TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2023 Skoda Enyaq iV80 Sport Utility Vehicle Elektrisitet

Score 6.6/10

Flott bil. Men... Infotainment/skjermen er latterlig treig. Animasjoner osv hakker. Ble lovet software oppdateringer fra selger, når jeg kjøpte den for 2,5 år siden, men det har kun kommet små små bugfix'er/shop oppdateringer(Veldig viktig å kunne kjøre flere farger til ambient belysningen vet du). Er fortsatt på versjon 3.2 etter 2,5 år. Dab radioen har hatt skurring siden dag en, men først nekter de for problemer fordi de ikke klarer å gjenskape det selv. Senere finner jeg ut at mange andre har det og at det skal 'løse' seg når det kommer en software oppdatering. Så.. har ikke kunne høre på DAB i 2,5 år. Når det regner og bilen har stått over natten, så ruster de fast og det kommer et stort smell når man starter å kjøre. Men dette klarte de ikke å gjenskape hos skoda, så problemet vedvarer. Det har også kommet en slags 'kurring' fra motor-rommet. Dette klarte de ikke å høre når bilen var inne, så jeg måtte ta med de som jobber der på kjøretur for å vise dem. Etter de kommuniserte med Skoda Norge, så fikk jeg beskjed om at det var vibrasjoner fra en generator og det var normalt. Merkelig at noe som er normalt først dukker opp etter 2 år? Canton lydsystemet er latterlig dårlig. Bassen er så dårlig at man ikke hører det dunker når man skrur opp volumet og når man stiller inn til maks på subwooferen og høyt på bass, så hører man det rister både her og der i bilen selv ved lavt volum. Skoda skylder på dårlige membraner og bytter høytaler-elementene, men ristingen kommer fra dørene og taket osv. Det er forresten også fluer i lyktene. Skjermen bak er så langt ut at hvis bilen er møkkete og man skal laste inn eller ut av bilen så kommer jakka borti og man blir møkkete selv. 360 parkeringskameraene er lite hjelpsom. Man ser ikke virkeligheten i det hele tatt. Setter man bilen i revers, så går det mange sekunder før ryggekameraet kommer på. Super-irriterende at man må godkjenne at man vil bruke infotainmentsystemet hver eneste gang man må setter seg inn i bilen. Lane-assist vrir rattet brutalt når man kjører. Hvis man kjører på en vei uten midtskille og møter en bil på vinterstid så legger man seg normalt så langt til høyre man kan når man passerer bilen. Her vil da enyaq'n vri rattet inn mot den møtende bilen når man passerer. På vinterstid er det livsfarlig. Man har ingen mulighet til å skru av lane-assist permanent. Det må skrus av hver gang man starter bilen manuelt. Ventetid på verksted er 1-2 måneder. Og du bør sørge for å ha videobevis på det du ønsker fikset før du møter opp, hvis ikke er det veldig stor sannsynlighet for at du får tilbakemeldingen. Vi klarte ikke å gjenskape feilen/vi hørte ikke lyden. Og så må du skape videobevis av det før du tar kontakt på nytt og får ny time om 1-2 måneder. Ingen manuell forvarming av batteriet, som hadde vært nyttig når man stod hjemme og ladet og skulle ut på langtur. Eneste måten jeg kan forvarme batteriet på er hvis jeg legger inn en kjørerute på forhånd og planlegger avgang i appen. Eller planlegger et hurtigladestopp på veien vha inforainment systemet. Visstnok har nyere versjoner av bilen/softwaren dette tilgjengelig, men det hjelper ikke meg noe siden vi aldri får denne oppdateringen. Selv om jeg starter hurtiglading på f.eks. en Tesla-stasjon i 10 graders lufttemperatur med ca 10-20% igjen på batteriet etter å ha kjørt i en time så opplever jeg kun ladehastigheter på max 40 kwt. Nå har jeg nettopp begynt å høre 'gummi-mot-gummi' lyder når jeg svinger på rattet. Gleder meg ikke akkurat til neste kontakt med verkstedet deres. Har allerede begynt med video-opptak for å kunne bevise at lyden er der. Men det er vel sikkert normalt å ha en slik irriterende lyd når man svinger på rattet etter 2 år med Enyaq så jeg kommer nok ingen vei.

Kjøreglede

7 / 10

Kvalitet/driftssikkerhet

7 / 10

Plass/praktiske løsninger

10 / 10

Økonomi/kostnader

5 / 10

Drivstoff/forbruk

4 / 10

Flere vurderinger fra samme modell

Skoda Enyaq (2025)

Bil med god plass, gode kjøreegenskaper, kvikk, behagelig på langkjøring. Appen er noe treg, men funker greit. Forvarming av batteri er gull på langturer vinterstid.

Score 9.0

Vurdert av Lemmy

Skoda Enyaq (2025)

Generelt Godt fornøyd. Ikke helt logisk infotainment, menyer og oppsett. God å kjøre, og ingen feil med unntak av 12V batteri. Kjører med skiboks hele vinteren, så rekkevidde kunne vært bedre. O

Score 8.8

Vurdert av Geir

Skoda Enyaq (2024)

Alt i alt en helt grei bil.

Score 8.2

Vurdert av Olav

Skoda Enyaq (2024)

Veldig god familiebil som leverer på alle frontene man trenger en slik bil å levere på. Litt store avvik på rekkevidde på vinter, men eller er vi strålende fornøyde med vår Enyaq 85x

Score 9.8

Vurdert av Alex

Skoda Enyaq (2023)

Grei og pen bil. Skuffende bremser, ødelegger mye.

Score 6.8

Vurdert av Okay

Skoda Enyaq (2023)

Alt i alt godt fornøyd og går trolig for Skoda videre.

Score 8.6

Vurdert av Smedsbern

Skoda Enyaq (2023)

God på langtur på gode veier, mindre imponert på litt dårligere og svingete veier, tung å kjøre, lite komfort. Vært på verksted X antall ganger første året. Bremser som henger og piper, skif

Score 4.4

Vurdert av JBHs

Skoda Enyaq (2023)

Fin bil for gode veier. Overhodet ikke bra på dårlig vei. Elendig infotainment system. Lenkearmer og Bremsebånd er kjente problem på disse bilene. Ville ikke kjøpt igjen.

Score 7.2

Vurdert av Enyaq2023

Skoda Enyaq (2023)

God kjørekomfort og komfortabel bil. Opplever stor forbruk ved minusgrader.

Score 8.4

Vurdert av Ivar

Skoda Enyaq (2023)

For dårlig lade hastighet, SPESIELT på vinter. For svakt design på bagasje, blir alltid møkkete når man tar varer inn/ut av bagasjerom.

Score 4.2

Vurdert av Skuffet

Skoda Enyaq (2022)

Totalt sett er jeg veldig fornøyd med bilen. Hadde kanskje ønsket meg hyppigere og bedre oppdatering av software, det er vel det eneste som skuffer, men det kan virke som om dette er en utfordring f

Score 8.2

Vurdert av Spantax

Skoda Enyaq (2022)

Fornøyd med det meste, men rekkevidde om vinteren er bedrøvelig ,og såvidt jeg kan lese av div tester, blant de dårligste i denne prisklassen.

Score 8.0

Vurdert av Inge

Skoda Enyaq (2022)

Alt i alt en meget komfortabel og økonomisk bil !!!

Score 9.4

Vurdert av Veteran

Skoda Enyaq (2022)

Enyaq iV80X har en imponerende fremkommelighet på vinterføre. Har dradd flere andre biler opp av grøften uten problem. God plass til familien, og bagasjen til familien. Også bra nyttelast sammenli

Score 9.0

Vurdert av Skoda

Skoda Enyaq (2022)

God og behagelig å kjøre. Nok kraft til forbikjøringer. Litt mye tull. Bakhjulsdrift krever tilvenning og riktig kjøremodus, Fant tilslutt ut at "sport" er det beste på glatt føre. Det er ikke a

Score 7.6

Vurdert av Oyvjorge

Flere vurderinger

MG MG4 (2025)

Jeg har hatt bilen i en måned og enn så lenge har det ikke dukket opp feil eller mangler. Bilen var svært rimelig i innkjøp og det påvirker hele kostnadsbildet for bilholdet som jo blir svært ri

Score 8.4

Vurdert av Henrik

Toyota Land Cruiser (2008)

En solid enkel og driftssikker bil. Den takler det som en bil bør både sommer og vinter.

Score 8.2

Vurdert av Kjellf

Hyundai IONIQ EV (2022)

Jeg har hatt bilen i ett og et halvt år. Alt virker veldig gjennomtenkt, og kvaliteten er høy. Noe jeg liker spesielt godt er at jeg kan stille inn ladetiden fra appen. Når jeg ser hva strømprise

Score 9.4

Vurdert av Espen

Hyundai IONIQ 5 (2022)

Svært komfortabel. Rommelig for baksetepassasjerer. God komfort på langtur. Etter å ha levert inn leasingbilen var det likevel som å ha blitt kvitt en demon. Bilen har elendige førerstøttesyst

Score 4.0

Vurdert av Bengan56

Hyundai i20 (2018)

Eneste minus er for stor avstand mellom 2 til 3 gir. Må ha minimum 60 km/t før skifte

Score 8.0

Vurdert av Tore

Toyota RAV4 (2021)

Veldig komfortabel og trygg bil. God plass. Liker bilen bedre og bedre etter fire år. Bilen føles som ny.

Score 8.8

Vurdert av Kåre

Volkswagen e-Golf (2019)

en så kjøreglade bil har jeg aldri hatt før men det eneste som trekker ned vurderingen min er kostnader etter garantiperiode for eksempel 11000 NOK for en låsemekanisme i ladekabelen!

Score 9.0

Vurdert av lillegolf

Skoda Enyaq (2025)

Bil med god plass, gode kjøreegenskaper, kvikk, behagelig på langkjøring. Appen er noe treg, men funker greit. Forvarming av batteri er gull på langturer vinterstid.

Score 9.0

Vurdert av Lemmy

Skoda Citigo (2013)

Sparebøsse som gjør jobben.

Score 9.2

Vurdert av Steve

Mazda 3 (2012)

Er PSA biesel i denne. Registerhavari 2 år og 50.000km før skiftintervall. Egr trøbbel. Svake demperfester bak+++. Dyreste bilen jeg har hatt, og jeg har tidligere kjørt bensin v8 i 10 år.

Score 5.8

Vurdert av Steve

Alfa Romeo MiTo (2015)

En glad bil å kjøre, veldig god sitte stilling på lengere turer. Er blant det mest forutsigbare jeg noensinne har kjørt når det dårlig føre. Ble kjøpt for øvelses kjøring med min datter, me

Score 9.2

Vurdert av Steve

Fiat 500 (2021)

500e er en glad bil. Tar seg godt frem og er forutsigbar på vinterføre. Er en lettvint og god pendlerbil, en favoritt til daglig bruk. På langtur tar jeg Alfaen.

Score 9.2

Vurdert av Steve

Hyundai Veloster (2012)

Utrolig morsom og kul bil utseendemessig, som snur hoder. Men kjøreopplevelsen står kanskje ikke helt i stil. Som å kjøre en helt vanlig, døll bensinbil. Hadde forventet både litt bedre driftssi

Score 6.2

Vurdert av Bananfluefangeren

Volvo XC70 (2011)

Meget godt fornøyd. Siker/trygg. Lavt verditap.

Score 8.2

Vurdert av Stein

Volvo XC70 (2011)

Meget godt fornøyd. Siker/trygg. Lavt verditap.

Score 8.2

Vurdert av Stein