TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1998 Mitsubishi Pajero 2,8 TD IC GLS At Stasjonsvogn 4

Vurdert av Arnstein

Score 5.6/10

Hadde denne bilen i nesten seks år, den var varebil gjennom det hele. Hadde en del uheldige feil og de fleste av dem var relatert til rust. I tillegg hadde den avleiringer i drivstoffet som fire forskjellige verksteder ikke klarte å finne ut av. Den var treg, men utrolig sterk. Den fikk derfor tilnavnet "Droget." Likte seg ikke i høyere hastigheter, men var ypperlig på dårlig vei. Pajero er til dags dato en av mine favorittbiler til tross for at denne var et mer uheldig eksemplar.

Kjøreglede

8 / 10
Bor i Nord-Norge og kjørte i all hovedsak på veier med dårlig vedlikehold og grunnarbeid fra 60-tallet (dvs. jeg kjørte lite på europaveiene) og til det bruket var bilen ypperlig. Den handterte trekkspillasfalt, store hull, grusvei i oppløsning og kommunale traktorveier bedre enn noen annen bil jeg har kjørt. Det er så jeg er fristet til å si at den hører like mye hjemme i de norske skoger som elgen gjør. Jeg har like mye godt å si om den som trekkvesen, selv med tung vogn føltes det ikke som om den måtte jobbe spesielt mye hardere av den grunn. Der den ikke føltes hjemme var i 80-soner (eller over) hvor man faktisk kunne kjøre i 80 (eller over). Den strevde med å holde farten oppe og hvis veien var sporete i tillegg så hadde den, i den hastigheten, en uheldig tendens til å ignorere rattkommandoene og oppføre seg som om Nord-Norgebanen var et faktum og den var det første loket på den.

Kvalitet/driftssikkerhet

2 / 10
"Alle" sier at på denne modellen skal man se opp for rust fremme og rundt dørene. Min rustet selvsagt ikke der, men på bakparten var det en annen sak. Når en mekaniker på Mekonomen mente at han ikke kunne sveise mer på den (siden man "ikke kan sveise knekkebrød" som han sa det) var det også det som endelig gjorde at jeg kvittet meg med den. Det at bakre del av eksosrøret datt av på et tidspunkt er nok relatert til dette. Rustet gjorde også festene til bremsecaliperene slik at skruene smeltet sammen med caliperene. Dette er visst vanskelig å oppdage på PKK og det var bare noen måneder etter en at den ene caliperen knakk og datt av. Det verste problemet var allikevel alt det mystiske grumset som oppsto i drivstoffsystemet. Dieselfilteret ble jevnlig tettet av det og etter å ha konsultert fire forskjellige verksteder fikk jeg utelukket dieseldyr, rust, uren diesel, kondens, og sanslyunligvis mer som jeg har glemt. Årsaken forble et mysterium, men effekten var iallefall at motoren måtte ruses godt ved start før den var villig til å dokk-dokke videre på egen hånd (den hørtes ut som en eldre båtmotor). På den andre siden tror jeg ikke mange motorer ville ha tålt den jevnlige julingen som måtte til her, så de som ikke har hatt et slikt problem vil nok ha langt mer positivt å si om den.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Fantastisk behagelige seter, romslig, med full oversikt over hva som foregår utenfor, og verdens beste speil å rygge etter. Dashbordet var enkelt, men da også like enkelt å forstå seg på. Har overhodet ikke noe å utsette på her.

Økonomi/kostnader

4 / 10
Hadde ingen dyre feil på bilen, men drivstoffkostnadene var høye. Avskrivningene gikk på ca. 8000 kr i året, ikke galt det heller. Billig å forsikre (men så skal det også en egen type fjott til for å råkjøre med en bil som bruker nesten femten sekunder å komme opp i åtti).

Drivstoff/forbruk

5 / 10
Brukte 1.2 liter på mila uten last, og det er tross alt ikke lite. På den andre siden økte dette kun til 1.3 liter med to og en halv tonn henger, og det igjen er ganske økonomisk.

Flere vurderinger

Toyota Land Cruiser (2016)

Den mest trofaste arbeidskollegaen man kan ha! Starter alltid, kommer alltid fram, får med alt jeg trenger, og drar alt den får etter seg.

Score 10

Vurdert av EKSO

Daihatsu Terios (2000)

Har hatt bilen i 25 år, og kjører ennå. Snart gått 300 000

Score 9.2

Vurdert av Bilfrik

MINI Cooper (2025)

Kjøreglede fra A til Å! For oss to godt voksne med barn ute av redet, er dette det motsatte av «empty nest syndrome»

Score 9.0

Vurdert av Bosse

Nissan X-Trail (2013)

Mye og bra bil for pengene. Faktisk den beste og praktiske bilen jeg har hatt.

Score 9.4

Vurdert av Moaki

Jaguar I-PACE (2021)

Meget bra bil

Score 9.0

Vurdert av Jaguar

Toyota Land Cruiser (2014)

11 år, INGEN REPARASJONER. Har hatt 5 LC i tillegg til 56!!!! andre biler. Ikke uten grunn at det er mange både på og utenfor norske veier.

Score 9.2

Vurdert av Bilfreak

Citroën ZX (1996)

God å fin bil.

Score 5.2

Vurdert av Magnus15

Kia EV6 (2024)

En super følese vær gang.. har hatt den nå i 11 mnd. skiftet fra ny toyota bz4x som jeg ikke likte.. Var masse tull og tøvete løsninger.

Score 9.8

Vurdert av Dagfinn

Toyota Land Cruiser (2019)

Utrolig driftsikker bil

Score 8.6

Vurdert av Bendik

Toyota Land Cruiser (2021)

Har hatt 3 Landcruiserar. Låge vedlikehaldskostnader. Må passe den for rust på ramme og hjuloppheng.

Score 8.8

Vurdert av KLUN

Audi Q4 e-tron (2022)

Dårlig bil. Kjøper ikke Audi igjen

Score 4.0

Vurdert av Stig

Mercedes-Benz GLC (2023)

Et optimalt bil konsept for de som ikke ønsker hel-elektrisk bil med ulempene det medfører. Trekker 2 tonn.

Score 9.2

Vurdert av XC70-en

Tesla Model Y (2022)

Fantastisk bil, eneste som trekker ned er unødig fantombremsing i høyresvinger og dårlig automatikk på vindusviskere - begge skyldes Teslas aversjon mot andre sensorer enn kamera. Likevel, det bli

Score 9.2

Vurdert av Krister

Toyota Yaris Cross (2023)

Veldig glad i denne. Kommer meg frem alle slags bratte bakker. Liten og grei å manøvrere. Fin farge

Score 9.2

Vurdert av EllenM

Volvo XC90 (2009)

Jeg likte denne veldig godt, behagelig å kjøre og veldig romslig. Den ble kjøpt brukt. Men når vi passerte 300 k km utviklet dette seg til en kontinuerlig rekke med verkstedbesøk. Jeg fikk et inn

Score 6.0

Vurdert av Stig