TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2017 BMW 2-Serie Active Tourer 225xe Active Tourer iPerformance eDrive aut Kombikupé Bensin/Batteri

Vurdert av Tor225xe

Score 9.4/10

Denne bilen må kunne kalles et Kinderegg - 3 gode ting på engang :-)
- Norsk avgiftssystem gjør at en får ca 200.000,- i rabatt i forhold til å kjøpe en vanlig bensin utgave
- Ladehybrid som gjør at en kan kjøre miljøvennlig - i praksis kan kjøre 30km på strøm
- Super BMW kvalitet og kjøreegenskaper, med 4x4 inkludert i prisen
Bilen anbefales varmt!

Kjøreglede

9 / 10
Kjøregleden er ikke på nivå med 3-serie og 5-serie, men til å være en flerbruksbil er kjøregleden svært høy. Kjøregleden er et godt hakk over folke SUV klassen.
Sørg for å kjøpe sports-seter og gjerne navi Pro med head-up display samt adaptiv cruise. Dette er utstyr som absolutt hever kjøregleden. M-sport pakke gjør også at utseendet står litt mer i stil med kjøregleden.
Drivlinjen er svært god med 224hk i systemeffekt og 385Nm i systemoment, 4x4, silkemyke girskift samt umerkbar inn/utkobling av bensinmotoren. Velger en Sportsmodus går 0-100 unna på 6,7s :-).
Det er 2 ting som gjør at jeg ikke gir den 10 i karakter, og det er en bred A-stolpe med ekstra vindu, samt at det innvendige speilet er plassert for lavt ned. Begge deler forstyrrer/reduserer sikten for føreren.

Kvalitet/driftssikkerhet

10 / 10
Kvalitetsfølelsen er på velkjent høyt BMW nivå. Seter, brytere, ratt, navi, osv er standard BMW komponenter med en svært god kvalitetsfølelse. Byggekvaliteten virker også å være på velkjent BMW nivå.
Bilen har så langt gått drøyt 10000 km uten noen feil. Vi har hatt en rekke andre nye biler tidligere, og det normale er dessverre at de fleste får irriterende feil selv etter kort tid. Så langt er altså BMWén feilfri :-)

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
I forhold til de kompakte utvendige målene er plassen i bilen god. Plassen for fører er svært god - det er faktisk plass for førere i 2 meters klassen. Baksetet har normalt god plass - noe bedre enn i en 3-serie, ganske likt som i en Mazda CX-5 og noe dårligere enn f.eks. en RAV4 eller en Outlander. Bagasjerommet har et greit volum og en god utforming. Til tross for at de har pakket inn elektromotorer og batterier er gulvet helt flatt med et kjekt oppbevaringsrom under hvor en får plass til ladekabel, skjøtekabel osv. Anbefaler å krysse av for rails i ekstrautstyrslisten slik at en kan montere skiboks de få gangene en har behov for mer plass.
Fordi bilen er ca 10cm høyere enn en vanlig sedan/ stasjonsvogn er inn-/utstigning svært enkelt. Bakkeklaringen er på 16,7 cm noe som gjør at grus-/hytteveier og noe snø ikke er et problem. Bakkeklaringen er faktisk på nivå med flere folke SUVér - Honda CRV har 16,5cm.
Bilen har godt med oppbevaringsplass i dører, greie oppbevaringsrom, komfortabelt midtarmlene, gode koppholdere bak osv.
Bilen kan kobles til en BMW Connected app hvor en bl.a kan styre forvarming eller forkjøling (på sommeren). Dette er hverdagsluksus som fort blir en vane og noe en ikke vil være foruten.
En sak som trekker litt ned er at koppholderne i midtkonsollen foran er svært små - både i diameter og dybde. De er f.eks. en del mindre enn de en finner i nye BMW X1.

Økonomi/kostnader

10 / 10
Her blir det en klar 10ér. En må ut med 4-500.000,- for en ny bil, avhengig av hvor mye utstyr en velger. Dette uansett lite i forhold til hva en må ut med om en velger en annen bil med tilsvarende egenskaper. Serviceutgiftene er lave og servicen hos BMW forhandlerne er svært god. Sannsynligvis vil verditapet være lavere enn for biler som ikke er ladehybrider og har 4x4.

Drivstoff/forbruk

9 / 10
Bilen kan kjøres ca 30 km på strøm og det holder til det aller meste av kjøringen i hverdagen. På langtur bruker den drøyt 0,5l/mil (avhengig av fartsgrense). Så langt har bilen vår hatt et gjennomsnittsforbruk på 0,34 l/mil, men det forutsetter at en lader ofte.

Flere vurderinger fra samme generasjon

BMW 2-Serie Active Tourer (2023)

Dette er en god bil som er god å kjøre, rimlig i drift og har god fremkommelighet med drift på alle 4 hjul. Godt utstyrt og skjermer som er plassert der en ønsker. Rekkevidde EL opptil 90km i somm

Score 9.8

Vurdert av NoEl

BMW 2-Serie Active Tourer (2021)

Min tredje BMW.Fortsatt storfornøyd med kvalitet og komfort.

Score 9.4

Vurdert av Ludde

BMW 2-Serie Active Tourer (2019)

2019 modell, hvor vi kjøpte demobil. På mage måter en god bil. Men kan ikke fatte løsningene på sidestolpene. Irriterer meg fortsatt over at jeg ikke registrerte irritasjonsmoment før kjøp.

Score 6.4

Vurdert av Kimi

BMW 2-Serie Active Tourer (2019)

Har kjørt min 2019 modell 225 xe i et drøyt Ã¥r nÃ¥. Veldig godt fornøyd med bilen. Økonomisk oppimot bensinforbruk nÃ¥r du lærer deg hybridfunksjonene, bensin/strøm. 0,42 nÃ¥ senest i ferien pÃ

Score 9.2

Vurdert av Force

BMW 2-Serie Active Tourer (2018)

Bilen har innfridd alle mine ønsker. Har leaset den, men vurderer å kjøpe den når leasingen går ut. det eneste negative er liten bensintank og litt stumpete på dårlig vei.

Score 9.4

Vurdert av DagO

BMW 2-Serie Active Tourer (2018)

Spennende konsept, men akk for lite batteri, tørst bensin motor og for trang innstigning! Døråpningen er for lav og for kort!

Score 6.6

Vurdert av Sorlending

BMW 2-Serie Active Tourer (2018)

Min første BMW og synes nok bilen er noe oppskrytt. Går nok tilbake til mitt forrige merke når tiden kommer.

Score 7.4

Vurdert av jorgfri

BMW 2-Serie Active Tourer (2017)

Mye bil for pengene, med god kvalitet.

Score 8.2

Vurdert av Gubben

BMW 2-Serie Active Tourer (2017)

Tysk industriavfall i premiuminnpakning, for å lure folk som meg som trodde bmw var solid kvalitet.

Score 3.6

Vurdert av Petecomplete

BMW 2-Serie Active Tourer (2017)

Veldig godt fornøyd.

Score 9.2

Vurdert av Mortis

BMW 2-Serie Active Tourer (2017)

Veldig praktisk og gøy bil som bruker veldig lite drivstoff dersom du lader regelmessig. Utrolig rask.

Score 9.2

Vurdert av Lynvingen

BMW 2-Serie Active Tourer (2017)

Meget godt fornøyd

Score 9.6

Vurdert av Stein

BMW 2-Serie Active Tourer (2017)

en veldig god vinter bil med mulighet for forvarming og veldig effektiv setevarme og fantastisk med rettvarme, samt mulighet for 4x4 når du trenger det. 10 poeng for bil for pengen.

Score 9.4

Vurdert av alopo

BMW 2-Serie Active Tourer (2017)

En både fornuftig, praktisk og sportslig BMW til en meget god pris. Kan kjøres meget rimelig, men her avhenger kjøremønsteret

Score 9.6

Vurdert av Roqen

BMW 2-Serie Active Tourer (2017)

Meget godt fornøyd. Kjører 3,5 mil hver dag så hverdagskjøringen går kun på strøm. Vanvittig drag i bilen når begge motorene jobber sammen. Morsomt! Har 2 barn og kone. Nok plass

Score 9.4

Vurdert av Lars

Flere vurderinger

Volkswagen Touran (2016)

Vi er kjempefornøyde med denne bilen. God å kjøre, veldig praktisk og minimalt med reparasjoner.

Score 10

Vurdert av Jonny

Volkswagen ID.4 (2022)

Det virker som om denne bilen er designet helt uten tanke på at noen skal bruke den. Det at ingen i VW har satt foten ned og stoppet elendigheten, gjør at jeg ikke kan stole på systemet deres, og k

Score 2.4

Vurdert av fuzzy

Toyota Auris (2017)

En suveren bil dersom man ikke trenger masse plass eller man trenger en rimelig, driftssikker og god pendlerbil/bruksbil. Toyota har laget hybrid biler i snart 30 år så dette er gjennomprøvd teknol

Score 9.8

Vurdert av Bamsemums

Polestar Polestar 3 (2025)

En fantastisk bil som må oppleves. Kvalitet på øverste hylle og et stereo (b&w) som få kan matche gjør at hver kjøretur er en glede.

Score 6.0

Vurdert av Raymond

Volvo XC60 (2022)

Snart 5 år gammel. Kjørt 94 000 km. Aldri vært på verksted utenom service. Fantastisk driftssikker bil som og er veldig god å kjøre.

Score 8.2

Vurdert av Fjordmann1

Volvo 850 (1997)

Har på mine 17 år som sjåfør kun «brukt opp vrakbiler» å har sikkert kasta IALLEFALL 30 bruksbiler å kan telle på en hånd hvor mange jeg har eu godkjennt.. 855’n har gått igjennom EU kont

Score 7.0

Vurdert av ArnesRacing

Tesla Model Y (2025)

Kanon bil. Driftssikker og intuitive løsninger

Score 10

Vurdert av Eopheim

Volvo XC60 (2012)

Meget godt fornøyd, også med merkeverkstedet.

Score 8.4

Vurdert av Paal

Mercedes-Benz EQE SUV (2023)

En av de beste elektriske premium SUV'er man kan kjøpe i Norge i dag. Driftssikker, allsidig og komfortabel. Selv om 21"-hjul kler bilen godt, blir dekk og felg sårbare og eksponerte elementer grunn

Score 9.2

Vurdert av Laffen

Volvo S90 (2018)

Dette har vært en fantastisk bil frem til nå, med alle de funksjonene en oppegående, men aldrene mann setter i høysetet, spesielt på vei til hytta på fjellet vinterstid - og nå er det slutt. Al

Score 8.8

Vurdert av Egil

Volkswagen ID.4 (2021)

Ein bil eg har vore svært nøgd med. Kjørt 123000km nå. Skifta ein lenkearm på garanti. Ellers ikkje tull. 2 servicer på 123000 km, og over 1,5 år til neste service gir billig bilhold. God å kj

Score 9.2

Vurdert av OlaE

Hongqi E-HS9 (2022)

Luksus er det, men takk og pris slipper jeg å tenke på bruktprisene som raser. Og for å si det slik. Det blir aldri en slik bil senere.

Score 6.0

Vurdert av Bamsefar

Zeekr 7X (2025)

7Xen er en veldig god bil både kjøremessig og kvalitetsfølelse. Har hatt både Model S og I-Pace tidligere.

Score 10

Vurdert av Roger

Tesla Model Y (2021)

Ikke veldig komfortabel, men veldig, veldig praktisk og effektiv.

Score 9.4

Vurdert av Brabham

Renault 5 E-Tech (2025)

Jeg har hatt noen elbiler de siste årene. Da denne ble lansert av pressen for et drøyt år siden, bestemte jeg meg for at en slik vil jeg ha. Jeg hentet en hos Motorforum denne uken, i sort - fordi

Score 7.4

Vurdert av Arthur