TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1997 Chrysler (USA) Stratus 2,0 LE Business Sedan 4

Score 7.8/10

Stratus er en undervurdert bil. Den er komfortabel og driftsikker. Bilene har som regel små feil/mangler. Dette gjør at de ofte selges billig og man kan gjøre en god deal. Allikevel må man ikke glemme at de fleste Stratuser er ca 20 år, så ikke regn med noen nybil. Jeg har kjørt snart 100 000 km med bilen min på 2 år, og totale utgifter i reparasjon har vært utrolig lite. Kan nevnes at bilen ikke har vært på verksted en gang, og den ble EU-godkjent på første forsøk. Ta vare på din Stratus, så tar forhåpentligvis den vare å deg :)

Oppdatert 25.05.20 - bilen gått 235 000 km nå.

Kjøreglede

9 / 10
Bilen er alt i alt god å kjøre. Den er svært fin å cruise med på motorvei, man kan fint ligge i 130 km/h når kjøreforholdene tillatter dette. På norsk landevei, med grovkornet asfalt og mye svinger/humper, takler bilen dette greit. Den ligger godt i svinger og det skal mye til før den understyrer og eller overstyrer. Støydempningen er bedre enn de fleste biler fra 90-tallet. Akselerasjon er heller ikke så alt for ille, 0-100 km/h går på ca 10 sek. Toppfart like over 200 km/h. Negativt er at motoren føles litt dorsk ved akeslerasjon i fart, og bilen er lett å kvele. Bilens klimaanlegg blåser svært kaldt, og alt elektrisk utstyr fungerer med unntak av elektrisk radioantenne.

Kvalitet/driftssikkerhet

9 / 10
Chrysler Stratus ble vel aldri sett på som noen kvalitetsbombe. Personlig er mitt inntrykk at bilen har fått en litt streng dom. Bilen min har gått 160 000 km (høsten 2018). De fleste stratuser med 2,0 liters motor måtte bytte toppakning på rundt 100k. Men når dette ble gjort holdt de som regel tett. Noen sliter også med oljelekkasje mellom motor og girkasse grunnet dårlig simmering. Min bil har fått byttet toppakning for 80 000km/11 år siden. Denne har fungert godt og motoren er helt tett og fin. Bilen er driftsikker og den er ganske lettskrudd. Aldri blitt stående langs veien. 2,0 literne pleier også å begynne å tikke litt når de blir gamle. Dette er grunnet hydrauliske ventilløftere, men tror dette er ufarlig. Noen biler fusker ofte ved lave turtall, dette er som regel olje som renner ned i tennplugghullet. Renser man dette er alt bra.

Når det gjelder hjuloppheng og generelt drivverk, er dette som på biler flest. Slitedeler må byttes ved gjevne mellomrom. I tillegg kan noen biler slite med klonkelyder fra bakaksel/foringer. Dette som regel ikke farlig, men lurt å utforske hva ulyden kommer fra. Bilene ruster lite, men hver obs på rust bakerst i kanalen.

Interiøret i Stratus LE er bra. Stoffsetene er gode og sitte i, og de er slitesterke. Elekriske vindusheiser, speil med el varme/justering, og AC ble nok de fleste bilene solgt med. Bilen har god AC og godt varmeapparat. Bakrutevarme (som mange amerikanske biler ikke har) fungerer bra. Skinnsetene er fabelaktig med fullstendig elektrisk justering, veldig gode og myke.


Plass/praktiske løsninger

6 / 10
Bilen har ikke et 60/40 split nedfellbart baksete. I Stratus feller man hele ryggen. Bilen har god plass til 5 personer, og sikkerhetsbeltene er justerbare i høyden på framsetene. Bilen har veldig god plass i bagasjerommet og baksetet. Tiltratt er også med på å forbedre comforten i Stratus. Bilen har koppholdere til 4 personer, 2 foran og 2 bak. Bilen har også mye amerikanske "særting", som for eksempel gigantiske lys til sminkespeil, ding-dong lyder når nøkkel står i tenninga, og noen biler var også utstyrt med en praktisk trip computer.

Økonomi/kostnader

8 / 10
Bilen har serviceintervall hver 12 00km og registerreim skal byttes på 144 000 km. Ellers er reservedeler ganske billig, men nå i 2018 begynner de å bli litt vanskelig å oppdrive. Dette er vel strengt tatt ikke modellen Stratus sin feil. Bremser holder lenge på manuelt girede biler. Aldri byttet hjullager på bilen min (gått 235K i juni 2020).

Drivstoff/forbruk

7 / 10
Bilen bruker 0,75 på meget pen kjøring uten klimaanlegg innsjaltet. Regn med et forbruk på 0,85-9 liter på mila ved vanlig kjøring. Dette er bra for en bil med 133 hk og 2,0 liters motor. Forbruket er nok noe høgere på biler med automatgir. I tilegg på man regne med et minimalt oljeforbruk - som på de fleste gamle travere med noen km på nakken.

Flere vurderinger

Toyota Land Cruiser (1997)

For endel år siden var min konklusjon: enestående holdbar! nå etter ca 100t km til må det slås fast at denne bilen overgår absolutt alle forventninger og strikken for hva den tåler er nå så l

Score 8.4

Vurdert av Fearless

MG MG4 (2025)

Jeg har hatt bilen i en måned og enn så lenge har det ikke dukket opp feil eller mangler. Bilen var svært rimelig i innkjøp og det påvirker hele kostnadsbildet for bilholdet som jo blir svært ri

Score 8.4

Vurdert av Henrik

Toyota Land Cruiser (2008)

En solid enkel og driftssikker bil. Den takler det som en bil bør både sommer og vinter.

Score 8.2

Vurdert av Kjellf

Hyundai IONIQ EV (2022)

Jeg har hatt bilen i ett og et halvt år. Alt virker veldig gjennomtenkt, og kvaliteten er høy. Noe jeg liker spesielt godt er at jeg kan stille inn ladetiden fra appen. Når jeg ser hva strømprise

Score 9.4

Vurdert av Espen

Hyundai IONIQ 5 (2022)

Svært komfortabel. Rommelig for baksetepassasjerer. God komfort på langtur. Etter å ha levert inn leasingbilen var det likevel som å ha blitt kvitt en demon. Bilen har elendige førerstøttesyst

Score 4.0

Vurdert av Bengan56

Hyundai i20 (2018)

Eneste minus er for stor avstand mellom 2 til 3 gir. Må ha minimum 60 km/t før skifte

Score 8.0

Vurdert av Tore

Toyota RAV4 (2021)

Veldig komfortabel og trygg bil. God plass. Liker bilen bedre og bedre etter fire år. Bilen føles som ny.

Score 8.8

Vurdert av Kåre

Volkswagen e-Golf (2019)

en så kjøreglade bil har jeg aldri hatt før men det eneste som trekker ned vurderingen min er kostnader etter garantiperiode for eksempel 11000 NOK for en låsemekanisme i ladekabelen!

Score 9.0

Vurdert av lillegolf

Skoda Enyaq (2025)

Bil med god plass, gode kjøreegenskaper, kvikk, behagelig på langkjøring. Appen er noe treg, men funker greit. Forvarming av batteri er gull på langturer vinterstid.

Score 9.0

Vurdert av Lemmy

Skoda Citigo (2013)

Sparebøsse som gjør jobben.

Score 9.2

Vurdert av Steve

Mazda 3 (2012)

Er PSA biesel i denne. Registerhavari 2 år og 50.000km før skiftintervall. Egr trøbbel. Svake demperfester bak+++. Dyreste bilen jeg har hatt, og jeg har tidligere kjørt bensin v8 i 10 år.

Score 5.8

Vurdert av Steve

Alfa Romeo MiTo (2015)

En glad bil å kjøre, veldig god sitte stilling på lengere turer. Er blant det mest forutsigbare jeg noensinne har kjørt når det dårlig føre. Ble kjøpt for øvelses kjøring med min datter, me

Score 9.2

Vurdert av Steve

Fiat 500 (2021)

500e er en glad bil. Tar seg godt frem og er forutsigbar på vinterføre. Er en lettvint og god pendlerbil, en favoritt til daglig bruk. På langtur tar jeg Alfaen.

Score 9.2

Vurdert av Steve

Hyundai Veloster (2012)

Utrolig morsom og kul bil utseendemessig, som snur hoder. Men kjøreopplevelsen står kanskje ikke helt i stil. Som å kjøre en helt vanlig, døll bensinbil. Hadde forventet både litt bedre driftssi

Score 6.2

Vurdert av Bananfluefangeren

Volvo XC70 (2011)

Meget godt fornøyd. Siker/trygg. Lavt verditap.

Score 8.2

Vurdert av Stein