TV 2 Play
Min konto
TV 2 Play
Min konto
TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2018 Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo Stasjonsvogn Bensin/Batteri

Score 9/10

Det var kombinasjonen av en sportsbil og en praktisk bil for den raske og aktive familien som overbeviste meg.<br /> <br /> Muligheten til å ha med flere passasjerer og kjøreglede på norske veier (og norske fartsgrenser) gjorde at jeg valgte Panamera Sport Turismo i stedet for min guttedrøm som var en Porsche 911 991.1 4S. Jeg har kjørt mange ulike 911er i Tyskland og Norge, så på tross av svært høye forventninger klarte faktisk Panameraen å innfri.

Kjøreglede

9 / 10
Jeg ønsket en sportsbil som samtidig kunne ha god plass til å dra på fjellet med ski om vinteren, og nedover til Europa eller til hytta om sommeren. Bilen er en drøm å kjøre på transportetapper og alt rundt håndteringen oppleves utrolig presist. Til sammenligning har jeg kjørt en rekke ulike Porsche 911, Cayman og Boxter, MB SLK og SL, og BMW M3 og M4.

Man merker godt DNAet fra Porsche der styring, understell, dempere, bremser, girkasse og motor enkelt kan rigges for maks kjøreglede og ytelse. Samtidig er det fint å stille inn bilen på mer komfort på lenger turer.

Her er det foreløpig ikke selvkjørende muligheter som med Tesla som kan trekke litt ned, men jeg merker faktisk at jeg ønsker å kjøre bilen selv slik at det ikke er noe reelt savn.

Har prøvd bilen på is og snø nå i vinter. Man merker overraskende lite til at bilen er tung (2.170 kg), noe som også gjør at den oppleves like kvikk selv med passasjerer som alene. Firehjulsdriften er i utgangspunktet ca 80/20 på bakhjul/forhjul (mener det tilpasses dynamisk) som gjør at man får til en fin overstyring på snødekte flater med litt velplassert gass. Kobler man ut traction control’en så er det skikkelig artig og vanvittig mye krefter!

0 - 100 på 4,6 sekunder oppleves utrolig raskt og dette er en perfekt bil hvis man ikke er helt klar for en lydløs sportsbil helt ennå. Brølet fra V6 motoren på 330 hester høres ganske så godt, og koblet med 132 hester elektrisk gir det solid torque og 462 hester.

En forskjell fra Volvos hybrid med firehjulstrekk, der elektromotoren virker på bakhjulene og bensinmotoren på forhjulene, så virker her både elektromotoren og bensinmotoren på alle fire hjul til enhver tid. Det er nok et litt mer komplekst system, men gjør at man alltid har firehjulstrekk.

Vekten ligger lavt og det er ingen tegn til vertikal bevegelse i svinger. Rear axle steering er absolutt et must, det gjør at Panameraen svinger like bra som min tidligere Golf GTE ved parkering og samtidig blir enda mer stabil i høy hastighet. Ser frem til å kjøre ned på autobahn med denne til sommeren.

Gir den 9/10 da batteriene gir litt mer vekt. Totalfølelsen uansett veldig imponerende og bilen er en glede å kjøre.

Kvalitet/driftssikkerhet

10 / 10
Bilen oser av kvalitet. Opplevd byggekvalitet og interiørkvalitet er sammenlignbart med Mercedes S-klasse og Bentley, men med mer fokus på kjøreopplevelse og ikke fullt så flashy. Presisjonen på styringen og balansen på bilen er imponerende. Ingen feil eller antydning til de minste problemer etter to års bruk.

Det nye infotainmentsystemet virker bra. Det tok litt tid å bli vant til alle mulighetene på ting man kan stille inn, men ble fort vant til det. Og det er tilnærmet null støy i bilen under kjøring, kun lyden av motoren og eksospottene når man gir gass.

Porsche har vært kjent for å ha gode girkasser, nå har den blitt ytterligere forbedret og har hele 8 gir. Skiftene skjer utrolig raskt og presist. Etter min forrige bil som var en Golf GTE med vanlig dobbeltklutsj så var dette usannsynlig mye bedre og ingen plutselig «feilgiring» opp eller ned i lav hastighet. Kanskje litt urettferdig sammenligning, men gir likevel en indikasjon på utviklingen som har skjedd. Merker ikke noe til kommentarene om ujevnhet i giring i lav hastighet slik det stod om pre-produksjonsmodellene som Broom hadde prøvd.

Det er små og jevne avstander mellom panelene på utsiden av bilen og lakkjobben ser svært god ut.

Gir den 10/10 da den har vært en svært driftssikker bil av svært høy kvalitet.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Mer enn nok plass for den raske og aktive familien. Dersom jeg legger ned baksetene kan jeg dra til IKEA eller sove i bilen om jeg hadde ønsket det.

Masse plass ikke bare foran, men også spesielt til passasjerer i baksetet. Her er det ingen batterier under bilen som i Tesla Model S slik at man unngår at beina blir plassert kunstig høyt. Man unngår også problemet i Volvo V90/S90 der føttene ikke får plass under setet foran, som gjør at lange turer blir slitsomme. Baksetene sitter dypere enn i en del andre biler så barn bør nok ha en pute å sitte på for å kunne se ordentlig fremover.

Det er en rekke praktiske løsninger som mulighet til å legge ned ett, to eller tre seter bak, 360 kameraer, nattkamera som varsler om fotgjengere eller dyr.

Gir den 9/10 da andre biler kanskje har mer plass, men det er mer enn nok for en liten familie. Sammenlignet med Tesla model X bød det på bitte litt mer jobb å få inn barneseter med små barn baki, men Panameraen besto testen med barneseter veldig bra.

Økonomi/kostnader

8 / 10
Iht tester som tyske veimyndigheter gjør av alle biler hvert år, kommer Porsche ut med lave vedlikeholdskostnader og generelt lite feil. Hybridløsningen ga mye Porsche for pengene, i tillegg er det mye ekstrautstyr som er standard i hybridene.

Forbruket for bykjøring i hybridmodus med lading hjemme er ofte så lavt som 0,4 - 0,5 på mila. På langturer er det rundt 0,7 - 0,8 der man kjører primært på bensin.

Dette er en betydelig mye dyrere bil enn de fleste andre biler på norske veier. Det gjør samtidig at det ikke er så mange andre som har den samme bilen.

Gir den 8/10 da man bør ha ganske så romslig økonomi for å ha en slik bil. Kanskje må man være over normalt glad i kjøreglede og det å ha en langt over normalt sportslig bil. Det er vel en bil for den raske og aktive familien som har 1,5 mill+ i bilbudsjett.

Drivstoff/forbruk

9 / 10
Forbruket på langkjøring ligger mellom 0,4 og 0,8 på mila, avhengig av hvordan jeg kjører og om jeg lader den regelmessig.

Gir den 9/10 da det er dyrere enn helelektrisk, men veldig lite for en sportsbil. I tillegg gir det mulighet til å kjøre elektrisk i byen eller på kvelden dersom man ikke vil lage lyd etter at naboen har lagt seg. Rekkevidden er forøvrig aldri noe problem, rundt 70 mil på bensin og 4-5 mil elektrisk.

Flere vurderinger fra samme generasjon

Porsche Panamera (2021)

Fantastisk bil

Score 8.6

Vurdert av Thomas

Porsche Panamera (2021)

En fantastisk bil. 3 biler i 1: El-bil i lokalmiljøet. Bensingjerrig luksus-cruiser på landeveien. Og sportsbil i Sport Plus mode m rå lyd fra sportseksosanlegget. Og utsøkt interiør og luksusfø

Score 8.2

Vurdert av Erik

Porsche Panamera (2020)

Misfornøyd med service fra salgsleddet, spesielt ved levering og salgsprosessen. Angret meg etter kjøp, som tok mye av gleden ved ny bil. Har nå solgt bilen (etter 1 år og 3 mnd) og venter på n

Score 7.0

Vurdert av Tobben

Porsche Panamera (2018)

Flott bil, som er veldig god å kjøre. Langkjøring ligger på 0,8-0,9 men i byen klarer bilen fint 100mil hvis man er flink til å lade hjemme. Man bør uansett ha ladeboks hjemme, da forvarme/kjøl

Score 9.2

Vurdert av EMAX

Porsche Panamera (2018)

Køyreegenskaper, kvalitet, seter, forbruk, motor(er) - veldig bra..

Score 9.6

Vurdert av eibe

Porsche Panamera (2018)

Fantastiskt bil helt enkelt!

Score 9.4

Vurdert av BigMasterJay

Porsche Panamera (2018)

Kjørt denne nå 34 000km, uten problemer. 30’ service kostet 8000kr. Den beste Panameraen so far :) Kanskje en liten hake er fartsgrensene i Norge, de har en tedens til å bli tøyd med :)

Score 9.6

Vurdert av AGTU

Porsche Panamera (2017)

Totalt sett fornøyd, men skeptisk til reperasjoner

Score 8.4

Vurdert av David

Porsche Panamera (2017)

Service hos forhandler er ikke bra dessverre

Score 7.6

Vurdert av Totto

Porsche Panamera (2017)

Genial bil som alltid. Løftet i siste genrasjon tar Panamera til nye høyder.

Score 6.4

Vurdert av Peter

Flere vurderinger

Volvo EX90 (2025)

Bilen er langt ifra ferdig, og oppdateringene fra Volvo kommer sjeldent og ujevnt. Nye feil dukker opp og forsvinner om hverandre, og bilen har allerede vært flere ganger på verksted for å bytte om

Score 4.8

Vurdert av Artur

Mitsubishi Outlander PHEV (2016)

En bil som har vært brukt til store og små transporter. Meget pålitelig sommer som vinter. Vil beholde bilen i mange år.

Score 8.2

Vurdert av Svein13

Citroën DS3 (2012)

Billog liten sportsbil. Jeg vil tro at dette må være en veldig gøy førstebil for mange. Den går godt om mann får bensin 156hk utgaven den ser bra ut og den ligger godt på veien.

Score 6.8

Vurdert av Kimmi500

Volvo XC40 (2024)

Veldig fornøyd med bil, komfort og spesielt støy som er lavere enn de fleste biler i denne klasse/ pris. Ingen problemer med bilen!

Score 9.6

Vurdert av HGB68

Skoda Enyaq (2025)

Brukt som drosje, har per nå 75000km. Veldig stor oppgradering å få batterivarme. Regenerativ bremsing anbefales ikke på vinterføre. Får minus på forbruk da bilen gir meg 270-330km på kaldeste

Score 6.6

Vurdert av uKultuR

Volvo EX30 (2025)

Mekanisk fin bil men med et makkverk av software som er full av feil. Se Volvo ex30 forum for tidenes lengste og gjentakende feil rapporter. Volvo ser ikke ut til å være interessert å ordne opp des

Score 2.4

Vurdert av Slurp

Skoda Enyaq (2023)

Syns utseende å bilen er tøff, ellers kan jeg ikke sa hva den skal være bedre på enn sine konkurrenter. Sitte stillingen passer meg dårlig, men fruen liker det. Pluss at den har soltak Elendi

Score 6.8

Vurdert av Dincer

Mazda CX-5 (2013)

Bilens største utfordring med skyactive motor er relatert til partikkelfilter, koksing av inntaksmanifold og tett sumpfilter, som kan lede til havari. Annet er utkobling av turbo på grunn av feil ve

Score 7.0

Vurdert av Olav

Renault 5 E-Tech (2025)

Dette er virkelig en bil jeg anbefaler. Årets bil i Europa og Årets bil i Norge, med god grunn. Veldig kult retro-design. Legger til at Renault også hadde årets bil i Europa i 2024 med Scenic E-Te

Score 8.4

Vurdert av Knut

Citroën e-C4 (2025)

Jeg er foreløpig veldig fornøyd. Har slitt litt med å finne den optimale sittekomforten, men en pute gjorde susen der (jeg er 180 og trengte ekstra korsryggstøtte). Bilens automatikk passer meg ve

Score 9.0

Vurdert av Siri

Aston Martin DB9 GT (2017)

alert("total")

Score 5.0

Vurdert av test

Aston Martin DB9 GT (2017)

totalvurderingtest

Score 5.0

Vurdert av test

Abarth 500e (2024)

Score 10

Vurdert av Bernt

Abarth 500e (2024)

Score 1.0

Vurdert av xxxfooo4

Abarth 500e (2024)

xxxfooo4

Score 3.0

Vurdert av xxxfooo4