TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2013 Fiat Panda 4x4 0,9 Twinair Turbo All Inclusive (K) Combi-Coupè Bensin

Score 7.2/10

En bra bil for 1-2 voksne etter at barna er flyttet. Til nøds ett lite barn med vogn, eller 2 større barn. Spesielt bra hvis man bor i bratte bakker og har problemer vinterstid. Har hatt mange biler i mitt liv, og denne er verken dårligere eller bedre enn noen annen jeg har hatt. Det dårlige Fiat-ryktet skyldes nok helst importør-leddet, og lite modellutvalg. Ser at andre klager på forhandleren, men jeg har (fremdeles) tillit til Oddvar Bjelde. Hvis den ble totalvrak i dag, ville jeg muligens kjøpt ny Panda dersom 4x4 fremdeles var aktuelt.

Kjøreglede

8 / 10
Svært god i byen: god oversikt. Hill holder og ryggevarsler er veldig kjekt å ha. Start&Stop standard, men unødvendig i mitt miljø. Sikkert nyttig rundt Oslo i rushet (??). Kan kobles ut.
Brukbar på langtur for 2 voksne (eventuelt + 2 mindre barn). Overraskende lite krenging, god fjæring. Særdeles bra 4x4-system, auto eller låst. Ikke viskose, men elektronisk, slik at den ikke sveiver på unødvendige aksler og tannhjul ved vanlig kjøring. Slår inn uten forsinkelse. Differensialsperre - veldig nyttig på ekstremt glatte veier (den kobler også ut ESP). Den har reddet meg elegant ut av et uføre en gang!
Oppvarmet frontrute og sidespeil.
TwinAir-motoren er en svært positiv overraskelse: ingen turbo-forsinkelse, max Torque, 150 Nm, ved 1900 rpm. Kler denne lette bilen veldig godt. Den er også forbausende stillegående. Veldig bra! NB: man bør straks venne seg til å hoppe over gir. Det er unødvendig å være innom alle 6 gir ved aksellerasjon. Prøv 2,3 og rett til 6 i 80-soner.
Kommer originalt med "Mud & Snow" amerikanske helårsdekk. Disse kan godt brukes på norsk sommerføre, men holder ikke som norske vinterdekk. Kjørte på disse over Hardangervidden på isete veier, og det var mildest talt nifst. Enorm bedring med ekte vinterdekk!
Nokså sjenerende hjulstøy, veldig dekkavhengig. Har nå fått ganske stille vinterdekk, underverker!.
Det verste med bilen er hovedlysene. Om ikke direkte trafikkfarlige, så kreves stor konsentrasjon og mysing på mørke veier.
Ergonomisk innvendig design med ryddig instrumentpanel og betjening. Ingen skrangling, ikke vindsus. Veldig godt klimaanlegg, og flere enkle måter for av-ising og duggfjerning fra rutene.
CITY- ekstra lett servostyring ved behov, men jeg ser ikke poenget. Unødvendig.

Kvalitet/driftssikkerhet

6 / 10
Etter 57000 km feil i den elektroniske ventilstyringsmodulen. Diagnosesystemet ga forvirrende meldinger, så feilen ble funnet først på 4. forsøk!I Først forsøkt ny sofware, deretter nye tennplugger, så ny coil, og til sist korrekt diagnose. Prøve og feile, akkurat som i "gamle dager." Visstnok ga systemet fullt av forvirrende meldinger, som var lagret i minnet. Hva er da vitsen? Deretter feil i en slange til turboen, men det var jo enkelt å oppdage og fikse. (TwinAir-motoren leveres i enkelte markeder uten turbo, og da er den bråkete og treig!)
Alt er ok nå, ved 60 000.

Plass/praktiske løsninger

7 / 10
2/3 delt baksete for ekstra bagasje. Vil kunne fungere for familie med ett barn og barnevogn på korte turer. Forsetene er ikke noe særlig, men enkel korsryggpute hjelper godt. Ratt stilles kun opp/ned, ikke i lengden. Førersetet kan stilles i høyden.
Min 13-modell hadde ikke DAB-radio. Har skiftet ut radio + originalantenne.

Økonomi/kostnader

7 / 10
Service hver 30 000, olje helst årlig.
DAB radio og originalantenne : kr. 8300 (Bilradiospesialisten). Interface til rattstyring ikke mulig å oppdrive, men telefon handsfree ok.
4 ekstra hjul kommer i tillegg. Originaldekkene bør suppleres med skikkelige vinterdekk.

Drivstoff/forbruk

8 / 10
Bensinforbruk i by: Jevnt over 0,56. Forbruk over Hardangervidden (BGN - OSL) vinterstid: tur 0,51, retur 0,53. Greit nok med 2 voksne, i sterk vind og varierende føre med snøfonner. Mener å huske samme tur var 0,49 på sommeren.
Oppdatert 14/3/17: ser at andre vurderer bensinforbruket til å være høyere. Til det er å si at økonomisk kjøring avhenger av erfaring og ferdigheter. På en hel tank har jeg aldri vært over 0,56 (På korte vinterturer kan det være mye høyere. Slik er det uansett bil).
Rart å konstatere at den bruker mindre drivstoff enn de fleste hybrider, men ok, den er en småbil. Alt er en hestehandel :-)
Det er et ECO-program, hvor HK reduseres fra 85 til 79. Men det virker ikke inn på forbruket, egentlig bare tull.

Flere vurderinger

Volvo XC60 (2017)

Er 100% fornøyd med bilen, aldring hatt noe tull med den, behandler den med kjærlighet, lakk forsegling hvert år, tectyl behandling hver 3. år.

Score 9.0

Vurdert av Lincoln

Volvo V50 (2012)

Driftssikker. Stort sett slitedeler, starter alltid, selv etter flere dager i -18. God støydemping og god komfort. Den er litt treg, men med chip så får man 145hk.

Score 8.6

Vurdert av Rune

Volvo C40 (2023)

Har hatt veldig mange Volvoer men dette er første el bil, har hatt problemer fra dag 1, bremser, byttet varmer 2 ganger, byttet baklykt(lekkasje)18 feil totalt med bilen, tror ikke det blir Volvo igj

Score 6.4

Vurdert av Runen

Kia EV6 (2022)

Veldig fornøyd med min 2 år awd GT line. Feilfri så langt. V2L med mulighet for strømuttak på inntil 3,6kw er kjempesmart. Trygghet ved strømbrudd hjemme bl.a. 7 års garanti.

Score 9.2

Vurdert av JanT

Jaguar I-PACE (2019)

Jeg har hatt denne bilen i snart 6 år og har tenkt å ha den til den blir 10 år. Da håper jeg at det har kommet elbiler med ny batteriteknelogi som får rekkevidde på ca 100 mil. og som kan hurti

Score 8.2

Vurdert av 1960

Alfa Romeo 156 (2005)

Flott ungdoms bil med preg av sportslig men elsket denne synd min ble tatt av vinter og lommebok ikke strak til

Score 5.4

Vurdert av Soppeloppen99

Renault Clio (2015)

Undervurdert bil med svært god driftsikkerhet, god plass, lavt drivstofforbruk og en bombesikker motor. Ekstremt mye bil for penga. Beste jeg har hatt

Score 8.8

Vurdert av Olea

Land Rover Discovery (2005)

kukk

Score 1.6

Vurdert av Jensemanuel

Land Rover Range Rover Sport (2006)

daddy bil

Score 10

Vurdert av Daddy

Volkswagen Caddy (2014)

Når alt kommer til sitt så er jeg veldig fornøyd. Billig i drift, god komfort å billig og enkel å reparere vis nor skulle skje

Score 8.4

Vurdert av Martin

Volkswagen Passat (2012)

2012 mod kjørt fra 100-180 tusen. Billig å kjøpe, ok vedlikeholdskostnader. 105 hk- litt svak ved mange passasjerer, mye gearing. Rust v dørhåndtak, kostbart å utbedre. Generelt mye bil for peng

Score 7.2

Vurdert av Billy

Volvo V70 (2013)

Jeg har 290.000km på min V70 2013 D2 aut (ja, den lille motoren). Har vært fantastisk fornøyd og omtrent ikke skiftet noe deler før nylig noe småtteri. Verdt å nevne er at egr ventil som jeg ski

Score 9.8

Vurdert av Jogrini

Volkswagen Tiguan (2018)

Svart praktisk bil som er meget godt utstyrt! Komfortabel

Score 9.6

Vurdert av Gammel

BMW i4 M50 (2022)

Meget fornøyd med bilen. Flott førermiljø, herlige seter og kjøreegenskaper. Meget bra head-up display, skjermer og infotainment. Etter mitt syn en nytelse for øyet, utvendig og innvendig. Bilen

Score 9.4

Vurdert av Knorren

BYD Tang (2023)

Alt i alt en knall bil med god kjørefølelse og fremkommelighet. Når barn begynner å flytte ut så blir det mye mulig en BYD av mindre størrelse.

Score 8.8

Vurdert av Blixen86