TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2016 Porsche Cayman GTS Coupè Bensin

Score 9/10

981 Cayman-serien er en fantastisk sportsbil; kanskje den mest spissede bilen Porsche produserte, og definitivt ikke sammenlignbar med dagens 718 serie som alle vet er "ødelagt" av en ukarismatisk 4 sylindret motor, med en lydprofil som ikke hører hjemme i et fantastisk chassis og en design av seriens format.
Flere vil nok komme til å forstå hvilken kjøreglede pr. krone bilene representerer i tiden fremover!

Kjøreglede

10 / 10
Fantastiske kjøreegenskaper; balansert i kurver, nøyaktig styring med god tilbakemelding gjennom rattet (til el.mekanisk oppsett å være), fantastisk balansert PASM chassis med både komfortabel- "spisset" avfjæring i samme oppsett.

Motor med et fantastisk spektrum av egenskaper; dosil nok i normal-modus; vanvittig sprek i "sport plus" med en linearitet i gassresponsen og en turtallsvillighet du kun finner i atmosfæriske motorer.

Bremsene yter slik bare Porsche kan sette opp; fordeling av bremsekraft typisk for biler med motor bak bilens senterlinje og en utholdenhet som gir kjempetiltro til bilens stoppevne. En forventet bremselengde under 33m fra 100-0 kan man iallefall vente seg.

Bilens lydbilde er vel noe av det råeste Porsche noengang har lagd! Selv 964 utgaven av 911 med luftavkjølt 3.6 boxer kommer til kort når sportseksosen får fritt spillerom (jeg har selv eid en av de, så referansen er ikke helt "utav det blå". Har ofte lurt på hvordan det kan ha seg, men tror forklaringen ligger i litt større distanse fra motor til eksospotte sammenlignet med 911-serien. Selv 991 3.8l med sportseksos kommer til kort her, noe som jo er merkelig.

Kvalitet/driftssikkerhet

9 / 10
Har ikke hatt noen tilfeller av mangelfull kvalitet. Eneste irritasjonsmoment i løpet av 10' km har vært et par områder med knirkelyd fra innredningen rundt bakluken rett etter overtagelsen, noe som lett lot seg utbedre.
Følelsen av kvalitet går generelt igjen i bilens enkeltkomponenter - hvor det er lett å se at Porsche ikke kjøper inn rimelige deler; her er det "high-end" over hele fjøla. Ta i innredningen generelt, og du kjenner at det er motstand som holder, og som gir et inntrykk av et produkt som står i forhold til pris (og vel så det sammenlignet med 911, som deler mange av komponentene - men koster iallefall 50% mer).

Plass/praktiske løsninger

8 / 10
Dette er en to-seter; det kan man ikke gjøre noe med. Dog - den har overraskende mye bagasjeromsplass og nok av praktiske smårom i kupeen. 380l med bagasjerom for en bil som dette, synes iallefall jeg er kjempebra. Og den har bilindustriens (som 991 gen 1 og 2) kuleste koppholdere (for de som er opptatt av slikt).

Økonomi/kostnader

9 / 10
Denne er veldig vanskelig. Men - brukte 981 Cayman virker å holde seg veldig godt i pris, noe jeg tror (relativt sett) vil fortsette. Tilbudet av brukte er lite, og det er nok entusiaster der ute som generelt vil ha en atmosfærisk motor (og enda flere vil komme fremover siden det ikke vil bli laget mange av disse relativt til turbomotorer).
Bilen virker også å ha få svake sider, noe som gir få uforutsette utgifter for eiere. Selv karbonavleiringer på innsugsventilene (generell svakhet hos mange DFI motorer) har Porsche konstruksjonsmessig fjernet (flere innsprøytningsimpulser i kombinasjon med rotering av innsugsventilen i brennkammeret).

Drivstoff/forbruk

9 / 10
Personlig evner jeg å kjøre bilen under 0,8l/mil på langkjøring (bilen er nå gått ca 12000km), noe som må sies å være pene verdier for en bil med 340hk og 1375kg. Dog - det er intet problem å bruke 3x så mye......

Flere vurderinger

Mazda CX-5 (2019)

Veldig fornøyd med alt, men absolutt ikke dette med scr og doseringssvik.

Score 7.2

Vurdert av Magborg

Nissan Ariya (2023)

En super bil!

Score 9.4

Vurdert av Jonas

Mercedes-Benz C-klasse (2004)

Ein kvalitets bil som har gode kjøreegenskaper, einaste ulempen, er at den er tung på rattet ved låg fart, ingen repkostnader , uten vanleg service

Score 9.0

Vurdert av Magnesja

BMW 7-Serie (2016)

du skal lete lenge etter bedre bil å kjøre. Komfort troll.

Score 9.0

Vurdert av Johan

Hyundai Kona electric (2019)

Kan anbefales.

Score 9.0

Vurdert av nissen8663

Nissan Ariya (2024)

Fantastisk bil, stabil, stødig, en fryd å kjøre

Score 10

Vurdert av Iuliana

Hyundai IONIQ 5 (2021)

Hadde vært en veldig bra bil om den var mer driftssikker, eller i det minste om ikke Hyundai dro ut garantisakene så mye. Verkstedet må teste og dokumentere alt opp og ned og i mente før de engang

Score 5.8

Vurdert av stigmv

Honda CR-V (2015)

Har kjørt bil siden 1970. Første Honda og absolutt den beste bilen jeg har eid.

Score 8.8

Vurdert av ronald

Nissan Ariya (2025)

Mye bil for pengene, faktisk så mye at vi kjøpte en til. Har en med 63kw og en med 87kw. Veldig god oppfølging av forhandler også.

Score 9.6

Vurdert av Drentz

Nissan Ariya (2025)

Meget fornøyd. Bilen er en fryd å kjøre. Ser kul ut også.

Score 9.2

Vurdert av Supersvend

Volvo XC40 (2024)

Jeg har hatt 3 elbiler og sett under ett så er jeg meget godt fornøyd med XC40. Anbefales.

Score 8.2

Vurdert av Borgvar

Nissan Ariya (2025)

Romslig og stillegående bil med premium følelse

Score 8.4

Vurdert av TeondW

Mercedes-Benz EQE SUV (2026)

Topp kvalitet og komfort.

Score 9.2

Vurdert av Yatti

Opel Corsa (2001)

Snerten og liten bil som er driftssikker og godt eigna som bybil. Overraskande god plass innvendig ntil å vere småbil. Driftssikker motor så lengje ein hugsar å skifte olje jamnleg.

Score 9.4

Vurdert av Martin

Nissan Ariya (2024)

Endelig fikk en bra bil etter mange år.

Score 9.4

Vurdert av Johnny