Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2023 Volvo XC60 T6 350hk AWD Ultimate Dark Sport Utility Vehicle Bensin Plugin Hybrid

Vurdert av Volvoentusiasten

Score 7.8/10

Dette er den beste Volvoen jeg har eid - og jeg har seks Volvo-kjøp på samvittigheten fra tidligere. Etter min mening er den også sjumilssteg bedre kjøremessig enn de eldre utgavene av samme bil. Så hvis du vil kjøpe en brukt med denne drivlinjen - vær obs på at drivlinjeskiftet skjedde midtveis i 2022-modellene. Drivlinjen er slik ladbare hybrider skulle vært fra starten av - du kan gi klampen i bånn på pure-modus uten at du vekker bensinmotoren. Kjøringen blir i praksis da som en el-bil i det daglige, men du har muligheten til å legge av sted på lang kjøretur (feks Oslo - Bergen) uten å bekymre deg for ladekø. Komfortmessig er den også veldig behagelig - veldig gode seter som de aller fleste Volvoer har, her kan du sitte lenge uten å bli sliten. <br /> <br /> Det største minuset med bilen er egentlig Google-infotainmentsystemet som i starten var en skuffelse i forhold til det gode gamle Sensus-systemet. Valgmulighetene er færre og det har vært følelsen av at det har vært en beta-versjon. Det har vært litt bugs, blant annet forsvant alle lyder fra kupeen på en kjøretur- dvs at du ikke hørte blinklys, radio, meldinger etc. Som nevnt, har det også vært trøbbel med radioen (fukt i antenne) og med parkeringssensorer. Men alt dette har blitt fikset på Volvo-garanti. God service hos Volvo, men laang ventetid på time. Men det siste halvåret har det kommet flere oppdateringer på google-systemet som gjør at det nå nærmer seg funksjonaliteten som det gamle Sensus-systemet hadde (feks kan du nå veksle mellom adaptiv cruisekontroll og driver assist-cruisekontroll på rattet igjen, og velge vekk innfelling av speil ved låsing). <br /> <br /> Et stort savn fra 2019-modell, er at hjulet for valg av kjøremodus er fjernet - tror det skjedde i 2022-modellene. Nå må du inn å velge dette i skjermenyen. veldig knotete manøver å gjøre under kjøring - jeg kjører ofte med Pure-modusen. Men feks når det er varmt, vil man gjerne ha bedre air condition, og da vil man gjerne bytte til hybrid-modus. I det minste kunne kjøremodusene vært tilgjengelig på første skjermbilde slik at man kunne velge dette enkelt. Muligheten for individuelt tilpasset kjøremodus er også fjernet i google-systemet (dette er mulig i sensus-systemet). Hvis du vil ha en bil med ny lang rekkevidde med det gamle sensus-systemet, kan du faktisk få tak i det om du velger V60 eller XC90 2022- late modell. <br /> <br /> Men google-systemet venner man seg til. Jeg kan varmt anbefale denne bilen. Den ser også veldig bra ut, særlig i dark-versjon. Jeg har lyst interiør som ser veldig lekkert ut, og setene holder seg godt. Det er ikke så mye stress med lyst skinn som mange skal ha det til. Drivlinjen fungerer sømløst - med T6-en har du alle kreftene du trenger og vel så det. Dempingen i bilen er veldig god. Jeg har standard dempere uten luft - som også oppleves langt bedre enn 2019-modellen. Fungerer supert som elbil i det daglige med drivstoff-fordelene på langtur. <br /> <br /> Rekkevidden på strøm er inntil 80 km, noe som er mye bedre enn 2019-modellen jeg hadde tidligere der reell rekkevidde var ca 35 km.

Kjøreglede

9 / 10
Drivlinjen på denne gjør at dette er den beste Volvoen jeg har hatt mht kjøreglede. Her har det skjedd mye med drivlinje, dempere, styring og følelsen av at bilen er godt skrudd sammen sammenliknet med min tidligere XC60 T8 2019-modell. Moro å kunne gi bånn gass på ren el-motoren i pure-modusen uten å vekke drivstoffmotoren.

Kvalitet/driftssikkerhet

7 / 10
Bortsett fra at jeg har måttet bytte radioantenne, parkeringssensorer foran, og en del bugs med infotainment-systemet (bl.a. slutta alle lyder å virke i kupeen), virker kvaliteten god. Volvo-verkstedet har gitt god service og fikset alle feil på garanti. Har ikke vært feil siste seks måneder nå.

Plass/praktiske løsninger

8 / 10
Bilen har gode praktiske løsninger, men noen funksjoner er kuttet i forhold til 2019-modellen, f.eks. mulighet for elektrisk nedfellbare bakseter, oppbevaringsstrikk i bagasjerommet, endret midtarmlene bak. Men du får med ganske mye i bagasjerommet her hvis du f.eks. skal på bilferie i to uker. Oppgitt størrelse på bagasjerommet er 490 liter, men du får inn 598 liter om du laster helt opp til taket i bagasjerommet. Opplegget med utsvingbart hengerfeste og kjøring med tilhenger fungerer meget bra, og bilen kan trekke inntil 2250 kg.

Økonomi/kostnader

7 / 10
Jeg har leaset bilen, og det har vært en stadig dyrere affære med økte renter. Så sikkert lurt å abonnere i stedet. Høy innkjøpspris på bilen i forhold til størrelse og bilklasse. Men den lange rekkevidden på strøm gjør at jeg nesten ikke fyller bensin lenger med denne.

Drivstoff/forbruk

8 / 10
Bilen har lavere forbruk enn 2019 T8-modellen jeg hadde når strømmen er brukt opp. Fra Oslo til Bergen blir det ca. 0,7 på mila totalt. Men i dagligkjøring kjører jeg kun på el. Eneste minus mht forbruk er at kupeen varmes opp av bensinvarmer, dvs at litt bensin brukes til det selv om du kjører på el. Bensinvarmeren kan dog fint slås av om du ønsker det.

Flere vurderinger fra samme generasjon

Volvo XC60 (2023)

Veldig fornøyd med bilen, dette er tredje XC60 (2014-2018-2023)

Score 8.2

Vurdert av vilys

Volvo XC60 (2023)

Alt i alt en svært fin og trygg familiebil. Stor, komfortabel bil, med markedets beste seter og aktive (Thors Hammer) Piksellys. Anbefales på det varmeste!

Score 9.2

Vurdert av Nils

Volvo XC60 (2022)

Snart 5 år gammel. Kjørt 94 000 km. Aldri vært på verksted utenom service. Fantastisk driftssikker bil som og er veldig god å kjøre.

Score 8.2

Vurdert av Fjordmann1

Volvo XC60 (2022)

For mange feil i software. Snart hatt bilen i 10mnd. og forventet langt bedre kvalitet og kvalitetssikring ang dette. Bilen virker ikke ferdig utviklet pga mangler og feil i software. Virker billigere

Score 4.2

Vurdert av KLoes

Volvo XC60 (2022)

Volvo XC60 med ny programvare kan IKKE anbefales. Frarådes på det sterkeste mest pga trafikksikkerhet knyttet til betjening på midtdisplayet som er livsfarlig.

Score 2.0

Vurdert av Sistexc60

Volvo XC60 (2022)

Bilen er 5 uker gammel men mye tull. Volvo skryter av sikkerhet, men har feilmeldinger fra det system som skal hjelpe en hvis en trenger assistanse. Dette er ikke bra. Bilen har vært på verksted en

Score 7.2

Vurdert av Leif

Volvo XC60 (2022)

Veldig godt fornøyd. Ingen problem eller feil på 32000 km og 1 års kjøring

Score 9.8

Vurdert av Dag1

Volvo XC60 (2021)

Meget fornøyd med bilen og tilbake til Volvo. Etter å ha hatt Mercedes GLC-e 350. En skuffende opplevelse i 7 år. Godt å være hjemme igjen

Score 8.4

Vurdert av Volvo

Volvo XC60 (2021)

Etter snart 4 år og over 120000 km er vurderes bilen som meget god og pålitelig. Meget fornøyd med bilen på vinter og Norge på langs om sommeren. Har vært noen småting som har dukket opp i sene

Score 7.0

Vurdert av Jee65

Volvo XC60 (2021)

Hatt bilen i 2 år, kjørt 40000 km uten en eneste feil. Detter er min 22vende Volvo og til nå den beste. Bestilt ny, håper å få den før jul.

Score 9.0

Vurdert av Snøhater

Volvo XC60 (2021)

En god familiebil. Ikke veldig spennende kanskje, men ser pen ut med r pakke og store hjul. Kommer det en ren el versjon før jeg skal bytte igjen, blir det fort en xc60 til.

Score 8.2

Vurdert av Pppb

Volvo XC60 (2021)

Veldig godt fornøyd med bilen og servicen hos forhandler. Noe kort rekkevidde på EL. Synes fortsatt XC60 fortsatt er litt for dyr, og er skuffet over at bilen ikke er tett ved bakdørene.

Score 8.4

Vurdert av frve

Volvo XC60 (2021)

Kjørglad Volvo, rask og lettkjørt

Score 9.0

Vurdert av thoruud

Volvo XC60 (2021)

Herlig bil på veien

Score 8.4

Vurdert av Roger

Volvo XC60 (2021)

Totalt en bil jeg er overrasket over når det gjelder kjøreegenskaper og forbruk. Tror dette blir bra

Score 8.6

Vurdert av Fjordmann1

Flere vurderinger

Volvo EX90 (2025)

Bilen er langt ifra ferdig, og oppdateringene fra Volvo kommer sjeldent og ujevnt. Nye feil dukker opp og forsvinner om hverandre, og bilen har allerede vært flere ganger på verksted for å bytte om

Score 4.8

Vurdert av Artur

Mitsubishi Outlander PHEV (2016)

En bil som har vært brukt til store og små transporter. Meget pålitelig sommer som vinter. Vil beholde bilen i mange år.

Score 8.2

Vurdert av Svein13

Citroën DS3 (2012)

Billog liten sportsbil. Jeg vil tro at dette må være en veldig gøy førstebil for mange. Den går godt om mann får bensin 156hk utgaven den ser bra ut og den ligger godt på veien.

Score 6.8

Vurdert av Kimmi500

Volvo XC40 (2024)

Veldig fornøyd med bil, komfort og spesielt støy som er lavere enn de fleste biler i denne klasse/ pris. Ingen problemer med bilen!

Score 9.6

Vurdert av HGB68

Skoda Enyaq (2025)

Brukt som drosje, har per nå 75000km. Veldig stor oppgradering å få batterivarme. Regenerativ bremsing anbefales ikke på vinterføre. Får minus på forbruk da bilen gir meg 270-330km på kaldeste

Score 6.6

Vurdert av uKultuR

Volvo EX30 (2025)

Mekanisk fin bil men med et makkverk av software som er full av feil. Se Volvo ex30 forum for tidenes lengste og gjentakende feil rapporter. Volvo ser ikke ut til å være interessert å ordne opp des

Score 2.4

Vurdert av Slurp

Skoda Enyaq (2023)

Syns utseende å bilen er tøff, ellers kan jeg ikke sa hva den skal være bedre på enn sine konkurrenter. Sitte stillingen passer meg dårlig, men fruen liker det. Pluss at den har soltak Elendi

Score 6.8

Vurdert av Dincer

Mazda CX-5 (2013)

Bilens største utfordring med skyactive motor er relatert til partikkelfilter, koksing av inntaksmanifold og tett sumpfilter, som kan lede til havari. Annet er utkobling av turbo på grunn av feil ve

Score 7.0

Vurdert av Olav

Renault 5 E-Tech (2025)

Dette er virkelig en bil jeg anbefaler. Årets bil i Europa og Årets bil i Norge, med god grunn. Veldig kult retro-design. Legger til at Renault også hadde årets bil i Europa i 2024 med Scenic E-Te

Score 8.4

Vurdert av Knut

Citroën e-C4 (2025)

Jeg er foreløpig veldig fornøyd. Har slitt litt med å finne den optimale sittekomforten, men en pute gjorde susen der (jeg er 180 og trengte ekstra korsryggstøtte). Bilens automatikk passer meg ve

Score 9.0

Vurdert av Siri

Aston Martin DB9 GT (2017)

alert("total")

Score 5.0

Vurdert av test

Aston Martin DB9 GT (2017)

totalvurderingtest

Score 5.0

Vurdert av test

Abarth 500e (2024)

Score 10

Vurdert av Bernt

Abarth 500e (2024)

Score 1.0

Vurdert av xxxfooo4

Abarth 500e (2024)

xxxfooo4

Score 3.0

Vurdert av xxxfooo4