TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2011 Ford Mondeo 2,0 TDCI 140hk Titanium Aut. Stasjonsvogn Diesel

Vurdert av MK4PremiumExclusive

Score 9/10

Alt sett under ett, er vi meget fornøyde med bilen.<br /> Ford har imponert med MK4, så om det ikke blir en tysker neste gang, er nok MK5 et meget aktuelt alternativ som oppgradering.

Kjøreglede

8 / 10
Ikke mye å utsette på kjøregleden på Mondeo MK4. Styringen oppleves som meget presis og sportslig, og man får mye feedback fra bilen gjennom både ratt, pedaler og korsryggen. Det som trekker noe ned, er at 140hk kan føles noe seigt, samt at Powershift kassa ikke er helt optimal; den bestemmer i for stor grad selv hvilket gir den skal stå i, til tross for at den står i M-manuell. Hender ofte den føler 1. gir er mer passende enn 2. gir som jeg har valgt ved kjøring over fartsdumper og lignende situasjoner. Liker heller ikke at kickdown ikke er deaktivert i manuell modus.
Noe veistøy er det også om man sammenligner med tyskere, men absolutt levbart.

Kvalitet/driftssikkerhet

8 / 10
Har hatt 2012 modellen i 5 år nå, og er egentlig ikke noe særlig å ta fram som negativt. Bilen føles solid bygd, og har ikke hatt behov for større påkost utover vanlig vedlikehold og service. Men det må nevnes at man må være meget påpasselig at Powershiftkassene får oljeskift til riktig tid, helst før. Ellers risikerer man en del påkost eller skifte av kasse. Vår har fått problem med at hastighetssensorene antageligvis har en del spon på seg, som medfører at 1 eller begge av clutchene kobler ut til tider. Løses heldigvis ved å stoppe og starte bilen igjen i vårt tilfelle.
For å skifte sensor må kassa ut av bilen og klyves.
Bør også nevnes at låsekassene i dørene ikke er særlig glad for at gradestokken blir blå, så det er viktig å sørge for at vann ikke kommer til der. Sjekk dreneringer og veldig gjerne smør opp med riktig fett i løpet av sommerhalvåret.

Plass/praktiske løsninger

10 / 10
Full score for plass. Dette var en av hovedgrunnene for at vi valgte denne bilen. God benplass bak, god plass for lang fører, og barnevogna er bare å slenge baki, uten å plukke av hjul.
Stort pluss er også hengervekt på 2000kg, som er greit med stor vogn.

Økonomi/kostnader

9 / 10
Forholdsvis lavt forbruk, og brukbare priser på service. Spesielt om man sammenligner med "premium"-merker. Forholdsvis greie priser på deler også, spesielt om man kjører fra 3. part.

Drivstoff/forbruk

10 / 10
Helt greit forbruk sett opp mot størrelsen på bilen. Ligger på ca 0.6 - 0.65L på mila ved langkjøring.

Flere vurderinger fra samme generasjon

Ford Mondeo (2013)

…….

Score 6.0

Vurdert av Tomm

Ford Mondeo (2013)

Solid bil som ser bra ut og lite feil. Mye bil for pengene. Viktig med riktig vedlikehold og god pleie av karosseri.

Score 8.6

Vurdert av Kjell

Ford Mondeo (2013)

Ekstremt fornuftig bilkjøp. Kanskje litt kjedelig sammenlignet med andre, men her får man myyye bil for pengen.

Score 9.6

Vurdert av Anders

Ford Mondeo (2013)

Driftsikker bil med utmerket kjørekomfort, gode kjøreegenskaper og lavt drivstofforbruk. Rene kinderegget!

Score 8.8

Vurdert av PB65

Ford Mondeo (2013)

Blir garantert ny Mondeo når denne skal byttes ut, men den er bedre enn mange nye stasjonsvogner. Best på alt av vanlige stasjonsvogner, men mangler status selv om premiumfølelsen er på plass. En

Score 9.8

Vurdert av Erik

Ford Mondeo (2013)

God familiebil som dekker både daglige- og feriebehov. Bilen er generelt god å kjøre, særlig på lengre turer. Stereoanlegget er et særlig pluss. Det som trekker særlig ned, er automatkassen und

Score 8.0

Vurdert av AHR69

Ford Mondeo (2013)

Romslig stasjonsvogn med gode kjøreegenskaper.

Score 7.8

Vurdert av Stahak

Ford Mondeo (2013)

Dette er virkelig en konge bil. Bare å anbefale på det sterkeste. En drivers car rett og slett. Bilen er kjørt 61 000 km. Min far har en 2011 mod. Mondeo 2.0 Tdci 140hk Aut. Combi-Cupe. Kjørt 52 0

Score 9.6

Vurdert av O. E. B.

Ford Mondeo (2013)

En av de aller beste biler på bruktmarkedet akkurat nå! Morsom å kjøre til tross for den mindre motoren, utrolig gode kjøreegenskaper, bra komfort/plass og gjerrig på forbruk. Ford Mondeo var en

Score 8.8

Vurdert av MattiasN

Ford Mondeo (2012)

God å kjøre, men ett mareritt å eie økonomisk. Tross alt lav km stand, var den stort sett på verksted

Score 5.2

Vurdert av Kalle56

Ford Mondeo (2012)

Veldig fornøyd

Score 9.4

Vurdert av Mondeo12

Ford Mondeo (2012)

Godt fornøyd.

Score 8.6

Vurdert av Ford

Ford Mondeo (2012)

Meget god bil både på lang og småkjøring. Eneste kommentar er at jeg ikke får den ned i det drivstoffforbruket selv med pen kjøring. Ligger på 0,8 på mila.

Score 9.6

Vurdert av Niko

Ford Mondeo (2012)

Knallgo bil som har vært snill med oss, hadde tre barnestoler i baksetet det første året og det er det ikke mange biler i denne klassen som har. bagasjerommet er stort og praktis. Samtidig som en

Score 8.6

Vurdert av Kruttlapp1

Ford Mondeo (2012)

Veldig fornøyd med ny bil kjøpet mitt i 2012. Bilen har vært alt jeg forventet.

Score 9.0

Vurdert av geirhead

Flere vurderinger

Tesla Model 3 (2022)

Veldig formøyd Veldig morsom og kjøreglede på topp

Score 7.8

Vurdert av Twinn

Volkswagen Golf (2013)

En allsidig og god bil. Og dessuten pene, harmoniske linjer og fine proporsjoner.

Score 8.8

Vurdert av RolfV

DS DS 7 Crossback (2021)

Kjempefornøyd med denne. Rask, bra ryggekamera, veldig bra alternative valg på skjermen/rattet, bra seter og svingradius.

Score 8.6

Vurdert av Eldar

Lexus RZ (2026)

Stort sett fornøyd, enkelte forbedringer når det gjelder infosystem..

Score 7.4

Vurdert av Maxi

MG MG4 (2023)

Kan ikke anbefale denne bilen. Har aldri hatt en bil med så mye feil på elektronikk. Flere ganger har bilen prøvd å presse meg av på avkjøringsraper på E18. Sliter med vei merking på Skøyen,

Score 3.0

Vurdert av Rune

Audi Q6 e-tron (2025)

En god europeisk bil hvor du slipper kinesisk overvåkning som i Volvo. Den kjører meget godt, spesielt med luftfjæring. Den er langt penere enn BMW IX (snodig)/MB GLC (såpestykke), gir passe med s

Score 9.2

Vurdert av Bengt

Audi Q6 e-tron (2025)

En god europeisk bil hvor du slipper kinesisk overvåkning som i Volvo. Den kjører meget godt, spesielt med luftfjæring. Den er langt penere enn BMW IX (snodig)/MB GLC (såpestykke), gir passe med s

Score 9.2

Vurdert av Bengt

Audi Q6 e-tron (2025)

En god europeisk bil hvor du slipper kinesisk overvåkning som i Volvo. Den kjører meget godt, spesielt med luftfjæring. Den er langt penere enn BMW IX (snodig)/MB GLC (såpestykke), gir passe med s

Score 9.2

Vurdert av Bengt

Audi Q6 e-tron (2025)

En god europeisk bil hvor du slipper kinesisk overvåkning som i Volvo. Den kjører meget godt, spesielt med luftfjæring. Den er langt penere enn BMW IX (snodig)/MB GLC (såpestykke), gir passe med s

Score 9.2

Vurdert av Bengt

Changan Deepal S05 (2026)

Helt topp! Premium følelse.

Score 8.8

Vurdert av IvarA

Mercedes-Benz C-klasse (2011)

Veldig god å kjøre.

Score 7.4

Vurdert av Tommy

Honda e:Ny1 (2024)

Mye bil for pengene

Score 9.2

Vurdert av Olles

Hyundai IONIQ 6 (2023)

En glede å bruke, Behagelig kjøreopplevelse. Lavt støynivå. Typisk milsluker. Er ikke sliten etter en tur Oslo- Trondhjem. God selvkjøringsfunksjon

Score 9.4

Vurdert av Arne

Kia EV3 (2026)

En meget tiltalende og god bil. Sprekt design og masse utstyr. God kjørekomfort.

Score 9.2

Vurdert av Storeulv

Renault Captur (2022)

En bil det er lett å bli glad i sprek og kjørevillig og billig i drift

Score 9.6

Vurdert av bilglad