TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2014 Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDi 150hk Allure Stasjonsvogn Diesel

Score 8.4/10

Veldig praktisk, komfortabel og velkjørende bil. Har aldri vært noen storselger sammenliknet med for eksempel passat og mondeo, så man skiller seg noe ut fra mengden.

Kjøreglede

8 / 10
308SW er ikke noe typisk "kjøremaskin" i ordets rette forstand, men utrolig behagelig å kjøre. Misforstå meg rett, bilen føles veldig godt plantet på veien i svinger ved aktiv kjøring, til og med på vinterveier. Bilen har mer mykt oppsett enn hardt, og føles veldig balansert. Du får med andre ord en bil som oppfører seg forutsigbart og trygt uten at det går på bekostning av komforten. Husk at vi snakker om en bil som ikke koster skjorta i utgangspunktet. Peugeot har lange tradisjoner innen motorsport men franskmenn liker komfort, så peugeot har etter min mening funnet en fin balanse i 308. Eneste minus med veigrepet er at bakenden kan være noe "smånervøs" hvis det blir mye humper og ugjevnheter i svinger i høyere hastigheter. Ikke noe dramatisk, men det virker som bakenden henger litt etter av og til, mulig bilen hadde hadd godt av stivere bakdempere?

Motoren er ikke noen hysterisk muskelmaskin, men overraskende seig og sterk. 150hk med 370Nm passer den forholdsvis lette bilen godt. I bratte bakker trenger man sjelden å gire ned, og du kan fint ha turtall ned mot 1000 o/min uten at den sliter, den bare fortsette å dra på. Den er i tillegg veldig støysvak og har et utrolig lavt co2 utslipp. Peugeot har gjort en veldig fin jobb med HDI motorene sine, til og med den lille 1.6 literen er en flott motor, hadde den i en partner jeg eide.

Hjulstøy er det lite av, jeg har 17" sommerhjul og merker ikke mye til vanlig veistøy. Det kan blir noe romling på ugjevne overflater men ikke av en slik art at det blir slitsomt.

Kupéen er lys og trivelig med et enormt panoramatak som dekker nesten hele takflaten. Det er minimalt med knirking i interiøret, og det aller meste føles veldig påkostet ut. De fleste flater er myke, bortsett fra området rundt speedometeret og instrumentene som har noen virkelig fæle plastdetaljer som kan gnisse litt når det er veldig kaldt ute. Dette trekker "godfølelsen" noe ned.

Adaptiv cruisekontroll, antikollisjonssystem og et relativt greit ryggekamera hjelper godt på. Den adaptive cruisekontrollen er noe rufsete i bruk, og det skal ikke mye regn og dimmet lys til før den skrur seg av. Dette er noe Peugeot burde få bedre til. Minus for dette.
Ellers savner jeg automatisk dimming på langlys, dette hadde jeg til og med på min 2012 civic. Kjørelys og langlys er av LED typen, og lyser etter min mening godt opp, i hvert fall adskillig bedre enn halogenpærer. Har ikke opplevd noen problemer med nedisede frontlykter. Virker som aerodynamikken er såpass god at snø blåser vekk fra lyktene.

Lydanlegget er greit, men ikke noen vinner. Her kunne Peugeot godt spandert en subwoofer i bagasjerommet (standard på GT). Navigasjonen er bra, og skjermen veldig lettlest og informativ. Dab radioen er overbevisende god, og har dekning de aller fleste plasser jeg har kjørt i finnmark. Noe tilvenning av betjeninger må man regne med da det aller meste styres via skjermen.




Kvalitet/driftssikkerhet

8 / 10
Kvalitetsfølelsen er bra inni kupéen, materialene virker å være av høy kvalitet. Solide flater over det meste, bortsett fra kromplasten rundt instrumentene som er spinkel og knirkete. "Dørlyden" er fin, men ikke "Mercedesthump". Alt av betjeningsenheter virker solide, men girskiftet kunne vært litt mer presist. Har ikke vært veldig mye feil siden jeg kjøpte bilen. Bakviskeren har en tendens til å gnisse i gjennomføringen, og må smøres på servicene. Fikk byttet reimstrammeren på garantien da den har en tendens til å ruste. Usikker på om den nye er av bedre kvalitet. Det har vært byttet noe kabling til dynamo på kampanje fra produsenten. Rustbeskyttelsen virker å være av veldig høy kvalitet, bilene blir godt rustbeskyttet under når de importeres. Har sjekket dette i løftebukk, og kan bekrefte at det er godt med understellsmasse under bilen.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Setene er gode, med relativt god støtte under lange ben. Det er god plass i 308sw, og bagasjerommet er enormt. Baksetene foldes flatt ned. Det er godt med plass i høyden både foran og bak, samme kan sies om benplass foran. I baksetet er benplassen ikke av de beste, men vi snakker om en stasjonsvogn i kompaktklassen. Sett i denne sammenhengen er 308SW veldig rommeslig. Det er godt med oppbevaringmuligheter, samt kjøling i hanskerom. Hanskerommet er veldig stort i utgaven med ratt på venstre side.

Så kommer det et par minus. For enkelte vil betjeningen via touchpanel virke kronglete og plagsomt, jeg har vent meg til dette og synes funksjonene fungerer utmerket etter å ha brukt de en stund, panelet kunne med fordel vært litt mer responsivt, justering av temperaturen kan ta litt unødvendig lang tid, men det er faktisk ikke ofte man trenger å justere dette under normal bruk når klimaanlegget står i auto. Ved defrosting av frontruten kunne klimaanlegget med fordel blitt justert automatisk på maks temperatur, for så å gå tilbake til forrige innstilling når bryteren skrues av. Defrostfunksjonen skal sies å være noe av det beste jeg har brukt på en dieselbil. Avtining av frontruten tar 5-7 minutter, noe som må sies å være veldig imponerende uten tilleggsvarmer, aner ikke hvordan peugeot har løst dette.

Så neste minus; Hvorfor i alle dager har ikke Peugeot spandert på koppholdere, eller flaskeholdere i bilen? Det finnes én koppholder som man kan vippe fram i midtkonsollen, "that's it". Peugeot har forklart dette med at franskmenn ikke bruker flasker i bilene. I dørtrekket er det ingen plass å sette flasker stående, dermed blir det til at flasker sklir fram og tilbake i lommen, veldig upraktisk. Peugeot kunne i det minste ha laget dette i form av ekstrautstyr. Kanskje en filleting, men veldig irriterende. Disse tingene er eneste grunnen til at jeg ikke gir full score på praktiske løsninger.

Økonomi/kostnader

8 / 10
Servicer er relativt billige, og Peugeot virker å ta kundene seriøst. Delepriser vil jeg anslå til å ligge på snittet, har ikke sjekket dette nøye, men ekstrautstyr og smådeler har ikke avskrekkende prisnivå.

Drivstoff/forbruk

9 / 10
Drivstofforbruket ligger på rundt 0.4 på langkjøring ved bruk av cruisekontroll. Blandet forbruk er ca 0,5 - 0,6. Motoren i 150hk utgave er den mest økonomiske totalt sett, og har krefter i massevis til å kjøre med tungt lastet bil.

Flere vurderinger fra samme generasjon

Peugeot 308 (2019)

Kjører nesten like godt som Mercedes C-klassen jeg hadde før - men 1,5-liter med 130 hester er utrolig mye slappere enn Mercedes' 2,2-liter med 136. Praktisk, romslig og drivstoffgjerrig.

Score 9.2

Vurdert av thoha

Peugeot 308 (2018)

Herlig morsom og sprek bil med gode kjøreegenskaper og god komfort

Score 8.4

Vurdert av 308gt

Peugeot 308 (2017)

Helt nydelig bil, super fornøyd !

Score 9.8

Vurdert av Kalkveien

Peugeot 308 (2017)

Veldig fornøyd!

Score 9.6

Vurdert av King_Kyrre

Peugeot 308 (2017)

har bilen i hvit perlemor med sotede ruter og GT line pakke. noe som kler bilen godt. jeg personlig syns den ser ganske kul ut sammenlignet med ander stasjonsvogner. stort bagasjerom på 600 liter +..

Score 9.0

Vurdert av jan1989

Peugeot 308 (2016)

Dette var min første Peugeot, og ryktet om merkets dårlige kvalitet er ufortjent. Denne var et hyggelig bekjentskap, virket solid bygd og flott design. Interiørkvaliteten ikke i toppskiktet, ute

Score 9.0

Vurdert av Orjan

Peugeot 308 (2016)

Komfortabel og rommelig familiebil som gjer alt mykje dyrere alternativ gjer, til ein rimeligare pris. Så lenge du unngår trøbbel med AdBlue-systemet er den også driftssikker og med konkurransedyk

Score 7.4

Vurdert av BlueDabbadiDabbado

Peugeot 308 (2016)

Utrolig god å kjøre og mye bil for pengene

Score 9.4

Vurdert av Stein

Peugeot 308 (2016)

Har alltid undervurdert Peugeot og ansett bilene som rustholker laget helst for et sørligere klima. Må være ærlig nok å si at jeg tok skammelig feil. Her har de virkelig gjort en god jobb! Imp

Score 9.2

Vurdert av Lars

Peugeot 308 (2016)

Kjempefornøyd, trodde aldri jeg skulle bli Peugeot eier. Er ikke redd for å kjøpe ny Peugeot !

Score 9.0

Vurdert av Runekula

Peugeot 308 (2016)

En topp bil og veldig økonomisk kan anbefales på det varmeste

Score 10

Vurdert av Drosjemann

Peugeot 308 (2016)

Dette er en bil jeg har blitt utrolig glad I! Kan ikke tenke meg noe bedre bil i samme klasse!

Score 10

Vurdert av ThomasB

Peugeot 308 (2016)

Komfortabel og driftssikker bil!

Score 8.6

Vurdert av Vegard1974

Peugeot 308 (2016)

Veldig flott familiebil med fin design, mye utstyr og rimelig i drift. Kvikk 1.6 liters diesel motor med den nyeste diesel teknologien,. Stort bagasjerom og glasstak, gt line utgave ett must. Ser ikk

Score 9.0

Vurdert av Mafioso

Peugeot 308 (2015)

kast

Score 2.8

Vurdert av bilspes

Flere vurderinger

Kia EV6 (2022)

Vi bytta inn vår TMX, og er svært fornøgde. Dette er mykje betre bil på alle måtar.

Score 9.8

Vurdert av Aslag

Audi A4 allroad (2018)

Helt fantastisk bil. V6 og 3.0 L er en fornøyelse. Quattro topper jo også det hele,

Score 9.6

Vurdert av Petter

Hyundai Kona electric (2020)

Totalt et meget bra kjøp, eneste som jeg synes trekker ned er serviceintervall på 15 tusen. Kanskje også at man ikke kan velge at fil bryter kan slås av fast/default. Har nå kjørt 117 tusen med

Score 9.0

Vurdert av Tormod

BMW X5 (2020)

Foruten den støtdemperen, er jeg veldig fornøyd med bilens kjøreegenskap, både på sommer og vinter.

Score 9.0

Vurdert av Jarle

Mercedes-Benz EQS SUV AMG (2023)

Veldig godt fornøyd. Spesielt vil jeg nevne 360 graders kamerabildene på skjermen. Blinklys lyden kunne ha vært høyere da blinklys-symbolet blir skjult bak rattet pga min høyde.

Score 9.8

Vurdert av Perry

Hongqi E-HS9 (2022)

Gir bilen 9/10 på totalen. Det som trekker ned er makskapasiteten på hurtigladingen. Ellers får den topp score på kjøreglede, comfort og plass. Kan anbefale denne bilen om man har barn, trenger p

Score 9.6

Vurdert av Andreas

Volvo V70 (2004)

Svensk tanks, kjørt 258 000km. Billig og rikelig med deler, billig drifts og forsikring. Løp og kjøp

Score 8.0

Vurdert av Fattiglus

Volvo V70 (2013)

Eid bilen i 10år å kjørt 70.000km på disse årene. Langt over snittet tatt godt vare på. Har vært på mange Volvotreff med denne og har blitt med flere pokaler hjem for beste bil i sin klasse. H

Score 9.2

Vurdert av tM2a

Volvo V70 (2008)

Vi reparerer det som skiftes må, gearkasse -manuell holder fortsatt, clutch ikke byttet ennå. Noe rust under. EU godkjent til 2026

Score 8.6

Vurdert av Herty

Subaru Outback (2019)

2019 premium CVT er min femte Subaru. Den gir en avslappet kjøreopplevelse som skyldes automatgearet og eyesight. Romslig bagasjerom, framkommelighet på vinterføre, eyesight med alle tilhørende fu

Score 8.0

Vurdert av Tobb

Volvo V70 (2010)

Trygg og god bil som alltid starter. Lave verksteds- og driftskostnader. Med manuell girkasse, vanlig vedlikehold + ekstra understellsbehandling kan denne biltypen helt sikkert kjøres 4-500.000 km. K

Score 8.2

Vurdert av Volvoentusiast

Volvo V70 (2011)

Veldig god bil med nokk av krefter, plass og fremkommelighet. Fin lyd fra 5 sylindret motoren. Veldig lett å finne deler til den og styling. Vparts funker gull og har det man trenger.

Score 9.2

Vurdert av Jonas

Skoda Octavia Scout (2016)

Flott familiebil, god og kjøre og nok plass til det meste. Litt bensintørst - særlig ved småkjøring, og har begynt å bruke litt olje etter 100’. Men fantastiske fremkommelighet, og en bil vi h

Score 8.0

Vurdert av Scouten

Volvo V70 (2008)

Savner kjørekomforten. Men det er alt. Var overlykkelig den dagen jeg solgte den.

Score 5.6

Vurdert av OJWerner

Volvo V70 (2011)

Bilen er ingen racer, men eg er super imponert over bilen, kan ikkje skjønne at eg aldri har kjøpt/kjørt volvo før, hehe. Har "småfolk" og bilen føles også veldig trygg, plassen og gode skinnse

Score 8.4

Vurdert av JustinCaZe