TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1997 Chrysler (USA) Stratus 2,0 LE Business Sedan 4

Score 7.8/10

Stratus er en undervurdert bil. Den er komfortabel og driftsikker. Bilene har som regel små feil/mangler. Dette gjør at de ofte selges billig og man kan gjøre en god deal. Allikevel må man ikke glemme at de fleste Stratuser er ca 20 år, så ikke regn med noen nybil. Jeg har kjørt snart 100 000 km med bilen min på 2 år, og totale utgifter i reparasjon har vært utrolig lite. Kan nevnes at bilen ikke har vært på verksted en gang, og den ble EU-godkjent på første forsøk. Ta vare på din Stratus, så tar forhåpentligvis den vare å deg :)

Oppdatert 25.05.20 - bilen gått 235 000 km nå.

Kjøreglede

9 / 10
Bilen er alt i alt god å kjøre. Den er svært fin å cruise med på motorvei, man kan fint ligge i 130 km/h når kjøreforholdene tillatter dette. På norsk landevei, med grovkornet asfalt og mye svinger/humper, takler bilen dette greit. Den ligger godt i svinger og det skal mye til før den understyrer og eller overstyrer. Støydempningen er bedre enn de fleste biler fra 90-tallet. Akselerasjon er heller ikke så alt for ille, 0-100 km/h går på ca 10 sek. Toppfart like over 200 km/h. Negativt er at motoren føles litt dorsk ved akeslerasjon i fart, og bilen er lett å kvele. Bilens klimaanlegg blåser svært kaldt, og alt elektrisk utstyr fungerer med unntak av elektrisk radioantenne.

Kvalitet/driftssikkerhet

9 / 10
Chrysler Stratus ble vel aldri sett på som noen kvalitetsbombe. Personlig er mitt inntrykk at bilen har fått en litt streng dom. Bilen min har gått 160 000 km (høsten 2018). De fleste stratuser med 2,0 liters motor måtte bytte toppakning på rundt 100k. Men når dette ble gjort holdt de som regel tett. Noen sliter også med oljelekkasje mellom motor og girkasse grunnet dårlig simmering. Min bil har fått byttet toppakning for 80 000km/11 år siden. Denne har fungert godt og motoren er helt tett og fin. Bilen er driftsikker og den er ganske lettskrudd. Aldri blitt stående langs veien. 2,0 literne pleier også å begynne å tikke litt når de blir gamle. Dette er grunnet hydrauliske ventilløftere, men tror dette er ufarlig. Noen biler fusker ofte ved lave turtall, dette er som regel olje som renner ned i tennplugghullet. Renser man dette er alt bra.

Når det gjelder hjuloppheng og generelt drivverk, er dette som på biler flest. Slitedeler må byttes ved gjevne mellomrom. I tillegg kan noen biler slite med klonkelyder fra bakaksel/foringer. Dette som regel ikke farlig, men lurt å utforske hva ulyden kommer fra. Bilene ruster lite, men hver obs på rust bakerst i kanalen.

Interiøret i Stratus LE er bra. Stoffsetene er gode og sitte i, og de er slitesterke. Elekriske vindusheiser, speil med el varme/justering, og AC ble nok de fleste bilene solgt med. Bilen har god AC og godt varmeapparat. Bakrutevarme (som mange amerikanske biler ikke har) fungerer bra. Skinnsetene er fabelaktig med fullstendig elektrisk justering, veldig gode og myke.


Plass/praktiske løsninger

6 / 10
Bilen har ikke et 60/40 split nedfellbart baksete. I Stratus feller man hele ryggen. Bilen har god plass til 5 personer, og sikkerhetsbeltene er justerbare i høyden på framsetene. Bilen har veldig god plass i bagasjerommet og baksetet. Tiltratt er også med på å forbedre comforten i Stratus. Bilen har koppholdere til 4 personer, 2 foran og 2 bak. Bilen har også mye amerikanske "særting", som for eksempel gigantiske lys til sminkespeil, ding-dong lyder når nøkkel står i tenninga, og noen biler var også utstyrt med en praktisk trip computer.

Økonomi/kostnader

8 / 10
Bilen har serviceintervall hver 12 00km og registerreim skal byttes på 144 000 km. Ellers er reservedeler ganske billig, men nå i 2018 begynner de å bli litt vanskelig å oppdrive. Dette er vel strengt tatt ikke modellen Stratus sin feil. Bremser holder lenge på manuelt girede biler. Aldri byttet hjullager på bilen min (gått 235K i juni 2020).

Drivstoff/forbruk

7 / 10
Bilen bruker 0,75 på meget pen kjøring uten klimaanlegg innsjaltet. Regn med et forbruk på 0,85-9 liter på mila ved vanlig kjøring. Dette er bra for en bil med 133 hk og 2,0 liters motor. Forbruket er nok noe høgere på biler med automatgir. I tilegg på man regne med et minimalt oljeforbruk - som på de fleste gamle travere med noen km på nakken.

Flere vurderinger

Volvo XC70 (2015)

Fornøyd men ikke mere.

Score 8.4

Vurdert av JOS.

Toyota RAV4 (2021)

Har kjørt 20780 km. Vinterhjul flasser i lakken. Har reklamert til Toyota Drammen. Har nå godt 7 mnd men de vil at jeg skal betale halvarten på nye felger men det blir ikke akseptert av meg.

Score 8.0

Vurdert av Pensjonist

BMW Z4 (2014)

Beste og morsomste bilen jeg har hatt, helt utrolig fornøyd. Ser og føles veldig bra ut, skikkelig godbil! Fin på vinterføre, bra ESP som gjør det gøy på is og snø. 20i avtomat gir nok til at

Score 7.4

Vurdert av Nils

Citroën C5 Aircross (2020)

Veldig fornøyd med bilen etter at den har gått i fem år uten det minste problem. Veldig god komfort, lavt forbruk til å være en høyreist bil. God til å ta seg fram ved dårlig føre uten firehj

Score 9.8

Vurdert av guskja

Tesla Model Y (2025)

Veldig mye bil for pengene og mange gode løsninger. Kunne vært bedre autopilot og vanskelig å finne dørhåndtak i mørket

Score 9.6

Vurdert av Billy

Volkswagen Passat (2017)

Bilen måtte vrakes etter kjørte 185000 km grunnet girkasse havari, iflg merkeverksted i Tyskland.Ny kasse koster omlag 180.000 kroner, og jeg mistenker at kassen kunne vært reparert for en lavere p

Score 5.2

Vurdert av Andreas

Volkswagen Crafter (2019)

Kostbar bil etter ca 180.000 km.Regn med gåen EGR ventil, problemer med partikkelfilter, gående sensorer og nødmodus, problemer med tenningssystem og kostbare reparasjoner.

Score 3.2

Vurdert av Andreas

Nissan Note (2014)

Fin og grei bruksbil. Starter og går . Min 2014-modell nærmer seg 170000km på telleren. Jeg kjøpte min da den hadde gått ca.35000 km .Den har fremdeles det samme batteriet og støtdempere. Die

Score 8.6

Vurdert av Roger

Toyota bZ4X (2023)

Meget god bil

Score 8.8

Vurdert av Ronny

Kia e-Niro (2021)

Min 25. bil, 2. Kia og 3. elbil. E-Niro er en glimrende bil. Sjekker alltid bakseteplass først når jeg kjøper bil, og denne var overraskende romslig både i baksete og bagasjerom. Lavt forbruk o

Score 9.6

Vurdert av Eirik

MG MGS5 (2025)

Alt i alt et røcerkjøp, ingen overdreven luxus mwn har det som trengs og jeg hadde tidligere en Jaguar i-Pace

Score 9.4

Vurdert av Charlie

Nissan Qashqai (2017)

Fin bil og kjøre , men mange 1,2 dig-t utgaver med motorhavari.

Score 3.8

Vurdert av Sok63

Volvo S90 (2018)

Dette er den beste bilen jeg har eid og kjørt i mitt liv. Har testet mange merker, men dette er til nå det ypperste i denne prisklassen

Score 9.6

Vurdert av Totto75

Hyundai Kona electric (2023)

Bil som er grei for mitt bruk. Og som bil nr 2. Men ingen småbarnsfamilie bil. Jeg brukwr den stort sett lokalt og mye korte turer, men er glad jeg kan ta meg norn lengre turer også uten rekkeviddea

Score 7.2

Vurdert av Grethe

Citroën C3 (2004)

En hendig og skjelden bil i dag.

Score 8.8

Vurdert av Poftein