TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1994 Audi 80 2,8 E Quattro Sedan Bensin

Vurdert av HermanTheGerman

Score 8.4/10

Audi 80 quattro er en bil med greie kjøreegenskaper og særdeles god framkommelighet. Bilen oppfyller mine krav til ABS og Airbag med tanke på sikkerhet og fungerer som en god bil i det daglige. Enda bilen er 23 år gammel tar den seg ofte bedre frem i vansklige kjøreforhold enn nyere biler samt har den minimalt med rustskader enn de fleste andre bruktbiler.
Alt i alt en bil med potensiale til å vare i lang tid takket være et grundig galvanisert karosseri, solid motor og drivlinje.

Kjøreglede

9 / 10
Bilen er meget god å kjøre på alle føreforhold, men selve kjøregleden viser seg for fult ved kjøring på glatt underlag takket vere Quattro systemet. Spesielt på snø og is er bilen veldig stabil og responsiv og lett å lese i den forstand at man merker godt hva som skjer mellom drivlinje og underlag.
Man har også mulighet til å sette på sperra på bakakslingen med en knapp i kupeen når forholdene krever at begge hjul på akslingen går likt for å bedre framkommeligheten.
Torsen senterdiffrensialen sørger for riktig riktig utvekslingsforhold for kreftene mellom akslingene og denne konfigurasjonen er i stor grad med på å bidra til de gode kjøreegenskapene.
Med 2.8 og 2.6 motorene har man ikke helt den samme tendensen for understyring som tidligere modeller er kjent for, med feks 5 sylidre i rekke forran fremakselen da det bare er 3 i lengde forran i dette tilfelle.
Det må også sies at med tannstangen for styring montert så høyt som på disse modellene er det ikke like god karakterestikk som på en Bmw 5 serie e34 fra samme tid

Kvalitet/driftssikkerhet

10 / 10
På Audi fra 1987 til midten av 90-tallet ble hele karosseriet galvanisert veldig grundig, noe som vises i stor grad den dag i dag. Generelt har Audi fra denne tiden minimalt med rust i forhold til andre tyske og svenske biler jeg har eid og jobbet på fra samme epoke. Eneste funn av rust er hvor kraftig steinsprut har gått gjennom lakk og gjennom det ytre laget stålet. Men det lar seg lettere behandles da det ikke på langt nær sprer seg som på "vanlig" stål, og har en tendens til å ikke komme tilbake etter behandling.

Driverket er så å betrakte som skuddsikkert med Torson mekanisk senterdiff som er vedlikeholdsfri.
I mitt eie på 3 1/2 år er den største feilen som har oppstått en abs føler som ble dårlig over tid.
Ting å være obs på kan være yttre styreledd og drivakslinger forran som kan være slitt.
Girskift føles fast og konstant men ikke like elegant som for eksempel på BMW fra samme tid.
2.6 og 2.8 motorene har rykte på seg for å være solide og robuste. Ventiltikk er ikke uvanlig på motor som har gått langt, så riktig olje og intervaller for oljeskift er lurt da lyden ofte blir borte.

Plass/praktiske løsninger

8 / 10
På B4 modellen er drivstofftanken igjen under bilen som øker volumet i koffertrommet, samt kan baksetene foldes ned for ekstra plass. Selv savner jeg skibag bak armlenet i baksetet.
Setene forran har knotete justering for ryggstøtte for seter med manuell justering.
Ingen justering på min modell for rattstamme.
Greit volum på drivstofftank: 64L

Økonomi/kostnader

8 / 10
Har ikke hatt noen store feil enda, men det kan skyldest at jeg utfører service og kjenner til og passer godt på bilen.
Deler bestiller jeg primært fra tyskland grunnet liten deletilgang i Norge. Lang leveringstid blir konsekvens av dette (ca 2 uker) men til gjengjeld lavere pris og større utvalg.

Drivstoff/forbruk

7 / 10
Bilen kan bruke ned i 0,75L per mil på langkjøring, og 1.3L per mil ved hard kjøring.
På vinteren er jeg i gjennomsnitt på 0.85L per mil, med piggdekk og variert kjøring.

Flere vurderinger

BYD Sealion 7 (2025)

Drømmebil som er utrolig stille, har god plass og er behagelig å kjøre

Score 7.0

Vurdert av 2Dre

Tesla Model Y (2023)

En god bil med dårlig Aktiv Cruise Control

Score 8.8

Vurdert av Johan

Volkswagen ID.4 (2025)

Stoler ikke på bilen grunnet plutselig akselrasjon

Score 7.6

Vurdert av Einar

Subaru XV (2020)

En skjult liten perle av en bil, og godt er det. Det muliggjør gode kjøp for "oss som vet hva dette er"... En gang Subaru-eier, alltid Subaru-eier er det noe som heter. Vel, dette er min 6. Subaru

Score 9.0

Vurdert av Broomlebassen

Mercedes-Benz EQC (2020)

Fin bil, men den knirker og lager ulyder med lav hastighet og kjøring på ujevn vei. Veldig irriterende.

Score 8.0

Vurdert av Fanuel

NIO ES8 (2022)

Beste bilen vi har hatt til nå. Vi har tre barn - alle har god plass! En drøm å kjøre og være passasjer i.

Score 9.6

Vurdert av Anine

Toyota Auris (2013)

Grei bil som ikke er så spennende, men rusler og går som den skal.

Score 8.2

Vurdert av Kongglad

Volvo XC70 (2013)

Perfekt altmuligbil! Masse plass, utrolig komfort, høy bakkeklaring og AWD, samt mange sikkerhetsfunksjoner og at den er svært kollisjonssikker, gjør den mer eller mindre perfekt til det meste. Pol

Score 8.6

Vurdert av ko-stens

Toyota bZ4X (2023)

Beste bilen jeg har hatt. Helt topp på vinterføre.

Score 8.8

Vurdert av HPOien

Mazda CX-5 (2019)

Veldig fornøyd med alt, men absolutt ikke dette med scr og doseringssvik.

Score 7.2

Vurdert av Magborg

Nissan Ariya (2023)

En super bil!

Score 9.4

Vurdert av Jonas

Mercedes-Benz C-klasse (2004)

Ein kvalitets bil som har gode kjøreegenskaper, einaste ulempen, er at den er tung på rattet ved låg fart, ingen repkostnader , uten vanleg service

Score 9.0

Vurdert av Magnesja

BMW 7-Serie (2016)

du skal lete lenge etter bedre bil å kjøre. Komfort troll.

Score 9.0

Vurdert av Johan

Hyundai Kona electric (2019)

Kan anbefales.

Score 9.0

Vurdert av nissen8663

Nissan Ariya (2024)

Fantastisk bil, stabil, stødig, en fryd å kjøre

Score 10

Vurdert av Iuliana