TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2018 Volkswagen Golf GTi 2,0 TSI 245hk Performance Kombikupé Bensin

Score 9.2/10

Kjempefornøyd med min GTI, og hadde den nye modellen vært like fin hadde jeg bestilt en 2021 modell.

Kjøreglede

9 / 10
Hadde en GTE som leasingbil tidligere, og de som sier at å kjøre GTE er som å kjøre en GTI, har ikke prøvd sistnevnte... GTE er god å kjøre og ganske sprek, men er som en lastebil i forhold.
God styring, god gassrespons, store kraftige bremser og samtidig OK komfort. Haldex diff for å unngå understyring, fungerer veldig bra.
Bra lyd i eksosanlegget, selv om det er standard. Man hører godt at dette ikke er en vanlig Golf.
Jeg har manuelt gir, og opplever at clutch/girskift kunne vært noe smoothere, særlig ved skift av gir fra 1. til 2. og noe fra 2. til 3., så litt trekk for dette. Men girkassen gir likevel kjøreglede og involvering, og passer bilens karakter svært godt.
God fremkommelighet på vinteren også, har gått ned i bredde fra 225 til 205 på 17» GTE vinterfelger for bedre fremkommelighet.
En GTI skal helst være knallrød etter min mening.

Kvalitet/driftssikkerhet

9 / 10
Ingen feil med bilen på 3 år og 31.000 km, men noe kjøleveske måtte etterfylles rundt 25.000 km.
GTE’en jeg hadde var inn og ut av verksted uttallige ganger i løpet av de 3 årene jeg hadde den. Ble også hentet av viking i garasjen hjemme grunnet driftsstans.
GTI drivverket derimot fremstår som gjennomprøvd og driftssikkert.
Tung, «Tysk» lyd ved lukking av dører, det er et pluss.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Man kjøper ikke en GTI fordi man prioriterer plass. Da kjøper du Golf stasjonsvogn, Tiguan eller Passat.
Likevel mye bedre bagasjeplass enn Golf GTE. God plass innvendig, 4 voksne pluss ski i skiluken (standard), er ikke noe problem. Mye gode oppbevaringsløsninger i bilen. I forhold til bilens størrelse, er plassen god og langt mer praktisk enn for eksempel Bmw 1 serie fra samme tid, som oppleves direkte trang. Samme gjelder for øvrig Mercedes A klasse.
Karakter gitt i forhold til bilens størrelse.

Økonomi/kostnader

9 / 10
Mye er standard på GTI (18 tommere, sportsseter, sportsunderstell og store bremser, mørkt tak, digitalt instrumentpanel, adaptiv cruise, led hovedlys og mørke led dynamiske baklykter, parkeringssensorer og mye mer). Lav pris på ekstrautstyr som ryggekamera, mørke ruter, Webasto, hengerfeste mv.
Så også på Bmw 1 serie, og fikk en relativt treg 3(!) sylindret 118i for nesten samme pris (20-30.000 under), men uten mulighet for for eksempel Webasto som jeg spekket i min GTI for kun kr 9.000 ekstra. Alt koster ekstra hos Bmw, for eksempel er ikke adaptiv cruise standard. Og det er kjempedyrt!
GTI var good value for money da den ble kjøpt, mye motor, kjøreglede og utstyr for pengene. Den virker også å ha god andrehåndsverdi.

Relativt dyr service på 3. året, men den inkluderte også hjulstillingskontroll samt innstilling, og bytte av olje på Haldex differensial.

Drivstoff/forbruk

10 / 10
Rekord på vei ned fra fjellet med litt under 80 km/t snitt, en tur på 18 mil:: 0,47 liter per mil.
Normal langkjøring E18 Kristiansand - Oslo i høy hastighet mest mellom 90-120, gir ca 0.62 til 0.65 per mil, med min kjørestil.
Langkjøring på landevei (70-90 km/t) gir mye lavere forbruk, rundt 0.55 per mil.
Bykjøring og småkjøring 0.8 - 1.0 liter per mil.
Veldig fornøyd med tanke på bilens og motorens karakter og egenskaper.

Flere vurderinger

Peugeot 307 (2007)

Et godt alternativ til Golf.

Score 8.4

Vurdert av Rennie

Hyundai Kona electric (2019)

Veldig økonomisk og fin bil å kjøre. Litt hjulstøy

Score 9.6

Vurdert av Stig

Alfa Romeo Giulia (2017)

Svært godt fornøyd. Er andre eier

Score 8.0

Vurdert av Giulio

Hyundai IONIQ 5 (2022)

Gode seter, god plass til fire personer på 190. Lett betjening med de mest brukte funksjoner på fysiske knapper. Rask lading (800V. system) Uttak av 230V. både utvendig og innvendig. (Ca. 16A) Jus

Score 8.4

Vurdert av Froggy

Peugeot e-2008 (2021)

Ble kjøpt som bil nummer to, men endte opp med å bli den vi bruker mest. Mye bil for pengene. Lader hjemme, så da er ikke ladehastigheten noe tema, men den kunne nok vært bedre. Når ikke rekkevid

Score 9.4

Vurdert av Bjartmar

BMW X2 (2019)

Meget bra bil som takler det meste. Synes og den ser tøff og sporty ut og med mørkt brunt interiør er den perfekt.

Score 9.2

Vurdert av Olark

BMW X3 (2014)

Beste bilen jeg har hatt med diesel motor. Den hadde også det flotte mørkebrune interiøret som jeg synes passer best i enhver BMW som har klasse og alt utstyr. Skulle aldri ha solgt den,men fikk et

Score 10

Vurdert av Olark

Nissan Qashqai (2014)

En helt topp bil som jeg kommer til å kjøre til den er helt ferdig

Score 7.2

Vurdert av Oyvindlange

Hyundai IONIQ 5 N (2024)

Aldri har jeg eid en så spesiell og gjennomført kul bil, og jeg tror det blir lenge til produsenter av kjøretøy kommer med en lik løsning. Denne bilen skal jeg ha til jeg dør eller den blir smad

Score 9.2

Vurdert av Koreakonvertitt

BMW 6-Serie (2019)

Fantastisk bil med trekk, styring og luftskjæring på alle 4 hjul. 130 mil på en tank. Ingen feil på 6 år

Score 10

Vurdert av Frank1

Kia EV6 (2022)

Utlading av startbatteriet ødelegger mye; kar 7

Score 8.6

Vurdert av Regor

BMW i4 M50 (2023)

Dette er ikke en praktisk familiebil med stor plass, ferdig diskutert! Det er en utrolig morsom entusiast bil som du blir glad av å kjøre. Heftige ytelser og ekte sportslig BMW kjøreglede uten alt

Score 9.2

Vurdert av Zoom

Kia EV6 (2023)

Svært god bil.

Score 9.8

Vurdert av OMK57

Mercedes-Benz EQB (2025)

Grei bil når alt virker og du ikke trenger å forholde deg til Bertel O Steen. Ville ikke valgt denne hvis jeg kunne velge på nytt.

Score 5.8

Vurdert av SB25

Nissan Qashqai (2018)

Havari på CVT gearkasse på mange av disse bilene dessverre

Score 3.4

Vurdert av Frustrert