TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2016 Porsche Cayman GTS Coupè Bensin

Score 9/10

981 Cayman-serien er en fantastisk sportsbil; kanskje den mest spissede bilen Porsche produserte, og definitivt ikke sammenlignbar med dagens 718 serie som alle vet er "ødelagt" av en ukarismatisk 4 sylindret motor, med en lydprofil som ikke hører hjemme i et fantastisk chassis og en design av seriens format.
Flere vil nok komme til å forstå hvilken kjøreglede pr. krone bilene representerer i tiden fremover!

Kjøreglede

10 / 10
Fantastiske kjøreegenskaper; balansert i kurver, nøyaktig styring med god tilbakemelding gjennom rattet (til el.mekanisk oppsett å være), fantastisk balansert PASM chassis med både komfortabel- "spisset" avfjæring i samme oppsett.

Motor med et fantastisk spektrum av egenskaper; dosil nok i normal-modus; vanvittig sprek i "sport plus" med en linearitet i gassresponsen og en turtallsvillighet du kun finner i atmosfæriske motorer.

Bremsene yter slik bare Porsche kan sette opp; fordeling av bremsekraft typisk for biler med motor bak bilens senterlinje og en utholdenhet som gir kjempetiltro til bilens stoppevne. En forventet bremselengde under 33m fra 100-0 kan man iallefall vente seg.

Bilens lydbilde er vel noe av det råeste Porsche noengang har lagd! Selv 964 utgaven av 911 med luftavkjølt 3.6 boxer kommer til kort når sportseksosen får fritt spillerom (jeg har selv eid en av de, så referansen er ikke helt "utav det blå". Har ofte lurt på hvordan det kan ha seg, men tror forklaringen ligger i litt større distanse fra motor til eksospotte sammenlignet med 911-serien. Selv 991 3.8l med sportseksos kommer til kort her, noe som jo er merkelig.

Kvalitet/driftssikkerhet

9 / 10
Har ikke hatt noen tilfeller av mangelfull kvalitet. Eneste irritasjonsmoment i løpet av 10' km har vært et par områder med knirkelyd fra innredningen rundt bakluken rett etter overtagelsen, noe som lett lot seg utbedre.
Følelsen av kvalitet går generelt igjen i bilens enkeltkomponenter - hvor det er lett å se at Porsche ikke kjøper inn rimelige deler; her er det "high-end" over hele fjøla. Ta i innredningen generelt, og du kjenner at det er motstand som holder, og som gir et inntrykk av et produkt som står i forhold til pris (og vel så det sammenlignet med 911, som deler mange av komponentene - men koster iallefall 50% mer).

Plass/praktiske løsninger

8 / 10
Dette er en to-seter; det kan man ikke gjøre noe med. Dog - den har overraskende mye bagasjeromsplass og nok av praktiske smårom i kupeen. 380l med bagasjerom for en bil som dette, synes iallefall jeg er kjempebra. Og den har bilindustriens (som 991 gen 1 og 2) kuleste koppholdere (for de som er opptatt av slikt).

Økonomi/kostnader

9 / 10
Denne er veldig vanskelig. Men - brukte 981 Cayman virker å holde seg veldig godt i pris, noe jeg tror (relativt sett) vil fortsette. Tilbudet av brukte er lite, og det er nok entusiaster der ute som generelt vil ha en atmosfærisk motor (og enda flere vil komme fremover siden det ikke vil bli laget mange av disse relativt til turbomotorer).
Bilen virker også å ha få svake sider, noe som gir få uforutsette utgifter for eiere. Selv karbonavleiringer på innsugsventilene (generell svakhet hos mange DFI motorer) har Porsche konstruksjonsmessig fjernet (flere innsprøytningsimpulser i kombinasjon med rotering av innsugsventilen i brennkammeret).

Drivstoff/forbruk

9 / 10
Personlig evner jeg å kjøre bilen under 0,8l/mil på langkjøring (bilen er nå gått ca 12000km), noe som må sies å være pene verdier for en bil med 340hk og 1375kg. Dog - det er intet problem å bruke 3x så mye......

Flere vurderinger

BMW 1-Serie (2024)

Gode kjøreegenskaper og kvalitet er det som gjør denne bilen super for mitt bruk

Score 9.2

Vurdert av Teze

Kia EV6 (2025)

Veldig god bil. Rask lading og veldig god rekkevidde. Lavt forbruk. Barna mente det var «unødvendig god plass» i baksetet

Score 9.4

Vurdert av Bileieren

Jaguar I-PACE (2021)

Kjøpte bilen brukt og ble garantert at den var i tipp topp stand, forhandler hadde sjekket den grundig og det var ingen grunn til å bekymre seg for noe ble jeg fortalt etter at jeg spurte hvilke erf

Score 7.4

Vurdert av JagPeg

Daihatsu Terios (2006)

Bilen har gått 180000. Skuddsikker bil som altid starter. Ingen nevneverdige problemer i mitt eie. Bruker bilen mye til arbeid. Kort akselavstand som gjør at man kommer fram overalt og med en fantas

Score 8.6

Vurdert av bakke

Kia EV6 (2022)

Flott bil med masse finesser. Har "alt". God plass i baksetet - god plass til barneseter. 7 års garanti. BOS Stoa, Arendal har fantastisk kundeservice!

Score 9.6

Vurdert av Anka

Volkswagen T-Roc (2022)

SÅ langt er jeg kjempfornöyd, går godt, sitter godt, solid skrudd sammen, har 4x4 og sportsunderstell som er ett +. Girkassa er silkemyk, alle knotter sitter der du forventer i en VAG. Hovedirrykk

Score 7.0

Vurdert av Espen

Tesla Model Y (2025)

Fantastisk bil

Score 10

Vurdert av Kenneth

BMW iX (2022)

Fantastisk bil. Premium interiør, kjørekomfort som forventet fra BMW.

Score 9.6

Vurdert av DrSS

Tesla Model 3 (2024)

Mellomstor sportslig og energigjerrig. Oppleves romslig og praktisk.

Score 9.8

Vurdert av jrog

Kia EV6 (2023)

Meget bra bil

Score 10

Vurdert av Geir

Honda Civic (2015)

Beste bilen jeg har hatt siden alfa romeo giuletta som er mer på bukker en ute å farter God famile bil og noe for ungdomene Kanke slå feil å ha honda

Score 9.6

Vurdert av Soppeloppen99

BMW i4 M50 (2024)

Kjøreglede og kvalitet. Superrask og samtidig enkel å kjøre. Lavt forbruk, grei rekkevidde. Veldig fornøyd.

Score 8.8

Vurdert av Helsikken

Ford S-Max (2018)

En så stor blir bruker jo litt diesel men 0,7 er jo ikke så verst.

Score 8.4

Vurdert av toby316

Suzuki Vitara (2016)

Meget god Bil, Kjørt 150000. Skiftet noen få slitedeler.

Score 9.4

Vurdert av Gunders

Volvo V70 (2008)

Knall god bil man blir glad i. Sterk og stor motor som går som ei kule, med og uten henger

Score 9.2

Vurdert av Devik