TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
1998 Mitsubishi Pajero 2,8 TD IC GLS At Stasjonsvogn 4

Vurdert av Arnstein

Score 5.6/10

Hadde denne bilen i nesten seks år, den var varebil gjennom det hele. Hadde en del uheldige feil og de fleste av dem var relatert til rust. I tillegg hadde den avleiringer i drivstoffet som fire forskjellige verksteder ikke klarte å finne ut av. Den var treg, men utrolig sterk. Den fikk derfor tilnavnet "Droget." Likte seg ikke i høyere hastigheter, men var ypperlig på dårlig vei. Pajero er til dags dato en av mine favorittbiler til tross for at denne var et mer uheldig eksemplar.

Kjøreglede

8 / 10
Bor i Nord-Norge og kjørte i all hovedsak på veier med dårlig vedlikehold og grunnarbeid fra 60-tallet (dvs. jeg kjørte lite på europaveiene) og til det bruket var bilen ypperlig. Den handterte trekkspillasfalt, store hull, grusvei i oppløsning og kommunale traktorveier bedre enn noen annen bil jeg har kjørt. Det er så jeg er fristet til å si at den hører like mye hjemme i de norske skoger som elgen gjør. Jeg har like mye godt å si om den som trekkvesen, selv med tung vogn føltes det ikke som om den måtte jobbe spesielt mye hardere av den grunn. Der den ikke føltes hjemme var i 80-soner (eller over) hvor man faktisk kunne kjøre i 80 (eller over). Den strevde med å holde farten oppe og hvis veien var sporete i tillegg så hadde den, i den hastigheten, en uheldig tendens til å ignorere rattkommandoene og oppføre seg som om Nord-Norgebanen var et faktum og den var det første loket på den.

Kvalitet/driftssikkerhet

2 / 10
"Alle" sier at på denne modellen skal man se opp for rust fremme og rundt dørene. Min rustet selvsagt ikke der, men på bakparten var det en annen sak. Når en mekaniker på Mekonomen mente at han ikke kunne sveise mer på den (siden man "ikke kan sveise knekkebrød" som han sa det) var det også det som endelig gjorde at jeg kvittet meg med den. Det at bakre del av eksosrøret datt av på et tidspunkt er nok relatert til dette. Rustet gjorde også festene til bremsecaliperene slik at skruene smeltet sammen med caliperene. Dette er visst vanskelig å oppdage på PKK og det var bare noen måneder etter en at den ene caliperen knakk og datt av. Det verste problemet var allikevel alt det mystiske grumset som oppsto i drivstoffsystemet. Dieselfilteret ble jevnlig tettet av det og etter å ha konsultert fire forskjellige verksteder fikk jeg utelukket dieseldyr, rust, uren diesel, kondens, og sanslyunligvis mer som jeg har glemt. Årsaken forble et mysterium, men effekten var iallefall at motoren måtte ruses godt ved start før den var villig til å dokk-dokke videre på egen hånd (den hørtes ut som en eldre båtmotor). På den andre siden tror jeg ikke mange motorer ville ha tålt den jevnlige julingen som måtte til her, så de som ikke har hatt et slikt problem vil nok ha langt mer positivt å si om den.

Plass/praktiske løsninger

9 / 10
Fantastisk behagelige seter, romslig, med full oversikt over hva som foregår utenfor, og verdens beste speil å rygge etter. Dashbordet var enkelt, men da også like enkelt å forstå seg på. Har overhodet ikke noe å utsette på her.

Økonomi/kostnader

4 / 10
Hadde ingen dyre feil på bilen, men drivstoffkostnadene var høye. Avskrivningene gikk på ca. 8000 kr i året, ikke galt det heller. Billig å forsikre (men så skal det også en egen type fjott til for å råkjøre med en bil som bruker nesten femten sekunder å komme opp i åtti).

Drivstoff/forbruk

5 / 10
Brukte 1.2 liter på mila uten last, og det er tross alt ikke lite. På den andre siden økte dette kun til 1.3 liter med to og en halv tonn henger, og det igjen er ganske økonomisk.

Flere vurderinger

Opel Insignia (2018)

Av alle bilene jeg har hatt (maaaange), er dette den beste. Kvier meg for å bytte den, tviler på at jeg kan få noe som er like bra.

Score 9.8

Vurdert av Kjetil

Citroën Xsara (2002)

Underlig bil som kan være utrolig slapp å kjøre når motoren er kald - da skjer det noe med motorstyringa som gjør at man ikke har all kraften tilgjengelig. Ubrukelig når du bor ved en bratt oppo

Score 6.2

Vurdert av Sjalabais

Honda Stream (2003)

Muligens den beste bilen jeg har hatt. Robust, pålitelig, morsom å kjøre, hinsides praktisk. Det er en skam at Honda aldri hentet etterfølgeren Jade til Norge, eller tilbyr en tilsvarende elektris

Score 9.8

Vurdert av Sjalabais

Nissan Primera (1996)

Primera solgte godt fordi dette var en bil som lytta til sjåføren. Morsom å kjøre, mens den også var romslig og praktisk.

Score 7.4

Vurdert av Sjalabais

Hyundai i20 (2015)

Denne bilen var ment som en mellomløsning og overrasket meg stort. Veldig kjekk å kjøre, enkel å eie, pen å se på i det rette lyset. Rett og slett et blinkskudd for en rimelig penge.

Score 9.2

Vurdert av Sjalabais

Toyota Camry (2002)

Dette var en overraskende god familiebil. Romslig, stille, føltes trygg. Godt utstyrt og manet til forsiktig kjøring. Ufattelig lett å selge, første kjøper ringte umiddelbart etter at jeg trykket

Score 7.6

Vurdert av Sjalabais

Nissan Leaf (2023)

Fin og enkel bil som det er mange av i Norge. Dessverre er kvaliteten på de nyere bilene vesentlig dårligere enn på de tidligere modellene som kom fra Japan. Det irriterer. Ellers kommer vi til å

Score 8.2

Vurdert av Sjalabais

Nissan Leaf (2012)

Kjøpt i '16 som et eksperiment - klarer vi oss med elbil som bil #2? - og så ville alle egentlig kjøre denne. Fantastisk kjøp som en rimelig, praktisk, veldesignet bil av høy kvalitet. Fikk oss t

Score 9.0

Vurdert av Sjalabais

Kia Optima PHEV (2018)

En helt grei bil for deg som trenger en ladbar stasjonsvogn rimelig. Eneste konkurrent som også har samme komfortnivå - oppvarma ratt, varme i alle seter og kjøling foran - er Volvo V90 og den kost

Score 6.2

Vurdert av Sjalabais

Volvo XC70 (2015)

Fornøyd men ikke mere.

Score 8.4

Vurdert av JOS.

Toyota RAV4 (2021)

Har kjørt 20780 km. Vinterhjul flasser i lakken. Har reklamert til Toyota Drammen. Har nå godt 7 mnd men de vil at jeg skal betale halvarten på nye felger men det blir ikke akseptert av meg.

Score 8.0

Vurdert av Pensjonist

BMW Z4 (2014)

Beste og morsomste bilen jeg har hatt, helt utrolig fornøyd. Ser og føles veldig bra ut, skikkelig godbil! Fin på vinterføre, bra ESP som gjør det gøy på is og snø. 20i avtomat gir nok til at

Score 7.4

Vurdert av Nils

Citroën C5 Aircross (2020)

Veldig fornøyd med bilen etter at den har gått i fem år uten det minste problem. Veldig god komfort, lavt forbruk til å være en høyreist bil. God til å ta seg fram ved dårlig føre uten firehj

Score 9.8

Vurdert av guskja

Tesla Model Y (2025)

Veldig mye bil for pengene og mange gode løsninger. Kunne vært bedre autopilot og vanskelig å finne dørhåndtak i mørket

Score 9.6

Vurdert av Billy

Volkswagen Passat (2017)

Bilen måtte vrakes etter kjørte 185000 km grunnet girkasse havari, iflg merkeverksted i Tyskland.Ny kasse koster omlag 180.000 kroner, og jeg mistenker at kassen kunne vært reparert for en lavere p

Score 5.2

Vurdert av Andreas