TV 2 Play
Min konto

Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2015 Peugeot 108 Active 1,0 VTi 68hk Combi-Coupè Bensin

Score 7.6/10

Liten og smart bybil som fungerer overraskende bra, selv for småbarnsfamilier.

Karakterene må ses i sammenheng med kommentarene og forventningene til en splitter ny bil til 130 000. En 8er på plass i denne bilen kan ikke sammenlignes med en 8er på plass i en stasjonsvogn. Karakterene må sammenlignes med andre tilsvarende biler i A-segmentet.

Kjøreglede

8 / 10
Små bybiler er ikke biler som innbyr til rallykjøring, men sett i forhold til prisen og størrelsen, så er bilen overraskende komfortabel å kjøre med. Jeg har kjørt til og fra jobb (70km hver vei på motorvei) uten å bli sliten av setene eller støy.

Den krenger som en båt i svingene og den tresylindrede motoren har en lyd som vekker minner om gamle rallybiler fra 60-tallet. Den har heller ingen sidestøtte i setene, så velger du å sjanse på å kjøre fort i svingene blir du og passasjerene kastet fra side til side. Det er litt av sjarmen med en bitteliten bil på størrelse med en skoeske. For min del er det ganske gøy at bilen har de kjøreegenskapene den har.

En annen ting man må tenke på når man har så svak motor er at man må planlegge forbikjøringer en måned i forveien og motorveikjøring går ofte med full gass i 5. gir. Det støyer heldigvis ikke - bilen orker bare ikke gå fortere enn rundt 130 km/t i 5. gir hvis det er litt vind.

Ifølge Auto Motor & Sport i Sverige er faktisk akkurat denne bilen raskere enn biler som BMW 2-serie, Mercedes C-klasse, Mini Cooper, VW Passat m.fl. rundt en 2 km lang snødekt vei! Som de selv skriver: "inget annat avslöjar dåligt ingenjörsjobb eller slarv lika skoningslöst" som vinterveier (AMS 3/2016).

Totalt sett koser jeg meg i denne lille bilen.

Kvalitet/driftssikkerhet

6 / 10
Har hatt bilen i to år nå og bilen har vært inne for å reparere en gnisseskade ved den ene skjermen foran, samt vannlekkasje ved pollenfilteret. Det hadde jeg ikke forventet selv om bilen var skammelig billig. I tillegg mister lysene merkbart mye effekt i et halvt sekund noen ganger når man kjører. Mistenker at det er når AC slår inn. Det er jo en litt artig opplevelse jeg ikke har hatt før. Tviler også på at bilen har så veldig god rustbeskyttelse, for steinsprut går rett igjennom lakken og det ruster på bare timer.

Plass/praktiske løsninger

8 / 10
Det sier seg selv at en bil i A-segmentet ikke har mye plass, men vi har hatt 2 voksne i baksetene uten nevneverdige problem. Da sitter verken de foran eller bak veldig behagelig, men det går fint for å komme seg fra A til B i en by når alternativet er en svett og trang buss.

Bilen har også ISOFIX i baksetene, så det er overraskende nok plass til et bakovervendt barnesete. Da sitter man litt langt fremme i setet foran, men det går helt fint over kortere distanser.

I bagasjerommet får du plass til ca 4 handleposer. Akkurat som forventet til å være en bil av denne størrelsen.

Økonomi/kostnader

9 / 10
Bilen kostet 130 000 som ny og nå, to år etter, annonseres det for samme årsmodell på Finn for 120 000 kroner. Verditapet er så å si ikkeeksisterende. Det er faktisk billigere for meg å kjøpe en ny 108 og fylle bensin annenhver uke de neste 5 årene enn det er å kjøpe en elbil som skal vare like lenge. Så er du avhengig av litt rekkevidde en gang i blant og skal spare penger, så kjøper du en 108, ikke en elbil (forutsatt at du ikke kjører gjennom bomringer hver dag).

Det som trekker ned er servicekostnadene. Forrige service på merkeverksted kostet nesten 5 000 kroner. Det føles galt å betale så mye i service for en så liten bil fra et bilmerke som tilhører middelklassen. Til sammenligning betaler vi 3 500 for service på en Ford Focus.

Drivstoff/forbruk

7 / 10
Bilen bruker mellom 0,5 og 0,7 i gjennomsnitt, avhengig av hvor man kjører. Korte distanser (typisk i byen) er på 0,7, men landeveiskjøring er så vidt over 0,5.

Flere vurderinger

Volkswagen ID.4 (2024)

Har god kjørekomfort og er en praktisk hverdagsbil. Firehjulstrekk, ruteplanlegging og batteriforvarming er flott. Skulle gjerne hatt smarte løsninger som mobilnøkkel og camp/dog mode slik som hos

Score 9.2

Vurdert av jhh007

Volvo XC40 (2022)

En god bil med høy opplevd kvalitet. God sittekomfor, god vinterbil i forhold til varme og fremkommelighet. Selv med bare fwd er det så god bakkeklaring at mye snø er uproblematisk. I bratte bakker

Score 7.0

Vurdert av 9910

Kia EV6 (2025)

En helt grei bil, men skuffet over generelt opplevd kvalitet. Bilen går langt, og lader raskt. Ellers veldig dårlige nær, og fjernlys. Fått denne da som firmabil, om det er mulig. Så kjøp GT utg

Score 6.6

Vurdert av Kristian_h

BMW X5 (2021)

Da verkstedet ikke kunne finne årsaken til at intervallfunksjonen på vindusvisker ikke fungerer, kostet det kr 2500 fordi de "ikke fikk noen feilmelding". Ikke noe forsøk på å finne ut hvorfor vi

Score 6.8

Vurdert av Steve

Ford Mustang Mach-E (2021)

Gøy å kjøre. Driftsikker.

Score 8.2

Vurdert av Kurtk

Mazda CX-30 (2020)

Har levert på denne tidligere, da den var 6 mnd. Nå har den passert 5 år og skal snart byttes inn i en ny Mazda 6e. Totalt er jeg svært fornøyd med CX-30

Score 7.8

Vurdert av Rabben

Volkswagen e-up! (2020)

Stort sett bra og dekker 95% av behovet gjennom året. Blir fort varm når det er kaldt. Minus 25 og motorveg er ikke en heldig situasjon.

Score 9.2

Vurdert av Chrx

MG MGS5 (2025)

Norges beste bilkjøp tror jeg. Eneste som gjenstår er hvordan den oppfører seg på vinterføre.

Score 9.0

Vurdert av Pekka

Subaru Forester (2014)

3.

Score 3.8

Vurdert av Slubbert

Honda e:Ny1 (2024)

I forhold til pris, så har jeg aldri hatt en bedre bil. Kosta like mye som 2 år med X5’en, så denne beholder vi i mange år :)

Score 9.2

Vurdert av Terje

Citroën e-C4 (2022)

Strålende bil. Fantastisk komfort. Har mistet 8-10% av rekkevidden på disse tre årene.

Score 8.6

Vurdert av Larsr

XPeng P7 (2023)

Flott bil, gode seter, sitter bra på veien. Og dette er en bil som får oppmerksomhet. Lambo dører er kuult

Score 7.6

Vurdert av Mitch

MG ZS EV (2021)

Kjøpte en 1.5 år gammel 2021 i jan 2023. Kjørte på den 30.000km på 2.5 år. Ca 12.000kr i service. Verditap på 130.000kr på 2.5 år ved salg igjen Billig bil på alle måter, men ble likevel

Score 4.2

Vurdert av Miatajon

Volkswagen Vento (1995)

Grei bil, men bærer preg av alder. Rust forekommer.

Score 6.6

Vurdert av Fettoter

Tesla Model Y (2024)

Billig 4-hjulsdrift el-bil. men hadde ikke turt å kjøpe en uten garanti. nytt batteri koster mellom 150 og 200.000 slik jeg har forstått.

Score 6.6

Vurdert av Fettoter