Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2012 Alfa Romeo Giulietta 1,4 TBI 120HK Distinctive Combi-Coupè Bensin

Score 8.4/10

Giulietta er en bil du garantert vil bli glad i. Det er en bil som føles litt annerledes, både på godt og vondt, som har personlighet, og som tar seg forbaska godt ut. Jeg har enda ikke sluttet å smile når jeg trykker på (den overraskende fjonge) nøkkelen og ser at det faktisk er den røde Alfa Romeoen jeg skal ut og kjøre med. Jeg tror også at dette er den eneste bilen i Golf-klassen der du vil oppleve at folk på gaten faktisk snur seg etter bilen (jeg lover, dette er ikke en teit klisje). Designmessig har Giulietta holdt seg svært godt, og er fremdeles en svært pen bil.

Interiøret er helt OK satt sammen, ikke på premiumnivå, men fremdeles bedre enn noe fra Ford eller Volkswagen. De store vriderne for klimaanlegget er lett å betjene når du har lært deg hvor alt er, og ser etter mitt syn ganske tøft ut. De blir et eget designelement interiøret, istedenfor å kun ha en praktisk funksjon. Designmessig er det helt på nivå med mer påkostede biler. Bilen min ble bestilt med Karbonfiberpaneler på dashbordet og rød girkule med Visconti-slangen på. Sammen med rød kontrastsøm i delskinn-setene, aluminiumspedaler, svart taktrekk og panoramatak er det et veldig trivelig sted å være, selv om det er noe knirk i dørhåndtaket og billig plast øverst på dørene og på dashbordet.

Når du er ferdig med å se på kontrastsøm og irritere deg over at Pepsiflasken står og vakler, og omsider kommer deg ut på veien, vil du merke at Giulietta er overraskende komfortabel, men likevel sportslig satt opp. Styringen er svært direkte, og bilen nøler ikke med å gjøre det du ber den om. Bilen er godt plantet på veien, balansert og generelt velkjørende. Selv den minste 120hk bensinmotoren skyver godt fra seg, med et lite snerr fra sportseksosen. DNA-bryteren er langt fra noen gimmick, og er noe jeg bruker aktivt. Vil du cruise avgårde på motorveien er det bare å sette den i All Weather og skru på Cruise controllen. Ved blandet kjøring balanserer Normal-modus respons og komfort på en god måte, mens Dynamic gjør at hele bilen bare venter på at du skal plante høyrefoten og kaste den rundt nærmeste sving. Samtidig er bilen (nesten) like praktisk som en Golf, og relativt fornuftig priset i bruktmarkedet.

1.4-literen uten multiair er kjent for å være rimelig i drift og svært driftssikker. Detter virker å være tilfellet med min bil også, ut fra tidligere vedlikehold jeg har dokumentasjon på. Det er enkelte feil som går igjen på de fleste Giuliettaer, men de fleste av disse er småting man enkelt kan fikse selv. Det gjelder ledningsnettet som går fra taket på bilen og inn i bakluken som kan ryke, lakkslipp bak forhjulene, problemer med indre døråpnere og at fjærmekanismen som holder bensinlokket åpent kan knekke. Det aller meste kan fikses av den nevenyttige for et par hundrelapper.

Kjøreglede

8 / 10
Styringen er svært kjapp og direkte, og bilen gir inntrykket av at den vil bli kastet inn i svingene. Understellet henger absolutt med på notene og bilen føles svært plantet og balansert. For en forhjulsdrevet bil er det svært lite understyring, trolig takket være Alfas Q2 differensial. Bilen oppleves imidlertid ikke like smidig som man skulle ønske ved raske retningsendringer (på ingen måte plagsomt, men trekker litt ned). Dette kan ha noe med å gjøre at bilen veier nærmere 1.4 tonn med fører når den er utstyrt med soltak. Det trekker også noe ned at rattet oppleves litt for stort. 5cm mindre diameter hadde gjort susen.

Selv med bare 120hk drar bilen svært godt, spesielt om du setter DNA-bryteren i Dynamic. Da aktiveres en ekstra boost-funksjon som gir et noe bedre skyv enn bilen har ellers. Girkassen girer smidig, men likevel med tydelige "klikk" for hvert gir. 120hk høres beskjedent ut, men selv med denne motoren oppleves Giulietta sportslig og morsom å kjøre. Med sportseksos blir opplevelsen enda bedre :)

Kvalitet/driftssikkerhet

9 / 10
Har hatt bilen relativt kort, men etter å ha lest gjennom permen av tidligere eiers vedlikehold virker kvaliteten og driftssikkerheten å være relativt bra. På sine 11 år på veien har bilen måttet bytte en av coilene, utbedre ledningsbrudd i bakluken (kjent feil på Giulietta), og opplevd at solskjermingen til takluken låser seg i åpen stilling. Ut over dette har det kun vært nødvendig med normalt vedlikehold og bytte av slitedeler.

Plass/praktiske løsninger

7 / 10
I interiøret er det generelt god plass til passasjerer fremme og i baksetet. Baksetepasasjerer har det utmerket dersom de ikke er over 190 og gitt at det bare er to av dem. Midtsetet er noe trangt.

Oppbevaringsplassen er helt OK. Hanskerommet er dypt og romslig (og ventilert på enkelte modeller), men dørlommene er små og smale. Nok til en paraply, refleksvest, eller isskrape, men for smale til f.eks en 0.5l brusflaske.

Det er to koppholdere foran, men disse er ikke spesielt dype eller praktisk plassert. En 0.5l brusflaske blir for smal til at den holdes godt på plass i koppholderne. Den bakerste av koppholderne er bred øverst, men har et lite avtrykk i bunnen som passer utmerket til en 250ml RedBull, så det er jo noe som er gjennomtenkt her. Bare pass på at dersom du liker å sitte lavt og ikke er særlig høy vil armlenet dekke over koppholderne, slik at bare den nevnte RedBullen vil få plass under. Armlener er imidlertid fint plassert og har et praktisk oppbevaringsrom inni seg. Det kan også vippes opp dersom man ikke vil bruke det eller ønsker å ha en brusflaske vaklende i koppholderen.

Teknologi er ikke Giuliettas sterkeste side. Bilene fra før 2014-faceliften har bluetooth, men kun til telefonsamtaler. Fra modellår 2012 fikk bilen imidlertid en 3,5mm AUX inngang i hanskerommet, sammen med USB-porten den alltid hadde hatt. Med en Bluetooth mottaker plugget i AUX og drevet av USB er dette ikke noe problem, og mobiltelefonen veksler raskt til bilens handsfree når det ringer.

Bagasjerommet er dypt, romslig og har praktiske bæreposeholdere og kroker som kan brukes for å sikre last. Ca samme kapasitet som andre biler i klassen, men med en noe smalere åpning.

Økonomi/kostnader

9 / 10
Jeg har ikke hatt den tvilsomme gleden av å ha den på verksted enda, men så vidt jeg ser er tidligere vedlikehold også fornuftig priset, så lenge du ikke er en av den som desperat MÅ ha Selenia-olje. Med 120hk er den heller ikke særlig dyr å forsikre. Ca det samme som en Ford Fiesta eller annen småbil. Den har kanskje noe mer småplukk enn en mer fornuftig kompaktbil, men det har i mitt tilfelle ikke vært mye om å gjøre og ikke dyre feil.

Drivstoff/forbruk

9 / 10
Veldig fornuftig drivstofforbruk sett i forhold til kjøreglede. Setter du DNA-bryteren i All-weather kommer du fint under 0.6L/mil på langtur. Ved blandet kjøring i by og forsteder ligger den på rundt 0.6-0.65

Flere vurderinger fra samme generasjon

Alfa Romeo Giulietta (2018)

En meget solid og morsom bil som vi bruker som vinterbil/bil nr. 2. Begynner å henge etter på tech-siden men motor, oppheng, karosseri og det mekaniske er toppklasse. God i trange bygater og på Aut

Score 8.8

Vurdert av ferryman72

Alfa Romeo Giulietta (2016)

En pen og gøyal bil. Gir en følelse av å kjøre en mye større bil enn det den faktisk er.

Score 9.4

Vurdert av MariaTwinspark

Alfa Romeo Giulietta (2015)

Dette er en bil som leverer på kjøreglede og sportslig oppførsel. Styringen er fast og reagerer velvillig på svingete vei. Kvaliteten har vært strålende på begge mine giuliettaer de siste 12

Score 7.0

Vurdert av TorA

Alfa Romeo Giulietta (2015)

Var skeptisk til AlfaRomeo merket før kjøp. Dette er min andre Giulietta. Har vært en ren fornøyelse fra dag en. Kjøreegenskapene er helt eksepsjonelt gode, nok kraft og flott design har gjort m

Score 6.8

Vurdert av TorA

Alfa Romeo Giulietta (2014)

Har ikke hatt noen problemer med bilen. Flott design. Morsom å kjøre. Svak forhandler.

Score 6.8

Vurdert av Einar

Alfa Romeo Giulietta (2013)

Min Giulietta er en Sportiva. En begrenset modell som kom med firkløverlogo melllom 2013 og 2014. Svart taktrekk inni og svart dekor i lyktene. Røde Brembo bremser. De 170 hestene jobber bra samme

Score 7.2

Vurdert av Espen

Alfa Romeo Giulietta (2012)

Vil savne Alfaen når jeg ikke har den lengre.

Score 8.2

Vurdert av Jazzblogg

Alfa Romeo Giulietta (2012)

Vakker, sporty, pålitelig bil. Anbefaller.

Score 9.6

Vurdert av Jigron

Alfa Romeo Giulietta (2012)

Har blitt veldig glad i bilen. Veldig pen og er meget god å kjøre. Presis styring, veldig god å gire manuelt og sitter meget godt i svingene. Motoren er fantatsisk og helt problemfri. Litt småpluk

Score 7.6

Vurdert av Hallgeir

Alfa Romeo Giulietta (2012)

Min bil en en limited edition fra 2010 (2010 QV står ikke som valg i lista til Broom). Bra med krefter, understell som følger opp, og den kjøres med et smil om munnen hele tiden. Har ikke hatt noen

Score 8.0

Vurdert av Rolf

Alfa Romeo Giulietta (2012)

Lekker, sprek og kjøreglad bil. Skiller seg ut selv 6 år etter lansering, vurderer å bytte inn i samme modell, litt nyere. Facelift i 2014.

Score 8.6

Vurdert av Cuore Sportivo

Alfa Romeo Giulietta (2011)

Flott bil dom er gøy å kjøre, ser bra ut og har bunnsolid kvalitet

Score 9.4

Vurdert av Alfist

Alfa Romeo Giulietta (2011)

Svært god bil. Lavt forbruk (0,5).

Score 9.6

Vurdert av Sorensen

Alfa Romeo Giulietta (2011)

FANTASTISK GLAD BIL Å KJØRE

Score 7.4

Vurdert av Linki

Alfa Romeo Giulietta (2011)

herlig kjøremaskin , god komfort flotte linjer, flott design , kjempe god vinterbil, har en vanskelig og bratt bakke som innkjørsel, men den drar seg lekende lett opp på vinterføre , jeg har en li

Score 9.2

Vurdert av Alfa930

Flere vurderinger

Mercedes-Benz EQC (2021)

Beste bilen jeg har hatt, på 45 år. Elsker å kjøre den.

Score 9.6

Vurdert av Pondus61

Kia Soul EV (2015)

Trivelig bil med stor kupe. Irritasjonsmomenter er at det ikke er norsk meny, samt at antispinn ikke virker når farten er 0 km/t! Må ha litt hastighet, så virker den bra. Men får du stopp har du i

Score 8.4

Vurdert av Hasse

Tesla Model Y (2020)

Folkebil som også er helt ok uten noe wow faktor, rask akselerasjon er liksom ikke like imponerende i 2024. Overraskende mange svakheter med "elektronikken", som fungerer bra hos andre og også eld

Score 7.4

Vurdert av Stig

BMW iX (2022)

Har eid 15-BMW-er i 3 serien, x- serien og 5 serien. IX er den med best komfort. Et stort minus er rammeløse vinduer

Score 8.4

Vurdert av arne

Kia e-Soul (2021)

Meget fornøyd, kjøpte denne etter å ha hatt EV modellen fra 2015 i 5 år!

Score 9.6

Vurdert av Teddy

Kia e-Soul (2021)

Ypperlig bil til aller meste, bortsett fra langturen med feriebagasje.

Score 8.4

Vurdert av Santo

Kia e-Soul (2021)

Over forventning, spesielt med tanke på opplevelse og romslighet sammenliknet med øvrige biler i samme størrelse. Litt gammel og traust i teknikken, men en streit bil som føles litt som en Toyota

Score 8.4

Vurdert av Frank

Kia e-Soul (2021)

Ok bil. Bertel O - Steen har mye å gå på, Kokstad Bergen.

Score 6.8

Vurdert av Jannos

Skoda Yeti (2010)

is generic cialis available I have a friend who is 43 and pregnant with her fourth child

Score 5.4

Vurdert av Offenty

Tesla Model Y (2022)

Topp bil til bra pris

Score 10

Vurdert av TLSX

Volkswagen Amarok (2017)

Kjøpt bil fra 2017 og hatt bilen mer på verksted enn jeg har hatt den på veien. Holder pusten til neste motorlampe som regel… Hadde det ikke vært for et seriøst og skikkelig bruktbilselskap had

Score 5.2

Vurdert av Skjeggetipostkassa

Skoda Yeti (2010)

Mandagsbil, kanskje, men uansett følte jeg meg lurt etter noen år. Den ble kjøpt ny og kjøres fremdeles.

Score 5.2

Vurdert av ChatPapp

BMW X6 (2021)

Fantastisk bil. Enestående kombinasjon av komfort og sportslighet.

Score 10

Vurdert av LarsM