TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2023 Skoda Enyaq iV80 Sport Utility Vehicle Elektrisitet

Score 6.6/10

Flott bil. Men... Infotainment/skjermen er latterlig treig. Animasjoner osv hakker. Ble lovet software oppdateringer fra selger, når jeg kjøpte den for 2,5 år siden, men det har kun kommet små små bugfix'er/shop oppdateringer(Veldig viktig å kunne kjøre flere farger til ambient belysningen vet du). Er fortsatt på versjon 3.2 etter 2,5 år. Dab radioen har hatt skurring siden dag en, men først nekter de for problemer fordi de ikke klarer å gjenskape det selv. Senere finner jeg ut at mange andre har det og at det skal 'løse' seg når det kommer en software oppdatering. Så.. har ikke kunne høre på DAB i 2,5 år. Når det regner og bilen har stått over natten, så ruster de fast og det kommer et stort smell når man starter å kjøre. Men dette klarte de ikke å gjenskape hos skoda, så problemet vedvarer. Det har også kommet en slags 'kurring' fra motor-rommet. Dette klarte de ikke å høre når bilen var inne, så jeg måtte ta med de som jobber der på kjøretur for å vise dem. Etter de kommuniserte med Skoda Norge, så fikk jeg beskjed om at det var vibrasjoner fra en generator og det var normalt. Merkelig at noe som er normalt først dukker opp etter 2 år? Canton lydsystemet er latterlig dårlig. Bassen er så dårlig at man ikke hører det dunker når man skrur opp volumet og når man stiller inn til maks på subwooferen og høyt på bass, så hører man det rister både her og der i bilen selv ved lavt volum. Skoda skylder på dårlige membraner og bytter høytaler-elementene, men ristingen kommer fra dørene og taket osv. Det er forresten også fluer i lyktene. Skjermen bak er så langt ut at hvis bilen er møkkete og man skal laste inn eller ut av bilen så kommer jakka borti og man blir møkkete selv. 360 parkeringskameraene er lite hjelpsom. Man ser ikke virkeligheten i det hele tatt. Setter man bilen i revers, så går det mange sekunder før ryggekameraet kommer på. Super-irriterende at man må godkjenne at man vil bruke infotainmentsystemet hver eneste gang man må setter seg inn i bilen. Lane-assist vrir rattet brutalt når man kjører. Hvis man kjører på en vei uten midtskille og møter en bil på vinterstid så legger man seg normalt så langt til høyre man kan når man passerer bilen. Her vil da enyaq'n vri rattet inn mot den møtende bilen når man passerer. På vinterstid er det livsfarlig. Man har ingen mulighet til å skru av lane-assist permanent. Det må skrus av hver gang man starter bilen manuelt. Ventetid på verksted er 1-2 måneder. Og du bør sørge for å ha videobevis på det du ønsker fikset før du møter opp, hvis ikke er det veldig stor sannsynlighet for at du får tilbakemeldingen. Vi klarte ikke å gjenskape feilen/vi hørte ikke lyden. Og så må du skape videobevis av det før du tar kontakt på nytt og får ny time om 1-2 måneder. Ingen manuell forvarming av batteriet, som hadde vært nyttig når man stod hjemme og ladet og skulle ut på langtur. Eneste måten jeg kan forvarme batteriet på er hvis jeg legger inn en kjørerute på forhånd og planlegger avgang i appen. Eller planlegger et hurtigladestopp på veien vha inforainment systemet. Visstnok har nyere versjoner av bilen/softwaren dette tilgjengelig, men det hjelper ikke meg noe siden vi aldri får denne oppdateringen. Selv om jeg starter hurtiglading på f.eks. en Tesla-stasjon i 10 graders lufttemperatur med ca 10-20% igjen på batteriet etter å ha kjørt i en time så opplever jeg kun ladehastigheter på max 40 kwt. Nå har jeg nettopp begynt å høre 'gummi-mot-gummi' lyder når jeg svinger på rattet. Gleder meg ikke akkurat til neste kontakt med verkstedet deres. Har allerede begynt med video-opptak for å kunne bevise at lyden er der. Men det er vel sikkert normalt å ha en slik irriterende lyd når man svinger på rattet etter 2 år med Enyaq så jeg kommer nok ingen vei.

Kjøreglede

7 / 10

Kvalitet/driftssikkerhet

7 / 10

Plass/praktiske løsninger

10 / 10

Økonomi/kostnader

5 / 10

Drivstoff/forbruk

4 / 10

Flere vurderinger fra samme modell

Skoda Enyaq (2025)

Bil med god plass, gode kjøreegenskaper, kvikk, behagelig på langkjøring. Appen er noe treg, men funker greit. Forvarming av batteri er gull på langturer vinterstid.

Score 9.0

Vurdert av Lemmy

Skoda Enyaq (2025)

Generelt Godt fornøyd. Ikke helt logisk infotainment, menyer og oppsett. God å kjøre, og ingen feil med unntak av 12V batteri. Kjører med skiboks hele vinteren, så rekkevidde kunne vært bedre. O

Score 8.8

Vurdert av Geir

Skoda Enyaq (2024)

Alt i alt en helt grei bil.

Score 8.2

Vurdert av Olav

Skoda Enyaq (2024)

Veldig god familiebil som leverer på alle frontene man trenger en slik bil å levere på. Litt store avvik på rekkevidde på vinter, men eller er vi strålende fornøyde med vår Enyaq 85x

Score 9.8

Vurdert av Alex

Skoda Enyaq (2023)

Grei og pen bil. Skuffende bremser, ødelegger mye.

Score 6.8

Vurdert av Okay

Skoda Enyaq (2023)

Alt i alt godt fornøyd og går trolig for Skoda videre.

Score 8.6

Vurdert av Smedsbern

Skoda Enyaq (2023)

God på langtur på gode veier, mindre imponert på litt dårligere og svingete veier, tung å kjøre, lite komfort. Vært på verksted X antall ganger første året. Bremser som henger og piper, skif

Score 4.4

Vurdert av JBHs

Skoda Enyaq (2023)

Fin bil for gode veier. Overhodet ikke bra på dårlig vei. Elendig infotainment system. Lenkearmer og Bremsebånd er kjente problem på disse bilene. Ville ikke kjøpt igjen.

Score 7.2

Vurdert av Enyaq2023

Skoda Enyaq (2023)

God kjørekomfort og komfortabel bil. Opplever stor forbruk ved minusgrader.

Score 8.4

Vurdert av Ivar

Skoda Enyaq (2023)

For dårlig lade hastighet, SPESIELT på vinter. For svakt design på bagasje, blir alltid møkkete når man tar varer inn/ut av bagasjerom.

Score 4.2

Vurdert av Skuffet

Skoda Enyaq (2022)

Totalt sett er jeg veldig fornøyd med bilen. Hadde kanskje ønsket meg hyppigere og bedre oppdatering av software, det er vel det eneste som skuffer, men det kan virke som om dette er en utfordring f

Score 8.2

Vurdert av Spantax

Skoda Enyaq (2022)

Fornøyd med det meste, men rekkevidde om vinteren er bedrøvelig ,og såvidt jeg kan lese av div tester, blant de dårligste i denne prisklassen.

Score 8.0

Vurdert av Inge

Skoda Enyaq (2022)

Alt i alt en meget komfortabel og økonomisk bil !!!

Score 9.4

Vurdert av Veteran

Skoda Enyaq (2022)

Enyaq iV80X har en imponerende fremkommelighet på vinterføre. Har dradd flere andre biler opp av grøften uten problem. God plass til familien, og bagasjen til familien. Også bra nyttelast sammenli

Score 9.0

Vurdert av Skoda

Skoda Enyaq (2022)

God og behagelig å kjøre. Nok kraft til forbikjøringer. Litt mye tull. Bakhjulsdrift krever tilvenning og riktig kjøremodus, Fant tilslutt ut at "sport" er det beste på glatt føre. Det er ikke a

Score 7.6

Vurdert av Oyvjorge

Flere vurderinger

Toyota RAV4 (2021)

Har kjørt 20780 km. Vinterhjul flasser i lakken. Har reklamert til Toyota Drammen. Har nå godt 7 mnd men de vil at jeg skal betale halvarten på nye felger men det blir ikke akseptert av meg.

Score 8.0

Vurdert av Pensjonist

BMW Z4 (2014)

Beste og morsomste bilen jeg har hatt, helt utrolig fornøyd. Ser og føles veldig bra ut, skikkelig godbil! Fin på vinterføre, bra ESP som gjør det gøy på is og snø. 20i avtomat gir nok til at

Score 7.4

Vurdert av Nils

Citroën C5 Aircross (2020)

Veldig fornøyd med bilen etter at den har gått i fem år uten det minste problem. Veldig god komfort, lavt forbruk til å være en høyreist bil. God til å ta seg fram ved dårlig føre uten firehj

Score 9.8

Vurdert av guskja

Tesla Model Y (2025)

Veldig mye bil for pengene og mange gode løsninger. Kunne vært bedre autopilot og vanskelig å finne dørhåndtak i mørket

Score 9.6

Vurdert av Billy

Volkswagen Passat (2017)

Bilen måtte vrakes etter kjørte 185000 km grunnet girkasse havari, iflg merkeverksted i Tyskland.Ny kasse koster omlag 180.000 kroner, og jeg mistenker at kassen kunne vært reparert for en lavere p

Score 5.2

Vurdert av Andreas

Volkswagen Crafter (2019)

Kostbar bil etter ca 180.000 km.Regn med gåen EGR ventil, problemer med partikkelfilter, gående sensorer og nødmodus, problemer med tenningssystem og kostbare reparasjoner.

Score 3.2

Vurdert av Andreas

Nissan Note (2014)

Fin og grei bruksbil. Starter og går . Min 2014-modell nærmer seg 170000km på telleren. Jeg kjøpte min da den hadde gått ca.35000 km .Den har fremdeles det samme batteriet og støtdempere. Die

Score 8.6

Vurdert av Roger

Toyota bZ4X (2023)

Meget god bil

Score 8.8

Vurdert av Ronny

Kia e-Niro (2021)

Min 25. bil, 2. Kia og 3. elbil. E-Niro er en glimrende bil. Sjekker alltid bakseteplass først når jeg kjøper bil, og denne var overraskende romslig både i baksete og bagasjerom. Lavt forbruk o

Score 9.6

Vurdert av Eirik

MG MGS5 (2025)

Alt i alt et røcerkjøp, ingen overdreven luxus mwn har det som trengs og jeg hadde tidligere en Jaguar i-Pace

Score 9.4

Vurdert av Charlie

Nissan Qashqai (2017)

Fin bil og kjøre , men mange 1,2 dig-t utgaver med motorhavari.

Score 3.8

Vurdert av Sok63

Volvo S90 (2018)

Dette er den beste bilen jeg har eid og kjørt i mitt liv. Har testet mange merker, men dette er til nå det ypperste i denne prisklassen

Score 9.6

Vurdert av Totto75

Hyundai Kona electric (2023)

Bil som er grei for mitt bruk. Og som bil nr 2. Men ingen småbarnsfamilie bil. Jeg brukwr den stort sett lokalt og mye korte turer, men er glad jeg kan ta meg norn lengre turer også uten rekkeviddea

Score 7.2

Vurdert av Grethe

Citroën C3 (2004)

En hendig og skjelden bil i dag.

Score 8.8

Vurdert av Poftein

Hyundai IONIQ 5 (2023)

Veldig fornøyd med bilen. Er første gang jeg vurderer samme bil ved neste bilkjøp.

Score 9.6

Vurdert av KimIoniq