TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1994 Jeep Grand Cherokee V8 Limited Stasjonsvogn Bensin

Score 8/10

Bilen for deg som trenger ekstra framkommelighet, mye utstyr og relativt god komfort. Skrur du i tillegg selv blir dette et meget rimelig bilhold, men om du ikke gjør det er fremdeles rimelig.

Ved kjøp bør en sjekke automaten på 4.0 94 og opp (Chrysler 42RE, 93 har AW4), ved V8 så bør du sjekke det samme, og lytte etter ulyder fra bakaksel da 93-95 med V8 har samme aksel bak som 4 literen, en noe svak Dana35.96 og opp med V8 har Dana 44 som er langt bedre. V8ern kan nemlig trekke 3500 kg. Ellers er det stort sett greie biler, de kan ha elektriske gremlins, men da er det 9/10 ganger ledningsbrudd. Bilene ruster relativt lite, men sjekk innfestingen til "track bar" på selve bakakselen, den har lett for å ruste litt, spesielt nå som bilene er 20 år ++ gamle. Har bilene "full-time 4WD med mulig for lavserie" kjør i 8-tall på tørr asfalt og sjekk om det lugger. Gjør det det er det viskoseclutchen som er slitt (93-95). Denne transferkassa heter NP249.

Ellers er bilen enkel, robust og en grei konstruksjon.

Kjøreglede

7 / 10
Bilen er egentlig ganske komfortabel og stille etter veien. Sammenlignet med de fleste japanske, nye, SUVer har den et mye lavere støynivå. Har 4WD som en kan sjalte inn selv. Har 2WD, 4WD fulltime, 4WD part time (lås senterdiff/transferkasse) og 4WD lav (samme som forrige), samt diffbrems bak. God bakkeklaring, stive aksler gir en nærmest ekstrem fremkommelighet sammenlignet med de aller fleste SUVer som selges i dag. Kan imidlertid vugge litt fra side til side på ujevne veier i høy hastighet.

Kvalitet/driftssikkerhet

8 / 10
Bilen har gått 340.000 km. Lite alvorlige påkostninger. Starter alltid, nesten aldri feil ved EU-kontroller og billige deler fra USA dersom en trenger noe.

Plass/praktiske løsninger

8 / 10
Bilen er praktisk.

Økonomi/kostnader

10 / 10
Billig i innkjøp, lite verditap, lite påkost.

Drivstoff/forbruk

7 / 10
Bruker fra 0,9-1,1 l/mil på langkjøring. 1,6-1,8 l/mil på småkjøring. Dette med 4.0 R6-motoren (som broom ikke har som valg....)

Flere vurderinger

Toyota bZ4X (2024)

Svært praktisk bil, veldig gode 4x4 på vinters tid. Lettkjørt og pålitelig.

Score 8.4

Vurdert av Roar

Nissan Ariya (2025)

En flott bil med god komfort. Veldig god vinterbil. Rikelig med plass både foran og bak.

Score 10

Vurdert av Claus

BMW i5 M60 (2024)

Meget god bil å kjøre nok hk (600) designet liker jeg spesielt godt, samt god kvalitet på seter og interiør.

Score 9.6

Vurdert av Kurt

Audi A6 Avant e-tron (2025)

Bilen er en fantastisk kjøremaskin, alle motor journalister kritiserer «billige» løsninger og materialer innvendig, det er ikke en skrangle eller knisse lyd i bilen og bør begynne og kritisere de

Score 8.8

Vurdert av Iver

Lexus RX (2021)

En veldig behagelig bil. Du sitter som en konge med god oversikt. Alt av utstyr. Sterk motor. Lexus-kvalitet og Lexus-kundebehandling er inkludert. Min femte Lexus.

Score 9.2

Vurdert av Viking72

Nissan Leaf (2021)

Den nye leaf vil sikkert fikse disse problemene men nå så er den ikke veldig god og det at den bruker chademo hjelper ikke.

Score 6.4

Vurdert av Mohamad

Mitsubishi Pajero (2012)

Totalt verdt det med litt ekstra drivstofforbruk

Score 9.8

Vurdert av Matsli

Ford Mustang Mach-E (2021)

Beste bil jeg har hatt ever

Score 9.8

Vurdert av Lane

Ford Mustang Mach-E (2021)

Kjørt fossil hele mitt liv og var veldig skeptisk til elbil. Tok sats. Angrer ikke. Har nå 2 stk elbiler. Bil nummer 2 er Hyundai Kona, også en super bil i sin klasse.

Score 9.4

Vurdert av Skyer

Audi e-tron (2023)

En drøm av en bil og kjøre få som slår e tron på komfort! Bra med krefter i den lader ekstremt fort selv med kun 150 kWh som maks god plass og er kjempe fornøyd med bilen

Score 10

Vurdert av Jacob21

Polestar 2 (2022)

Ekstremt godt fornøyd med bilen nydelig bil og kjøre ikke veldig høyt forbruk god plass for størrelsen

Score 10

Vurdert av Jacob21

Nissan Leaf (2021)

Leaf e+ 2021 modell kjøpt brukt i starten av 2024. Har nå kjørt den ca 30 000 km. Brukes mest til småkjøring i Oslo - samt et par lengre ferieturer i Norge Pluss: driftssikker og god bil. Enkel

Score 8.0

Vurdert av Ivar

BMW i5 M60 (2024)

Etter både 520D samt X5 G05 så var jeg litt skeptisk til ren elbil men etter å ha kjørt I5 i noen måneder må jeg si at jeg er imponert og har overgått mine forventninger, virkelig en kjøremask

Score 9.0

Vurdert av TOHO

BMW i4 M50 (2024)

Første elbil for meg. Fungerer utmerket, mye effekt til en relativt lav pris. Forbruk i snitt etter ett år 16,1. det er med to turer med campingvogn.

Score 9.8

Vurdert av 428i

BMW i8 (2018)

Hadde en -17 i8 coupe (i12) et par år som ble byttet til en i8 Roadster (i15) i -23. Begge er nydelige biler å kjøre, men følelsen av å kjøre åpen Roadster i sommervarmen er noe for seg selv.

Score 9.6

Vurdert av Truls