TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2009 Renault Laguna 1,5 dCi Eco2 Dynamique Stasjonsvogn Diesel

Vurdert av Europarundt123

Score 9.4/10

Denne bilen er veldig undervurdert! Den fikk faktisk ikke så aller verst kritikk da den var ny heller. Dessverre tok ikke salget helt av i Norge.
Litt info om Laguna generelt: Laguna 1 var helt grei på den tida, med hadde en del feil med det elektroniske. Slike feil fikk etterhvert også Laguna 2 de første årene, men bilen ble forbedret for hvert år og fra 2004 til siste Laguna 2 ble produsert var det få ting å sette fingeren på. Laguna 2 er uansett en driftssikker bil og har vært det helt fra den kom i 2001(altså gode motorer og girkasser). De elektroniske feilene var som regel irriterende å få, og kunne komme allerede mens bilen var relativt ny. Det ødela en del for salget videre, og ikke minst for bilens rykte. Som bruktbil er Renault Laguna 2 ihvertfall et mye bedre kjøp enn de mye dyrere tyske konkurrentene som sliter med motorhavarier og rust. Laguna 2 ruster ikke fordi dem har brukt aluminium i steden for billig stål.

På Laguna 3 så er sidedørene laget av stål, men med god rustbeskyttelse og nesten helt uten fare for rustdannelse, med mindre det oppstår ut ifra tidligere skade selvfølgelig. Resten, altså panser, bagasjeluke osv. er aluminium og dermed rustsikkert. Disse bilene ble levert med hele 12 års rustgaranti, noe som var ganske utrolig på den tiden hvor flere av konkurrentene slet med "brune flekker" allerede etter 4-5 år. Renault har vært litt forut sin tid på en del områder. Valgte man den råeste Lagunaen på den tiden, kunne du få den med blant annet firehjulsstyring. Det var det ingen stasjonsvogner som hadde på den tiden, det var knapt noen få racerbiler som hadde det. Når det er sagt så var det veldig få som gikk for de aller dyreste utgavene av Laguna 3 her i Norge. Heldigvis var veldig mye utstyr allerede inkludert i prisen på bilene med mindre motorer, i motsetning til hos visse konkurrenter hvor prislappen alltid blir mye høyere bare for å få en bil med blant annet noe som jeg regner som nødvendig utsyr på en langtur-bil, nemlig cruisekontroll. Dette var standardutstyr i Norge på Laguna fra sent 2008 til produksjonen av bilen var over.
Som bruktbil finnes det ikke noe bedre bil for pengene. Finnes bra eksemplarer til mellom kr 35.000 og 50.000 kr. Moderne bil med gode kjøreegenskaper, gode seter og tidløst design. Denne motoren sitter i flere andre bilmerker og er kjent for å være gode velprøvde motorer som går langt og billig. Jeg har kjørt Europa rundt uten å få noe som helst feil på bilen. Laguna 3 får du uten skjerm og med skjerm. Den originale gps-skjermen fra Renault(2008-2010) heter Carminat og er ganske så utdatert nå. Du kunne i midlertid få den skjermen som jeg har i min Laguna, laget av Tomtom, som ekstrautstyr. Denne skjermen ble standard-gps'en fra 2009 og utover. Da fikk bilen også en annen frontfanger, som den jeg har(mer sporty rett og slett). Denne GPS'en kan i løpet av noen sekunder oppdateres på en hvilken som helst PC via Tomtom sine nettsider. Her kan man også laste ned nye kart, bilder, lyder osv. Man kan også laste ned og oppdatere live laser og fotoboksvasling. Skjermen er liten i forhold til i dagens biler(vanlig størrelse på den tiden), men rask og presis. I 2011 fikk bilen en (etter min smak) veldig vellykket facelift og USB uttak under armlenet. Enda senere igjen fikk Laguna 3 enda en ny skjerm som er Renault sitt nye system, R-link(sjelden å se en Laguna med det i Norge. Felles for alle skjerm-gps-versjonene er at de kan opereres på 3 måter: via multikontrollsfunksjonen bak rattet, på stereoen under vifta eller ved å bruke joystick'en som er plassert i midtkonsollen(er lett å betjene mens man kjører også).

Kjøreglede

10 / 10
God komfort, veldig behagelig på langtur.

Kvalitet/driftssikkerhet

9 / 10
Ingen overraskelser, kun slitedeler, slipper rust!

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
God nok plass, hattehylla kan stues under bagasjeromsgulvet, knagger til å henge handleposer i bagasjerommet, setene går ned av seg selv ved å dra i en spak i bagasjerommet eller ved å trykke på en knapp lenger fremme - blir helt flatt! Bluetooth, AUX, stemmeaktivering, gps, mulifunksjonsratt, cruisekontroll, ekstra justeringsmuligheter for mer/mindre korsryggsstøtte, soltak/panoramatak med flere justeringsmuligheter, rullgardiner for vinduene bak, armlene med koppholdere i baksetet, enormt hanskerom.

Økonomi/kostnader

9 / 10
Mye bil for pengene, ruster ikke, enkelt laget og dermed mindre som kan gå i stykker, billig forsikring.

Drivstoff/forbruk

10 / 10
Bruker ekstremt lite diesel

Flere vurderinger fra samme generasjon

Renault Laguna (2012)

den mest undervurderte bilen i markedet ,og jeg har kjørt det meste ! Og skrudd det meste

Score 9.6

Vurdert av laguna3

Renault Laguna (2012)

Er veldig fornøyd.

Score 9.0

Vurdert av Jens

Renault Laguna (2011)

Laguna generasjon 1 og 2 var noen skikkelig møkkabiler. Så ble det en aldri så liten revolusjon på fabrikken, og generasjon 3 er iflg. brukerundersøkelse i tyske Auto Motor und Sport noe av det m

Score 8.4

Vurdert av Oernulf1

Renault Laguna (2010)

Vi har hatt altfor mye tull med vår bil. Flere årlige verkstedbesøk og store regninger. Mulig dette er en mandagsbil, men kjipt allikevel.

Score 4.6

Vurdert av MortenHansen

Renault Laguna (2009)

Driftssikker og pent utseende bil. Tidløst utseende.

Score 8.8

Vurdert av TiK68

Renault Laguna (2009)

Dette er en kraftig undervurdert bil, og det er trist for bilen. Til gjengjeld positivt for deg som trenger en stor stasjonsvogn til en rimelig penge. Renault Laguna generasjon 3 er driftssikker, roms

Score 9.6

Vurdert av Streken

Renault Laguna (2008)

Generasjon 3/modell 3 er noe helt annet enn tidligere modeller. Ta en prøvetur du og.

Score 7.2

Vurdert av Frank

Renault Laguna (2008)

En meget driftsikker bil som dessverre har et dårlig rykte på grunn av tidligere modell(laguna 2 2001-2005) Laguna 3 kan lett anbefales som en god og billig familiebil.

Score 9.4

Vurdert av Asor

Renault Laguna (2008)

Rimelig familiebil med god plass og praktiske løsninger, godt utstyrt. Kjørt 180 000 km over 8 år og aldri hadde driftsforstyrrelser. Aldri hatt problemer med elektronisk utstyr, kun skiftet slited

Score 8.8

Vurdert av Bonnaen

Flere vurderinger

Jeep Compass (2022)

Veldig tøff og solid suv. Føles ut som en dyrere bil, men til en god pris. Den er veldig økonomisk å kjøre og passer fint som en familiebil. Deilig å slippe ladekø, men samtidig kunne kjøre h

Score 9.4

Vurdert av HerrKristiansen

Tesla Model X (2018)

Tesla har byttet bærearmer 4 sider på garanti. Har byttet filtere, bremseveske, AC iht anbefalt. Bremseservice ifb bytte av dekk sommer og vinter. Fremdeles orginale skiver og klosser etter 135000km

Score 9.4

Vurdert av Billiker

BMW iX3 (2024)

Har kjørt både Opel, Audi, Volvo og til sist BMW. Dette er den beste bilen jeg har hatt, uten tvil!

Score 10

Vurdert av Ketil

Skoda Elroq (2026)

Super bil. Liten men likevel stor nok. Meget godt lydanlegg (i tilleggspakke), kjempegode lys. Presis i styring og kjøring. Praktisk. Godt plasserte knapper og spaker. Supre seter Savner progra

Score 9.0

Vurdert av Linus

Skoda Octavia (2019)

Feilfri, komfortabel og billig i drift.

Score 9.8

Vurdert av Joey

BMW X1 (2021)

Meget godt valg for to voksne. Blir for trang med to barneseter. Meget lettkjørt, en del støy ved kjøring på motorvei. ACC slår seg lett av under kjøring i tåke, regn og lav sol. Bilen nettopp

Score 7.2

Vurdert av Idarius

Mercedes-Benz GLS (2018)

Har tidligere hatt E-klasse (diesel) og sist en S-klasse (diesel), og denne gangen ble det altså den største SUV'en, og jeg har vært veldig fornøyd med alle disse tre bilene. Komfortabelt, stille

Score 9.2

Vurdert av Alan

Mercedes-Benz B-klasse (2014)

Behagelig å kjøre.

Score 7.2

Vurdert av Britten

Hyundai IONIQ 5 (2023)

Litt kluss med radar/cruise. Inn for andre gang nå. Irriterende oppdateringer.

Score 9.0

Vurdert av Geir

Peugeot 3008 (2021)

Svært fornøyd med en rask hybridbil 300hk og godt utstyrt. Inn og utkobling av bensinmotoren merkes knapt. Setter stor pris på varmeren som styres fra app. Lading styres også fra app om ønskelig.

Score 8.6

Vurdert av Helge

Lexus RZ (2025)

Vil påstå det ikke finnes mange biler på markedet med samme komfort og driftskvalitet. Hvis en er opptatt av å få det siste i tech, ultralang rekkevidde og superrask lading er ikke dette rett bil

Score 8.8

Vurdert av Knut

Nissan Ariya (2024)

Fornøyd med bilen. Feile pakninger i bakdøren gjør at det spruter litt sand og vann på siden av baksete

Score 8.2

Vurdert av jotto

Citroën E-C3 (2025)

En helt ok bil basert på Stellanis- oppsett, og søskenbarn til mange andre småbiler fra Opel, Renault, Fiat mm. Mye bil for pengene, med infotainment må de få orden på.

Score 8.2

Vurdert av Hauba

Polestar 2 (2022)

Veldig godt fornøyd med bilen. Bortsett fra noe trøbbel med startbatteriet har bilen gått som en kule. Lettkjørt trygg bil med premium kjøreegenskaper. Super service hos Kverneland i Stavanger. K

Score 9.0

Vurdert av Hauba

Subaru Outback (2020)

Min 7 Subaru siden 1999. Den absolutt beste av topp biler. 2,5 liter bensin har mer en nok krefter. Langkjøring sommer med godt under 0,7 pr mil

Score 10

Vurdert av Jippi