TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2018 Ford Focus 1,5 EcoBoost 182hk Titanium X aut Stasjonsvogn Bensin

Score 8.6/10

Bilen er en Active, ikke Titanium. Har ellers alt utstyr. Alt i alt er jeg meget fornøyd med bilen, veldig deilig å få en bil med rubbel og bit av komfortutstyr og teknologi uten å blakke seg fullstendig. Kombinasjonen av mobil-app med fjernstart av motor som automatisk skrur på varme i seter, bakrute, forntrute, speil og ratt er helt uslåelig, kan ikke skjønne hvordan jeg noen gang skal klare meg uten.. Adaptiv cruisekontroll er uunværlig på lange turer, og selvstyringen fungerer feilfritt på motorvei (med unntak av flette-felt der linjene forsvinner). Adaptive LED-frontlys er fantastisk på mørke høstveier, og Matrix (blendefri)-teknologien er fascinerende å bruke. Også en stor sikkerhet å ha, da du kan ha fulltlys i alle retninger uten å blende møtende trafikk eller forankjørende. Fungerer imponerende bra i praksis, ikke fått noen sinte motblink som indikerer at de ikke blender ned riktig.

Imponerende sportslig å kjøre uten at det går på bekostning av kjørekomfort. Styringen er skarp og direkte uten å være nervøs. Kunne vært litt mer stillegående i høye hastigheter, men det er ikke et veldig stort problem. Setene er komfortable nok men kunne hatt noe bedre sidestøtte ettersom bilen er såpass kapabel til aktiv kjøring. Hvis den hadde kommet i en firehjulsdreven plug-in versjon hadde det blitt den ultimate Norgesbilen.

Irritasjonsmomenter:
- Den adaptive cruisekontrollen er alt for treg til å reagere under kø-kjøring. Den bremser fint ned og er aldri i fare for å skape en kollisjon, men når bilen foran akselererer så bruker den alt for lang tid til å følge etter. Selv på nærmeste innstilling. Resultatet er at du selv bidrar til å gjøre køen lenger enn den trenger å være, og du etterlater en luke foran deg som alle og enhver smetter inn i. Må altså hele tiden sitte på gassen for å få bilen til å følge på bilen foran. Utenom det fungerer systemet bra.
- Girkassen er frustrerende treg til å bytte fra D til R og tilbake. Gjør at du blir stående stille i flere sekunder hver gang du må skifte retning, feks. under parkering eller en 3-punkts sving. Har aldri opplevd dette på eldre biler med konvensjonelle automatkasser, så dette er et punkt der moderne teknologi ikke nødvendigvis er en forbedring.
- Dersom du setter deg i bilen uten å ha bluetooth aktivert på telefonen men stereoen i bilen er satt til bluetooth, så vil den da automatisk hoppe til AM-radio (altså statisk støy). Ganske meningsløst å ha AM som valgmulighet i det hele tatt, langt mer meningsløst at den hopper til AM som default innstilling. Masse plunder og heft for så å få koblet til bluetooth igjen.
-Isofix-deksler som nevnt under praktiske løsninger
- Vibrasjon i dørpaneler som nevnt under kvalitet

Kjøreglede

9 / 10
Fremragende kjøreegenskaper. Særdeles komfortabel i Active utgave med økt bakkeklaring men likevel fast og presis og kompetent på svingete veier. Får ikke toppscore pga. at girkassen ikke er den skarpeste av de nye 8-trinns kassene, og den er frustrerende treg til å skifte mellom P, R og D.

Kvalitet/driftssikkerhet

8 / 10
Absolutt ingenting har gått galt på 5 måneder og 10.000km, men et par raptuser med digitale systemer har det vært. Mobil-appen man kan bruke til å starte bilen med og låse opp/igjen dører er utrolig deilig å ha, men den kan ofte henge seg opp og ikke fungere. Den er også grusomt treg dersom den fungerer i det hele tatt. Eneste kvalitetsproblem fysisk med bilen er at dørpanelene vibrerer og lager en ubehagelig lyd dersom man skrur opp Bang & Olufsen anlegget og vil nyte musikk.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
608 liter bagasjerom, større enn forrige generasjon Volvo V70.. Håndtak i bagasjerom til å felle ned baksetene er også veldig praktisk. Mange fine løsninger som det. Om jeg skal plukke på noe må det være dekslene til isofix-festene i setene. De kom i en plastpose i hanskerommet da jeg fikk bilen, og de passer ikke i hullene. Sitter skjevt og faller stadig ut. Hadde jeg måttet bruke dem regelmessig hadde jeg sikkert også mista dem (eller kasta dem i frustrasjon).

Økonomi/kostnader

10 / 10
Uslåelig leasingavtale, rimelig service, prisen på utstyr var sjokkerende rimelig. 5.500kr for adaptive cruisekontroll med selvstyring, trafikkskilt-lesing og gud vet hva mer er rett og slett hysterisk rimelig. Audi tar minst 4 ganger mer for samme utstyr. Samme med alt det andre.

Drivstoff/forbruk

7 / 10
Helt OK, men hadde forventet bedre fra en 1.5l 3-sylinder.. Snitter rett under 0.8l/mil på blandet kjøring med en del kø og hurtig motorvei-cruising. På landevei ligger den rundt 0.6. Taper på at den ikke er plug-in hybrid.

Flere vurderinger fra samme generasjon

Ford Focus (2020)

Vært vår bil i over to år uten problemer. Fruen er fornøyd

Score 8.6

Vurdert av Gisli

Ford Focus (2020)

Aldri blitt så glad i en bil noen gang. Fantastisk gode kjøreegenskaper og mye snasent utstyr. Har virkelig skjedd mye med nye mk4 kontra forrige generasjon mk3. Anbefales på det sterkeste

Score 8.0

Vurdert av Jensen

Ford Focus (2019)

God bil men,redd for registerreim i oljebad.

Score 8.0

Vurdert av Jarlebertin

Ford Focus (2019)

Mye bil for penga, bedre enn Skoda men ingen Audi for å si det slik.

Score 9.2

Vurdert av John

Ford Focus (2019)

Bra bil med fine løsninger

Score 8.2

Vurdert av Wenche

Ford Focus (2019)

God bil til en rimelig penge. Bruker litt vel mye drivstoff. Mange finesser.

Score 8.6

Vurdert av Wenche

Ford Focus (2018)

Godt fornøyd med bilen :-) Total kjørelengde pr.03.03.21. Ca 17000km.

Score 8.4

Vurdert av Focus

Ford Focus (2018)

Bra bil med fine løsninger

Score 8.2

Vurdert av Wenche

Ford Focus (2018)

Svært fornøyd med bilen. Bruker den privat og på jobb som trafikklærer. Drivstoff gjerrig på både landevei og bymiljø. Veldig god oversikt ut av frontruta. Sitter behagelig og oversiktlig. Mye

Score 9.4

Vurdert av SDEkeberg

Ford Focus (2018)

Bilen ser helt rå ut i St-line trim med mye ekstra detalj på utsiden, spesielt i litt sterke farger. En motor med god nok punch til det meste hverdagslige, god nok plass i kupeen og endelig når den

Score 7.0

Vurdert av S. Bakke

Ford Focus (2018)

Fantastisk morsom bil med god plass i kupeen, 182hk og sportsunderstell er herlig på fin sommervei.

Score 8.2

Vurdert av Raymond

Ford Focus (2018)

I utgangspunktet en bil med mye moderne utstyr som er nydelig å kjøre. Men byggekvaliteten virker å være noe dårlig. Har opplevd skramling fra dører når man bruker stereoanlegget, og min bil me

Score 3.6

Vurdert av BM74

Ford Focus (2018)

Har hatt bilen i nesten 1 mnd. nå, og den er en fryd å kjøre. Jeg kan ikke si så mye mer akkurat nå, men vil oppdatere etter hvert som km blir mange....

Score 8.4

Vurdert av Elteco1

Flere vurderinger

Mercedes-Benz B-klasse (2014)

Behagelig å kjøre.

Score 7.2

Vurdert av Britten

Hyundai IONIQ 5 (2023)

Litt kluss med radar/cruise. Inn for andre gang nå. Irriterende oppdateringer.

Score 9.0

Vurdert av Geir

Peugeot 3008 (2021)

Svært fornøyd med en rask hybridbil 300hk og godt utstyrt. Inn og utkobling av bensinmotoren merkes knapt. Setter stor pris på varmeren som styres fra app. Lading styres også fra app om ønskelig.

Score 8.6

Vurdert av Helge

Lexus RZ (2025)

Vil påstå det ikke finnes mange biler på markedet med like god komfort og driftskvalitet. Hvis en derimot er opptatt av spesifikasjoner og at bilen har det siste i tech, ultralang rekkevidde og sup

Score 8.8

Vurdert av Knut

Nissan Ariya (2024)

Fornøyd med bilen. Feile pakninger i bakdøren gjør at det spruter litt sand og vann på siden av baksete

Score 8.2

Vurdert av jotto

Citroën E-C3 (2025)

En helt ok bil basert på Stellanis- oppsett, og søskenbarn til mange andre småbiler fra Opel, Renault, Fiat mm. Mye bil for pengene, med infotainment må de få orden på.

Score 8.2

Vurdert av Hauba

Polestar 2 (2022)

Veldig godt fornøyd med bilen. Bortsett fra noe trøbbel med startbatteriet har bilen gått som en kule. Lettkjørt trygg bil med premium kjøreegenskaper. Super service hos Kverneland i Stavanger. K

Score 9.0

Vurdert av Hauba

Subaru Outback (2020)

Min 7 Subaru siden 1999. Den absolutt beste av topp biler. 2,5 liter bensin har mer en nok krefter. Langkjøring sommer med godt under 0,7 pr mil

Score 10

Vurdert av Jippi

Mercedes-Benz E-klasse (2008)

Vi har hatt bilen i 14år,kjørt 350000 km,servise og bytte av slitedeler er historikken,tester nye elbiler som er gode å kjøre,men gamle mb er bedre

Score 10

Vurdert av Gixxerfrank

Opel Insignia (2018)

Av alle bilene jeg har hatt (maaaange), er dette den beste. Kvier meg for å bytte den, tviler på at jeg kan få noe som er like bra.

Score 9.8

Vurdert av Kjetil

Citroën Xsara (2002)

Underlig bil som kan være utrolig slapp å kjøre når motoren er kald - da skjer det noe med motorstyringa som gjør at man ikke har all kraften tilgjengelig. Ubrukelig når du bor ved en bratt oppo

Score 6.2

Vurdert av Sjalabais

Honda Stream (2003)

Muligens den beste bilen jeg har hatt. Robust, pålitelig, morsom å kjøre, hinsides praktisk. Det er en skam at Honda aldri hentet etterfølgeren Jade til Norge, eller tilbyr en tilsvarende elektris

Score 9.8

Vurdert av Sjalabais

Nissan Primera (1996)

Primera solgte godt fordi dette var en bil som lytta til sjåføren. Morsom å kjøre, mens den også var romslig og praktisk.

Score 7.4

Vurdert av Sjalabais

Hyundai i20 (2015)

Denne bilen var ment som en mellomløsning og overrasket meg stort. Veldig kjekk å kjøre, enkel å eie, pen å se på i det rette lyset. Rett og slett et blinkskudd for en rimelig penge.

Score 9.2

Vurdert av Sjalabais

Toyota Camry (2002)

Dette var en overraskende god familiebil. Romslig, stille, føltes trygg. Godt utstyrt og manet til forsiktig kjøring. Ufattelig lett å selge, første kjøper ringte umiddelbart etter at jeg trykket

Score 7.6

Vurdert av Sjalabais