Hvilken bil ser du etter?

Tilbake til front | Skriv en vurdering
2005 Renault Laguna 1,9 DCI Authentique Stasjonsvogn 4

Score 8/10

Her har vi kanskje ett av de beste eksemplene på en undervurdert bilmodell i prisklassen 10-25.000 kr. Her får du mye kjøreglede som innebærer god plass, store vinduer, moderne utseende og ikke minst helt fantastiske seter! I tillegg er det mye utstyr å få, som persienner, kjølerom i hanskerom osv. Styring av radio på rattet er ikke ekstrautstyr, men er på alle lagunaene. Når det gjelder kvaliteten, så er den mer enn grei med tanke på at bilen er eldre enn 10 år, og at du slipper rust. Delene er billige og lette å få tak i hvis det først skulle være noe. 1.9 DCI er en god motor som vil gå langt. Vet at 1.8 bensin også er et godt alternativ, men den bruker litt mer på mila. Denne bilen var forut sin tid på design, så her kan man få en stilig bil til en billig penge! Kort sagt: mye bil for penga!Denne bilen er veldig undervurdert! Den fikk faktisk ikke så aller verst kritikk da den var ny heller. Dessverre tok ikke salget helt av i Norge.

Litt mere info om Laguna generelt: Laguna 1 var helt grei til den tiden å være, med hadde en del feil med det elektroniske. Slike feil fikk etterhvert også Laguna 2 de første årene, men bilen ble forbedret for hvert år og fra 2004 til siste Laguna 2 ble produsert var det få ting å sette fingeren på. Laguna 2 er uansett en driftssikker bil og har vært det helt fra den kom i 2001(altså gode motorer og girkasser). De elektroniske feilene var som regel irriterende å få, og kunne komme allerede mens bilen var relativt ny. Det ødela en del for salget videre, og ikke minst for bilens rykte. Som bruktbil er Renault Laguna 2 ihvertfall et mye bedre kjøp enn de mye dyrere tyske konkurrentene som sliter med motorhavarier og rust.

Nå har jeg gått over til Laguna 3, 2009-modell. Hvis du er interessert i å lese mer om Laguna 3 så har jeg skrevet min vurdering av den også, her på Broom.

Kjøreglede

7 / 10
Dette er en bil der komfort er tingen, ikke sportslighet. Den har en myk og behagelig fjering som egner seg bra til kjøring på ujevne veier og landeveiskjøring. Det betyr ikke at det er farlig å kjøre i høye hastigheter på motorvei osv. Den fungerer veldig fint til det også. 210km/t i nedoverbakke og svinger på Autobahnen har vært null problem de gangene jeg har testet ut det og man føler at man sitter i en trygg og forutsigbar bil. Det bilen egner seg aller best til, etter min mening ihvertfall, er norske fjellveier med svingete, humpete veier og 80-sone. Innvendig så er den oversiktlig og fortsatt ganske moderne til å ha et design som kom tidlig. Både foran og bak sitter man utrolig behagelig. Beinplassen er også god til å være en mellomstor stasjonsvogn.

Kvalitet/driftssikkerhet

7 / 10
Det er deilig å ha en bil der du ikke trenger å bekymre deg over at det skal komme brune flekker i lakken. Som de fleste vet så er det mange biler som ruster i Norge, men ikke på Renault Laguna. Det har for det meste blitt brukt plast og aluminium som blir mer og mer brukt på de nyere bilene i dag. Resten av bilen er veldig billig/enkelt og greit laget. Det er ikke mye feil med disse bilene, men i likhet med andre biler så er kommer det an på hvordan man tar vare på den. Fordi det er en undervurdert "billigbil" i Norge, så bør du være ekstra nøye med å sjekke at det har blitt tatt oljeskift og at vanlige slitedeler har blitt byttet etter behov. Jeg har selv sett at det er flere av disse bilene som har gått over 500.000 km i utlandet, der noen av disse ikke har blitt helt "billigbil" enda. 200.000 km er fortsatt ikke så mye om bilen er blitt tatt vare på..

Plass/praktiske løsninger

8 / 10
Dette er ikke den stasjonsvognen med størst bagasjerom! Bagasjerommet er så klart mer enn brukbart, men ikke helt på samme nivå som en del av konkurrentene akkurat der. Bilen er ikke en stor stasjonsvogn, men en litt mer praktisk og behagelig variant. Det er god plass til både sjåfør og passasjerer, så der finnes det ingen problem! Kanskje er det en fin familiebil for deg som parkerer i byen, men samtidig ønsker god plass og god komfort. Det er mulig å få mye utstyr til denne bilen. Keyless, EL-speil, persienner bak, kjøleskap i hanskerom, for å nevne noe. Det er også en utrolig praktisk spak like bak rattet der radioen kan styres.

Økonomi/kostnader

8 / 10
Dette er en bil som fortsatt ser moderne ut i forhold til sine konkurrenter. Prisen er overraskende lav og de fleste tror den er 2 eller 3 ganger så dyr. Den er mulig å få til under 30.000 kr. Utgaven som nesten er helt lik både teknisk og utsendemessing, men ikke er faceliften som kom i 2005, kan du lett få for under 20.000 kr.

Drivstoff/forbruk

10 / 10
2005 1,9 DCI er en sterk motor som drar det meste, men som samtidig er veldig billig i drift og i tillegg er til å stole på. Her trenger du ikke å fylle ofte!

Flere vurderinger

Mitsubishi ASX (2014)

Ingen premiumbil.

Score 5.6

Vurdert av ko-stens

BMW 5-Serie (2009)

levitra 10 mg solupred 148 HIPERTON QUIFARMED Sodio, cloruro de Fco

Score 6.4

Vurdert av trinogs

Toyota Avensis (2007)

Avensis har gitt meg mye bil for pengene sålangt. Med mye drakraft, høy komfort og lavt drivstofforbruk har jeg fått mye bil for pengne! Bilen er dessuten akkurat passe ny, som betyr at jeg har fun

Score 8.6

Vurdert av Henrik

Mercedes-Benz EQE AMG (2022)

Alt i alt meget godt fornøyd med opplevd kvalitet kjøreglede og forbruk

Score 8.2

Vurdert av Aaberg

Nissan Leaf (2018)

Min første elbil, gått over 100.000 nå uten et eneste problem, ingen andre kostnader enn årlig service. Meget god på vinterføre(med piggdekk). Noe veistøy er det, ingen bil for langturer, men

Score 8.8

Vurdert av Kallenavn

Volkswagen Passat (2006)

Ikke kjøp passat, det er noe oppskytt dritt! Alt er feil med bilen. interiøret er noe det simpleste og billigeste som finnes.

Score 2.2

Vurdert av Nr1Passathater

Mercedes-Benz EQA (2022)

Nydelig, kvalitetsbil, men deilig komfort og enkel betjening

Score 9.6

Vurdert av Mona

Tesla Model Y (2022)

I sum en veldig god og praktisk bil å kjøre. Noe trøbbel underveis da vi måtte skifte alle foringer i bærearmer bake etter bilen hadde gått 60.000km. Dette hadde kostet 26.000,- om bilen hadde

Score 7.8

Vurdert av Aleksander

Toyota Prius Plug-in (2017)

Er presis og god å kjøre. Litt vindstøy bak i god fart. Meget fornøyd!

Score 9.4

Vurdert av Rekkeviddeangst

Hongqi E-HS9 (2022)

Flott og stor bil. Godt fornøyd med lite feil.

Score 8.6

Vurdert av Lodde

Polestar 2 (2022)

Elsker alt ned denne bilen

Score 9.8

Vurdert av John

Volvo V60 (2019)

Veldig fornøyd med setene, kjørekomfort og bedre plass kontra min forrige V60 MY11. Har ikke opplevd store feil til nå med 64650km på telleren.

Score 7.8

Vurdert av Toffie

Volkswagen Transporter (2008)

Kjøpte bilen i 2012, solid arbeidsbil god fremkomlighet hele året,Deilig å kjøre langturer. har ikke savnet 4wd. Lavt olje forbruk normalt diesel forbruk ingen sinke itrafikken.Bra ELanlegg. Har a

Score 8.4

Vurdert av Kroken

Opel Ampera-e (2018)

Super elbil med meget god rekkevidde på sommertid, sånn passe på vintertid. Treig hurtiglading, særlig på vintertid. Ellers en meget førnøyd eier.

Score 8.6

Vurdert av Pelle

BMW 5-Serie (2009)

Stilren bil med nydelige kjøreegenskaper. Gir ekte kjøreglede. Driftsikker og komfortabel. Karosseriet er estetisk vakkert med fine linjer. Manuell girkasse.

Score 9.8

Vurdert av Alice