

Kjøper denne bilen neste gang, garantert!

Score 9.2

Vurdert av Edvin

BMW 4-Serie (2017)

Dette har vært en meget bra bil for to voksne. Det eneste negative har vært at bilen ikke vil kobles til "BMW Connected". Det jobbes med saken. Dette medfører at kart ikke kan oppdateres av eieren

Score 8.8

Vurdert av Gaolsen

Opel Insignia (2016)

Topp bil så langt, men bare få mil før garantien utløper, så får vi se da

Score 9.8

Vurdert av Kryg

Honda CR-V (2008)

Jeg hadde ikke kjøpt den bilen hvis jeg hadde vært klar over problemene med dieselpartikkelfilteret.

Score 6.2

Vurdert av Audun

Volvo V90 (2018)

Muligens et forsøk fra Volvo å hevde seg med de store på spreke stasjonsvogner? Vel, de glemte alt under bilen. Håndterer svinger som en yankee... Men utenom det er dette en kjempebil! God plass,

Score 8.2

Vurdert av DDDD

Volvo XC60 (2018)

Kjempe god bil. El rekkevidde burde vært doblet for å få opp andelen km kjørt på ren el . El motoren er svak, føles som akselerasjon stopper opp ved ca 60km/t, har lett for at bensinmotoren st

Score 8.8

Vurdert av Håkon

BMW 5-Serie (2018)

Er godt fornøyd med det meste, en komfortabel bil. Mange brukervennlige detaljer.Greit å lade bilen ved husveggen! Sommerstid kjører den ca 28 km på kun strøm. :(

Score 8.6

Vurdert av Rasken

Tesla Model S (2017)

For et drag! 4ever Perfomance.

Score 9.4

Vurdert av Teslari

Hyundai Kona electric (2018)

Rekkevidden er maks 350 km om vinteren. Omtrent det samme på norske motorveier om sommeren. De som klarer mer kjører maks 60 km/t med minst pluss 10'c. Ladeluken til Konaen frøs fast på 2019 mo

Score 6.8

Vurdert av Hilax

BMW 5-Serie (2017)

Så fornøyd at neste bil blir BMW 5 serie og, dog usikker på hvilken motorløsning

Score 10

Vurdert av HJBE

Ford Connect (2016)

Dårlige greier. Katastrofe bil, dårlig kompetanse på merkeverksted Har hatt flere varebiler av "diverse" merker. Aldri vært borti dårligere varebil enn dette

Score 4.8

Vurdert av Frustrert

Audi A4 (2004)

Kjørt 320 000km byttet olje hver 10 000km og 60000km på girkasse veldig driftsikker. Lite feil Xenon lysene kunne vært bedre, og de er dyre og skifte, virker ut som d1s pærene mister effekt over

Score 8.2

Vurdert av Toastedlok

Volkswagen Touran (2010)

Ypperlig familie bil for de som er ute etter noe praktisk, solid og enkelt fungerde. De kjipe modellene er veldig! kjedelig, og faller fort i verdi. Gjelder fra 2010 og nyere.

Score 7.8

Vurdert av Finn

Opel Astra (2017)

Den firesylindrede Astra-en med 150 Hk, 230 Nm (med stopp/start) og 6-trinns automatgear er en kvikk og sportslig bil på landeveien. Komforten er også absolutt akseptabel. Dessuten er bilen ekstremt

Score 7.6

Vurdert av Kjevledoning