Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2020 Kia e-Soul 64 kWt Active Kombikupé Batteri

Score 5/10

Grei liten el-bil med lang rekkevidde, men med dårlig gjennomtenkt førermiljø.

Kjøreglede

4 / 10
Bilen er lett i forhold til mange andre el-biler, men oppleves likevel tung. Den er stabil, men ikke agil. Stor svingradius - ikke bra.

Kvalitet/driftssikkerhet

3 / 10
Her er det mye "barnepike". Man blir passet på med pling og plong og varsler i hue og r**. Heldigvis kan mye av det skrus av permanent. En del irritasjonsmomenter, som nevnt lenger ned.

Plass/praktiske løsninger

1 / 10
Seter er elektrisk justerbare. Men hva er vitsen, når seteinnstilling likevel ikke er knyttet til sjåførprofil. Uten slikt "seteminne" ville jeg heller foretrukket tradisjonell manuell justering - gjort på et blunk, og med færre ting som går i stykker. Etter at kona eller noen mer kortvokste har kjørt bilen, sitter jeg og stanger knærne i dashbordet mens jeg må vente kjøre setet i flere sekunder. Man kan altså legge inn ulike sjåfør-profiler. Helt ubrukelig! Å hente opp og bytte brukerprofil tar omtrent like lang tid som å starte en datamaskin. Det ender med at man ikke gidder å vente, men kjører av gårde før bekreftelses-knappen kommer opp. Og når bilen først er i bevegelse er det for sent. Da får man ikke lov å bytte profil. Det eneste som tilsynelatende lagres i profilen er forresten bare radiostasjon presets. Så hva med de innstillingene som virkelig betyr noe -- som seteinnstilling, vinkel på Head-Up Display (HUD), speilstilling? Så er det de innstillingene som man skulle ønske var permanent, men som må skrus av/på hver gang (sukk!); Lane Follow Assist (Jeg har øyne og kan se selv. Trenger ikke noen som noen napper i rattet når jeg kommer "for nær" hvitstripa), Cruise Control (Merkelig nok huskes avstands-innstilling for adaptiv cruise control, men ikke at jeg faktisk ønsker at cruise controllen alltid skal være på/klar. Virtual Engine Sound System (VESS) (når vi endelig har fått en stillegående biler, må den bråke?)
La meg si noe om plassering av betjeningsknapper. Knappen for blant annet HUD, VESS og ikke minst Lane Assist-"barnevakten" sitter skjult bak rattet. De har ingen taktile kjennetegn, og man må bøye seg ned (livsfarlig) for å se hva som er hva.
Det er ingen åpenbar enkel måte å styre luftstrømmen fra ventilasjon/klimaanlegg. På varme sommerdager sitter man med konstant trekk mot halsen.
Til slutt vil jeg nevne KIA Connect. Jeg jobber selv profesjonelt med software, og jeg hadde skammet meg over å tilby slikt søppel. Etter timevis med fikkel, endte jeg på verksted. Der fiklet de også en times tid før jeg ble tilbudt en software-oppdatering til 500 kroner. For å fikse noe som aldri har virket! Glem det. Jeg lever fint med at bilen er "offline".

Økonomi/kostnader

8 / 10
Det er jo rimelig med el-bil da, og hovedgrunnen til å velge el. Men det er jo ikke KIA sin fortjeneste, da. Dette er politisk bestemt.
Har ikke hatt bilen lenge nok til å vurdere totaløkonomien -- hvis f.eks. ting begynner å falle fra hverandre etter kortere eller lengre tids bruk.

Drivstoff/forbruk

9 / 10
Lang rekkevidde kombinert med hjemmelader gjør dette til en brukbar bil.

Flere vurderinger fra samme generasjon

Kia e-Soul (2022)

Kompakt bil med god innvendig plass i forhold til størrelsen. God å kjøre og god rekkevidde.

Score 8.8

Vurdert av Fozzy

Kia e-Soul (2021)

Godt fornøyd med bilen.

Score 8.4

Vurdert av Leifa

Kia e-Soul (2021)

Meget fornøyd, kjøpte denne etter å ha hatt EV modellen fra 2015 i 5 år!

Score 9.6

Vurdert av Teddy

Kia e-Soul (2021)

Ypperlig bil til aller meste, bortsett fra langturen med feriebagasje.

Score 8.4

Vurdert av Santo

Kia e-Soul (2021)

Over forventning, spesielt med tanke på opplevelse og romslighet sammenliknet med øvrige biler i samme størrelse. Litt gammel og traust i teknikken, men en streit bil som føles litt som en Toyota

Score 8.4

Vurdert av Frank

Kia e-Soul (2021)

Ok bil. Bertel O - Steen har mye å gå på, Kokstad Bergen.

Score 6.8

Vurdert av Jannos

Kia e-Soul (2021)

Godt utstyrt bil, mye for pengene.

Score 8.2

Vurdert av Wolf

Kia e-Soul (2020)

Mye bil for pengene

Score 9.2

Vurdert av Klaus

Kia e-Soul (2020)

Overraskende god bil. Eneste problem har vært startbatteriet, men Kia betaler assistanse.

Score 9.2

Vurdert av HallKia

Kia e-Soul (2020)

Grei bil de første 16000km men etter det startet problemene. Først varmepumpe som bråket mye at det var litt hyggelig og kjøre bilen om det var folk rundt deg. Reparert engang og fikk bilen tilbak

Score 5.0

Vurdert av Cmt34no

Kia e-Soul (2020)

Mye bil for pengene. Driftsikker. Logisk og fantastisk oversiktlig og lettkjørt.

Score 10

Vurdert av TorInge

Kia e-Soul (2020)

Kia har lagt perfekt bil til byen,med lenge rekkevide på tur,fantastisk bil

Score 9.6

Vurdert av Audrius

Kia e-Soul (2020)

Godt fornøyd med dagligbruken av bilen. Godt støydempet og kompakt når man lukker dørene. Litt dekkstøy. Kort akselavstand gjør at den blir litt "stump" over humper, men utover det komfortabel o

Score 8.2

Vurdert av Helge_pr

Kia e-Soul (2020)

God bil men et par mangler, virker som en skikkelig bil, ikke sånn som gamle Nissan leaf som virket som en mopedbil.

Score 9.4

Vurdert av Alfemann

Kia e-Soul (2020)

Real elbil. Kjørt 23000 siden Mars. Bare stas. Vært 2 ganger på langtur i Norge. 2 x 4000km. Beste garanti pga høy kvalitet. Får alt for lite cred.

Score 9.8

Vurdert av Trondtravolta

Flere vurderinger

Volkswagen Passat (2006)

Ikke kjøp passat, det er noe oppskytt dritt! Alt er feil med bilen. interiøret er noe det simpleste og billigeste som finnes.

Score 2.2

Vurdert av Nr1Passathater

Mercedes-Benz EQA (2022)

Nydelig, kvalitetsbil, men deilig komfort og enkel betjening

Score 9.6

Vurdert av Mona

Tesla Model Y (2022)

I sum en veldig god og praktisk bil å kjøre. Noe trøbbel underveis da vi måtte skifte alle foringer i bærearmer bake etter bilen hadde gått 60.000km. Dette hadde kostet 26.000,- om bilen hadde

Score 7.8

Vurdert av Aleksander

Toyota Prius Plug-in (2017)

Er presis og god å kjøre. Litt vindstøy bak i god fart. Meget fornøyd!

Score 9.4

Vurdert av Rekkeviddeangst

Hongqi E-HS9 (2022)

Flott og stor bil. Godt fornøyd med lite feil.

Score 8.6

Vurdert av Lodde

Polestar 2 (2022)

Elsker alt ned denne bilen

Score 9.8

Vurdert av John

Volvo V60 (2019)

Veldig fornøyd med setene, kjørekomfort og bedre plass kontra min forrige V60 MY11. Har ikke opplevd store feil til nå med 64650km på telleren.

Score 7.8

Vurdert av Toffie

Volkswagen Transporter (2008)

Kjøpte bilen i 2012, solid arbeidsbil god fremkomlighet hele året,Deilig å kjøre langturer. har ikke savnet 4wd. Lavt olje forbruk normalt diesel forbruk ingen sinke itrafikken.Bra ELanlegg. Har a

Score 8.4

Vurdert av Kroken

Opel Ampera-e (2018)

Super elbil med meget god rekkevidde på sommertid, sånn passe på vintertid. Treig hurtiglading, særlig på vintertid. Ellers en meget førnøyd eier.

Score 8.6

Vurdert av Pelle

BMW 5-Serie (2009)

Stilren bil med nydelige kjøreegenskaper. Gir ekte kjøreglede. Driftsikker og komfortabel. Karosseriet er estetisk vakkert med fine linjer. Manuell girkasse.

Score 9.8

Vurdert av Alice

Volvo XC40 (2021)

Beste bilen jeg har hatt! (Jeg har hatt over 20 biler, hovedsaklig BMW, Volvo, Saab og Land Rover)

Score 9.4

Vurdert av Knolte

Volkswagen ID.4 GTX (2021)

Dette er en bil som er god å kjøre, ivaretar familienes plassbehov, og har flere gode løsninger. Men jeg har hatt mange elektroniske feil, speiselt ved fuktig vær/ væromslag. Førerdør lar seg

Score 7.0

Vurdert av Konnerusk

Subaru B9 Tribeca (2007)

Kjempe komfortabel bil, stor plass. Gjør vinteren til en lek med Subarus fine all wheel system. Og artig lyd fra H6. Anbefales men kan være dyrt med deler kontra en den annet. Men er generelt drifts

Score 8.8

Vurdert av Alexh6

Fisker Ocean (2022)

Hvis en som kjøper er villig til å vente på løpende oppdateringer, så vil en få en meget bra bil. Teknisk/mekanisk er bilen bygd mye mer solid enn for eks Tesla som stadig har mekaniske utfordr

Score 8.6

Vurdert av Randre