TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2013 Fiat Panda 4x4 0,9 Twinair Turbo All Inclusive (K) Combi-Coupè Bensin

Score 7.2/10

En bra bil for 1-2 voksne etter at barna er flyttet. Til nøds ett lite barn med vogn, eller 2 større barn. Spesielt bra hvis man bor i bratte bakker og har problemer vinterstid. Har hatt mange biler i mitt liv, og denne er verken dårligere eller bedre enn noen annen jeg har hatt. Det dårlige Fiat-ryktet skyldes nok helst importør-leddet, og lite modellutvalg. Ser at andre klager på forhandleren, men jeg har (fremdeles) tillit til Oddvar Bjelde. Hvis den ble totalvrak i dag, ville jeg muligens kjøpt ny Panda dersom 4x4 fremdeles var aktuelt.

Kjøreglede

8 / 10
Svært god i byen: god oversikt. Hill holder og ryggevarsler er veldig kjekt å ha. Start&Stop standard, men unødvendig i mitt miljø. Sikkert nyttig rundt Oslo i rushet (??). Kan kobles ut.
Brukbar på langtur for 2 voksne (eventuelt + 2 mindre barn). Overraskende lite krenging, god fjæring. Særdeles bra 4x4-system, auto eller låst. Ikke viskose, men elektronisk, slik at den ikke sveiver på unødvendige aksler og tannhjul ved vanlig kjøring. Slår inn uten forsinkelse. Differensialsperre - veldig nyttig på ekstremt glatte veier (den kobler også ut ESP). Den har reddet meg elegant ut av et uføre en gang!
Oppvarmet frontrute og sidespeil.
TwinAir-motoren er en svært positiv overraskelse: ingen turbo-forsinkelse, max Torque, 150 Nm, ved 1900 rpm. Kler denne lette bilen veldig godt. Den er også forbausende stillegående. Veldig bra! NB: man bør straks venne seg til å hoppe over gir. Det er unødvendig å være innom alle 6 gir ved aksellerasjon. Prøv 2,3 og rett til 6 i 80-soner.
Kommer originalt med "Mud & Snow" amerikanske helårsdekk. Disse kan godt brukes på norsk sommerføre, men holder ikke som norske vinterdekk. Kjørte på disse over Hardangervidden på isete veier, og det var mildest talt nifst. Enorm bedring med ekte vinterdekk!
Nokså sjenerende hjulstøy, veldig dekkavhengig. Har nå fått ganske stille vinterdekk, underverker!.
Det verste med bilen er hovedlysene. Om ikke direkte trafikkfarlige, så kreves stor konsentrasjon og mysing på mørke veier.
Ergonomisk innvendig design med ryddig instrumentpanel og betjening. Ingen skrangling, ikke vindsus. Veldig godt klimaanlegg, og flere enkle måter for av-ising og duggfjerning fra rutene.
CITY- ekstra lett servostyring ved behov, men jeg ser ikke poenget. Unødvendig.

Kvalitet/driftssikkerhet

6 / 10
Etter 57000 km feil i den elektroniske ventilstyringsmodulen. Diagnosesystemet ga forvirrende meldinger, så feilen ble funnet først på 4. forsøk!I Først forsøkt ny sofware, deretter nye tennplugger, så ny coil, og til sist korrekt diagnose. Prøve og feile, akkurat som i "gamle dager." Visstnok ga systemet fullt av forvirrende meldinger, som var lagret i minnet. Hva er da vitsen? Deretter feil i en slange til turboen, men det var jo enkelt å oppdage og fikse. (TwinAir-motoren leveres i enkelte markeder uten turbo, og da er den bråkete og treig!)
Alt er ok nå, ved 60 000.

Plass/praktiske løsninger

7 / 10
2/3 delt baksete for ekstra bagasje. Vil kunne fungere for familie med ett barn og barnevogn på korte turer. Forsetene er ikke noe særlig, men enkel korsryggpute hjelper godt. Ratt stilles kun opp/ned, ikke i lengden. Førersetet kan stilles i høyden.
Min 13-modell hadde ikke DAB-radio. Har skiftet ut radio + originalantenne.

Økonomi/kostnader

7 / 10
Service hver 30 000, olje helst årlig.
DAB radio og originalantenne : kr. 8300 (Bilradiospesialisten). Interface til rattstyring ikke mulig å oppdrive, men telefon handsfree ok.
4 ekstra hjul kommer i tillegg. Originaldekkene bør suppleres med skikkelige vinterdekk.

Drivstoff/forbruk

8 / 10
Bensinforbruk i by: Jevnt over 0,56. Forbruk over Hardangervidden (BGN - OSL) vinterstid: tur 0,51, retur 0,53. Greit nok med 2 voksne, i sterk vind og varierende føre med snøfonner. Mener å huske samme tur var 0,49 på sommeren.
Oppdatert 14/3/17: ser at andre vurderer bensinforbruket til å være høyere. Til det er å si at økonomisk kjøring avhenger av erfaring og ferdigheter. På en hel tank har jeg aldri vært over 0,56 (På korte vinterturer kan det være mye høyere. Slik er det uansett bil).
Rart å konstatere at den bruker mindre drivstoff enn de fleste hybrider, men ok, den er en småbil. Alt er en hestehandel :-)
Det er et ECO-program, hvor HK reduseres fra 85 til 79. Men det virker ikke inn på forbruket, egentlig bare tull.

Flere vurderinger

BMW i7 (2023)

Jeg har hatt flere Mercedes og også bmw7 serie tidligere. Byttet nå inn Porsche cross tourismo . Dette er utvilsomt beste bilen jeg har hatt. Erfaringen er baser på 2 måneders eierskap .

Score 8.8

Vurdert av Erik

BMW i4 M50 (2025)

Fantastisk kjøremaskin. Meget fin "bil". Stor forskjell i opplevd kvalitet ift. Tesla og div. Kina-modeller.

Score 9.2

Vurdert av Paulus72

XPeng G9 (2025)

En meget bra bil til en fornuftig pris.

Score 9.6

Vurdert av Nalleken

Tesla Model Y (2021)

Este alt er bra. Litt treg blinklys bryter tilbake.

Score 10

Vurdert av Teoball

Skoda Enyaq (2023)

Alt i alt godt fornøyd og går trolig for Skoda videre.

Score 8.6

Vurdert av Smedsbern

Nissan Ariya (2023)

En helt problemfri bil som innfrir alle forventninger

Score 10

Vurdert av Rolf

Volvo XC90 (2021)

har bytter varmeapparat, ledninger , dørlåser , baklukemotorer 5 ganger , takuke , bensinlokk, elbakaksel pluss rep av data på bilen , så d skal mye til at d blir Volvo neste bil , Arnstein

Score 6.4

Vurdert av bilglad

Skoda Enyaq (2022)

Totalt sett er jeg veldig fornøyd med bilen. Hadde kanskje ønsket meg hyppigere og bedre oppdatering av software, det er vel det eneste som skuffer, men det kan virke som om dette er en utfordring f

Score 8.2

Vurdert av Spantax

Polestar 2 (2020)

Beste bilen jeg har hatt. H. 55år hvit mann.

Score 8.2

Vurdert av Bjorn31

Polestar 2 (2021)

Fantastisk fin bil. Skal beholde den i mange år til og kjøpe ny Polestar etterhvert. Kanskje en Polestar 7?

Score 9.6

Vurdert av RICHARD

Nissan Ariya (2023)

Totalt sett er vi veldig fornøyd med valget av Nissan Ariya og så langt har det vært en fornøyelse å eie denne bilen. Kan absolutt anbefale denne bilen

Score 8.6

Vurdert av Arild

Mitsubishi Outlander PHEV (2017)

Ser mangen snakker om 1l på 100km. Har kun klart å oppnå dette ved å dra tung henger. Rundt Sverige og Danmark i ferien med bilen full i familie, telt og bagasje samt takboks, så ligger snittet s

Score 7.6

Vurdert av ThomasS85

Volkswagen ID.4 GTX (2022)

God bil å kjøre. Elendig IT løsninger. Ubrukelig App.

Score 5.6

Vurdert av Vestland

BYD Sealion 7 (2025)

Meget bra bil men radioen svikter hele tiden. Sluttet å bruke den, for meget utfall. Verksted har ikke klart å rette opp.

Score 9.8

Vurdert av Rolf

Nissan Qashqai (2014)

Jeg er totalt sett veldig fornøyd med bilen. Den er nå kjørt 185 000 km og oppfører seg som ny. Lite rust. Siden bruksverdien er større enn markedspris blir jeg nok kjørende med denne lenge.

Score 8.6

Vurdert av OleF