Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2016 Porsche Cayman GTS Coupè Bensin

Score 9/10

981 Cayman-serien er en fantastisk sportsbil; kanskje den mest spissede bilen Porsche produserte, og definitivt ikke sammenlignbar med dagens 718 serie som alle vet er "ødelagt" av en ukarismatisk 4 sylindret motor, med en lydprofil som ikke hører hjemme i et fantastisk chassis og en design av seriens format.
Flere vil nok komme til å forstå hvilken kjøreglede pr. krone bilene representerer i tiden fremover!

Kjøreglede

10 / 10
Fantastiske kjøreegenskaper; balansert i kurver, nøyaktig styring med god tilbakemelding gjennom rattet (til el.mekanisk oppsett å være), fantastisk balansert PASM chassis med både komfortabel- "spisset" avfjæring i samme oppsett.

Motor med et fantastisk spektrum av egenskaper; dosil nok i normal-modus; vanvittig sprek i "sport plus" med en linearitet i gassresponsen og en turtallsvillighet du kun finner i atmosfæriske motorer.

Bremsene yter slik bare Porsche kan sette opp; fordeling av bremsekraft typisk for biler med motor bak bilens senterlinje og en utholdenhet som gir kjempetiltro til bilens stoppevne. En forventet bremselengde under 33m fra 100-0 kan man iallefall vente seg.

Bilens lydbilde er vel noe av det råeste Porsche noengang har lagd! Selv 964 utgaven av 911 med luftavkjølt 3.6 boxer kommer til kort når sportseksosen får fritt spillerom (jeg har selv eid en av de, så referansen er ikke helt "utav det blå". Har ofte lurt på hvordan det kan ha seg, men tror forklaringen ligger i litt større distanse fra motor til eksospotte sammenlignet med 911-serien. Selv 991 3.8l med sportseksos kommer til kort her, noe som jo er merkelig.

Kvalitet/driftssikkerhet

9 / 10
Har ikke hatt noen tilfeller av mangelfull kvalitet. Eneste irritasjonsmoment i løpet av 10' km har vært et par områder med knirkelyd fra innredningen rundt bakluken rett etter overtagelsen, noe som lett lot seg utbedre.
Følelsen av kvalitet går generelt igjen i bilens enkeltkomponenter - hvor det er lett å se at Porsche ikke kjøper inn rimelige deler; her er det "high-end" over hele fjøla. Ta i innredningen generelt, og du kjenner at det er motstand som holder, og som gir et inntrykk av et produkt som står i forhold til pris (og vel så det sammenlignet med 911, som deler mange av komponentene - men koster iallefall 50% mer).

Plass/praktiske løsninger

8 / 10
Dette er en to-seter; det kan man ikke gjøre noe med. Dog - den har overraskende mye bagasjeromsplass og nok av praktiske smårom i kupeen. 380l med bagasjerom for en bil som dette, synes iallefall jeg er kjempebra. Og den har bilindustriens (som 991 gen 1 og 2) kuleste koppholdere (for de som er opptatt av slikt).

Økonomi/kostnader

9 / 10
Denne er veldig vanskelig. Men - brukte 981 Cayman virker å holde seg veldig godt i pris, noe jeg tror (relativt sett) vil fortsette. Tilbudet av brukte er lite, og det er nok entusiaster der ute som generelt vil ha en atmosfærisk motor (og enda flere vil komme fremover siden det ikke vil bli laget mange av disse relativt til turbomotorer).
Bilen virker også å ha få svake sider, noe som gir få uforutsette utgifter for eiere. Selv karbonavleiringer på innsugsventilene (generell svakhet hos mange DFI motorer) har Porsche konstruksjonsmessig fjernet (flere innsprøytningsimpulser i kombinasjon med rotering av innsugsventilen i brennkammeret).

Drivstoff/forbruk

9 / 10
Personlig evner jeg å kjøre bilen under 0,8l/mil på langkjøring (bilen er nå gått ca 12000km), noe som må sies å være pene verdier for en bil med 340hk og 1375kg. Dog - det er intet problem å bruke 3x så mye......

Flere vurderinger

Ford Connect (2016)

Dårlige greier. Katastrofe bil, dårlig kompetanse på merkeverksted Har hatt flere varebiler av "diverse" merker. Aldri vært borti dårligere varebil enn dette

Score 4.8

Vurdert av Frustrert

Audi A4 (2004)

Kjørt 320 000km byttet olje hver 10 000km og 60000km på girkasse veldig driftsikker. Lite feil Xenon lysene kunne vært bedre, og de er dyre og skifte, virker ut som d1s pærene mister effekt over

Score 8.2

Vurdert av Toastedlok

Volkswagen Touran (2010)

Ypperlig familie bil for de som er ute etter noe praktisk, solid og enkelt fungerde. De kjipe modellene er veldig! kjedelig, og faller fort i verdi. Gjelder fra 2010 og nyere.

Score 7.8

Vurdert av Finn

Opel Astra (2017)

Den firesylindrede Astra-en med 150 Hk, 230 Nm (med stopp/start) og 6-trinns automatgear er en kvikk og sportslig bil på landeveien. Komforten er også absolutt akseptabel. Dessuten er bilen ekstremt

Score 7.6

Vurdert av Kjevledoning

Subaru Outback (2015)

En driftssikker og romslig bil som tar seg fram uansett føre. Overraskende lavt forbruk. Velutstyrt. Undervurdert modell.

Score 8.4

Vurdert av Strilen

Honda S2000 (2002)

Honda S2000, er en unikt bil med mye særtrekk. 9000rpm, gokart følelse, driftssikker, sjelden og utrolig morsom å kjøre. Enkel utstyrt med førerfokusert dash. Bygd etter et perspektiv fra en eldr

Score 7.4

Vurdert av Solberg905

Subaru Forester (2016)

Hatt en Legacy en Impreza og to Forester. Kjøp og service først hos Formo også hos Autostrada i Grenland Telemark. Svært fornøyd med Formo. Starten hos Autostrada også meget bra. Men etter omorg

Score 8.8

Vurdert av Jippi

Volkswagen Golf Sportsvan (2015)

Det virker som om bilen er av meget god kvalitet. En sitter passe høyt, en trenger verken klatre opp, eller sette seg ned. God plass i kupeen. Lite støy. Mye utstyr. Litt høyere bensinforbruk ved s

Score 7.6

Vurdert av Yngve

BMW 5-Serie (1999)

Er meget fornøyd og rett og slett imponert

Score 9.6

Vurdert av Nilsmol

Ford Fiesta (2008)

Kunne ikke vært så mye mer fornøyd med med mindre den hadde komt med firehjulsdrift elle bakhjulstrekk

Score 6.4

Vurdert av Fredrik

Subaru Forester (2005)

Det som solgte for meg: AWD og bakkeklaring, billig forsikring, plass inni bilen, driftsikkerhet.

Score 7.2

Vurdert av Trym

Lexus RX (2001)

I den stand den er nå så er det ingen som får kjøpt den for penger . Vil si jeg har investert pengene i bil 10 år frem i tid hvertfall med dekkene til sommeren som koster 5000kr , så har jeg kos

Score 8.4

Vurdert av Hermann

BMW X3 (2012)

Har byttet følgende deler: bremseskiver foran 3 ganger pga. vibrasjon, har videre skiftet skiver og klosser bak, kalippere foran, alle hjullager, Casterstagforinger, elektroniske støtdempere foran,

Score 5.6

Vurdert av Xdrive

Volvo V60 (2012)

Veldig god bil sommer som vinter.

Score 9.6

Vurdert av Morten

BMW X3 (2008)

Fantastisk bil, som er rimelig å eie og drifte. Alt i alt, en fantastisk bruktbil! Kan være noe hard motorgange og har opplevd feiltenning på «miljødiesel». Shell V-Power diesel smører bedre, o

Score 8.8

Vurdert av Per69