TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1998 Mitsubishi Pajero 2,8 TD IC GLS At Stasjonsvogn 4

Vurdert av Arnstein

Score 5.6/10

Hadde denne bilen i nesten seks år, den var varebil gjennom det hele. Hadde en del uheldige feil og de fleste av dem var relatert til rust. I tillegg hadde den avleiringer i drivstoffet som fire forskjellige verksteder ikke klarte å finne ut av. Den var treg, men utrolig sterk. Den fikk derfor tilnavnet "Droget." Likte seg ikke i høyere hastigheter, men var ypperlig på dårlig vei. Pajero er til dags dato en av mine favorittbiler til tross for at denne var et mer uheldig eksemplar.

Kjøreglede

8 / 10
Bor i Nord-Norge og kjørte i all hovedsak på veier med dårlig vedlikehold og grunnarbeid fra 60-tallet (dvs. jeg kjørte lite på europaveiene) og til det bruket var bilen ypperlig. Den handterte trekkspillasfalt, store hull, grusvei i oppløsning og kommunale traktorveier bedre enn noen annen bil jeg har kjørt. Det er så jeg er fristet til å si at den hører like mye hjemme i de norske skoger som elgen gjør. Jeg har like mye godt å si om den som trekkvesen, selv med tung vogn føltes det ikke som om den måtte jobbe spesielt mye hardere av den grunn. Der den ikke føltes hjemme var i 80-soner (eller over) hvor man faktisk kunne kjøre i 80 (eller over). Den strevde med å holde farten oppe og hvis veien var sporete i tillegg så hadde den, i den hastigheten, en uheldig tendens til å ignorere rattkommandoene og oppføre seg som om Nord-Norgebanen var et faktum og den var det første loket på den.

Kvalitet/driftssikkerhet

2 / 10
"Alle" sier at på denne modellen skal man se opp for rust fremme og rundt dørene. Min rustet selvsagt ikke der, men på bakparten var det en annen sak. Når en mekaniker på Mekonomen mente at han ikke kunne sveise mer på den (siden man "ikke kan sveise knekkebrød" som han sa det) var det også det som endelig gjorde at jeg kvittet meg med den. Det at bakre del av eksosrøret datt av på et tidspunkt er nok relatert til dette. Rustet gjorde også festene til bremsecaliperene slik at skruene smeltet sammen med caliperene. Dette er visst vanskelig å oppdage på PKK og det var bare noen måneder etter en at den ene caliperen knakk og datt av. Det verste problemet var allikevel alt det mystiske grumset som oppsto i drivstoffsystemet. Dieselfilteret ble jevnlig tettet av det og etter å ha konsultert fire forskjellige verksteder fikk jeg utelukket dieseldyr, rust, uren diesel, kondens, og sanslyunligvis mer som jeg har glemt. Årsaken forble et mysterium, men effekten var iallefall at motoren måtte ruses godt ved start før den var villig til å dokk-dokke videre på egen hånd (den hørtes ut som en eldre båtmotor). På den andre siden tror jeg ikke mange motorer ville ha tålt den jevnlige julingen som måtte til her, så de som ikke har hatt et slikt problem vil nok ha langt mer positivt å si om den.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Fantastisk behagelige seter, romslig, med full oversikt over hva som foregår utenfor, og verdens beste speil å rygge etter. Dashbordet var enkelt, men da også like enkelt å forstå seg på. Har overhodet ikke noe å utsette på her.

Økonomi/kostnader

4 / 10
Hadde ingen dyre feil på bilen, men drivstoffkostnadene var høye. Avskrivningene gikk på ca. 8000 kr i året, ikke galt det heller. Billig å forsikre (men så skal det også en egen type fjott til for å råkjøre med en bil som bruker nesten femten sekunder å komme opp i åtti).

Drivstoff/forbruk

5 / 10
Brukte 1.2 liter på mila uten last, og det er tross alt ikke lite. På den andre siden økte dette kun til 1.3 liter med to og en halv tonn henger, og det igjen er ganske økonomisk.

Flere vurderinger

NIO EL6 (2024)

NIO EL6 er fullpakket med alt du trenger og mer for å komme deg fra A til B. Det er utvilsomt en premiumbil med stilrent design, skinntrukket dashbord, alcantara-stoff i taket, HUD, AWD, soft-close,

Score 10

Vurdert av Christopher

Toyota Land Cruiser (1997)

For endel år siden var min konklusjon: enestående holdbar! nå etter ca 100t km til må det slås fast at denne bilen overgår absolutt alle forventninger og strikken for hva den tåler er nå så l

Score 8.4

Vurdert av Fearless

MG MG4 (2025)

Jeg har hatt bilen i en måned og enn så lenge har det ikke dukket opp feil eller mangler. Bilen var svært rimelig i innkjøp og det påvirker hele kostnadsbildet for bilholdet som jo blir svært ri

Score 8.4

Vurdert av Henrik

Toyota Land Cruiser (2008)

En solid enkel og driftssikker bil. Den takler det som en bil bør både sommer og vinter.

Score 8.2

Vurdert av Kjellf

Hyundai IONIQ EV (2022)

Jeg har hatt bilen i ett og et halvt år. Alt virker veldig gjennomtenkt, og kvaliteten er høy. Noe jeg liker spesielt godt er at jeg kan stille inn ladetiden fra appen. Når jeg ser hva strømprise

Score 9.4

Vurdert av Espen

Hyundai IONIQ 5 (2022)

Svært komfortabel. Rommelig for baksetepassasjerer. God komfort på langtur. Etter å ha levert inn leasingbilen var det likevel som å ha blitt kvitt en demon. Bilen har elendige førerstøttesyst

Score 4.0

Vurdert av Bengan56

Hyundai i20 (2018)

Eneste minus er for stor avstand mellom 2 til 3 gir. Må ha minimum 60 km/t før skifte

Score 8.0

Vurdert av Tore

Toyota RAV4 (2021)

Veldig komfortabel og trygg bil. God plass. Liker bilen bedre og bedre etter fire år. Bilen føles som ny.

Score 8.8

Vurdert av Kåre

Volkswagen e-Golf (2019)

en så kjøreglade bil har jeg aldri hatt før men det eneste som trekker ned vurderingen min er kostnader etter garantiperiode for eksempel 11000 NOK for en låsemekanisme i ladekabelen!

Score 9.0

Vurdert av lillegolf

Skoda Enyaq (2025)

Bil med god plass, gode kjøreegenskaper, kvikk, behagelig på langkjøring. Appen er noe treg, men funker greit. Forvarming av batteri er gull på langturer vinterstid.

Score 9.0

Vurdert av Lemmy

Skoda Citigo (2013)

Sparebøsse som gjør jobben.

Score 9.2

Vurdert av Steve

Mazda 3 (2012)

Er PSA biesel i denne. Registerhavari 2 år og 50.000km før skiftintervall. Egr trøbbel. Svake demperfester bak+++. Dyreste bilen jeg har hatt, og jeg har tidligere kjørt bensin v8 i 10 år.

Score 5.8

Vurdert av Steve

Alfa Romeo MiTo (2015)

En glad bil å kjøre, veldig god sitte stilling på lengere turer. Er blant det mest forutsigbare jeg noensinne har kjørt når det dårlig føre. Ble kjøpt for øvelses kjøring med min datter, me

Score 9.2

Vurdert av Steve

Fiat 500 (2021)

500e er en glad bil. Tar seg godt frem og er forutsigbar på vinterføre. Er en lettvint og god pendlerbil, en favoritt til daglig bruk. På langtur tar jeg Alfaen.

Score 9.2

Vurdert av Steve

Hyundai Veloster (2012)

Utrolig morsom og kul bil utseendemessig, som snur hoder. Men kjøreopplevelsen står kanskje ikke helt i stil. Som å kjøre en helt vanlig, døll bensinbil. Hadde forventet både litt bedre driftssi

Score 6.2

Vurdert av Bananfluefangeren