Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2015 Peugeot 108 Active 1,0 VTi 68hk Combi-Coupè Bensin

Score 7.6/10

Liten og smart bybil som fungerer overraskende bra, selv for småbarnsfamilier.

Karakterene må ses i sammenheng med kommentarene og forventningene til en splitter ny bil til 130 000. En 8er på plass i denne bilen kan ikke sammenlignes med en 8er på plass i en stasjonsvogn. Karakterene må sammenlignes med andre tilsvarende biler i A-segmentet.

Kjøreglede

8 / 10
Små bybiler er ikke biler som innbyr til rallykjøring, men sett i forhold til prisen og størrelsen, så er bilen overraskende komfortabel å kjøre med. Jeg har kjørt til og fra jobb (70km hver vei på motorvei) uten å bli sliten av setene eller støy.

Den krenger som en båt i svingene og den tresylindrede motoren har en lyd som vekker minner om gamle rallybiler fra 60-tallet. Den har heller ingen sidestøtte i setene, så velger du å sjanse på å kjøre fort i svingene blir du og passasjerene kastet fra side til side. Det er litt av sjarmen med en bitteliten bil på størrelse med en skoeske. For min del er det ganske gøy at bilen har de kjøreegenskapene den har.

En annen ting man må tenke på når man har så svak motor er at man må planlegge forbikjøringer en måned i forveien og motorveikjøring går ofte med full gass i 5. gir. Det støyer heldigvis ikke - bilen orker bare ikke gå fortere enn rundt 130 km/t i 5. gir hvis det er litt vind.

Ifølge Auto Motor & Sport i Sverige er faktisk akkurat denne bilen raskere enn biler som BMW 2-serie, Mercedes C-klasse, Mini Cooper, VW Passat m.fl. rundt en 2 km lang snødekt vei! Som de selv skriver: "inget annat avslöjar dåligt ingenjörsjobb eller slarv lika skoningslöst" som vinterveier (AMS 3/2016).

Totalt sett koser jeg meg i denne lille bilen.

Kvalitet/driftssikkerhet

6 / 10
Har hatt bilen i to år nå og bilen har vært inne for å reparere en gnisseskade ved den ene skjermen foran, samt vannlekkasje ved pollenfilteret. Det hadde jeg ikke forventet selv om bilen var skammelig billig. I tillegg mister lysene merkbart mye effekt i et halvt sekund noen ganger når man kjører. Mistenker at det er når AC slår inn. Det er jo en litt artig opplevelse jeg ikke har hatt før. Tviler også på at bilen har så veldig god rustbeskyttelse, for steinsprut går rett igjennom lakken og det ruster på bare timer.

Plass/praktiske løsninger

8 / 10
Det sier seg selv at en bil i A-segmentet ikke har mye plass, men vi har hatt 2 voksne i baksetene uten nevneverdige problem. Da sitter verken de foran eller bak veldig behagelig, men det går fint for å komme seg fra A til B i en by når alternativet er en svett og trang buss.

Bilen har også ISOFIX i baksetene, så det er overraskende nok plass til et bakovervendt barnesete. Da sitter man litt langt fremme i setet foran, men det går helt fint over kortere distanser.

I bagasjerommet får du plass til ca 4 handleposer. Akkurat som forventet til å være en bil av denne størrelsen.

Økonomi/kostnader

9 / 10
Bilen kostet 130 000 som ny og nå, to år etter, annonseres det for samme årsmodell på Finn for 120 000 kroner. Verditapet er så å si ikkeeksisterende. Det er faktisk billigere for meg å kjøpe en ny 108 og fylle bensin annenhver uke de neste 5 årene enn det er å kjøpe en elbil som skal vare like lenge. Så er du avhengig av litt rekkevidde en gang i blant og skal spare penger, så kjøper du en 108, ikke en elbil (forutsatt at du ikke kjører gjennom bomringer hver dag).

Det som trekker ned er servicekostnadene. Forrige service på merkeverksted kostet nesten 5 000 kroner. Det føles galt å betale så mye i service for en så liten bil fra et bilmerke som tilhører middelklassen. Til sammenligning betaler vi 3 500 for service på en Ford Focus.

Drivstoff/forbruk

7 / 10
Bilen bruker mellom 0,5 og 0,7 i gjennomsnitt, avhengig av hvor man kjører. Korte distanser (typisk i byen) er på 0,7, men landeveiskjøring er så vidt over 0,5.

Flere vurderinger

Toyota Prius Plug-in (2017)

Er presis og god å kjøre. Litt vindstøy bak i god fart. Meget fornøyd!

Score 9.4

Vurdert av Rekkeviddeangst

Hongqi E-HS9 (2022)

Flott og stor bil. Godt fornøyd med lite feil.

Score 8.6

Vurdert av Lodde

Polestar 2 (2022)

Elsker alt ned denne bilen

Score 9.8

Vurdert av John

Volvo V60 (2019)

Veldig fornøyd med setene, kjørekomfort og bedre plass kontra min forrige V60 MY11. Har ikke opplevd store feil til nå med 64650km på telleren.

Score 7.8

Vurdert av Toffie

Volkswagen Transporter (2008)

Kjøpte bilen i 2012, solid arbeidsbil god fremkomlighet hele året,Deilig å kjøre langturer. har ikke savnet 4wd. Lavt olje forbruk normalt diesel forbruk ingen sinke itrafikken.Bra ELanlegg. Har a

Score 8.4

Vurdert av Kroken

Opel Ampera-e (2018)

Super elbil med meget god rekkevidde på sommertid, sånn passe på vintertid. Treig hurtiglading, særlig på vintertid. Ellers en meget førnøyd eier.

Score 8.6

Vurdert av Pelle

BMW 5-Serie (2009)

Stilren bil med nydelige kjøreegenskaper. Gir ekte kjøreglede. Driftsikker og komfortabel. Karosseriet er estetisk vakkert med fine linjer. Manuell girkasse.

Score 9.8

Vurdert av Alice

Volvo XC40 (2021)

Beste bilen jeg har hatt! (Jeg har hatt over 20 biler, hovedsaklig BMW, Volvo, Saab og Land Rover)

Score 9.4

Vurdert av Knolte

Volkswagen ID.4 GTX (2021)

Dette er en bil som er god å kjøre, ivaretar familienes plassbehov, og har flere gode løsninger. Men jeg har hatt mange elektroniske feil, speiselt ved fuktig vær/ væromslag. Førerdør lar seg

Score 7.0

Vurdert av Konnerusk

Subaru B9 Tribeca (2007)

Kjempe komfortabel bil, stor plass. Gjør vinteren til en lek med Subarus fine all wheel system. Og artig lyd fra H6. Anbefales men kan være dyrt med deler kontra en den annet. Men er generelt drifts

Score 8.8

Vurdert av Alexh6

Fisker Ocean (2022)

Hvis en som kjøper er villig til å vente på løpende oppdateringer, så vil en få en meget bra bil. Teknisk/mekanisk er bilen bygd mye mer solid enn for eks Tesla som stadig har mekaniske utfordr

Score 8.6

Vurdert av Randre

Toyota bZ4X (2022)

Trygg og pålitelig. Svært god på vinterføre

Score 7.8

Vurdert av Odin

Mercedes-Benz CLK (2001)

Jeg har 3 stk Clk cabriolet,men den morsomste og kjøre er 230kompressor. 200 er en fin kosebil, 320 er en autobahn cruiser da motoren er silkemyk og passe kraftig.

Score 8.8

Vurdert av Clkfan

Ford Fiesta (2017)

Overraskende mye kjøreglede, er nok av de beste i klassen på der punktet. Fin komfort.

Score 8.0

Vurdert av Henrik