TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2011 Peugeot Expert 2,0 HDi 120hk L2H1 Kassevogn Diesel

Vurdert av Bo_Austvatn

Score 7.8/10

Jeg ville ha en grei varebil som pendlerbil - og husstandens bil nr. 3.
Vurderte både Toyota Hiace, Ford Transit og MB Vito, men syns jeg fikk mest for penga ved å kjøpe Expert, Jumpy eller ProAce.
Av disse tre var det bare tilfeldigheter og praktiske hensyn som gjorde at det ble Peugeot av disse tre.
Fiat Scudo har også samme karrosseri, men etter å ha forhørt meg litt rundt ble det tydelig at Fiaten har betydelig større kvalitetsutfordringer.
Edit: Nå har jeg snart hatt bilen et år, og har erfart at det til stadighet er litt kvalitetsutfordringer med disse bilene, men jeg har ikke blitt stående etter veien med den enda. Kan også legge til at den ikke er spesielt startvillig når temperaturen faller under 12-14 kuldegrader. Den kommer etter hvert, men man bør ha på lader. Mulig et sett nye glødeplugger og motorvarmer ville ha hjulpet.

Kjøreglede

8 / 10
Det er en forholdsvis enkel varebil, men de begrensinger det fører med seg. Men den er overraskende komfortabel - bedre enn samtidens Transporter og Transit, og ihvertfall HiAce.
Bilen går godt - overraskende godt faktisk, den er rett å slett en skikkelig kjapping ved akselerasjon og forbikjøringer. Ut over det så snakker vi ikke akkurat om noen "sportsbil".
Kan legge til at den ikke støyer så aller verst i kupeen heller.

Kvalitet/driftssikkerhet

6 / 10
Jeg kjøpte bilen (2011 modell) brukt for en tid siden - og regnet med det skulle bli noe småtteri, og det har det vært også. Det er noen forstillingsdeler som må byttes ganske hyppig, men det er ikke allverdens til kostnad da. Det virker som det er noe feil med varmefordelingen i bilen, for når det er kaldt ute, så er det vanskelig å få det til å blåse varmt på beina. Lokket på hanskerommet har falt av, setevarmen i sjåførsetet har sluttet å virke, AC virker ikke og "lokkene" over lyktespylerne faller av stadig vekk.
Overføringa fra girstanga til girkassa er ganske upresis og "grøtete" så det kan til tider være litt gjetting og tilfeldigheter som bestemmer hvilket gir en får lagt inn.
Karrosseriavstivingen oppunder taket i varerommet er limt, og den har løsnet for meg. Det ble en voldsom metallisk rakling, og jeg måtte ned med innertaket for lime den på plass igjen. Ganske omfattende jobb, men er man litt handy så gjør man dette sjøl.
Men igjen - det blir litt vanesak, om en ikke er altfor perfeksjonist og kravstor.
Fikk DPF feilkode på motoren like etter jeg kjøpte den, men en lengre kjøretur med høyt turtall på motorvei fikk den til å slokke igjen. Har i ettertid fått installert programvareoppdatering som eliminerer DPF og EGR problemer. Fikk som bonus 25 hester ekstra også.
Disse bilene (Expert, Jumpy, Scudo og ProAce) ser ut til å ruste noe mindre enn samtidens varebiler fra andre produsenter som Mercedes og VW.
2,0 HDi motoren fra PSA er kjent for å være svart pålitelig, og det virker til å stemme.
Tilleggsinfo: Etter et drøyt halvt års eierskap begynte jeg å høre en raklelyd i motor/girkasseområdet når bilen gikk på tomgang. Det viste seg at jeg måtte bytte clutch og dobbeltmassesvinghjul. Det var dyrt.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Har skyvedør bare på en side og mangler cruisekontroll. Ellers så har denne lange versjonen god plass både i kupeen og i varerommet.
Jeg vil berømme den for å ha veldig godt lys. Både nær og fjernlys må være noe av det beste originallyset jeg har opplevd på noen bil.
I min alder blir det gjerne til at man vil ha ekstralys, men her ser jeg rett å slett ikke behovet.
Bilen har manuell girkasse, men den har unaturlig høy utveksling på første gir og revers, noe som rett å slett gjør den uegnet til å trekke eller rygge tilhengere i sakte fart. Den tillatte hengervekten på to tonn er derfor vanskelig å utnytte på en praktisk måte.

Økonomi/kostnader

8 / 10
Relativt rimelig i innkjøp som bruktbil. Varebilene fra Peugeot, Citroen og Fiat ser ut til å være rimeligere priset på bruktmarkedet enn Toyota ProAce - enda de er mer eller mindre identiske. Det er kanskje servicenivået hos Toyota som driver opp prisen litt der? Skrur man litt sjøl så er det billige deler til disse, og de er relativt enkle å skru på.

Drivstoff/forbruk

8 / 10
På langkjøring med litt forsiktig gassfot har jeg målt den til et dieselforbruk på 0,66 liter/mil. Under blandet kjøring til og fra jobb her ute på landsbygda så vil det gjerne ha litt i overkant av 0,8 liter/mil. PÅ vinteren drar den over 0,9 liter/mil. Til tross for sin 6 trinns manuelle girkasse, så bruker den faktisk minst diesel i 4. gir. Ihvertfall så lenge farten er under ca 90 km/t.

Flere vurderinger

Volvo V50 (2007)

Grei billigbil, kjøp 2 literen og bytt oljen ofte så er det en god bil. Kjent slitasje er foringene på bærearmer/ hjuloppheng. Webasto slås på automatisk under 5 grader og er gull på vinteren t

Score 8.8

Vurdert av Rolf

KGM Torres EVX (2024)

Bil og infotainment og kjøreegenskaper er mye bedre enn forventet. Hjelpe funksjoner fungerer også overraskende bra. Men må fortsatt følge med på veien. Har ikke testet vinteregenskaper enda.

Score 9.0

Vurdert av Tommy

BYD Sealion 7 (2025)

Utrolig mye bil for pengene, føler man sitter i en bil i millionklassen! Veldig stille i kabinen, rask og god å kjøre, enormt med ekstrautstyr og veldig gode seter.

Score 8.8

Vurdert av Zilla

Hyundai IONIQ 5 (2023)

Flott bil med masse funksjoner, dårlig hovedlys, dårlig elektronikk som gjør at du for mange ganger trenger starthjelp

Score 5.6

Vurdert av Thohh

Citroën C4 Cactus (2014)

Kjøpte den som nr 2-bil, men har i praksis blitt nr 1. Den er liten, lett og lettkjørt, og vi ser ofte 0,35 l/mil på langkjøring (diesel/aut). Hører om en del problemer med bensinmotoren på denn

Score 9.0

Vurdert av HenrikS

Hyundai IONIQ 5 (2022)

Solid byggekvalitet, høy komfort og rask lading. Veldig god plass i baksetet. Fine løsninger med V2L, vanlig stikkontakt i baksetet osv. Liker at det er relativt små skjermer som ikke stjeler masse

Score 9.4

Vurdert av HenrikS

Ford Mustang Mach-E (2023)

VELDIG godt fornøyd. Helt problemfri etter 2 år.

Score 9.8

Vurdert av Oggi

Hyundai IONIQ 5 (2022)

Er meget fornøyd med både bil og forhandler, Lieco Auto. Vil nok helt klart vurdere samme bil og forhandler ved senere bilbytte.

Score 9.4

Vurdert av Laien

Tesla Model Y (2025)

Genial

Score 10

Vurdert av Rerer

Hyundai IONIQ 5 (2023)

Prøvekjørte andre biler, men denne synes jeg var vesentlig bedre å kjøre enn alt annet i klassen.

Score 9.6

Vurdert av Magzell

Hyundai IONIQ 5 (2022)

God bil, men masse feil og problemer de første to årene. Anbefales gjerne.

Score 7.8

Vurdert av Pensjonisten

Toyota RAV4 (2020)

En helt fantastisk bil å kjøre. Nok av krefter, stillegående og bruker lite drivstoff. Anbefales absolutt på det sterkeste.

Score 10

Vurdert av David

Citroën e-C4 (2021)

Hvor mye bil trenger du egentlig? Mye bil for pengene

Score 9.2

Vurdert av LeifALarsen

Hyundai IONIQ 5 (2022)

Et godt bilkjøp

Score 9.6

Vurdert av Kaan

Zeekr 7X (2025)

Super bil på alle måter. Noen få justeringer må til i software.

Score 10

Vurdert av Zeekrs