TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1997 Chrysler (USA) Stratus 2,0 LE Business Sedan 4

Score 7.8/10

Stratus er en undervurdert bil. Den er komfortabel og driftsikker. Bilene har som regel små feil/mangler. Dette gjør at de ofte selges billig og man kan gjøre en god deal. Allikevel må man ikke glemme at de fleste Stratuser er ca 20 år, så ikke regn med noen nybil. Jeg har kjørt snart 100 000 km med bilen min på 2 år, og totale utgifter i reparasjon har vært utrolig lite. Kan nevnes at bilen ikke har vært på verksted en gang, og den ble EU-godkjent på første forsøk. Ta vare på din Stratus, så tar forhåpentligvis den vare å deg :)

Oppdatert 25.05.20 - bilen gått 235 000 km nå.

Kjøreglede

9 / 10
Bilen er alt i alt god å kjøre. Den er svært fin å cruise med på motorvei, man kan fint ligge i 130 km/h når kjøreforholdene tillatter dette. På norsk landevei, med grovkornet asfalt og mye svinger/humper, takler bilen dette greit. Den ligger godt i svinger og det skal mye til før den understyrer og eller overstyrer. Støydempningen er bedre enn de fleste biler fra 90-tallet. Akselerasjon er heller ikke så alt for ille, 0-100 km/h går på ca 10 sek. Toppfart like over 200 km/h. Negativt er at motoren føles litt dorsk ved akeslerasjon i fart, og bilen er lett å kvele. Bilens klimaanlegg blåser svært kaldt, og alt elektrisk utstyr fungerer med unntak av elektrisk radioantenne.

Kvalitet/driftssikkerhet

9 / 10
Chrysler Stratus ble vel aldri sett på som noen kvalitetsbombe. Personlig er mitt inntrykk at bilen har fått en litt streng dom. Bilen min har gått 160 000 km (høsten 2018). De fleste stratuser med 2,0 liters motor måtte bytte toppakning på rundt 100k. Men når dette ble gjort holdt de som regel tett. Noen sliter også med oljelekkasje mellom motor og girkasse grunnet dårlig simmering. Min bil har fått byttet toppakning for 80 000km/11 år siden. Denne har fungert godt og motoren er helt tett og fin. Bilen er driftsikker og den er ganske lettskrudd. Aldri blitt stående langs veien. 2,0 literne pleier også å begynne å tikke litt når de blir gamle. Dette er grunnet hydrauliske ventilløftere, men tror dette er ufarlig. Noen biler fusker ofte ved lave turtall, dette er som regel olje som renner ned i tennplugghullet. Renser man dette er alt bra.

Når det gjelder hjuloppheng og generelt drivverk, er dette som på biler flest. Slitedeler må byttes ved gjevne mellomrom. I tillegg kan noen biler slite med klonkelyder fra bakaksel/foringer. Dette som regel ikke farlig, men lurt å utforske hva ulyden kommer fra. Bilene ruster lite, men hver obs på rust bakerst i kanalen.

Interiøret i Stratus LE er bra. Stoffsetene er gode og sitte i, og de er slitesterke. Elekriske vindusheiser, speil med el varme/justering, og AC ble nok de fleste bilene solgt med. Bilen har god AC og godt varmeapparat. Bakrutevarme (som mange amerikanske biler ikke har) fungerer bra. Skinnsetene er fabelaktig med fullstendig elektrisk justering, veldig gode og myke.


Plass/praktiske løsninger

6 / 10
Bilen har ikke et 60/40 split nedfellbart baksete. I Stratus feller man hele ryggen. Bilen har god plass til 5 personer, og sikkerhetsbeltene er justerbare i høyden på framsetene. Bilen har veldig god plass i bagasjerommet og baksetet. Tiltratt er også med på å forbedre comforten i Stratus. Bilen har koppholdere til 4 personer, 2 foran og 2 bak. Bilen har også mye amerikanske "særting", som for eksempel gigantiske lys til sminkespeil, ding-dong lyder når nøkkel står i tenninga, og noen biler var også utstyrt med en praktisk trip computer.

Økonomi/kostnader

8 / 10
Bilen har serviceintervall hver 12 00km og registerreim skal byttes på 144 000 km. Ellers er reservedeler ganske billig, men nå i 2018 begynner de å bli litt vanskelig å oppdrive. Dette er vel strengt tatt ikke modellen Stratus sin feil. Bremser holder lenge på manuelt girede biler. Aldri byttet hjullager på bilen min (gått 235K i juni 2020).

Drivstoff/forbruk

7 / 10
Bilen bruker 0,75 på meget pen kjøring uten klimaanlegg innsjaltet. Regn med et forbruk på 0,85-9 liter på mila ved vanlig kjøring. Dette er bra for en bil med 133 hk og 2,0 liters motor. Forbruket er nok noe høgere på biler med automatgir. I tilegg på man regne med et minimalt oljeforbruk - som på de fleste gamle travere med noen km på nakken.

Flere vurderinger

XPeng G9 (2024)

Fantastisk bil med høy komfort og kvalitetsfølelse. Lite plast og knirk. Det aller meste er dekket med polstret nappaskinn.

Score 9.2

Vurdert av AKJO

Mitsubishi Outlander PHEV (2014)

Kjempebil som vi har kjørt over 100k med nå. Bilen har gått over 210k og vi er veldig fornøyd med plass og driftsikkerhet. Hvis man bare tar vanlig service og lader ofte har man en trygg bil i man

Score 8.2

Vurdert av RubenNA

Volvo V70 (2002)

En av de aller beste brukt bilene jeg har hatt.

Score 7.4

Vurdert av Gunnar

MG ZS EV (2025)

Har prøvd å heve kjøpet fordi det er sinnssykt mye feil med bilen - og disse fikser de aldri! Møkklei hele bilen og plassen jeg kjøpte den på!!!

Score 3.0

Vurdert av LEISOMBAREDET

MG ZS EV (2022)

Da jeg skulle kjøpe bil, hadde jeg lest tester og sett på anmeldelser, og landet på en modell som virket som mye bil for pengene. Men etter kort tid begynte problemene. Først var det en feiljuster

Score 4.0

Vurdert av Tjommien

Tesla Model 3 (2020)

God å kjøre. Ekstremt rask. Noe støy med piggdekk. Men den beste bilen jeg har hatt

Score 8.8

Vurdert av Arvid

MG ZS EV (2022)

Rimelig SUV, god å kjøre, mer enn nok plass i baksetene, relativt god lastekapasitet. MG lover nær 45 mil rekkevidde på en god sommerdag, og det har jeg opplevd (men ikke hvis det er mye motorvei)

Score 8.8

Vurdert av JeBam

Hyundai IONIQ 5 (2024)

Vi er veldig fornøyd med Ioniq 5. Dette er den andre bilen av samme merke, da vi først hadde 2021 modellen.

Score 9.4

Vurdert av JanTe

Ford Explorer (1996)

Bilen lar seg ikke hacke eller overvåke/spore. Det betyr færre persondata på avveie. At rimelige kvalitetsdeler er godt tilgjengelig på nett fra utlandet så vel som fra norske bilopphuggere, hjel

Score 6.8

Vurdert av Conrad

Mitsubishi I-MiEV (2011)

Sparebøsse! Litt dårlig fremkommelighet på vinterføre.

Score 8.8

Vurdert av EvaLundanes

MG ZS EV (2020)

Ingen ting å utsette på bilen, særlig sett i forhold til pris.

Score 9.0

Vurdert av EvaLundanes

Land Rover Range Rover Evoque (2018)

Har hatt bilen ( 2018 modell) i 2 år, ingen feil overhodet!!! Utrolig flott design og veldig behagelig å kjøre. Dårlig akselerasjon så forbikjøringer må planlegges. Forrige bil var evoque

Score 8.8

Vurdert av Perh

Hyundai IONIQ 5 (2022)

Har byttet 12 volt batteri og ICCU, ellers ingen problemer. Savner visker bak og enklere montering av takstativ.

Score 8.4

Vurdert av Karl

BMW i4 M50 (2022)

God bil og definitivt mye for pengene. Litt høyt verditap, men stabile driftsutgifter.

Score 8.0

Vurdert av Pers

Mazda CX-5 (2013)

Aldri mer en mastad. Alt for mye problemer

Score 1.8

Vurdert av Vesta