TV 2 Play
Min konto
TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2023 Skoda Enyaq iV80 Sport Utility Vehicle Elektrisitet

Score 6.6/10

Flott bil. Men... Infotainment/skjermen er latterlig treig. Animasjoner osv hakker. Ble lovet software oppdateringer fra selger, når jeg kjøpte den for 2,5 år siden, men det har kun kommet små små bugfix'er/shop oppdateringer(Veldig viktig å kunne kjøre flere farger til ambient belysningen vet du). Er fortsatt på versjon 3.2 etter 2,5 år. Dab radioen har hatt skurring siden dag en, men først nekter de for problemer fordi de ikke klarer å gjenskape det selv. Senere finner jeg ut at mange andre har det og at det skal 'løse' seg når det kommer en software oppdatering. Så.. har ikke kunne høre på DAB i 2,5 år. Når det regner og bilen har stått over natten, så ruster de fast og det kommer et stort smell når man starter å kjøre. Men dette klarte de ikke å gjenskape hos skoda, så problemet vedvarer. Det har også kommet en slags 'kurring' fra motor-rommet. Dette klarte de ikke å høre når bilen var inne, så jeg måtte ta med de som jobber der på kjøretur for å vise dem. Etter de kommuniserte med Skoda Norge, så fikk jeg beskjed om at det var vibrasjoner fra en generator og det var normalt. Merkelig at noe som er normalt først dukker opp etter 2 år? Canton lydsystemet er latterlig dårlig. Bassen er så dårlig at man ikke hører det dunker når man skrur opp volumet og når man stiller inn til maks på subwooferen og høyt på bass, så hører man det rister både her og der i bilen selv ved lavt volum. Skoda skylder på dårlige membraner og bytter høytaler-elementene, men ristingen kommer fra dørene og taket osv. Det er forresten også fluer i lyktene. Skjermen bak er så langt ut at hvis bilen er møkkete og man skal laste inn eller ut av bilen så kommer jakka borti og man blir møkkete selv. 360 parkeringskameraene er lite hjelpsom. Man ser ikke virkeligheten i det hele tatt. Setter man bilen i revers, så går det mange sekunder før ryggekameraet kommer på. Super-irriterende at man må godkjenne at man vil bruke infotainmentsystemet hver eneste gang man må setter seg inn i bilen. Lane-assist vrir rattet brutalt når man kjører. Hvis man kjører på en vei uten midtskille og møter en bil på vinterstid så legger man seg normalt så langt til høyre man kan når man passerer bilen. Her vil da enyaq'n vri rattet inn mot den møtende bilen når man passerer. På vinterstid er det livsfarlig. Man har ingen mulighet til å skru av lane-assist permanent. Det må skrus av hver gang man starter bilen manuelt. Ventetid på verksted er 1-2 måneder. Og du bør sørge for å ha videobevis på det du ønsker fikset før du møter opp, hvis ikke er det veldig stor sannsynlighet for at du får tilbakemeldingen. Vi klarte ikke å gjenskape feilen/vi hørte ikke lyden. Og så må du skape videobevis av det før du tar kontakt på nytt og får ny time om 1-2 måneder. Ingen manuell forvarming av batteriet, som hadde vært nyttig når man stod hjemme og ladet og skulle ut på langtur. Eneste måten jeg kan forvarme batteriet på er hvis jeg legger inn en kjørerute på forhånd og planlegger avgang i appen. Eller planlegger et hurtigladestopp på veien vha inforainment systemet. Visstnok har nyere versjoner av bilen/softwaren dette tilgjengelig, men det hjelper ikke meg noe siden vi aldri får denne oppdateringen. Selv om jeg starter hurtiglading på f.eks. en Tesla-stasjon i 10 graders lufttemperatur med ca 10-20% igjen på batteriet etter å ha kjørt i en time så opplever jeg kun ladehastigheter på max 40 kwt. Nå har jeg nettopp begynt å høre 'gummi-mot-gummi' lyder når jeg svinger på rattet. Gleder meg ikke akkurat til neste kontakt med verkstedet deres. Har allerede begynt med video-opptak for å kunne bevise at lyden er der. Men det er vel sikkert normalt å ha en slik irriterende lyd når man svinger på rattet etter 2 år med Enyaq så jeg kommer nok ingen vei.

Kjøreglede

7 / 10

Kvalitet/driftssikkerhet

7 / 10

Plass/praktiske løsninger

10 / 10

Økonomi/kostnader

5 / 10

Drivstoff/forbruk

4 / 10

Flere vurderinger fra samme modell

Skoda Enyaq (2025)

Brukt som drosje, har per nå 75000km. Veldig stor oppgradering å få batterivarme. Regenerativ bremsing anbefales ikke på vinterføre. Får minus på forbruk da bilen gir meg 270-330km på kaldeste

Score 6.6

Vurdert av uKultuR

Skoda Enyaq (2025)

Bil med god plass, gode kjøreegenskaper, kvikk, behagelig på langkjøring. Appen er noe treg, men funker greit. Forvarming av batteri er gull på langturer vinterstid.

Score 9.0

Vurdert av Lemmy

Skoda Enyaq (2025)

Generelt Godt fornøyd. Ikke helt logisk infotainment, menyer og oppsett. God å kjøre, og ingen feil med unntak av 12V batteri. Kjører med skiboks hele vinteren, så rekkevidde kunne vært bedre. O

Score 8.8

Vurdert av Geir

Skoda Enyaq (2024)

Veldig god familiebil som leverer. På vinteten dekkes sensorene litt for ofte, og litt store avvik på rekkevidde på vinter, men eller er vi strålende fornøyde med vår Enyaq 85x

Score 9.2

Vurdert av Allemannsretten

Skoda Enyaq (2024)

Alt i alt en helt grei bil.

Score 8.2

Vurdert av Olav

Skoda Enyaq (2024)

Veldig god familiebil som leverer på alle frontene man trenger en slik bil å levere på. Litt store avvik på rekkevidde på vinter, men eller er vi strålende fornøyde med vår Enyaq 85x

Score 9.8

Vurdert av Alex

Skoda Enyaq (2023)

Syns utseende å bilen er tøff, ellers kan jeg ikke sa hva den skal være bedre på enn sine konkurrenter. Sitte stillingen passer meg dårlig, men fruen liker det. Pluss at den har soltak Elendi

Score 6.8

Vurdert av Dincer

Skoda Enyaq (2023)

Grei og pen bil. Skuffende bremser, ødelegger mye.

Score 6.8

Vurdert av Okay

Skoda Enyaq (2023)

Alt i alt godt fornøyd og går trolig for Skoda videre.

Score 8.6

Vurdert av Smedsbern

Skoda Enyaq (2023)

God på langtur på gode veier, mindre imponert på litt dårligere og svingete veier, tung å kjøre, lite komfort. Vært på verksted X antall ganger første året. Bremser som henger og piper, skif

Score 4.4

Vurdert av JBHs

Skoda Enyaq (2023)

Fin bil for gode veier. Overhodet ikke bra på dårlig vei. Elendig infotainment system. Lenkearmer og Bremsebånd er kjente problem på disse bilene. Ville ikke kjøpt igjen.

Score 7.2

Vurdert av Enyaq2023

Skoda Enyaq (2023)

God kjørekomfort og komfortabel bil. Opplever stor forbruk ved minusgrader.

Score 8.4

Vurdert av Ivar

Skoda Enyaq (2023)

For dårlig lade hastighet, SPESIELT på vinter. For svakt design på bagasje, blir alltid møkkete når man tar varer inn/ut av bagasjerom.

Score 4.2

Vurdert av Skuffet

Skoda Enyaq (2022)

Totalt sett er jeg veldig fornøyd med bilen. Hadde kanskje ønsket meg hyppigere og bedre oppdatering av software, det er vel det eneste som skuffer, men det kan virke som om dette er en utfordring f

Score 8.2

Vurdert av Spantax

Skoda Enyaq (2022)

Fornøyd med det meste, men rekkevidde om vinteren er bedrøvelig ,og såvidt jeg kan lese av div tester, blant de dårligste i denne prisklassen.

Score 8.0

Vurdert av Inge

Flere vurderinger

Zeekr 7X (2025)

Super bil på alle måter. Noen få justeringer må til i software.

Score 10

Vurdert av Zeekrs

Nissan 370Z (2019)

Den er veldig bra og jeg liker den

Score 7.6

Vurdert av Elskerbil

Mitsubishi Eclipse Cross (2021)

Rock-solid

Score 8.6

Vurdert av Evert

Volvo XC40 (2023)

Meget tifreds tom. med vogn 1300 kg på vestlandsferie. (2023 modell)

Score 9.0

Vurdert av Petter

Polestar 2 (2020)

Beste bil siden Saab 93 X Aero.. Mulig bedre

Score 8.6

Vurdert av Siggen

Polestar 2 (2023)

Veldig fornøyd alt i alt. På plussiden er kjøreegenskapene og generelt god kvalitetsfølelse. Frydenbø har vært veldig gode å forholde seg til, både med småfeil og vanlig service. Likevel,

Score 8.2

Vurdert av EnLu

Mercedes-Benz EQS (2022)

Finner ikke bedre kvalitet enn denne. Har prøvd andre merker men ingen biler har mere luksus enn denne.

Score 10

Vurdert av TorL

Volkswagen Polo (1995)

Morsomt med liten bil, ligger godt på veien med senkesett og litt kraftigere Stabstag og bredere og større dekk, litt slitsom på e6, føles ut som det mangler ett gir. 3000rpm i 100km/t og en del v

Score 7.4

Vurdert av Harry

Kia XCeed (2021)

En fin bil som dekker hvor behov, har vert på lang tur oslo til berlin, hvilket var en bra opplevelse, selv på de tyske motor veie.

Score 8.4

Vurdert av Misa

Mazda MX-30 (2022)

Kjøpte den ny i 2022, har etter 3 1/2 år og 67000 km ikke opplevd noe feil. Billige servicer, god comfort og høy kvalitet. Strålende fornøyd bortsett fra rekkevidde om vinteren.

Score 8.8

Vurdert av Lars

Nissan Ariya (2025)

Nissan Ariya gjør kanskje ikke alt rett , men den gjør mye bra ! Min første elbil , og et godt og trygt valg . Pluss , den ser litt bedre ut TmY Juniper ;) spesielt i Nordlys Grønn & Copper .

Score 9.2

Vurdert av Jonus85

MG MGS5 (2025)

Litt anonym, men midt i blinken hvis du skal fra a til b for en rimelig penge. Helt ok å kjøre.

Score 9.6

Vurdert av Dios

Toyota RAV4 (2005)

En skikkelig kvalitets-bil, men en MÅ ta tecyl-behandling da rust er en typisk gjenganger på eldre Toyota, også denne.

Score 9.6

Vurdert av MortenI

MG ZS EV (2021)

Godt fornøyd. Håper det kommer en rimelig batteri oppgradering.

Score 7.2

Vurdert av Secondhand

Toyota RAV4 (2020)

Orket ikke mere Volvo og Volkswagen og svindyre servicer selv om servicen var topp fra forhandleren. Rav 4 traust pensjonist bil , båt er solgt så er ikke avhengig av 4 hjulstrekk. Enkel ja med man

Score 9.4

Vurdert av Kristian