TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2012 Nissan Leaf Combi-Coupè Batteri

Score 6.4/10

Utover å være billig i drift pga, el. motoren, er det få ting som er på høyde med f-eks e-Golf og B-klasse. Utseende kan kun dens mor eller el-bilforkjempere elske. Da vi kjøpte bilen (norsk utgave) var det de eneste konkurrentene i-Miev og søsterbilene fra Peugeot/Citroèn. Interiøret leveres nå i mørk farge og evt. i skinn, som utvilsomt er mer praktisk og slitesterkt. Om understell, styring, setekomfort, fjernlys, bluetoothtilkobling m.m. er blitt noe bedre siden 2012, vet jeg ikke noe om. Disse tingene er dessverre ikke "feil" på min bil, det er kjente svakheter med de fleste Leafene (I hvertfall av 1. gen). Bilen gjør imidlertid nytten på 4. året som rimelig nummer to bil til daglig jobb-pendling. Jeg kan ikke forstå hvorfor noen kjøper nye Leafer i dag, når det i dag er flere bedre alternativer. Eneste argument for å kjøpe Leaf i dag, må være som rimelig bruktbil.

Kjøreglede

4 / 10
Positivt: Kvikk startakselerasjon. Myke dempere. Negativt: Nummen styring med dødrom langs senterposisjonen. Fjæringen knirker under 5 grader.

Kvalitet/driftssikkerhet

3 / 10
Ingenting som har gått i stykker, men det er flere ting som har fungert dårlig siden bilen var ny. Understellet knirker som en gammel hestekjerre over humper, når temp. er under 5 plussgrader. Billig interiør og seter uten sidestøtte, samt lite innstillingsmuligheter. Vindusheisene går som i sirup når det er kaldt ute. Fjernlysene lyser kun marginalt lengre enn nærlysene. Vindusspylerne når kun til nedre halvdel av frontruten pga svakt trykk. Ventilasjonsanlegget klarer ikke holde rutene duggfri når det regner uten å overkjøres manuelt. Den fjernstyrte app-baserte parkeringsvarmeren har de siste fire årene i beste fall virket 1/3 av tiden.

Plass/praktiske løsninger

7 / 10
Romslig kupe. Bakovervendte barneseter får faktisk plass bak fører (183 cm). Baggaserommet er dårlig utformet og relativt høy lastekant gjør det tungvindt å få inn større gjenstander. Lyse stoffhåndtak i dørhåndtakene blir naturligvis raskt stygge.

Økonomi/kostnader

8 / 10
Bilen er billig i drift. Dette er utvilsomt bilens sterkeste kort.

Drivstoff/forbruk

10 / 10
Det blir ikke stort rimeligere enn dette. 0,18 kWt/km om vinteren og 0,16 kWt/km om sommeren.

Flere vurderinger fra samme generasjon

Nissan Leaf (2017)

Rimelig og driftssikker bil med ingen uforutsette utgifter så langt (kjørt 60.000 km). Ingen degradering av batteriet.

Score 9.0

Vurdert av Trond

Nissan Leaf (2017)

En god, billig og enkel bil å kjøre. Elsker forhåndsoppvarming, e-pedal, oppvarmbart ratt, skinnseter, oppvarmbare seter foran og bak, uproblematisk bluetooth, stort bagasjerom.

Score 7.6

Vurdert av Vidar

Nissan Leaf (2017)

El bilenes svar på boblen.

Score 7.2

Vurdert av 7ren

Nissan Leaf (2017)

Veldig fornøyd etter tre år på veien

Score 9.6

Vurdert av Hansern

Nissan Leaf (2017)

Ikke noe som pynter opp på tunet, men rimelig og driftssikker

Score 8.0

Vurdert av 7ren

Nissan Leaf (2017)

God og komfortabel bil til en rimelig penge. Driftssikker og økonomisk, som ikke skiller seg nevneverdig ut lenger. Uten lydanlegg fra bose forsvinner "basskassa" i bagasjerommet som gjør at man få

Score 8.2

Vurdert av BobbyDayCare

Nissan Leaf (2017)

Alt i alt veldig fornøyd. Veldig fin bil og gode ordninger når det kommer til nedbetaling av den. Som student, er det viktig å ha en jobb på side, men det er nesten et must, når stipendet dek

Score 7.4

Vurdert av Legenden

Nissan Leaf (2017)

Avgiftsbil, billig å eie, godt alternativ til buss, ingen stor kjøreglede, ikke dårlig på noen måter heller. helt ok..

Score 7.8

Vurdert av ISlexus

Nissan Leaf (2017)

El bilenes svar på folkevognen

Score 9.4

Vurdert av 7ren

Nissan Leaf (2017)

Super bil. Enkelt og greit

Score 10

Vurdert av Leaf1

Nissan Leaf (2017)

Veldig fornøyd, vi gar kun elbiler og kjører denne ofte på langtur, kjører 25.000 km/år

Score 9.4

Vurdert av Pascsl

Nissan Leaf (2017)

En veldig god bil jeg bruker til å pendle 90km hver dag. 45km - Lading - 45km. Fungerer utmerket til det men skulle ønske litt bedre batteri. God oversikt i bilen, føles sprek, godt utstyrt.

Score 8.6

Vurdert av TommyWelle

Nissan Leaf (2016)

Driftssikker, super bil i det daglige. Ikke veldig spennende, men rimelig og trygt bilhold veier opp.

Score 8.8

Vurdert av Daniel

Nissan Leaf (2016)

Får du tak i en 2013 modell eller nyere som er kjøpt ny i Norge er denne bilen rett og slett et kupp som bil nr 2.

Score 8.0

Vurdert av Bobbybrown

Nissan Leaf (2016)

Bra bybil som jeg kan kjøre opptil 15 mil på en lading.

Score 9.2

Vurdert av Arve

Flere vurderinger

Hyundai IONIQ 5 (2023)

Veldig lav nyttelast. Kan ikke frakte 5 voksne personer. Dårlig byggekvalitet. Papiroverflater på bl.a. dørpaneler. Elektroniske sikkerhetssystemer som er ustabile og bl.a. trekker bilen over i mot

Score 1.2

Vurdert av Star58

Volkswagen Touran (2016)

Vi er kjempefornøyde med denne bilen. God å kjøre, veldig praktisk og minimalt med reparasjoner.

Score 10

Vurdert av Jonny

Volkswagen ID.4 (2022)

Det virker som om denne bilen er designet helt uten tanke på at noen skal bruke den. Det at ingen i VW har satt foten ned og stoppet elendigheten, gjør at jeg ikke kan stole på systemet deres, og k

Score 2.4

Vurdert av fuzzy

Toyota Auris (2017)

En suveren bil dersom man ikke trenger masse plass eller man trenger en rimelig, driftssikker og god pendlerbil/bruksbil. Toyota har laget hybrid biler i snart 30 år så dette er gjennomprøvd teknol

Score 9.8

Vurdert av Bamsemums

Polestar Polestar 3 (2025)

En fantastisk bil som må oppleves. Kvalitet på øverste hylle og et stereo (b&w) som få kan matche gjør at hver kjøretur er en glede.

Score 6.0

Vurdert av Raymond

Volvo XC60 (2022)

Snart 5 år gammel. Kjørt 94 000 km. Aldri vært på verksted utenom service. Fantastisk driftssikker bil som og er veldig god å kjøre.

Score 8.2

Vurdert av Fjordmann1

Volvo 850 (1997)

Har på mine 17 år som sjåfør kun «brukt opp vrakbiler» å har sikkert kasta IALLEFALL 30 bruksbiler å kan telle på en hånd hvor mange jeg har eu godkjennt.. 855’n har gått igjennom EU kont

Score 7.0

Vurdert av ArnesRacing

Tesla Model Y (2025)

Kanon bil. Driftssikker og intuitive løsninger

Score 10

Vurdert av Eopheim

Volvo XC60 (2012)

Meget godt fornøyd, også med merkeverkstedet.

Score 8.4

Vurdert av Paal

Mercedes-Benz EQE SUV (2023)

En av de beste elektriske premium SUV'er man kan kjøpe i Norge i dag. Driftssikker, allsidig og komfortabel. Selv om 21"-hjul kler bilen godt, blir dekk og felg sårbare og eksponerte elementer grunn

Score 9.2

Vurdert av Laffen

Volvo S90 (2018)

Dette har vært en fantastisk bil frem til nå, med alle de funksjonene en oppegående, men aldrene mann setter i høysetet, spesielt på vei til hytta på fjellet vinterstid - og nå er det slutt. Al

Score 8.8

Vurdert av Egil

Volkswagen ID.4 (2021)

Ein bil eg har vore svært nøgd med. Kjørt 123000km nå. Skifta ein lenkearm på garanti. Ellers ikkje tull. 2 servicer på 123000 km, og over 1,5 år til neste service gir billig bilhold. God å kj

Score 9.2

Vurdert av OlaE

Hongqi E-HS9 (2022)

Luksus er det, men takk og pris slipper jeg å tenke på bruktprisene som raser. Og for å si det slik. Det blir aldri en slik bil senere.

Score 6.0

Vurdert av Bamsefar

Zeekr 7X (2025)

7Xen er en veldig god bil både kjøremessig og kvalitetsfølelse. Har hatt både Model S og I-Pace tidligere.

Score 10

Vurdert av Roger

Tesla Model Y (2021)

Ikke veldig komfortabel, men veldig, veldig praktisk og effektiv.

Score 9.4

Vurdert av Brabham