Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1998 Mitsubishi Pajero 2,8 TD IC GLS At Stasjonsvogn 4

Vurdert av Arnstein

Score 5.6/10

Hadde denne bilen i nesten seks år, den var varebil gjennom det hele. Hadde en del uheldige feil og de fleste av dem var relatert til rust. I tillegg hadde den avleiringer i drivstoffet som fire forskjellige verksteder ikke klarte å finne ut av. Den var treg, men utrolig sterk. Den fikk derfor tilnavnet "Droget." Likte seg ikke i høyere hastigheter, men var ypperlig på dårlig vei. Pajero er til dags dato en av mine favorittbiler til tross for at denne var et mer uheldig eksemplar.

Kjøreglede

8 / 10
Bor i Nord-Norge og kjørte i all hovedsak på veier med dårlig vedlikehold og grunnarbeid fra 60-tallet (dvs. jeg kjørte lite på europaveiene) og til det bruket var bilen ypperlig. Den handterte trekkspillasfalt, store hull, grusvei i oppløsning og kommunale traktorveier bedre enn noen annen bil jeg har kjørt. Det er så jeg er fristet til å si at den hører like mye hjemme i de norske skoger som elgen gjør. Jeg har like mye godt å si om den som trekkvesen, selv med tung vogn føltes det ikke som om den måtte jobbe spesielt mye hardere av den grunn. Der den ikke føltes hjemme var i 80-soner (eller over) hvor man faktisk kunne kjøre i 80 (eller over). Den strevde med å holde farten oppe og hvis veien var sporete i tillegg så hadde den, i den hastigheten, en uheldig tendens til å ignorere rattkommandoene og oppføre seg som om Nord-Norgebanen var et faktum og den var det første loket på den.

Kvalitet/driftssikkerhet

2 / 10
"Alle" sier at på denne modellen skal man se opp for rust fremme og rundt dørene. Min rustet selvsagt ikke der, men på bakparten var det en annen sak. Når en mekaniker på Mekonomen mente at han ikke kunne sveise mer på den (siden man "ikke kan sveise knekkebrød" som han sa det) var det også det som endelig gjorde at jeg kvittet meg med den. Det at bakre del av eksosrøret datt av på et tidspunkt er nok relatert til dette. Rustet gjorde også festene til bremsecaliperene slik at skruene smeltet sammen med caliperene. Dette er visst vanskelig å oppdage på PKK og det var bare noen måneder etter en at den ene caliperen knakk og datt av. Det verste problemet var allikevel alt det mystiske grumset som oppsto i drivstoffsystemet. Dieselfilteret ble jevnlig tettet av det og etter å ha konsultert fire forskjellige verksteder fikk jeg utelukket dieseldyr, rust, uren diesel, kondens, og sanslyunligvis mer som jeg har glemt. Årsaken forble et mysterium, men effekten var iallefall at motoren måtte ruses godt ved start før den var villig til å dokk-dokke videre på egen hånd (den hørtes ut som en eldre båtmotor). På den andre siden tror jeg ikke mange motorer ville ha tålt den jevnlige julingen som måtte til her, så de som ikke har hatt et slikt problem vil nok ha langt mer positivt å si om den.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Fantastisk behagelige seter, romslig, med full oversikt over hva som foregår utenfor, og verdens beste speil å rygge etter. Dashbordet var enkelt, men da også like enkelt å forstå seg på. Har overhodet ikke noe å utsette på her.

Økonomi/kostnader

4 / 10
Hadde ingen dyre feil på bilen, men drivstoffkostnadene var høye. Avskrivningene gikk på ca. 8000 kr i året, ikke galt det heller. Billig å forsikre (men så skal det også en egen type fjott til for å råkjøre med en bil som bruker nesten femten sekunder å komme opp i åtti).

Drivstoff/forbruk

5 / 10
Brukte 1.2 liter på mila uten last, og det er tross alt ikke lite. På den andre siden økte dette kun til 1.3 liter med to og en halv tonn henger, og det igjen er ganske økonomisk.

Flere vurderinger

BMW i4 M50 (2025)

Dette er den ultimate europeiske kvalitetsbil.

Score 9.8

Vurdert av Svein

Citroën C4 Cactus (2014)

Komfortabel bil som er billig i drift frem til noe ryker. Da blir den dyr som rakkern.

Score 7.2

Vurdert av Henning

Mazda 6 (2015)

9,2 Dette er en bil som slår langt over sin prisklasse både i kjøre komfort, interiør, lydanlegg og plass. Det er en løsning for disse Skyactiv motorene og det er å skifte olje og væsker litt t

Score 8.0

Vurdert av Yngve

Tesla Model 3 (2024)

Veldig fornøyd. Beste bilen jeg noensinne har hatt!

Score 9.6

Vurdert av Eirik

BMW 3-Serie (2012)

Beste bilen jeg har hatt noensinne, har hatt en del biler siden jeg tok lappen for 32 år siden

Score 9.4

Vurdert av Klodor

Mercedes-Benz E-klasse (2017)

Jeg har hatt 7 eklasser. Dette er en bil som burde fortsatt være i produksjon. Det er en topp bil. Jeg har hatt mange. Den eldste jeg har i garasjen nå er en 1938 cab 230.

Score 9.8

Vurdert av lsh1

Opel Astra (2017)

Egentlig en god på alle måter uten å være super på Noka.

Score 8.2

Vurdert av Ninja

Mazda CX-5 (2013)

Altfor mange feil med bilen. Søk i fb gruppe for norske eiere, mange gjentakende feil

Score 6.2

Vurdert av MazdaCX5

Skoda Superb (2017)

Fantastisk bil som gir deg mye for pengene. Perfekt for barnefamilier.

Score 9.6

Vurdert av Preben

Mazda MX-30 (2022)

En virkelig positiv overraskelse av en bil. Veldig god kjøreopplevelse med masse utstyr som man må betale ekstra for hos andre. Føles rett og slett ut som en bil i premiumsegmentet. Perfekt som bil

Score 8.0

Vurdert av Preben

Tesla Model 3 (2021)

Jeg skal aldri mer ha Tesla fordi de ikke tar ansvar for lav kvalitet.

Score 6.8

Vurdert av MrBeach

MG MG4 (2023)

Totalt inntrykket er veldig bra en så lenge! 9 av 10

Score 9.2

Vurdert av Andreas

Toyota RAV4 (2023)

Totalt en litt kjedelig bil sett mot de mest spennende på markedet men trygg, billig i drift og sprek motor når det trengs.

Score 9.4

Vurdert av Geir

MG IM5 (2025)

Stereo er meget bra, 8/10 etter litt finjustering; nydelig romfølelse og kraftig bass. Auto fjernlys finnes ikke. Kunne gjerne hatt det + matrix. Akkurat der er Tesla bedre. Bedre enn Tesla på fjær

Score 8.2

Vurdert av MrBeach

Maxus Euniq6 (2022)

Har hatt noen feil med ladeport,men rsa ordner opp

Score 7.8

Vurdert av Ruben