TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1998 Mitsubishi Pajero 2,8 TD IC GLS At Stasjonsvogn 4

Vurdert av Arnstein

Score 5.6/10

Hadde denne bilen i nesten seks år, den var varebil gjennom det hele. Hadde en del uheldige feil og de fleste av dem var relatert til rust. I tillegg hadde den avleiringer i drivstoffet som fire forskjellige verksteder ikke klarte å finne ut av. Den var treg, men utrolig sterk. Den fikk derfor tilnavnet "Droget." Likte seg ikke i høyere hastigheter, men var ypperlig på dårlig vei. Pajero er til dags dato en av mine favorittbiler til tross for at denne var et mer uheldig eksemplar.

Kjøreglede

8 / 10
Bor i Nord-Norge og kjørte i all hovedsak på veier med dårlig vedlikehold og grunnarbeid fra 60-tallet (dvs. jeg kjørte lite på europaveiene) og til det bruket var bilen ypperlig. Den handterte trekkspillasfalt, store hull, grusvei i oppløsning og kommunale traktorveier bedre enn noen annen bil jeg har kjørt. Det er så jeg er fristet til å si at den hører like mye hjemme i de norske skoger som elgen gjør. Jeg har like mye godt å si om den som trekkvesen, selv med tung vogn føltes det ikke som om den måtte jobbe spesielt mye hardere av den grunn. Der den ikke føltes hjemme var i 80-soner (eller over) hvor man faktisk kunne kjøre i 80 (eller over). Den strevde med å holde farten oppe og hvis veien var sporete i tillegg så hadde den, i den hastigheten, en uheldig tendens til å ignorere rattkommandoene og oppføre seg som om Nord-Norgebanen var et faktum og den var det første loket på den.

Kvalitet/driftssikkerhet

2 / 10
"Alle" sier at på denne modellen skal man se opp for rust fremme og rundt dørene. Min rustet selvsagt ikke der, men på bakparten var det en annen sak. Når en mekaniker på Mekonomen mente at han ikke kunne sveise mer på den (siden man "ikke kan sveise knekkebrød" som han sa det) var det også det som endelig gjorde at jeg kvittet meg med den. Det at bakre del av eksosrøret datt av på et tidspunkt er nok relatert til dette. Rustet gjorde også festene til bremsecaliperene slik at skruene smeltet sammen med caliperene. Dette er visst vanskelig å oppdage på PKK og det var bare noen måneder etter en at den ene caliperen knakk og datt av. Det verste problemet var allikevel alt det mystiske grumset som oppsto i drivstoffsystemet. Dieselfilteret ble jevnlig tettet av det og etter å ha konsultert fire forskjellige verksteder fikk jeg utelukket dieseldyr, rust, uren diesel, kondens, og sanslyunligvis mer som jeg har glemt. Årsaken forble et mysterium, men effekten var iallefall at motoren måtte ruses godt ved start før den var villig til å dokk-dokke videre på egen hånd (den hørtes ut som en eldre båtmotor). På den andre siden tror jeg ikke mange motorer ville ha tålt den jevnlige julingen som måtte til her, så de som ikke har hatt et slikt problem vil nok ha langt mer positivt å si om den.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Fantastisk behagelige seter, romslig, med full oversikt over hva som foregår utenfor, og verdens beste speil å rygge etter. Dashbordet var enkelt, men da også like enkelt å forstå seg på. Har overhodet ikke noe å utsette på her.

Økonomi/kostnader

4 / 10
Hadde ingen dyre feil på bilen, men drivstoffkostnadene var høye. Avskrivningene gikk på ca. 8000 kr i året, ikke galt det heller. Billig å forsikre (men så skal det også en egen type fjott til for å råkjøre med en bil som bruker nesten femten sekunder å komme opp i åtti).

Drivstoff/forbruk

5 / 10
Brukte 1.2 liter på mila uten last, og det er tross alt ikke lite. På den andre siden økte dette kun til 1.3 liter med to og en halv tonn henger, og det igjen er ganske økonomisk.

Flere vurderinger

Renault Kadjar (2016)

Super bil. Kjøpte min i 2018 på 69.000 km. Byttet bremseklosser på 70.000 og fikk nytt startbatteri og glødeplugger på garanti ved ca 90.000. Ved 195.000 byttet jeg alle bremseskiver og klosser i

Score 9.4

Vurdert av TOMS

Subaru Forester (2014)

Fin vinterbil, dårlig kvalitet

Score 3.8

Vurdert av Slubbert

Ford Galaxy (2018)

Du kjøper denne hvis du vil ha en av de beste og mest praktiske familiebilene på markedet. Her har du plass til 3 isofix-seter på rad 2, og når barnesetene er borte kan du nyte godt av god bredde

Score 8.6

Vurdert av Smile

Ford Mustang Mach-E (2021)

Veldig god bil. Ingen driftsproblem i løpet av fire år. Herleg å køyra. Litt stiv fjøring, ulempe på småkøyring, men fordel ved høg fart på langkøyring. Vil definitivt kjøpa Mach-E igjen,

Score 9.8

Vurdert av Torgeir

Porsche Cayenne (2015)

Fantastisk pålitelig, stabil og rask nok sporty familiebil med mye glede, syntes nesten også designet med takboks i samme farge ga enda et bedre inntrykk på stedet.

Score 9.0

Vurdert av S2025

Audi A6 (2006)

Totalt sett mener jeg bilen er et godt kjøp, med et økonomisk forbruk på 0.45l/mil er den også forholdsvis billig i drift, men se opp for rust rundt dørene, hjulbuene og på bakluka, et velkjent

Score 7.6

Vurdert av ThomasVAG

Audi A3 (2014)

Ikke den største, ikke den raskeste, ikke den mest komfortable bilen jeg har eid eller kjørt. Men, totalt sett den best bilen jeg har har hatt. Svært lite problemer og ut og innvendig ser den neste

Score 8.6

Vurdert av Pastoren

Toyota Corolla (2023)

Fantastisk bil, morsom og god å kjøre

Score 10

Vurdert av Terje

Ford Fiesta ST200 (2019)

Noe av det beste når det kommer til kjøreglede, et kupp til den prisen. Understyring finnes ikke.

Score 8.6

Vurdert av Henrik

Volvo XC60 (2019)

En skuffende bil til formålet. Vi er en familie på tre, som ble til fire nylig, og bilen har rett og slett ikke plass til oss. Det er bedre plass i Avensisen til mormor (ja, virkelig). Til to pe

Score 6.6

Vurdert av Andreas

Ford S-Max (2017)

Bortsett fra de nevnte lakkproblemene har jeg ingenting å klage på. En helt topp bil som trekker campingvogna på 1950 kg uten problemer. Powershift-kassene har fått en del kritikk, men min har fun

Score 8.4

Vurdert av AndersW

Ford Mustang Mach-E (2022)

Absolutt å anbefale. God på vinterføre. Innertier bokstavelig talt.

Score 10

Vurdert av Dennis

Kia EV6 GT (2023)

En herlig bil, som er et betydelig skritt opp i fra standardversjon av EV6. Bilen er passe stram, men også komfortabel, med et fantastisk kraftoverskudd.

Score 9.2

Vurdert av Knut

Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

Veldig fornøyd

Score 7.6

Vurdert av Jandur

Toyota C-HR (2018)

Veldig fornøyd. Aldri hatt noe tull med den. En bil man kan stole på.

Score 9.0

Vurdert av Pearl