TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2011 Peugeot Expert 2,0 HDi 120hk L2H1 Kassevogn Diesel

Vurdert av Bo_Austvatn

Score 7.8/10

Jeg ville ha en grei varebil som pendlerbil - og husstandens bil nr. 3.
Vurderte både Toyota Hiace, Ford Transit og MB Vito, men syns jeg fikk mest for penga ved å kjøpe Expert, Jumpy eller ProAce.
Av disse tre var det bare tilfeldigheter og praktiske hensyn som gjorde at det ble Peugeot av disse tre.
Fiat Scudo har også samme karrosseri, men etter å ha forhørt meg litt rundt ble det tydelig at Fiaten har betydelig større kvalitetsutfordringer.
Edit: Nå har jeg snart hatt bilen et år, og har erfart at det til stadighet er litt kvalitetsutfordringer med disse bilene, men jeg har ikke blitt stående etter veien med den enda. Kan også legge til at den ikke er spesielt startvillig når temperaturen faller under 12-14 kuldegrader. Den kommer etter hvert, men man bør ha på lader. Mulig et sett nye glødeplugger og motorvarmer ville ha hjulpet.

Kjøreglede

8 / 10
Det er en forholdsvis enkel varebil, men de begrensinger det fører med seg. Men den er overraskende komfortabel - bedre enn samtidens Transporter og Transit, og ihvertfall HiAce.
Bilen går godt - overraskende godt faktisk, den er rett å slett en skikkelig kjapping ved akselerasjon og forbikjøringer. Ut over det så snakker vi ikke akkurat om noen "sportsbil".
Kan legge til at den ikke støyer så aller verst i kupeen heller.

Kvalitet/driftssikkerhet

6 / 10
Jeg kjøpte bilen (2011 modell) brukt for en tid siden - og regnet med det skulle bli noe småtteri, og det har det vært også. Det er noen forstillingsdeler som må byttes ganske hyppig, men det er ikke allverdens til kostnad da. Det virker som det er noe feil med varmefordelingen i bilen, for når det er kaldt ute, så er det vanskelig å få det til å blåse varmt på beina. Lokket på hanskerommet har falt av, setevarmen i sjåførsetet har sluttet å virke, AC virker ikke og "lokkene" over lyktespylerne faller av stadig vekk.
Overføringa fra girstanga til girkassa er ganske upresis og "grøtete" så det kan til tider være litt gjetting og tilfeldigheter som bestemmer hvilket gir en får lagt inn.
Karrosseriavstivingen oppunder taket i varerommet er limt, og den har løsnet for meg. Det ble en voldsom metallisk rakling, og jeg måtte ned med innertaket for lime den på plass igjen. Ganske omfattende jobb, men er man litt handy så gjør man dette sjøl.
Men igjen - det blir litt vanesak, om en ikke er altfor perfeksjonist og kravstor.
Fikk DPF feilkode på motoren like etter jeg kjøpte den, men en lengre kjøretur med høyt turtall på motorvei fikk den til å slokke igjen. Har i ettertid fått installert programvareoppdatering som eliminerer DPF og EGR problemer. Fikk som bonus 25 hester ekstra også.
Disse bilene (Expert, Jumpy, Scudo og ProAce) ser ut til å ruste noe mindre enn samtidens varebiler fra andre produsenter som Mercedes og VW.
2,0 HDi motoren fra PSA er kjent for å være svart pålitelig, og det virker til å stemme.
Tilleggsinfo: Etter et drøyt halvt års eierskap begynte jeg å høre en raklelyd i motor/girkasseområdet når bilen gikk på tomgang. Det viste seg at jeg måtte bytte clutch og dobbeltmassesvinghjul. Det var dyrt.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Har skyvedør bare på en side og mangler cruisekontroll. Ellers så har denne lange versjonen god plass både i kupeen og i varerommet.
Jeg vil berømme den for å ha veldig godt lys. Både nær og fjernlys må være noe av det beste originallyset jeg har opplevd på noen bil.
I min alder blir det gjerne til at man vil ha ekstralys, men her ser jeg rett å slett ikke behovet.
Bilen har manuell girkasse, men den har unaturlig høy utveksling på første gir og revers, noe som rett å slett gjør den uegnet til å trekke eller rygge tilhengere i sakte fart. Den tillatte hengervekten på to tonn er derfor vanskelig å utnytte på en praktisk måte.

Økonomi/kostnader

8 / 10
Relativt rimelig i innkjøp som bruktbil. Varebilene fra Peugeot, Citroen og Fiat ser ut til å være rimeligere priset på bruktmarkedet enn Toyota ProAce - enda de er mer eller mindre identiske. Det er kanskje servicenivået hos Toyota som driver opp prisen litt der? Skrur man litt sjøl så er det billige deler til disse, og de er relativt enkle å skru på.

Drivstoff/forbruk

8 / 10
På langkjøring med litt forsiktig gassfot har jeg målt den til et dieselforbruk på 0,66 liter/mil. Under blandet kjøring til og fra jobb her ute på landsbygda så vil det gjerne ha litt i overkant av 0,8 liter/mil. PÅ vinteren drar den over 0,9 liter/mil. Til tross for sin 6 trinns manuelle girkasse, så bruker den faktisk minst diesel i 4. gir. Ihvertfall så lenge farten er under ca 90 km/t.

Flere vurderinger

Mazda CX-7 (2011)

Kul bil, går bra, ikke kjappest i klassen, men drar på noe voldsomt over 100km/t. føles som litt som en Lexus, lite støy, masse gadget og infortain system som snakker til deg når det er glatt, kj

Score 8.2

Vurdert av Elche

MG MGS5 (2025)

Fornuftig bil med alt du trenger for å komme deg effektivt fra A til B. Rekkevidde, ladehastigehet og forbruk stemmer med opplysninger forhandler gir i reklamen.

Score 9.0

Vurdert av PACMAN

Tesla Model Y (2023)

Totalpakke som er veldig vanskelig å matche. +God rekkevidde både sommer og vinter takket være lavt forbruk +HEPA-filter gjør at det aldri lukter vondt i bilen som følge av sur eksos fra bilen

Score 9.4

Vurdert av Haavard

Mercedes-Benz M-klasse (2012)

Nytelse å kjøre, masse plass og veldig stille. Hvis man kan skru litt selv så er ikke delene så dyre, så lenge man ikke kjøper "Orginale" deler. Masse brukte deler på markedet også. Merkever

Score 8.4

Vurdert av TommyH

Jeep Compass (2022)

Veldig tøff og solid suv. Føles ut som en dyrere bil, men til en god pris. Den er veldig økonomisk å kjøre og passer fint som en familiebil. Deilig å slippe ladekø, men samtidig kunne kjøre h

Score 9.4

Vurdert av HerrKristiansen

Tesla Model X (2018)

Tesla har byttet bærearmer 4 sider på garanti. Har byttet filtere, bremseveske, AC iht anbefalt. Bremseservice ifb bytte av dekk sommer og vinter. Fremdeles orginale skiver og klosser etter 135000km

Score 9.4

Vurdert av Billiker

BMW iX3 (2024)

Har kjørt både Opel, Audi, Volvo og til sist BMW. Dette er den beste bilen jeg har hatt, uten tvil!

Score 10

Vurdert av Ketil

Skoda Elroq (2026)

Super bil. Liten men likevel stor nok. Meget godt lydanlegg (i tilleggspakke), kjempegode lys. Presis i styring og kjøring. Praktisk. Godt plasserte knapper og spaker. Supre seter Savner progra

Score 9.0

Vurdert av Linus

Skoda Octavia (2019)

Feilfri, komfortabel og billig i drift.

Score 9.8

Vurdert av Joey

BMW X1 (2021)

Meget godt valg for to voksne. Blir for trang med to barneseter. Meget lettkjørt, en del støy ved kjøring på motorvei. ACC slår seg lett av under kjøring i tåke, regn og lav sol. Bilen nettopp

Score 7.2

Vurdert av Idarius

Mercedes-Benz GLS (2018)

Har tidligere hatt E-klasse (diesel) og sist en S-klasse (diesel), og denne gangen ble det altså den største SUV'en, og jeg har vært veldig fornøyd med alle disse tre bilene. Komfortabelt, stille

Score 9.2

Vurdert av Alan

Mercedes-Benz B-klasse (2014)

Behagelig å kjøre.

Score 7.2

Vurdert av Britten

Hyundai IONIQ 5 (2023)

Litt kluss med radar/cruise. Inn for andre gang nå. Irriterende oppdateringer.

Score 9.0

Vurdert av Geir

Peugeot 3008 (2021)

Svært fornøyd med en rask hybridbil 300hk og godt utstyrt. Inn og utkobling av bensinmotoren merkes knapt. Setter stor pris på varmeren som styres fra app. Lading styres også fra app om ønskelig.

Score 8.6

Vurdert av Helge

Lexus RZ (2025)

Vil påstå det ikke finnes mange biler på markedet med samme komfort og driftskvalitet. Hvis en er opptatt av å få det siste i tech, ultralang rekkevidde og superrask lading er ikke dette rett bil

Score 8.8

Vurdert av Knut