TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2013 Fiat Panda 4x4 0,9 Twinair Turbo All Inclusive (K) Combi-Coupè Bensin

Score 7.2/10

En bra bil for 1-2 voksne etter at barna er flyttet. Til nøds ett lite barn med vogn, eller 2 større barn. Spesielt bra hvis man bor i bratte bakker og har problemer vinterstid. Har hatt mange biler i mitt liv, og denne er verken dårligere eller bedre enn noen annen jeg har hatt. Det dårlige Fiat-ryktet skyldes nok helst importør-leddet, og lite modellutvalg. Ser at andre klager på forhandleren, men jeg har (fremdeles) tillit til Oddvar Bjelde. Hvis den ble totalvrak i dag, ville jeg muligens kjøpt ny Panda dersom 4x4 fremdeles var aktuelt.

Kjøreglede

8 / 10
Svært god i byen: god oversikt. Hill holder og ryggevarsler er veldig kjekt å ha. Start&Stop standard, men unødvendig i mitt miljø. Sikkert nyttig rundt Oslo i rushet (??). Kan kobles ut.
Brukbar på langtur for 2 voksne (eventuelt + 2 mindre barn). Overraskende lite krenging, god fjæring. Særdeles bra 4x4-system, auto eller låst. Ikke viskose, men elektronisk, slik at den ikke sveiver på unødvendige aksler og tannhjul ved vanlig kjøring. Slår inn uten forsinkelse. Differensialsperre - veldig nyttig på ekstremt glatte veier (den kobler også ut ESP). Den har reddet meg elegant ut av et uføre en gang!
Oppvarmet frontrute og sidespeil.
TwinAir-motoren er en svært positiv overraskelse: ingen turbo-forsinkelse, max Torque, 150 Nm, ved 1900 rpm. Kler denne lette bilen veldig godt. Den er også forbausende stillegående. Veldig bra! NB: man bør straks venne seg til å hoppe over gir. Det er unødvendig å være innom alle 6 gir ved aksellerasjon. Prøv 2,3 og rett til 6 i 80-soner.
Kommer originalt med "Mud & Snow" amerikanske helårsdekk. Disse kan godt brukes på norsk sommerføre, men holder ikke som norske vinterdekk. Kjørte på disse over Hardangervidden på isete veier, og det var mildest talt nifst. Enorm bedring med ekte vinterdekk!
Nokså sjenerende hjulstøy, veldig dekkavhengig. Har nå fått ganske stille vinterdekk, underverker!.
Det verste med bilen er hovedlysene. Om ikke direkte trafikkfarlige, så kreves stor konsentrasjon og mysing på mørke veier.
Ergonomisk innvendig design med ryddig instrumentpanel og betjening. Ingen skrangling, ikke vindsus. Veldig godt klimaanlegg, og flere enkle måter for av-ising og duggfjerning fra rutene.
CITY- ekstra lett servostyring ved behov, men jeg ser ikke poenget. Unødvendig.

Kvalitet/driftssikkerhet

6 / 10
Etter 57000 km feil i den elektroniske ventilstyringsmodulen. Diagnosesystemet ga forvirrende meldinger, så feilen ble funnet først på 4. forsøk!I Først forsøkt ny sofware, deretter nye tennplugger, så ny coil, og til sist korrekt diagnose. Prøve og feile, akkurat som i "gamle dager." Visstnok ga systemet fullt av forvirrende meldinger, som var lagret i minnet. Hva er da vitsen? Deretter feil i en slange til turboen, men det var jo enkelt å oppdage og fikse. (TwinAir-motoren leveres i enkelte markeder uten turbo, og da er den bråkete og treig!)
Alt er ok nå, ved 60 000.

Plass/praktiske løsninger

7 / 10
2/3 delt baksete for ekstra bagasje. Vil kunne fungere for familie med ett barn og barnevogn på korte turer. Forsetene er ikke noe særlig, men enkel korsryggpute hjelper godt. Ratt stilles kun opp/ned, ikke i lengden. Førersetet kan stilles i høyden.
Min 13-modell hadde ikke DAB-radio. Har skiftet ut radio + originalantenne.

Økonomi/kostnader

7 / 10
Service hver 30 000, olje helst årlig.
DAB radio og originalantenne : kr. 8300 (Bilradiospesialisten). Interface til rattstyring ikke mulig å oppdrive, men telefon handsfree ok.
4 ekstra hjul kommer i tillegg. Originaldekkene bør suppleres med skikkelige vinterdekk.

Drivstoff/forbruk

8 / 10
Bensinforbruk i by: Jevnt over 0,56. Forbruk over Hardangervidden (BGN - OSL) vinterstid: tur 0,51, retur 0,53. Greit nok med 2 voksne, i sterk vind og varierende føre med snøfonner. Mener å huske samme tur var 0,49 på sommeren.
Oppdatert 14/3/17: ser at andre vurderer bensinforbruket til å være høyere. Til det er å si at økonomisk kjøring avhenger av erfaring og ferdigheter. På en hel tank har jeg aldri vært over 0,56 (På korte vinterturer kan det være mye høyere. Slik er det uansett bil).
Rart å konstatere at den bruker mindre drivstoff enn de fleste hybrider, men ok, den er en småbil. Alt er en hestehandel :-)
Det er et ECO-program, hvor HK reduseres fra 85 til 79. Men det virker ikke inn på forbruket, egentlig bare tull.

Flere vurderinger

Tesla Model Y (2022)

Fantastisk bil totalt sett. Minus er veldig stiv fjæring, litt mye støy, men ikke plagsomt. For oss i Nord-Norge med mye vær er vinduer som går ned ved åpning av dør (rammeløse) og dørhåndtak

Score 9.2

Vurdert av torehm

Lexus RZ (2025)

Helt grei til småkjøring. Men langt fra min forrige lexus i komfort og teknologi.

Score 6.8

Vurdert av Oyvind

Tesla Model X (2017)

Den beste og verste bilen jeg har hatt.

Score 7.2

Vurdert av Oyvind

Renault Scenic E-Tech (2024)

En utmerket bil som går under radaren på markedet. Etter ett år er alt i orden med bilen og jeg er kjempe fornøyd. Her er det mye bil for penger. Bra komfor, lang rekkevide, mye plass, artig å kj

Score 9.2

Vurdert av Elias

BMW 3-Serie (2016)

Den brukes ikke daglig, og mest ved langkjøring. Passer nok bra for en dieselmotor. Sportsautomat er imponerende i samspill med motoren. Har hatt den i to år og 12.000 km.

Score 9.0

Vurdert av Xcrookie

Tesla Model X (2018)

Knall bil med de kvaliteter du trenger i en romslig familiebil. Vi er 7, og alternativ f.eks. en caravelle, ville vært et pengesluk i forhold.

Score 9.6

Vurdert av Johs

Tesla Model X (2023)

Kjempefornøyd. Praktisk. God plass. Infortainment er imponerende

Score 9.0

Vurdert av Gske

Ford Explorer (2022)

Mye elektrisk feil.

Score 5.6

Vurdert av Glenn

Land Rover Defender (2012)

Har , har hatt og kjørt Land Rover , flere modeller og utgaver , siden 1984. Det e LR-sjuka :-) It`s a Land Rover thing , You wouldn`t understand !!

Score 8.0

Vurdert av Defender110

BMW i4 M50 (2022)

Godt fornøyd. Skal man bytte vil man gjerne et knepp opp i kjørefølelse, men det kan bli vanskelig. Blir uten tvil BMW også neste gang. Får se hvilken modell det blir, men ikke SUV. Må også sk

Score 8.4

Vurdert av DaddyCool

Hyundai IONIQ EV (2022)

Mye rart som må reklameres ofte, dørhåndtak som faller av, låsekasser, 12 V batteri er ofte flatt. Billig og morsom å kjøre.

Score 7.6

Vurdert av thor

BMW iX (2023)

Super bil, god rekkevidde. Skulle gjerne hatt litt mer bagasjeplass.

Score 8.6

Vurdert av Christian78

BYD Sealion 7 (2025)

Utrolig bra bil. Har hatt flere andre elektriske og mange diesel biler men denne slår alt

Score 10

Vurdert av Andreas

Tesla Model X (2017)

Fin familiebil, elendig kvalitet.

Score 5.6

Vurdert av Christian78

Audi Q6 e-tron (2025)

Godt fornøyd etter 6 mnd

Score 9.4

Vurdert av Bjorn