TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2019 Toyota Camry Hybrid Platinum Sedan Bensin/Batteri

Vurdert av Frotvedt

Score 6/10

Kunne jeg godt tilbake og gjort kjøpet igjen hadde jeg ikke kjøpt denne bilen. Savner min gamle 1998 Camry den virket bedre skrudd sammen og jeg er usikker på om all denne elektronikken på bilen vil vare de 10 årene jeg har tenkt til å eie denne bilen. Har også blandede erfaringer med det lokale Toyota verkstedet så tar servicer hos en annen Toyota forhandler. Verditapet på bilen vil trolig være høyt siden dette er en sedan som ikke er det mest attraktive i markedet. Kjenner jeg nordmenn rett så vil kombinasjonen av sedan og mangel på hengerfeste være særlig negativt. Basert på å ha eid bilen i nesten ett år vil jeg si at den ikke lever opp til forventingene og jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe denne bilen. Jeg tror heller ikke at ambisjonene om å eie denne bilen i minst 10 år vil bli oppfylt. Er du glad i bil og bilen er mer enn et transportmiddel fra A til B så styr unna. Detter er en kjedelig, traust og gammeldags bil med elendig opplevd kvalitet. Som en fan av Toyota’er fra 90 tallet og spesielt en 1998 Camry så er det vondt å si dette men det er min oppriktige mening.

Kjøreglede

5 / 10
Ligger bra på veien uten å overraske men den er uten tvil en kjedelig Toyota. Dunlop sommerdekkene som sitter på bilen originalt er ikke mye å skryte av. Setene er gode men mangler memory og sitteputen er ikke justerbar i lengderetningen. Det er en vesentlig forskjell i akselerasjonen mellom normal og eco modus. Den radar styrte cruisekontrollen er for sensitiv på motorvei den bremser feks ved forbikjøring av trailere som ligger i det andre feltet. Så jeg må si bilen skuffer stort og oppleves ikke som en Camry den minner mer om en Avensis. Så denne bilen er skuffende med tanke på konkurrenter og pris en Skoda Superb oppleves blant annet som et bedre alternativ. Skulle man trekke frem noe positivt er det uten tvil motoren.

Kvalitet/driftssikkerhet

5 / 10
Aldri vært noe problemer med bilen men den har ikke helt premium finish på interiør og infotainment systemet. Infotainment systemet må ha hentet inspirasjon fra en tidlig Nokia smart telefon. Lakken er av dårlig kvalitet og biler blir fort ripete til tross for forsiktig vasking og Toyota Protect lakkforseiling. Har også opplevd steinsprut i toppen av hjulbuer bak noe som oppleves som merkelig. Jeg har ikke hatt problem med steinsprut i hjulbuer på andre biler. Har også tatt opp dette med lokal forhandler på epost og de avfeier problemet. Langt unna den kvaliteten man forventer av en Toyota og spesielt en Camry. Så om infortainment systemet, bygg kvalitet eller lakken er dårligst kan sikkert diskuteres.

Plass/praktiske løsninger

7 / 10
Platinum utgaven kan ikke legge ned baksetene siden disse er elektriske. Det er heller ikke en skiluke. Usikker på om jeg får tak i et takstativ til bilen. Så om jeg skal på skiferie må jeg nok kanskje låne en annen bil. Bagasjerommet er stort og hybrid batteriene er under setet. God plass i baksetene. Det er ikke mulighet for hengerfeste og det er en sedan så dette trekker ned. Velger du Platinum utgaven som dette er får du ikke lagt ned baksetene siden de er elektriske.

Økonomi/kostnader

5 / 10
Kjøpt med service avtale så bilen har foreløpig ikke kostet meg en krone. Kjøpte også bilen som hadde gått som en demobil hos en Toyota forhandler så jeg slapp det verste verditapet. Tror ikke annenhåndsverdien på denne bilen blir mye å skryte av siden det er en sedan. Igjen dette med opplevd kvalitet trekker ytterligere ned og med tanke på lakk kvalitet er jeg redd for rust. Dette er ikke vanlig bekymringer for en Toyota og dette skal være flaggskipet men den oppleves ikke som det.

Drivstoff/forbruk

8 / 10
Ligger på under 0.5 liter på mila på langkjøring noe som er veldig bra for en så stor bil. Småkjøring over 0.5 liter på mila i alle fall i mitt bruk. Bruker mindre bensin enn min forrige bil en Jetta Hybrid. Forbruket varierer en del med temperatur så om vinteren må du forvente et forbruk på 0.54 eller noe sånt med fornuftig kjøring og uten alt for mye små kjøring.

Flere vurderinger

Opel Insignia (2018)

Av alle bilene jeg har hatt (maaaange), er dette den beste. Kvier meg for å bytte den, tviler på at jeg kan få noe som er like bra.

Score 9.8

Vurdert av Kjetil

Citroën Xsara (2002)

Underlig bil som kan være utrolig slapp å kjøre når motoren er kald - da skjer det noe med motorstyringa som gjør at man ikke har all kraften tilgjengelig. Ubrukelig når du bor ved en bratt oppo

Score 6.2

Vurdert av Sjalabais

Honda Stream (2003)

Muligens den beste bilen jeg har hatt. Robust, pålitelig, morsom å kjøre, hinsides praktisk. Det er en skam at Honda aldri hentet etterfølgeren Jade til Norge, eller tilbyr en tilsvarende elektris

Score 9.8

Vurdert av Sjalabais

Nissan Primera (1996)

Primera solgte godt fordi dette var en bil som lytta til sjåføren. Morsom å kjøre, mens den også var romslig og praktisk.

Score 7.4

Vurdert av Sjalabais

Hyundai i20 (2015)

Denne bilen var ment som en mellomløsning og overrasket meg stort. Veldig kjekk å kjøre, enkel å eie, pen å se på i det rette lyset. Rett og slett et blinkskudd for en rimelig penge.

Score 9.2

Vurdert av Sjalabais

Toyota Camry (2002)

Dette var en overraskende god familiebil. Romslig, stille, føltes trygg. Godt utstyrt og manet til forsiktig kjøring. Ufattelig lett å selge, første kjøper ringte umiddelbart etter at jeg trykket

Score 7.6

Vurdert av Sjalabais

Nissan Leaf (2023)

Fin og enkel bil som det er mange av i Norge. Dessverre er kvaliteten på de nyere bilene vesentlig dårligere enn på de tidligere modellene som kom fra Japan. Det irriterer. Ellers kommer vi til å

Score 8.2

Vurdert av Sjalabais

Nissan Leaf (2012)

Kjøpt i '16 som et eksperiment - klarer vi oss med elbil som bil #2? - og så ville alle egentlig kjøre denne. Fantastisk kjøp som en rimelig, praktisk, veldesignet bil av høy kvalitet. Fikk oss t

Score 9.0

Vurdert av Sjalabais

Kia Optima PHEV (2018)

En helt grei bil for deg som trenger en ladbar stasjonsvogn rimelig. Eneste konkurrent som også har samme komfortnivå - oppvarma ratt, varme i alle seter og kjøling foran - er Volvo V90 og den kost

Score 6.2

Vurdert av Sjalabais

Volvo XC70 (2015)

Fornøyd men ikke mere.

Score 8.4

Vurdert av JOS.

Toyota RAV4 (2021)

Har kjørt 20780 km. Vinterhjul flasser i lakken. Har reklamert til Toyota Drammen. Har nå godt 7 mnd men de vil at jeg skal betale halvarten på nye felger men det blir ikke akseptert av meg.

Score 8.0

Vurdert av Pensjonist

BMW Z4 (2014)

Beste og morsomste bilen jeg har hatt, helt utrolig fornøyd. Ser og føles veldig bra ut, skikkelig godbil! Fin på vinterføre, bra ESP som gjør det gøy på is og snø. 20i avtomat gir nok til at

Score 7.4

Vurdert av Nils

Citroën C5 Aircross (2020)

Veldig fornøyd med bilen etter at den har gått i fem år uten det minste problem. Veldig god komfort, lavt forbruk til å være en høyreist bil. God til å ta seg fram ved dårlig føre uten firehj

Score 9.8

Vurdert av guskja

Tesla Model Y (2025)

Veldig mye bil for pengene og mange gode løsninger. Kunne vært bedre autopilot og vanskelig å finne dørhåndtak i mørket

Score 9.6

Vurdert av Billy

Volkswagen Passat (2017)

Bilen måtte vrakes etter kjørte 185000 km grunnet girkasse havari, iflg merkeverksted i Tyskland.Ny kasse koster omlag 180.000 kroner, og jeg mistenker at kassen kunne vært reparert for en lavere p

Score 5.2

Vurdert av Andreas