TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1998 Mitsubishi Pajero 2,8 TD IC GLS At Stasjonsvogn 4

Vurdert av Arnstein

Score 5.6/10

Hadde denne bilen i nesten seks år, den var varebil gjennom det hele. Hadde en del uheldige feil og de fleste av dem var relatert til rust. I tillegg hadde den avleiringer i drivstoffet som fire forskjellige verksteder ikke klarte å finne ut av. Den var treg, men utrolig sterk. Den fikk derfor tilnavnet "Droget." Likte seg ikke i høyere hastigheter, men var ypperlig på dårlig vei. Pajero er til dags dato en av mine favorittbiler til tross for at denne var et mer uheldig eksemplar.

Kjøreglede

8 / 10
Bor i Nord-Norge og kjørte i all hovedsak på veier med dårlig vedlikehold og grunnarbeid fra 60-tallet (dvs. jeg kjørte lite på europaveiene) og til det bruket var bilen ypperlig. Den handterte trekkspillasfalt, store hull, grusvei i oppløsning og kommunale traktorveier bedre enn noen annen bil jeg har kjørt. Det er så jeg er fristet til å si at den hører like mye hjemme i de norske skoger som elgen gjør. Jeg har like mye godt å si om den som trekkvesen, selv med tung vogn føltes det ikke som om den måtte jobbe spesielt mye hardere av den grunn. Der den ikke føltes hjemme var i 80-soner (eller over) hvor man faktisk kunne kjøre i 80 (eller over). Den strevde med å holde farten oppe og hvis veien var sporete i tillegg så hadde den, i den hastigheten, en uheldig tendens til å ignorere rattkommandoene og oppføre seg som om Nord-Norgebanen var et faktum og den var det første loket på den.

Kvalitet/driftssikkerhet

2 / 10
"Alle" sier at på denne modellen skal man se opp for rust fremme og rundt dørene. Min rustet selvsagt ikke der, men på bakparten var det en annen sak. Når en mekaniker på Mekonomen mente at han ikke kunne sveise mer på den (siden man "ikke kan sveise knekkebrød" som han sa det) var det også det som endelig gjorde at jeg kvittet meg med den. Det at bakre del av eksosrøret datt av på et tidspunkt er nok relatert til dette. Rustet gjorde også festene til bremsecaliperene slik at skruene smeltet sammen med caliperene. Dette er visst vanskelig å oppdage på PKK og det var bare noen måneder etter en at den ene caliperen knakk og datt av. Det verste problemet var allikevel alt det mystiske grumset som oppsto i drivstoffsystemet. Dieselfilteret ble jevnlig tettet av det og etter å ha konsultert fire forskjellige verksteder fikk jeg utelukket dieseldyr, rust, uren diesel, kondens, og sanslyunligvis mer som jeg har glemt. Årsaken forble et mysterium, men effekten var iallefall at motoren måtte ruses godt ved start før den var villig til å dokk-dokke videre på egen hånd (den hørtes ut som en eldre båtmotor). På den andre siden tror jeg ikke mange motorer ville ha tålt den jevnlige julingen som måtte til her, så de som ikke har hatt et slikt problem vil nok ha langt mer positivt å si om den.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Fantastisk behagelige seter, romslig, med full oversikt over hva som foregår utenfor, og verdens beste speil å rygge etter. Dashbordet var enkelt, men da også like enkelt å forstå seg på. Har overhodet ikke noe å utsette på her.

Økonomi/kostnader

4 / 10
Hadde ingen dyre feil på bilen, men drivstoffkostnadene var høye. Avskrivningene gikk på ca. 8000 kr i året, ikke galt det heller. Billig å forsikre (men så skal det også en egen type fjott til for å råkjøre med en bil som bruker nesten femten sekunder å komme opp i åtti).

Drivstoff/forbruk

5 / 10
Brukte 1.2 liter på mila uten last, og det er tross alt ikke lite. På den andre siden økte dette kun til 1.3 liter med to og en halv tonn henger, og det igjen er ganske økonomisk.

Flere vurderinger

BMW 3-Serie (2015)

En ok småbil. Har kjørt BMW siden 1994. Dette var nok den siste BMW’n. Det har vært for mye småpiss med dem 2 siste bilene jeg har hatt. Kvaliteten på BMW har etter min mening tapt seg de sis

Score 6.8

Vurdert av Kjell

Peugeot 407 (2005)

Opplever bilen som er seig bil, hvor det meste fungerer veldig bra. Sliter litt med sentrallås og vindusspylere, og en bakluke som ikke lar seg åpne lenger, men ellers fornøyd.

Score 6.6

Vurdert av Espen

Mercedes-Benz E-klasse (2004)

Fantastisk bil med lite feil, og billig i drift på langtur.

Score 9.4

Vurdert av Pedda211

Volvo XC60 (2012)

Jeg har hatt bilen fra 02-2013 (2. eier) den var da gått 17.800 km på 7 måneders kjøring etter første gang registrering i Tyskland. Bilen er nå (07-2025) gått ca 207.000 km. Jeg har i hovedsak

Score 8.6

Vurdert av OleG

Skoda Enyaq (2024)

Alt i alt en helt grei bil.

Score 8.2

Vurdert av Olav

Tesla Model 3 (2024)

Løp å kjøp. Ikke selg billig, denne bilen er verd hver krone. Takk bilgud

Score 9.6

Vurdert av Topland

Skoda Enyaq (2023)

God på langtur på gode veier, mindre imponert på litt dårligere og svingete veier, tung å kjøre, lite komfort. Vært på verksted X antall ganger første året. Bremser som henger og piper, skif

Score 4.4

Vurdert av JBHs

BMW X5 (2014)

Har hatt jeep gr.ch de siste 22 årene. Veldig fornøyd. Men når italienerne tok over prod. friga jeg ut. Nå har X5 blitt favoritten til kona og det sier alt. Lettkjørt og solid. Kvalitet hele veie

Score 9.4

Vurdert av JOSK

Dacia Duster (2014)

Suveren bil til pris, hatt den siden 2019 og fungert knirkefritt. Kjørt nå ca 100k km

Score 8.8

Vurdert av Maxmekker

Ford Mustang Mach-E (2021)

Veldig fornøy

Score 9.4

Vurdert av JR69

Ford Mustang Mach-E (2023)

Dette er totalt sett den beste bilen jeg noensinne har eid.

Score 8.4

Vurdert av JanErik

Mitsubishi Outlander PHEV (2017)

God bil og har høy komfort.

Score 6.2

Vurdert av Trond

Mercedes-Benz EQE SUV (2025)

Svært behagelig

Score 9.4

Vurdert av Tasle

Hyundai IONIQ 5 (2025)

10 av 10 på både bil og forhandler.

Score 10

Vurdert av Orjan

BYD Sealion 7 (2025)

Drømmebil som er utrolig stille, har god plass og er behagelig å kjøre

Score 7.0

Vurdert av 2Dre