TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1994 Audi 80 2,8 E Quattro Sedan Bensin

Vurdert av HermanTheGerman

Score 8.4/10

Audi 80 quattro er en bil med greie kjøreegenskaper og særdeles god framkommelighet. Bilen oppfyller mine krav til ABS og Airbag med tanke på sikkerhet og fungerer som en god bil i det daglige. Enda bilen er 23 år gammel tar den seg ofte bedre frem i vansklige kjøreforhold enn nyere biler samt har den minimalt med rustskader enn de fleste andre bruktbiler.
Alt i alt en bil med potensiale til å vare i lang tid takket være et grundig galvanisert karosseri, solid motor og drivlinje.

Kjøreglede

9 / 10
Bilen er meget god å kjøre på alle føreforhold, men selve kjøregleden viser seg for fult ved kjøring på glatt underlag takket vere Quattro systemet. Spesielt på snø og is er bilen veldig stabil og responsiv og lett å lese i den forstand at man merker godt hva som skjer mellom drivlinje og underlag.
Man har også mulighet til å sette på sperra på bakakslingen med en knapp i kupeen når forholdene krever at begge hjul på akslingen går likt for å bedre framkommeligheten.
Torsen senterdiffrensialen sørger for riktig riktig utvekslingsforhold for kreftene mellom akslingene og denne konfigurasjonen er i stor grad med på å bidra til de gode kjøreegenskapene.
Med 2.8 og 2.6 motorene har man ikke helt den samme tendensen for understyring som tidligere modeller er kjent for, med feks 5 sylidre i rekke forran fremakselen da det bare er 3 i lengde forran i dette tilfelle.
Det må også sies at med tannstangen for styring montert så høyt som på disse modellene er det ikke like god karakterestikk som på en Bmw 5 serie e34 fra samme tid

Kvalitet/driftssikkerhet

10 / 10
På Audi fra 1987 til midten av 90-tallet ble hele karosseriet galvanisert veldig grundig, noe som vises i stor grad den dag i dag. Generelt har Audi fra denne tiden minimalt med rust i forhold til andre tyske og svenske biler jeg har eid og jobbet på fra samme epoke. Eneste funn av rust er hvor kraftig steinsprut har gått gjennom lakk og gjennom det ytre laget stålet. Men det lar seg lettere behandles da det ikke på langt nær sprer seg som på "vanlig" stål, og har en tendens til å ikke komme tilbake etter behandling.

Driverket er så å betrakte som skuddsikkert med Torson mekanisk senterdiff som er vedlikeholdsfri.
I mitt eie på 3 1/2 år er den største feilen som har oppstått en abs føler som ble dårlig over tid.
Ting å være obs på kan være yttre styreledd og drivakslinger forran som kan være slitt.
Girskift føles fast og konstant men ikke like elegant som for eksempel på BMW fra samme tid.
2.6 og 2.8 motorene har rykte på seg for å være solide og robuste. Ventiltikk er ikke uvanlig på motor som har gått langt, så riktig olje og intervaller for oljeskift er lurt da lyden ofte blir borte.

Plass/praktiske løsninger

8 / 10
På B4 modellen er drivstofftanken igjen under bilen som øker volumet i koffertrommet, samt kan baksetene foldes ned for ekstra plass. Selv savner jeg skibag bak armlenet i baksetet.
Setene forran har knotete justering for ryggstøtte for seter med manuell justering.
Ingen justering på min modell for rattstamme.
Greit volum på drivstofftank: 64L

Økonomi/kostnader

8 / 10
Har ikke hatt noen store feil enda, men det kan skyldest at jeg utfører service og kjenner til og passer godt på bilen.
Deler bestiller jeg primært fra tyskland grunnet liten deletilgang i Norge. Lang leveringstid blir konsekvens av dette (ca 2 uker) men til gjengjeld lavere pris og større utvalg.

Drivstoff/forbruk

7 / 10
Bilen kan bruke ned i 0,75L per mil på langkjøring, og 1.3L per mil ved hard kjøring.
På vinteren er jeg i gjennomsnitt på 0.85L per mil, med piggdekk og variert kjøring.

Flere vurderinger

Nissan Qashqai (2018)

Havari på CVT gearkasse på mange av disse bilene dessverre

Score 3.4

Vurdert av Frustrert

Volkswagen Golf (2015)

Grei bil

Score 7.4

Vurdert av Orbix

Volkswagen ID.4 GTX (2024)

En fin bil og kjøre,ligger godt på veien,bra på vinterføre. God rekkevidde. Men disse bilene har et veldig stort minus,alt for mange tekniske feil.

Score 6.8

Vurdert av Bilkjenner

MG Marvel R (2022)

Veldig fornøyd med Marvel! Sitter godt, god å kjøre, oversiktlig. Minus for rekkevidde og bagasjeplass.

Score 8.0

Vurdert av Pauodd

BMW i5 (2025)

Fantastisk kjøremaskin med litt kort kjørelengde, burde vært noe større batterikapasitet, spesielt for å være en såpass god bil til langkjøring.

Score 9.8

Vurdert av baseheim1

Audi A4 (2002)

Fantastisk bil

Score 9.0

Vurdert av EG01

Peugeot e-208 (2023)

Liten men praktisk og kjøreglad. Lett å betjene og har ikke hatt noen feil jeg har merket så langt.

Score 9.2

Vurdert av Fredrik

Nissan Leaf (2018)

Særdeles driftssikker og god bil.

Score 9.0

Vurdert av Aslak

Mazda MX-30 (2021)

God bil! Godt utstyrt. Kvalitet. God å kjøre . Trangt baksete. Kule, men upraktiske bakdører. Litt høyt forbruk.

Score 7.4

Vurdert av Gaute

Citroën e-C4 (2022)

Hvor skal jeg begynne? Bilen er nå akkurat 3 år gammel(skriver dette i 2025). Alle lykter bak må byttes pga sprekker i glasset, bremser og skiver må byttes bak for de har ikke fungert riktig. Det

Score 3.2

Vurdert av Fortvilet

Tesla Model X (2020)

Veldig fornøyd med bilen , god komfort, ingen driftskostnader, dette er bil nr.2 av samme typen

Score 9.8

Vurdert av BGOLSEN

Volvo EX30 (2025)

Veldig uferdig bil med mange bugs. Hadde aldri valgt denne hvis Volvo hadde informert om alle feilene

Score 2.0

Vurdert av Hbok1

Ford Explorer EV (2025)

Liker bilen veldig godt, men er mer opptatt av kjøreglede og funksjonalitet enn interiørkvalitet.

Score 8.6

Vurdert av Oyre

Alfa Romeo Stelvio (2020)

En bil som man elsker å kjøler. En bil med sjel - som de fleste Alfaer

Score 8.6

Vurdert av Kalle

Mitsubishi Outlander PHEV (2018)

Grei bil, appen er dårlig, tynn lakk som blir fort skada av steinsprut. Har aldri bytta frontrute pga steinsprut før jeg fikk denne bilen, nå må jeg skifte til den tredje frontruta

Score 8.0

Vurdert av Anders1982