TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2009 Renault Laguna 1,5 dCi Eco2 Dynamique Stasjonsvogn Diesel

Vurdert av Europarundt123

Score 9.4/10

Denne bilen er veldig undervurdert! Den fikk faktisk ikke så aller verst kritikk da den var ny heller. Dessverre tok ikke salget helt av i Norge.
Litt info om Laguna generelt: Laguna 1 var helt grei på den tida, med hadde en del feil med det elektroniske. Slike feil fikk etterhvert også Laguna 2 de første årene, men bilen ble forbedret for hvert år og fra 2004 til siste Laguna 2 ble produsert var det få ting å sette fingeren på. Laguna 2 er uansett en driftssikker bil og har vært det helt fra den kom i 2001(altså gode motorer og girkasser). De elektroniske feilene var som regel irriterende å få, og kunne komme allerede mens bilen var relativt ny. Det ødela en del for salget videre, og ikke minst for bilens rykte. Som bruktbil er Renault Laguna 2 ihvertfall et mye bedre kjøp enn de mye dyrere tyske konkurrentene som sliter med motorhavarier og rust. Laguna 2 ruster ikke fordi dem har brukt aluminium i steden for billig stål.

På Laguna 3 så er sidedørene laget av stål, men med god rustbeskyttelse og nesten helt uten fare for rustdannelse, med mindre det oppstår ut ifra tidligere skade selvfølgelig. Resten, altså panser, bagasjeluke osv. er aluminium og dermed rustsikkert. Disse bilene ble levert med hele 12 års rustgaranti, noe som var ganske utrolig på den tiden hvor flere av konkurrentene slet med "brune flekker" allerede etter 4-5 år. Renault har vært litt forut sin tid på en del områder. Valgte man den råeste Lagunaen på den tiden, kunne du få den med blant annet firehjulsstyring. Det var det ingen stasjonsvogner som hadde på den tiden, det var knapt noen få racerbiler som hadde det. Når det er sagt så var det veldig få som gikk for de aller dyreste utgavene av Laguna 3 her i Norge. Heldigvis var veldig mye utstyr allerede inkludert i prisen på bilene med mindre motorer, i motsetning til hos visse konkurrenter hvor prislappen alltid blir mye høyere bare for å få en bil med blant annet noe som jeg regner som nødvendig utsyr på en langtur-bil, nemlig cruisekontroll. Dette var standardutstyr i Norge på Laguna fra sent 2008 til produksjonen av bilen var over.
Som bruktbil finnes det ikke noe bedre bil for pengene. Finnes bra eksemplarer til mellom kr 35.000 og 50.000 kr. Moderne bil med gode kjøreegenskaper, gode seter og tidløst design. Denne motoren sitter i flere andre bilmerker og er kjent for å være gode velprøvde motorer som går langt og billig. Jeg har kjørt Europa rundt uten å få noe som helst feil på bilen. Laguna 3 får du uten skjerm og med skjerm. Den originale gps-skjermen fra Renault(2008-2010) heter Carminat og er ganske så utdatert nå. Du kunne i midlertid få den skjermen som jeg har i min Laguna, laget av Tomtom, som ekstrautstyr. Denne skjermen ble standard-gps'en fra 2009 og utover. Da fikk bilen også en annen frontfanger, som den jeg har(mer sporty rett og slett). Denne GPS'en kan i løpet av noen sekunder oppdateres på en hvilken som helst PC via Tomtom sine nettsider. Her kan man også laste ned nye kart, bilder, lyder osv. Man kan også laste ned og oppdatere live laser og fotoboksvasling. Skjermen er liten i forhold til i dagens biler(vanlig størrelse på den tiden), men rask og presis. I 2011 fikk bilen en (etter min smak) veldig vellykket facelift og USB uttak under armlenet. Enda senere igjen fikk Laguna 3 enda en ny skjerm som er Renault sitt nye system, R-link(sjelden å se en Laguna med det i Norge. Felles for alle skjerm-gps-versjonene er at de kan opereres på 3 måter: via multikontrollsfunksjonen bak rattet, på stereoen under vifta eller ved å bruke joystick'en som er plassert i midtkonsollen(er lett å betjene mens man kjører også).

Kjøreglede

10 / 10
God komfort, veldig behagelig på langtur.

Kvalitet/driftssikkerhet

9 / 10
Ingen overraskelser, kun slitedeler, slipper rust!

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
God nok plass, hattehylla kan stues under bagasjeromsgulvet, knagger til å henge handleposer i bagasjerommet, setene går ned av seg selv ved å dra i en spak i bagasjerommet eller ved å trykke på en knapp lenger fremme - blir helt flatt! Bluetooth, AUX, stemmeaktivering, gps, mulifunksjonsratt, cruisekontroll, ekstra justeringsmuligheter for mer/mindre korsryggsstøtte, soltak/panoramatak med flere justeringsmuligheter, rullgardiner for vinduene bak, armlene med koppholdere i baksetet, enormt hanskerom.

Økonomi/kostnader

9 / 10
Mye bil for pengene, ruster ikke, enkelt laget og dermed mindre som kan gå i stykker, billig forsikring.

Drivstoff/forbruk

10 / 10
Bruker ekstremt lite diesel

Flere vurderinger fra samme generasjon

Renault Laguna (2012)

den mest undervurderte bilen i markedet ,og jeg har kjørt det meste ! Og skrudd det meste

Score 9.6

Vurdert av laguna3

Renault Laguna (2012)

Er veldig fornøyd.

Score 9.0

Vurdert av Jens

Renault Laguna (2011)

Laguna generasjon 1 og 2 var noen skikkelig møkkabiler. Så ble det en aldri så liten revolusjon på fabrikken, og generasjon 3 er iflg. brukerundersøkelse i tyske Auto Motor und Sport noe av det m

Score 8.4

Vurdert av Oernulf1

Renault Laguna (2010)

Vi har hatt altfor mye tull med vår bil. Flere årlige verkstedbesøk og store regninger. Mulig dette er en mandagsbil, men kjipt allikevel.

Score 4.6

Vurdert av MortenHansen

Renault Laguna (2009)

Driftssikker og pent utseende bil. Tidløst utseende.

Score 8.8

Vurdert av TiK68

Renault Laguna (2009)

Dette er en kraftig undervurdert bil, og det er trist for bilen. Til gjengjeld positivt for deg som trenger en stor stasjonsvogn til en rimelig penge. Renault Laguna generasjon 3 er driftssikker, roms

Score 9.6

Vurdert av Streken

Renault Laguna (2008)

Generasjon 3/modell 3 er noe helt annet enn tidligere modeller. Ta en prøvetur du og.

Score 7.2

Vurdert av Frank

Renault Laguna (2008)

En meget driftsikker bil som dessverre har et dårlig rykte på grunn av tidligere modell(laguna 2 2001-2005) Laguna 3 kan lett anbefales som en god og billig familiebil.

Score 9.4

Vurdert av Asor

Renault Laguna (2008)

Rimelig familiebil med god plass og praktiske løsninger, godt utstyrt. Kjørt 180 000 km over 8 år og aldri hadde driftsforstyrrelser. Aldri hatt problemer med elektronisk utstyr, kun skiftet slited

Score 8.8

Vurdert av Bonnaen

Flere vurderinger

NIO EL6 (2024)

NIO EL6 er fullpakket med alt du trenger og mer for å komme deg fra A til B. Det er utvilsomt en premiumbil med stilrent design, skinntrukket dashbord, alcantara-stoff i taket, HUD, AWD, soft-close,

Score 10

Vurdert av Christopher

Toyota Land Cruiser (1997)

For endel år siden var min konklusjon: enestående holdbar! nå etter ca 100t km til må det slås fast at denne bilen overgår absolutt alle forventninger og strikken for hva den tåler er nå så l

Score 8.4

Vurdert av Fearless

MG MG4 (2025)

Jeg har hatt bilen i en måned og enn så lenge har det ikke dukket opp feil eller mangler. Bilen var svært rimelig i innkjøp og det påvirker hele kostnadsbildet for bilholdet som jo blir svært ri

Score 8.4

Vurdert av Henrik

Toyota Land Cruiser (2008)

En solid enkel og driftssikker bil. Den takler det som en bil bør både sommer og vinter.

Score 8.2

Vurdert av Kjellf

Hyundai IONIQ EV (2022)

Jeg har hatt bilen i ett og et halvt år. Alt virker veldig gjennomtenkt, og kvaliteten er høy. Noe jeg liker spesielt godt er at jeg kan stille inn ladetiden fra appen. Når jeg ser hva strømprise

Score 9.4

Vurdert av Espen

Hyundai IONIQ 5 (2022)

Svært komfortabel. Rommelig for baksetepassasjerer. God komfort på langtur. Etter å ha levert inn leasingbilen var det likevel som å ha blitt kvitt en demon. Bilen har elendige førerstøttesyst

Score 4.0

Vurdert av Bengan56

Hyundai i20 (2018)

Eneste minus er for stor avstand mellom 2 til 3 gir. Må ha minimum 60 km/t før skifte

Score 8.0

Vurdert av Tore

Toyota RAV4 (2021)

Veldig komfortabel og trygg bil. God plass. Liker bilen bedre og bedre etter fire år. Bilen føles som ny.

Score 8.8

Vurdert av Kåre

Volkswagen e-Golf (2019)

en så kjøreglade bil har jeg aldri hatt før men det eneste som trekker ned vurderingen min er kostnader etter garantiperiode for eksempel 11000 NOK for en låsemekanisme i ladekabelen!

Score 9.0

Vurdert av lillegolf

Skoda Enyaq (2025)

Bil med god plass, gode kjøreegenskaper, kvikk, behagelig på langkjøring. Appen er noe treg, men funker greit. Forvarming av batteri er gull på langturer vinterstid.

Score 9.0

Vurdert av Lemmy

Skoda Citigo (2013)

Sparebøsse som gjør jobben.

Score 9.2

Vurdert av Steve

Mazda 3 (2012)

Er PSA biesel i denne. Registerhavari 2 år og 50.000km før skiftintervall. Egr trøbbel. Svake demperfester bak+++. Dyreste bilen jeg har hatt, og jeg har tidligere kjørt bensin v8 i 10 år.

Score 5.8

Vurdert av Steve

Alfa Romeo MiTo (2015)

En glad bil å kjøre, veldig god sitte stilling på lengere turer. Er blant det mest forutsigbare jeg noensinne har kjørt når det dårlig føre. Ble kjøpt for øvelses kjøring med min datter, me

Score 9.2

Vurdert av Steve

Fiat 500 (2021)

500e er en glad bil. Tar seg godt frem og er forutsigbar på vinterføre. Er en lettvint og god pendlerbil, en favoritt til daglig bruk. På langtur tar jeg Alfaen.

Score 9.2

Vurdert av Steve

Hyundai Veloster (2012)

Utrolig morsom og kul bil utseendemessig, som snur hoder. Men kjøreopplevelsen står kanskje ikke helt i stil. Som å kjøre en helt vanlig, døll bensinbil. Hadde forventet både litt bedre driftssi

Score 6.2

Vurdert av Bananfluefangeren