Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2007 Citroën C6 2,7 V6 HDi Aut 6 gir Exclusive Sedan Diesel

Score 8.4/10

Dette er luksusbilen for den som vil oppleve luksus og skille seg ut. Samtidig er ikke bilen mer prangende enn at man må være godt over middels bilinteressert for å vite hva dette er for en doning. Pr desember 2016 er det 68 registrerte C6 i Norge. Så dette er definitivt ikke bilen det går 20 av på dusinet. Sannsynligheten for å møte på en annen C6 i normal trafikk her i Norge, er så godt som ikke-eksisterende. Markedet for C6 er minimalt i Norge, noe som fører til at man kan sikre seg en bil i luksusklassen for en overkommelig pris. <br /> C6 har et gjennomført design, men kan nok kreve litt tilvenning for å like. Om man studerer bilen nøyere, vil man etterhvert se hvor gjennomførte linjer den har. Alt i alt en luksuriøs eleganse, diskret innpakket, og med meget trivelige egenskaper. Dette er en modell som har potensiale for å oppnå kultstatus i fremtiden, tilsvarende den legendariske Citroën SM. Totalt produsert i 23421 eksemplar, gjør at dette vil forbli en sjelden kuriositet innen bilverden.

Kjøreglede

9 / 10
Nydelig bil å kjøre. Særdeles godt lydisolert. De større dieselvariantene har rikelig med krefter. Et sofistikert fjæringssystem gir meget bra kjøreegenskaper kombinert med god komfort. Betydelig stivere enn tidligere store Citroën-modeller, men dette skyldes et aktivt fjæringssystem som stiver opp bilen når forholdene krever det. Dessverre går dette noe utover komforten over skarpe ujevnheter, mens kjøreopplevelsen generelt er deilig flytende. Setene er forholdsvis harde, som man forventer av en moderne bil. En særdeles behagelig bil for å cruise over lengre avstander, samtidig som den er lettkjørt nok til også å være bekymringsfri i tett bymiljø.

Kvalitet/driftssikkerhet

8 / 10
Gjennomført bra og smidig dieselmotor, med masse moment og krefter. Svakheter i hjuloppheng foran, som later til å være noe underdimensjonert for en slik tung bil.
Generelt en god byggekvalitet, som man bør forvente på en såpass dyr bil. Mange felles deler med andre mer konsumrike bilmodeller. Motor finnes også hos LandRover, Jaguar XF, Ford og andre PSA modeller. Girkasse samme som i Volvo XC90, japanskbygget Aisin. Påstås å være "vedlikeholdsfri", men dette er en potensiell fallgrube. Anbefalse å flushes med ny olje hver 80-100k km.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Romslig innvendig, også i baksetet. Men noe lav takhøyde bak pga designet. Ikke overveldende bagasjekapasitet, men tilstrekkelig. Krever litt tilvenning med mange knapper på instrumentpanelet, men er nokså intuitivt å operere. Delikat løsning av head up display. Meget godt klimaanlegg, med 4 soner, setevarme bak, fleksible og romslige oppbevaringsrom.

Økonomi/kostnader

8 / 10
Relativt lave bruktpriser, som gir mulighet til å anskaffe seg en lekker bil til en billig pris. Kan lønne seg å shoppe litt rundt for forsikring, da noen selskap er urimelig dyre for denne bilen. Minst like driftssikker og solid som tilsvarende biler i samme kategori. Kan lønne seg å søke etter høyest mulig drivstoffkvalitet, da EGR ventilene kan brenne seg fast. Dette er omfattende å skifte ut, men problemet er nok ikke større enn på tilsvarende andre bilmodeller av samme kaliber.

Drivstoff/forbruk

8 / 10
3,0 HDi er langt mer drivstoffgjerrig sammenlignet med 2,7 HDi.

Flere vurderinger

Volvo EX90 (2025)

Bilen er langt ifra ferdig, og oppdateringene fra Volvo kommer sjeldent og ujevnt. Nye feil dukker opp og forsvinner om hverandre, og bilen har allerede vært flere ganger på verksted for å bytte om

Score 4.8

Vurdert av Artur

Mitsubishi Outlander PHEV (2016)

En bil som har vært brukt til store og små transporter. Meget pålitelig sommer som vinter. Vil beholde bilen i mange år.

Score 8.2

Vurdert av Svein13

Citroën DS3 (2012)

Billog liten sportsbil. Jeg vil tro at dette må være en veldig gøy førstebil for mange. Den går godt om mann får bensin 156hk utgaven den ser bra ut og den ligger godt på veien.

Score 6.8

Vurdert av Kimmi500

Volvo XC40 (2024)

Veldig fornøyd med bil, komfort og spesielt støy som er lavere enn de fleste biler i denne klasse/ pris. Ingen problemer med bilen!

Score 9.6

Vurdert av HGB68

Skoda Enyaq (2025)

Brukt som drosje, har per nå 75000km. Veldig stor oppgradering å få batterivarme. Regenerativ bremsing anbefales ikke på vinterføre. Får minus på forbruk da bilen gir meg 270-330km på kaldeste

Score 6.6

Vurdert av uKultuR

Volvo EX30 (2025)

Mekanisk fin bil men med et makkverk av software som er full av feil. Se Volvo ex30 forum for tidenes lengste og gjentakende feil rapporter. Volvo ser ikke ut til å være interessert å ordne opp des

Score 2.4

Vurdert av Slurp

Skoda Enyaq (2023)

Syns utseende å bilen er tøff, ellers kan jeg ikke sa hva den skal være bedre på enn sine konkurrenter. Sitte stillingen passer meg dårlig, men fruen liker det. Pluss at den har soltak Elendi

Score 6.8

Vurdert av Dincer

Mazda CX-5 (2013)

Bilens største utfordring med skyactive motor er relatert til partikkelfilter, koksing av inntaksmanifold og tett sumpfilter, som kan lede til havari. Annet er utkobling av turbo på grunn av feil ve

Score 7.0

Vurdert av Olav

Renault 5 E-Tech (2025)

Dette er virkelig en bil jeg anbefaler. Årets bil i Europa og Årets bil i Norge, med god grunn. Veldig kult retro-design. Legger til at Renault også hadde årets bil i Europa i 2024 med Scenic E-Te

Score 8.4

Vurdert av Knut

Citroën e-C4 (2025)

Jeg er foreløpig veldig fornøyd. Har slitt litt med å finne den optimale sittekomforten, men en pute gjorde susen der (jeg er 180 og trengte ekstra korsryggstøtte). Bilens automatikk passer meg ve

Score 9.0

Vurdert av Siri

Aston Martin DB9 GT (2017)

alert("total")

Score 5.0

Vurdert av test

Aston Martin DB9 GT (2017)

totalvurderingtest

Score 5.0

Vurdert av test

Abarth 500e (2024)

Score 10

Vurdert av Bernt

Abarth 500e (2024)

Score 1.0

Vurdert av xxxfooo4

Abarth 500e (2024)

xxxfooo4

Score 3.0

Vurdert av xxxfooo4